Møde hos skattevæsnet
Fra : trp

Dato : 02-03-02 16:56

Jeg har tidligere spurgt her i nyhedsgruppen om hvordan man kunne vide
om skattevæsnet havde tænkt sig at straffe een, og fik bla.
nedenstående svar af Erik Christensen. Hvis du Erik, læser dette,
eller hvis andre kan svare, vil jeg gerne vide hvad man så kan gøre
når det nu viser sig at jeg nu efterfølgende er blevet indkaldt til et
møde hvor de vil have min forklaring, og altså formodentlig meget
gerne vil give mig en kæmpe-bøde, jeg kan vel ikke bruge den afgørelse
du nævner til noget som helst?

Gammelt indlæg:
> Nu er det jo så jeg godt kunne tænke mig at vide om jeg
> kan risikere at der dukker et bødeforlæg op på et senere tidspunkt,
> eller jeg kan regne med at de har vurderet at unddragelsen ikke var
> uagtsom/forsætlig, så de er tilfredse med at jeg betaler skatten?

Hvis det ikke er nævnt i den ændringsskrivelse fra skattevæsenet, der
normalt følger en forhøjelse, at det er indberettet til regionen, så
sker der ikke mere.
Og skulle det ske, må du gerne vende tilbage, for så har dit lokale
skattevæsen glemt en forholdsvis ny administrativ afgørelse, så der
skal gives besked, samtidig med at ændringen gennemføres.
--
Regards Erik G Christensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-03-02 21:38

trp wrote:

> [...]
> møde hvor de vil have min forklaring, og altså formodentlig meget
> gerne vil give mig en kæmpe-bøde, jeg kan vel ikke bruge den afgørelse

Lidt flere oplysninger er nødvendig.

Har du fået agterskrivelsen fra skattevæsenet ? -at de agter at
forhøje din indkomst med x kr.
Og er det i forbindelse med denne agterskrivelse, at de anmoder
om et møde ?
Og hvad står der helt præcist i indkaldelsen.

Retsgrundlaget for det jeg omtalte er flg.:

Lov om opkrævning af skatter og afgifter,
nr 169 af 15/3 2000 § 18,
(skønnes at bøde er højeste straf)

henviser til
Lov om rettens pleje, nr 857 af 12/9-2000
§ 752, 930 og 926,

der bl.a. kræver, at forhør gennemføres med tiltaltes
rettigheder, hvilket er hele kernepunktet i den nye
retspraksis, -at du skal oplyses om dette *før* du
erklærer dig skyldig og kan modtage en evt. bøde.

Hvor tidligt du skal orienteres, kan jurister bedre
redegøre for generelt, vi mener det skal ske senest
i forbindelse med at ændringen af skattetilsvaret
meddeles, så der er mulighed for en samlet vurdering
af hele sagen og dens "omkostninger".

Det er specielt dette punkt, der ihvertfald tidligere
normalt blev overtrådt, ved at man i en "hyggelig" samtale
fik alle oplysninger, og til sidst på samme møde "tilbød"
en bødestraf, efter at skatteforhøjelsen var accepteret.

Jeg kan kun anbefale dig at få en advokat med til mødet,
men det afhænger lidt af indkaldelsen.

Men skriv lidt mere, så vil jeg gerne prøve at være mere
konkret.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy