Afmontering af radiator?!
Fra : Bo Velschow

Dato : 02-03-02 19:48

Hej

Jeg skal have afmonteret én af vores radiatorer; den har til-/fraløb (½", så
vidt jeg kan se?!) gennem gulvet i hver sin side (og er sat fast på væggen
med 2 beslag). Der er termostatventil på, og vi har et ganske almindeligt
naturgas-fyret centralvarmeanlæg.

Spørgsmålet er nu: Hvordan får jeg nemmest afmonteret sådan en radiator??
Der sidder så vidt jeg kan se et "overgangsstykke" mellem røret fra gulvet
og raditoren, som ser ud som 2 store møtrikker (af forskellig størrelse).
Hvad skal jeg være opmærksom på; skal jeg bruge en rørtang til at fiksere
røret ned i gulvet med (det skulle helst ikke gå løs nede under gulvet!
), eller hvad?? Skal diverse samlinger pakkes med garn og salve, når jeg
skal have monteret radiatoren igen??

Råd og vejledning modtages med tak!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-03-02 23:08

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> wrote in message

> [...]
almindeligt
> naturgas-fyret centralvarmeanlæg.
>
> Spørgsmålet er nu: Hvordan får jeg nemmest afmonteret sådan en

1. Husk at tappe vandet af
2. Det er nok at holde igen på den nederste møtrik.

Niels

Fra : Lars Clement

Dato : 04-03-02 08:48

Har selv prøvet : af med vandet. En " ballofix" på hver studs, på med vandet
igen.( Vi renoneverede stuen ) . Bagefter står du med 2 " ballofix" ér , dem
gemmer du til du engang får bøvl med en vandhane, og oipdager at de gamle BF
er rustet / kalket til. Så har du nemlig to nye helt " Gratis "
Efter

--
Venligst

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Søren Kring

Dato : 04-03-02 22:43

Bo Velschow wrote:

> Der sidder så vidt jeg kan se et "overgangsstykke" mellem røret fra gulvet
> og raditoren, som ser ud som 2 store møtrikker (af forskellig størrelse).

Den hedder en union, der sidder også en i forbindelse med
temostatventilen. De skal være der for at man kan afmontere
radiatoren (det er så svært at skrue en hel radiator på et
rør . Hold på den lille møtrik og skru den store
"omløber" af.

> Skal diverse samlinger pakkes med garn og salve, når jeg
> skal have monteret radiatoren igen??

Jep!!! med mindre det skal dryppe.

Igen: husk at tappe vandet af. Når du fylder op igen skal
luften lukkes ud ved luftskruerne. Men må man egentlig pille
ved et naturgasanlæg?

Hilsen Søren