Andet multimedie
bentjuul 3670
Grafikkort "onboard"-spørgsmål
Fra : Sam

Dato : 27-01-01 13:25

Hej NG!

Jeg har en "on-board"-grafikkort og vil gerne fjerne/forbedre det. Kan man
få understøttelse af et andet samtidig med "onboard'et", eller kan man
muligvis fjerne det manuelt?

/Ole

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-01-01 14:04

Hej Sam/Ole/Bondebent

Nogen kan slåes fra i Bios, andre gør det automatisk når der kommer et nyt
kort i, og endelig er der også nogen der slet ikke vil slåes fra, men det
har normalt ingen betydning.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
Jurassic Park/// 20 juli 2001

Sam <bondebent@hotmail.com> skrev i en

Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 27-01-01 17:04

Hey Sam

Hvis du har win98se eller nyere kan du i enhedshåndtering "disable"
hardwaren, i det her tilfælde dit onboard grafik kort.

- Tonny

Fra : Sam

Dato : 27-01-01 20:31

> Hvis du har win98se eller nyere kan du i enhedshåndtering "disable"
> hardwaren, i det her tilfælde dit onboard grafik kort.

Er du sikker? Har (ligesom for forrige indlæg) hørt at det ikke bare sådan
skulle kunne virke. Har du eventuelt prøvet/set det fungere? Win98x er jo
ikke berømt for sin stabilitet.

/Sam

Fra : Sam

Dato : 27-01-01 20:28

> Nogen kan slåes fra i Bios, andre gør det automatisk når der kommer et nyt
> kort i, og endelig er der også nogen der slet ikke vil slåes fra, men det
> har normalt ingen betydning.

Du skriver at det normalt ingen betydning har. Jeg har hørt det modsatte,
hvad der fik mig til at skrive I NG'en. Men det kunne jo være, jeg bare
skulle afprøve med en andens kort først, og se om det virker. Er der nogen
risiko overhovedet?

/Sam/Bondebent/Ole-MultiAlias ( -;

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-01-01 21:33

Hej Sam

Jeg har 3-4 gange sat et grafikkort i en maskine med grafikkort. Det værste
jeg har oplevet var at begge kort var aktive og det ringeste (onboard) satte
grænserne. I det tilfælde var der kun lidt ekstra farver vundet ved
opgraderingen.
Min IBM Aptiva, køre fint med et ældre Matrox Millennium (classic) selv om
der er et ATI kort på bundkortet. ATI'en har slået sig selv fra!

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 27-01-01 22:21

Det er lidt forskelligt fra producent til producent med hvordan de vælger at
sætte deres onboard-grafikkort op, men så vidt jeg ved _skal_ de lave, så
man senere kan opgradere computeren (medmindre det er IBM eller lignende),
dvs. at der er 3 muligheder for at få den til at bruge det nye grafikkort:

-Enten skal onboardkortet slås fra via en jumper (sidder som regel lige ved
siden af grafikkortet, eller indenfor et par centimeter)

-Slå onboardkortet fra i din BIOS (efter at du har sat det nye kort i)

-Eller at computeren selv finder ud af, at du har sat et ekstra kort i, men
bemærk at dette kan give lidt vrøvl med voodoo2, da onboardkortet i nogle
tilfælde slår sig selv fra automatisk, og du står så med en computer uden et
grafikkort at starte op på, da voodoo2 kort kun er til spil, og du kan så
blive nød til at sætte et almindeligt grafikkort i, for at enable
onboardkortet, efter at det har disablet sig selv (i din BIOS).

Håber du kunne bruge svaret.

/Jeppe Vestergaard

Fra : Sam

Dato : 28-01-01 01:16

Jeg vil utvivlsomt give mig i kast med projektet efter disse (for mig lidt
uventede) positive meninger om grafikkort-opgradering trods andet
onboard-kort i forvejen. Tak for jeres svar. God hjælp.

/Sam

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-01-01 10:35

Hej Sam

Så husk at komme med en tilbage melding, - uanset om den er posetiv eller
negativ - så har vi lidt mere at fortælle videre næste gang.

Held og Lykke!