Netscape
Fra : kajo

Dato : 02-03-02 13:21

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få denne side
til at virke rigtigt i netscape.
Jeg bruger CSS til det meste - også menuen men det virker ikke i Netscape.
På forhånd tak
Kajo

Her er adressen:
http://home.worldonline.dk/~privat09/

Fra : jopa

Dato : 02-03-02 14:56

"kajo" skrev bla..
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få denne side
> til at virke rigtigt i netscape.

Jo du skal fra starten optimere siderne til Netscape, således at du tager
hensyn til Netscapes manglende understøttelse af CSS.
Ved godt at det ikke hjælper dig for nuværende, så enten starter du forfra
eller laver et kompromi.
Sæt denne før din header :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Og valider siderne her :
http://validator.w3.org/
Så har du måske lidt at gå efter.

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 02-03-02 19:19

kajo wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre
> for at få denne side til at virke rigtigt i netscape.

Hmmm... husk at der er 2 forskellige Netscape'r:

Den gode: Netscape 6+
Den onde: Netscape 4+

Der er kaempe forskel paa de to browsergenerationer. Kort fortalt er 4'eren
utroligt daarlig til understoette CSS mens 6'eren har en stort set perfekt
understoettelse.

Mit raad vil vaere at koncentrere dig om 6'eren. Download den og installer
den paa din maskine og test i baade den og IE mens du udvikler. Glem den
gamle forfaerdelige 4'er!

> Jeg bruger CSS til det meste

Bliv ved med det! Det er den rigtige maade at udvikle paa!

De bedste hilsener
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-03-02 21:30

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Mit raad vil vaere at koncentrere dig om 6'eren. Download den og
> installer den paa din maskine og test i baade den og IE mens du
> udvikler. Glem den gamle forfaerdelige 4'er!

Æh, hvorfor? der er jo ingen der bruger den. Der er stadig flere der
bruger NN4.X end NN6.x
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-03-02 20:45

Sat, 2 Mar 2002 20:30:29 +0100 (CET), skrev Lars Hoffmann
<lars@hoffmann.ac>:

>Æh, hvorfor? der er jo ingen der bruger den. Der er stadig flere der
>bruger NN4.X end NN6.x

Man bør sørge for at ens side kan ses i Netscape 4.x og at alt
det grundlæggende fungerer, f.eks. navigation.

Men falde op og ned på, at de mere »fancy« ting ikke fungerer og
at siden måske ikke er helt så pæn i Netscape 4.x.

Ellers kommer man aldrig videre i udviklingen af hjemmesider.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-03-02 22:00

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Man bør sørge for at ens side kan ses i Netscape 4.x og at alt
> det grundlæggende fungerer, f.eks. navigation.

Mjaeh, jeg har efterhånden droppet NN4, men det er mere en politisk end
en designmæssig beslutning. Jeg gider simpelthen ikke brugge dobbelt så
lang tid på at udvikle en side, gå på kompromis med standarder o.s.v.
for at behage noget i stil med 5% af alle brugerne.
På mit arbejde får vi af og til at vide at et projekt skal være NN4
kompatibelt, og det er mildest talt totalt belastende når det sker.

Det jeg ikke forstår er folk der ønsker at udvikle så det virker i NN6,
Der er jo ingen der bruger den og den har stadig en del fejl.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-03-02 21:39

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev

> Jeg gider simpelthen ikke brugge dobbelt så lang tid på at
> udvikle en side, gå på kompromis med standarder o.s.v.

Jeg bruger kun nogle få minutter ekstra på NN4 - jeg kopierer
css-filen, kalder den nye nn4.css og fjerner de ting NN4 ikke
forstår. Herefter får alle siderne:

<link href="nn4.css" rel="stylesheet" type="text/css">

og det er bare det.

Der er ingen grund til at gå på kompromis med standarderne

> for at behage noget i stil med 5% af alle brugerne.

> På mit arbejde får vi af og til at vide at et projekt skal være NN4
> kompatibelt, og det er mildest talt totalt belastende når det sker.

Prøv min metode - det fungerer fint - og det tager altså ikke ret lang
tid. Jeg ved ikke hvordan du kan bruge den dobbelte tid på det -
laver du et helt web kun til NN4?

--
Allan

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-03-02 21:50

Allan Vebel skriver:

> [...]
> forstår. Herefter får alle siderne:
>
> <link href="nn4.css" rel="stylesheet" type="text/css">

Et spørgsmål?:

all.css?? er det den css-fil alle de andre browsere så læser - den
indeholdende
de ting som NN4 ikke forstår?

