CD-brænding: Opskrift
Fra : The Amazing Grace

Dato : 01-03-02 15:06

Hej, med nogen forsinkelse kommer her mit bud på en "opskrift"
til at installere brændersoftware.

Opskriften dækker kun brænding af data-CD, og Audio-cd i TAO
mode (Track-at-once). Jeg har kun prøvet med min Plextor 12/10/32A
under Warp4 fixpak 10 og under eCS.

Så jeg tager alle forbehold for at det måske ikke virker for alle,
og måske kan det lave ged i opsætningen på nogle maskiner.

----

Forudsætninger: Brænderen skal kunne ses af OS/2 på forhånd, dvs man
skal kunne læse fra drevet.

Download følgende:

Daniela's generic ATAPI Filter Release 0.3.7
http://download.r23.dk/GFD/GFDSYSDI.SK/DATAP037.ZIP

Daniela's S506 ADD Release 1.4.1
http://download.r23.dk/GFD/GFDSYSDI.SK/DANIS506.ZIP

ASPIROUT V1.1 Beta 5
http://download.r23.dk/GFD/GFDSYSDI.SK/ASPIRB5.ZIP

EMX Runtime 0.9d (fix 4)
http://hobbes.nmsu.edu/pub/os2/dev/emx/v0.9d/emxrt.zip

CDRecord/2 V1.11a06 (GPL-freeware)
http://download.r23.dk/GFD/GFDAPPMM.PM/CD111A06.ZIP

Leech 1.20
http://hobbes.nmsu.edu/pub/os2/apps/mmedia/cd/grabber/leech120.zip

Audio/Data-CD-Creator V0.49 (GPL freeware)
http://download.r23.dk/GFD/GFDAPPMM.PM/ACDCR050.ZIP

----

Installation:

Ret config.sys - find linjerne:
basedev=ibm2scsi.add
basedev=os2aspi.dmd /all
Hvis linjerne mangler, så skriv dem.

Opret dir c:\util til de forskellige programmer.
Programmerne installeres herunder - f.eks. Leech i dir c:\util\leech

Daniela's generic ATAPI Filter Release 0.3.7

Opret c:\util\daniatap
Kopier den downloadede zip-fil hertil, unzip den, og slet den.
Kopier filen daniatapi.flt til c:\os2\boot
Ret config.sys - skriv linjen:
basedev=daniatapi.flt
Hvis der er linjer med ibmidecd.flt eller ibmatapi.flt,
skal de rettes til at starte med rem, f.eks.:
rem basedev=ibmidecd.flt

Daniela's S506 ADD Release 1.4.1

Opret c:\util\danis506
Kopier den downloadede zip-fil hertil, unzip den, og slet den.
Kopier filen danis506.add til c:\os2\boot
Ret config.sys - skriv linjen:
basedev=danis506.add
Linjen med ibm1s506.add skal rettes til:
rem basedev=ibm1s506.add

ASPIROUT V1.1 Beta 5

Opret c:\util\aspirout
Kopier den downloadede zip-fil hertil, unzip den, og slet den.
Ret config.sys - skriv linjen:
device=c:\util\aspirout\aspirout.sys

EMX Runtime 0.9d (fix 4)

Kopier den downloadede zip-fil til c:\util , unzip den, og slet den.
(Den opretter selv dir c:\util\emx , og kopierer sine filer dertil.)
Ret config.sys - find linjen der starter med libpath,
og skriv i slutningen af den:
c:\util\emx\dllæ
Find linjen der starter med set path, og skriv i slutningen af den:
c:\util\emx\binæ
Husk at afslutte begge linjer med semikolon.

CDRecord/2 V1.11a06 (GPL-freeware)

Opret c:\util\cdrecord
Kopier den downloadede zip-fil hertil, unzip den, og slet den.

Leech 1.20

Opret c:\util\leech
Kopier den downloadede zip-fil hertil, unzip den, og slet den.

Audio/Data-CD-Creator V0.49 (GPL freeware)

Opret et midlertidigt dir, kopier den downloadede zip-fil hertil,
unzip den og slet den.
Start install.exe, og klik yes vedr. generic installer
I det nye vindue, skriv c:\util\audiocd , og klik ok.
Klik next, klik agree, klik next.
Ret destination til c:\util\audiocd , klik next og klik finish.
Klik yes vedr. nye filer.
Klik ok, og klik ok.

Genstart maskinen.

Åbn folderen CD writing utilities, og start programmet CD-creator settings.
Klik på fanebladet cdrecord/2, og skriv c:\util\cdrecord\cdrecord.exe
Klik på fanebladet mkisofs setup, og skriv c:\util\cdrecord\mkisofs.exe
Skriv -graft-points i Additional mkisofs options, ellers virker det ikke.

Luk programmet for at gemme ændringerne, og start det igen.

Klik på knappen Scan (på fanebladet General), og vælg dit CD-R drev fra listen.

Skriv drevets hastighed, og vælg størrelse på fifo-buffer.
Hvis drevet selv kan håndtere buffer underrun (vha f.eks. burnproof), er
fifoen ikke så vigtig - sæt den f.eks. til 4 MB.
Uden burnproof er fifoen vigtigere: Med en 12-speed brænder og 128 MB RAM
vil jeg foreslå en fifo-buffer på 16-24 MB.

Jeg foretrækker at fjerne krydset i Start hidden, og at sætte kryds i
Always create shadows.
Gå videre til fanebladets side 2, her skal der selvfølgelig sættes kryds,
hvis drevet understøtter burnproof. Jeg foretrækker også kryds i
Eject CD after writing.

Luk CD-creator settings for at gemme ændringerne.

I folderen CD-Writing Utilities ligger de to templates Create Audio-CD og
Create Data-CD. Træk en kopi af hver af dem ud på skrivebordet, eller hvor
du synes. Filer og lyd til brænding skal kopieres eller shadowes til disse
nye foldere.

Læs i øvrigt CD writing tutorial, som ligger i folderen CD Writing
Utilities...

----
Bemærk:

Personligt bruger jeg ikke fanebladene om CDDB, Grabber og MP3, så
indstillinger her vil jeg ikke udtale mig om. (Jeg foretrækker at bruge
grabberen Leech direkte fra kommandolinjen, fordi jeg ofte grabber fra
ridsede CDer, der kræver særbehandling for at kunne læses korrekt.)

Fanebladet CDRDAO/2 har at gøre med audio-CDer lavet som Disk-At-Once (DAO).
Selvom jeg har downloadet og installeret CDRDAO/2, kan jeg ikke få det til
at fungere - tips er velkomne...
----

Mads Hansen / 1. marts 2002