økologisk = usprøjtet appelsin?
Fra : Aa. Worm

Dato : 02-03-02 12:15

Hej.
Jeg skal bruge revet appelsinskal i en kage. I mit lokale supermarked kunne
jeg ikke få usprøjtede appelsiner, "kun" økologiske.
Men jeg kan vel regne med, at økologiske appelsiner ikke er sprøjtede
(overfladebehandlede), -og at skallen er ugiftig?

Hilsen
Aase

Fra : Peter Westh

Dato : 02-03-02 14:37

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en > Men jeg kan vel regne med, at
økologiske appelsiner ikke er sprøjtede
> (overfladebehandlede), -og at skallen er ugiftig?

Det skulle du kunne.

/P

Fra : Emil

Dato : 02-03-02 16:11

On Sat, 2 Mar 2002 12:14:40 +0100, Aa. Worm wrote:

>Men jeg kan vel regne med, at økologiske appelsiner ikke er sprøjtede
>(overfladebehandlede), -og at skallen er ugiftig?

Nej! Der er tilladt visse midler i forb. med økologisk dyrkning.
Jeg har ikke lige nogle henvisninger ved hånden; men det er vel
ikke svært at finde dem via f.eks. www.google.com

Uanset hvad du køber, så vask det i varmt opvaskevand, herefter i
koldt vand, og gentag forløbet.

Det vil fjerne størstedelen af evt. sprøjterester; og var der
ingen - thja, så spildte du en opvask på at fjerne den bussemand
(eller andet) frugtplukkeren havde på sine fingrer før hyn
plukkede frugten.

Ang. citrusfrugter, så nedfryser jeg reven skal og (siet) saft i
store isterningebakker (en isterning som vejer 30 gram!).
Det er så dejligt nemt at hive en terning op fra fryseren, hvis
der skal laves en lækker dressing med saften eller en kage med
den revne skal - eller bare et glas isvand som forbliver iskoldt
under hele nydelsen.

m.v.h. Emil

Fra : Fru Hof

Dato : 03-03-02 16:53

> [...]
> der skal laves en lækker dressing med saften eller en kage med
> den revne skal - eller bare et glas isvand som forbliver iskoldt

Godt tip Emil, lige et der er med til at gøre mit (kokke)liv lidt lettere,
og et hvor jeg tænker, hvorfor har jeg dog ikke fundet på det selv!
Hvis man nu ville lave det samme med krydderurter, skal man så fylde efter
med lidt vand for at binde det sammen?

mvh
Tove

Fra : Emil

Dato : 03-03-02 21:15

On Sun, 3 Mar 2002, Fru Hof wrote:

>Hvis man nu ville lave det samme med krydderurter, skal man så fylde efter
>med lidt vand for at binde det sammen?

Det vil være en god idé, for så hindres de i at tørre ud.
Kørvel og persille kan blendes (sammen eller seperart), hvis de
kun skal bruges som smagsstof i kraftige retter (grønkål, spinat,
vildtsovs m.fl.). Dild er også velegnet.
Klippet purløg kommer jeg ikke vand ved, da det ødelægger
synsindtrykket ved serveringen. Det fåes friskt hele året, men er
dog rart at have i reserve.

Hele stilke til pynt fryses i plastposer hvor luften suges ud af
posen med en (hånd-)støvsuger før indfrysningen.
Samme skæbne overgår rester fra de købte friske urter. Det giver
altså en meget bedre smag end fra de tørrede eksemplarer.

Fordelen ved denne metode for de kraftigt smagende krydderurter
er, at man så kan knække så lidt af de frosne urter som man nu
lige har behov for. Isterningerne kan være for voldsomme.

Prøv f.eks. at komme nogle få blade friske (frosne) esdragon på
en ostemad med lidt mild sennep. Det ændrer den simple ostemad
til en mindeværdig kulinarisk oplevelse.

m.v.h. Emil