Henrik Pedersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-03-02 23:45

"Henrik Pedersen" <skovbogade@pedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Et spørgsmål?:
>
> all.css?? er det den css-fil alle de andre browsere så læser - den
> indeholdende de ting som NN4 ikke forstår?

Helt rigtigt gættet. Version-5-browsere forstår både <link rel...> og
@import - og læser faktisk begge css-filer, men det er altid den sidst
indlæste der er gældende.

--
Allan

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-02 01:40

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> [...]
> forstår. Herefter får alle siderne:
>
> <link href="nn4.css" rel="stylesheet" type="text/css">

Mjaeh, helt så simpelt er det jo ikke. Jeg laver mestendels sider der
generer sige dynamisk, og bruger gerne scrollbars indeni <div>-tags
(istedet for at bruge frames), Positionering både abolut og relativ,
ting som NN4 ikke fatter en dyt af hvis det kommer fra et eksternt
stylesheet. Yderligere er praktiskm taget alle mine sider dynamiske og
der gør det en del sværrere, jeg kan uden problemer skrive en statisk
side der virker perfekt i NN4, men med dynamiske sider er det langt
mere kompliceret.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-03-02 01:38

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev

> Jeg laver mestendels sider der generer sige dynamisk

Der burde ikke være forskel på html-koden om en side generes
dynamisk eller statisk - det er fortsat det som en browser skal
fortolke - er vi ikke enige om det?

>, og bruger gerne scrollbars indeni <div>-tags ( istedet for at bruge
> frames), Positionering både abolut og relativ, ting som NN4 ikke
> fatter en dyt af hvis det kommer fra et eksternt stylesheet.

Jo, NN4 kan sagtens fatte absolut posionering - også fra en ekstern
style (her er der ingen forkskel på om det er internt eller eksternt). Putter
du andre værdier ind i denne style som NN4 ikke forstår, ignorerer NN4
hele denne definition - det er sikkert det der giver dig de største problemer
- hvad understøtter NN4 - og hvad kan den ikke finde ud af?

> [...]
> der gør det en del sværrere, jeg kan uden problemer skrive en statisk
> side der virker perfekt i NN4, men med dynamiske sider er det langt

Som før omtalt - der er ingen forskel på det browseren skal fortolke,
uanset om det er statisk eller dynamisk. Den kode du genererer
dynamisk er vel den samme som den du ville skrive statisk? Ellers
er der da noget galt!

Du kan jo sagtens indlemme en css-fil for NN4 i dine dynamiske sider -
det ser jeg ikke de store problemer i.

Dynamiske sider skal også kunne valideres - og for min browser er den
vel at betragte som statisk, ik'?

--
Allan

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-02 03:04

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Der burde ikke være forskel på html-koden om en side generes
> dynamisk eller statisk - det er fortsat det som en browser skal
> fortolke - er vi ikke enige om det?

Jo naturligvis, blot er der den forskel at indholdet af en dynamisk
síde jo selvsagt forandre sig konstant og man derfor skal være ekstra
forsigtig med designet.

> [...]
> eksternt). Putter du andre værdier ind i denne style som NN4 ikke
> forstår, ignorerer NN4 hele denne definition - det er sikkert det

Se det vidste jeg faktisk ikke, det er da værd at undersøge.
Hvad så med de andre ting jeg nævner; relativ positionering, scrollbars
indeni diverse blokelementer?

> - hvad understøtter NN4 - og hvad kan den ikke finde ud af?

øh, spørger du mig om det? Jeg kan give dig eksempler men ikke en
komplet liste.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-03-02 23:46

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev

> Jo naturligvis, blot er der den forskel at indholdet af en dynamisk
> síde jo selvsagt forandre sig konstant og man derfor skal være ekstra
> forsigtig med designet.

Forståeligt nok. Jeg er da også sikker på at du drager omsorg for at
dine sider validerer - dynamiske eller ej

> Se det vidste jeg faktisk ikke, det er da værd at undersøge.

Det er netop det der er hele humlen i NN4-understøttelsen - den kan meget,
men nogle få ting ødelægger det hele.

> øh, spørger du mig om det?

Nej, det var ikke et spørgsmål til dig - men mere ment som: Find ud af hvad
NN4 understøtter og ikke understøtter. På den måde kan du finde ud af hvad
du skal slette i nn4.css.

