Tømning af papirkurv
Fra : Troels Lysgaard-Hans~

Dato : 02-03-02 17:44

I forsøg på at tømme min papirkurv I OS X er jeg stødt ind I nogle
problemer.
Jeg får at vide at handlingen ikke kan fuldføres fordi jeg ikke har
rettigheder nok til at slette indholdet. Det skulle jeg da ellers mene at
jeg har - det er vel min computer...

Umiddelbart ser det ud til at emnerne I papirkurven hverken er låst eller
beskyttet på anden vis, nogle af dem er oven I købet bare henvisninger.

Hvordan får jeg klaret den?

troels

Fra : Jesper

Dato : 02-03-02 19:07

Troels Lysgaard-Hansen <troels@image.dk> wrote:

> [...]
>
> Umiddelbart ser det ud til at emnerne I papirkurven hverken er låst eller
> beskyttet på anden vis, nogle af dem er oven I købet bare henvisninger.

Med SNAX, der kan du tømme papirkurven med root privilegier.
--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-03-02 19:14

Jesper <spam@suxxx.xx> wrote:

> Med SNAX, der kan du tømme papirkurven med root privilegier.

Eller med XRay <http://www.brockerhoff.net/xray>.

Thomas Tvegaard

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 05-03-02 12:40

Du har indtastet et administrator password under installationen. Derfor
har nogle af filerne formentlig andre rettighedsindstillinger end
"almindelige filer".

Hvis du tør (Unix...the power to hang your self....)....

cd ~/.Trash
sudo rm *.*

skulle fjerne det meste i din papirkurv

Mads

Fra : Zorilla

Dato : 05-03-02 15:21

"Mads Lindegård Hjorth" <madsh@ruc.dk> wrote in message
> Du har indtastet et administrator password under installationen. Derfor
> har nogle af filerne formentlig andre rettighedsindstillinger end
> "almindelige filer".

Hvad mener du med dette ? Jeg har kun oprettet mig selv som administrator,
ingen andre brugere. Alligevel har jeg opgså oplevet ikke at kunne tømme
papirkurven pga. manglende rettigheder. Hvad skyldes dette ?

Peter

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 06-03-02 23:59

Selvom du har oprettet dig som administrator er du ikke hele tiden
administrator. Har du lagt mærke til at der ved nogen installationer
skal klikkes på en lås og indtastes en password igen. Der skifter du til
administratorrolle.

I terminalen er du ikke administrator men almindelige bruger (du kan fx
ikke læse i andre bruger-kataloger) indtil du skriver fx su eller sudo...
så skifter du til administrator rolle...

Fra : Jesper

Dato : 07-03-02 03:45

in article madsh-BC04C0.23583506032002@news000.worldonline.dk, Mads
Lindegård Hjorth at madsh@ruc.dk wrote on 06/03/02 23:58:

> [...]
> ikke læse i andre bruger-kataloger) indtil du skriver fx su eller sudo...
> så skifter du til administrator rolle...

Og skriver du su root er du root.
--
Jesper
OS X does not crash.. operators do

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-02 09:58

Jesper <hoop@add.cw> writes:

> Og skriver du su root er du root.

Hvad gjorde du for at få lov til det? Det er endnu ikke lykekdes mig
at finde ud af root's password på denne maskine.

(Hvis svaret er "passwd" har du ikke forstået spørgsmålet

Jeg bruger "sudo -s" en del.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 12:11

In article <kkzo1krbyx.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvad gjorde du for at få lov til det? Det er endnu ikke lykekdes mig
> at finde ud af root's password på denne maskine.

Når root access slås til i netinfo datbasen, indtaster man et root
password. (Netinfo Manager). Uden at root er slået til kan man
selvfølgelig [?] ikke bruge su root.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-03-02 14:28

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvad gjorde du for at få lov til det? Det er endnu ikke lykekdes mig
> at finde ud af root's password på denne maskine.

Root adgang aktiveres i NetInfo Manager! Password er det samme som det
første admin password, hvis det da ikke er ændret i NetInfo!

> (Hvis svaret er "passwd" har du ikke forstået spørgsmålet

Hmm det forkommer mig at du burde kende ovenstående svar eller har min
relokering til Bornholm og POTS forbindelse fuldstændig frarøvet mig min
ironiske sans?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-02 13:59

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Root adgang aktiveres i NetInfo Manager! Password er det samme som det
> første admin password, hvis det da ikke er ændret i NetInfo!

Ah. Det der Netinfo noget har jeg ikke helt gennemskuet.

Generelt vil jeg kraftigt fraråde at man begynder at fifle som root.
Med mindre, naturligvis, at man er 100% klar over hvad man laver.

> Hmm det forkommer mig at du burde kende ovenstående svar eller har min
> relokering til Bornholm og POTS forbindelse fuldstændig frarøvet mig min
> ironiske sans?

Det er OS X specifikt og jeg kender kun standard Unixting, som fx
"passwd" kommandoen.

Bornholm er da et dejligt sted. Gå udenfor

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-02 11:41

> [...]

> Generelt vil jeg kraftigt fraråde at man begynder at fifle som root.
> Med mindre, naturligvis, at man er 100% klar over hvad man laver.

Naturligvis.

> Bornholm er da et dejligt sted. Gå udenfor

Det regner!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-02 12:27

> Naturligvis.

Det er - i sagens natur - nemmest hvis man ikke slaar det til.

> Det regner!

Naturligvis, det er jo ikke sommer. Gaa udenfor alligevel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Troels Lysgaard-Hans~

Dato : 02-03-02 19:32

On 02/03/2002 19:07, in article 1f8fmei.1x7qpxw1vkflfpN%spam@suxxx.xx,
"Jesper" <spam@suxxx.xx> wrote:

> Med SNAX, der kan du tømme papirkurven med root privilegier.

Hvordan, jeg har hentet og installeret men kan ikke umiddelbart slette...

troels

Fra : Jesper

Dato : 02-03-02 19:44

> Hvordan, jeg har hentet og installeret men kan ikke umiddelbart slette...
>
> troels

View->Show invisble files
Åbn .Trash i din homefolder
Command->Secure Delete...

Fra : Jesper

Dato : 02-03-02 19:46

> Hvordan, jeg har hentet og installeret men kan ikke umiddelbart slette...
>
> troels

View->Show invisble files
Åbn .Trash i din homefolder i SNAX
Makér emnerne i papirkurven i SNAX