Begrænset adgang til køb af vare fra andet~
Fra : Foo Bar

Dato : 02-03-02 16:48

Hej,

Jeg vil gerne købe en minidisk-afspiller og lidt snusen rundt har vist at
den ønskede model er billigst i England. Imidlertid nægter den engelske
online forhandlere at sende elektronik udenfor England/Irland - til trods
for at den samme forhandler gerne sælger f.eks. bøger til Danmark. Deres
forklaring lyder: "Due to licensing, copyright and warranty issues, we
cannot deliver all items to all geographical locations". Idet jeg antager,
at ting som copyright og garanti allerede er reguleret af EU-lovgivning, kan
der vel kun være tale om problemer med licens-aftaler.

I det specifikke tilfælde er den ønskede model kun tilgængelig i England
(selvom den kommer til resten af europa senere) - og priserne på den slags
produkter er påfaldende meget lavere i England i forhold til resten af
europa. Måske skylder jeg lige den tilføjelse, at forretningens tyske
afdeling gerne sender samme vare til Danmark - men at de endnu ikke kan
levere varen - og at det bliver til en pris der minder væsentligt mere om
danske priser.

Hermed scenariet som jeg opfatter det: Engelske forhandlere af f.eks. Sony's
produkter indgår en aftale med Sony Co. om at nye produkter kommer hurtigere
til England og at de der kan sælge dem for en lavere pris end der forlanges
i tilsvarende forretninger i resten af europa - imod at den engleske
forhandler ikke sælger produkterne udenfor England/Irland.

- Kan det virkelig være lovligt med den slags licens-aftaler? (Det lyder jo
som en "teknisk handelshindring"..?!)

Jeg har allerede henvendt mig til Sony UK, samt forhandlerne - men uden
andet resultat end den ovenstående forklaring i flere forklædninger.

- Og hvor i det uendeligt store EU-system skal jeg henvende mig for at klage
over det?

/claus