Min erfaring er at den ikke bryder sig om float og border - det kan den dø af.
Andre ting, som for eksempel:

li{
list-style: url(billeder/pil.gif)
}

kan den heller ikke, her vises det bare på den normale måde.

> Jeg kan give dig eksempler men ikke en komplet liste.

Jeg vil gerne se eksempler.

--
Allan

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-03-02 23:08

Lars Hoffmann wrote:

> [...]

Enig. Ingen grund til at det er kønt i N4.x, bare det fungerer.

> Mjaeh, jeg har efterhånden droppet NN4, men det er mere en politisk end
> en designmæssig beslutning. Jeg gider simpelthen ikke brugge dobbelt så
> lang tid på at udvikle en side, gå på kompromis med standarder o.s.v.

Jeg synes det er en god grund. Det er et helvede at udvikle til N4.x.
Det er derimod en drøm at udvikle til N6.2+, så lad os give
Netscape-brugerne en chance for at opgradere. Men de opgraderer jo ikke
hvis deres sider ikke virker i nyeste Netscape, men godt virker i deres
gamle Netscape 4.x.

> for at behage noget i stil med 5% af alle brugerne.
> På mit arbejde får vi af og til at vide at et projekt skal være NN4
> kompatibelt, og det er mildest talt totalt belastende når det sker.

Ja, vi må videre.

> Det jeg ikke forstår er folk der ønsker at udvikle så det virker i NN6,
> Der er jo ingen der bruger den og den har stadig en del fejl.

Ja, så er det vi ikke er helt enige mere. Af bl.a. disse to grunde:

1) Du udvikler i virkeligheden ikke til Netscape 6.x, men til W3C
standarder der også er understøttet i større eller mindre grad af andre
browsere. Og tendensen går klart mod "mere" for hver ny browser-version
der kommer på markedet (inkl. IE, men også Opera, Konqueror og alle de
Mozilla-baserede browsere som Netscape6.x, Galeon, K-Meleon, m.fl.).

2) Det giver mening at bede en Netscape 4.x bruger at opgradere sin
browser til en moderne browser der understøtter standarderne for at se
en side. Men det giver ikke mening at bede en Netscape 6.x bruger at
nedgradere fra sin moderne standard-tro browser til en forældet Netscape
4.x der ikke overholder standarderne.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-02 01:47

Stig Nygaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> [...]
> browser-version der kommer på markedet (inkl. IE, men også Opera,
> Konqueror og alle de Mozilla-baserede browsere som Netscape6.x,

Tag ikke fejl.. Jeg er 100% for at udvikle efter W3c standarder. Jeg
går højt op i at mine sider validerer relativt problemløst. Det er
muligt at NN6.2 følger standarden 100%, men tidligere versiones (har
prøvet op til 6.1) har stadig småproblemer, men når der aligevel ikke
er nogen der bruger browseren, gider jeg ikke spilde tid på at
optimiserer mine sider.

> 2) Det giver mening at bede en Netscape 4.x bruger at opgradere sin
> browser til en moderne browser der understøtter standarderne for at
> se en side.

Det har du selvfølgelig ret i, men det er min opfattelse at dem der
fortsat bruger NN4 enten ikke aner at de kan opgraderer, eller er
flintrende ligeglade. Hvis man i Marts 2002 stadig bruger NN4, er man
svær at overbevise.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-03-02 00:43

Lars Hoffmann skrev:

> Det jeg ikke forstår er folk der ønsker at udvikle så det virker i
> NN6

Det er kun tumper, der udvikler til en bestemt browser. Ordentlige
webdesignere udvikler efter standarderne - men for at deres sider så
kan se ud som de har forestillet sig, kræver det, at browserne også
understøtter standarderne - og dér er Mozilla og Netscape 6 fremragende.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-02 01:51

Jonas Koch Bentzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Det er kun tumper, der udvikler til en bestemt browser. Ordentlige
> webdesignere udvikler efter standarderne

Enig, hvorfor man teoretisk set ikke har brug for en browser for at
tjekke sit design, man kan jo bare bruge validator.w3.org

Jeg skulle måske have skrevet:

"Jeg forstår ikke folk der gør ekstra ud af en side for at den virker i
NN6, hvis den allerede overholder W3 standarden."

Var det bedre?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : kajo

Dato : 03-03-02 02:24

Jeg har åbenbart fået startet en mindre religionskrig her!
Men den korte version er, at jeg næsten ikke selv koder mine side
jeg bruger et webdesignprogram.
Så problemet er vel snarere at designprogrammerne ikke
overholder diverse standarder!
Mvh.
Kajo