Cyklister og højrevigepligt
Fra : Henning

Dato : 01-03-02 14:30

I "vore gade" er der alle steder højrevigepligt. Det respekteres i og
for sig også godtnok - bare ikke af cyklister. Her får du fingeren og
det der er værre, når du med hornet forsigtigt gør opmærksom på,at de
skal holde tilbage.
Så gå mit spørgsmål på - hvad sker der, den dag jeg (?) kører en
cyklist ned, fordi han ikke overholder sin vigepligt? Får jeg skylden
(det er selvfølgelig ikke med vilje) - var der tale om biler, var der
ingen problemer.
Bøder? Til hvem?
Skader? Hvem skal betale?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-02 17:17

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> [...]
> for sig også godtnok - bare ikke af cyklister. Her får du fingeren og
> det der er værre, når du med hornet forsigtigt gør opmærksom på,at de

Utroligt mange mennesker, både bilister og cyklister, ved ikke, hvad
højrevigepligt vil sige og derfor kan man *aldrig* regne med, at folk
overholder deres højrevigepligt.

> Så gå mit spørgsmål på - hvad sker der, den dag jeg (?) kører en
> cyklist ned, fordi han ikke overholder sin vigepligt? Får jeg skylden

Som bilist har du objektivt ansvar det vil groft sagt sige ansvar uden
skyld. Dette følger af Færdselslovens §101. Selvsamme § nævner dog
også, at erstatningen for tingskade kan nedsættes eller helt bortfalde,
hvis skadelidte fortsætligt eller groft uagtsomt har medvirket til
skaden.

Den fulde ordlyd af §en er:

§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion
eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan
nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har
medvirket til skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige
tilfælde bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed
har medvirket til skaden.

Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde,
hvis skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

Spørgsmålet er så om det er groft uagtsomt ikke at overholde
højrevigepligt jvf. at mange desværre ikke er klar over reglen eller
ikke ved, hvor og hvordan den benyttes?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 01-03-02 17:50

> Skader? Hvem skal betale?

På cyklisten: Det skal du - ingen tvivl om det, jf. færdselslovens §
101. Hvor meget, om noget, du så skal betale afhænger af, om cyklisten selv
har udvist uagtsomhed/forsæt. Hvis cyklisten lider personskade, skal
vedkommende have udvist kvalificeret grov uagtsomhed, før dit
erstatningsansvar for den skade eventuelt reduceres. (M.a.o. må det helt
ujuridiske råd være, at bide vreden over "fingeren" i dig - det er dyrere at
holde på din ret!).

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Per

Dato : 02-03-02 17:57

Jeg kan oplyse, at det er GROFT UAGTSOMT at køre uden lys på cykel i
lygtetændingstiden. Hvilket har medført nedsættelse af skadeserstatning.
Dette er der faldet dom for.

Det er derimod ikke groft uagtsomt at køre uden styrthjelm på hhv. mc -
knallert.!!!!

I tilfældet med cyklisten og den højre vigepligt vil du sansynligvis skulle
betale erstatning for personskade. Dvs. det skal din lovpligtige
ansvarsforsikring - jeg er dog ikke sikker på at du vil stige i præmie - da
det jo ikke er "DIN SKYLD", at skaden indtræffer. Spørg
forsikringsselskabet.

Cyklisten vil stafretligt få en bøde for overtrædelse af færdselsloven, men
du hænger på erstatningen for evt. personskade.

Du vil formentlig ikke hænge på erstatning for skade på cykel eller tøj, da
cyklisten har optrådt UAGTSOMT for tingskade jf. §101, stk. 3

Jeg ville ringe til dit forsikringsselskab - der sikkert har tidligere
sager, som de kan henvise til.

Husk en ting er juridisk teori - noget andet er praksis.

Mvh. Per.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 02-03-02 18:11

> Jeg kan oplyse, at det er GROFT UAGTSOMT at køre uden lys på cykel i
> lygtetændingstiden. Hvilket har medført nedsættelse af skadeserstatning.
> Dette er der faldet dom for.

Har du en reference???

[KLIP]

> Husk en ting er juridisk teori - noget andet er praksis.

Ja, men husk lige, at den juridiske teori har forrang, og hvis praksis
ikke er i overensstemmelse hermed, er det praksis der er forkert = ulovlig.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 02-03-02 20:39

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, men husk lige, at den juridiske teori har forrang, og hvis praksis
> ikke er i overensstemmelse hermed, er det praksis der er forkert =
ulovlig.

Normalt er praksis og teori samstemmende.

Men er praksis forskellig fra teori er det da helt ude i hampen at sige, den
juridisk teori har forrang som retskilde.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 02-03-02 21:19

> Men er praksis forskellig fra teori er det da helt ude i hampen at sige,
den
> juridisk teori har forrang som retskilde.

Jeg tror vi taler om to forskellige slags praksis. Jeg går ud fra, at du
taler om retspraksis - og hvis du gør, så er vi _helt_ enige. Jeg talte om,
og det troede jeg også Per gjorde, "praksis" i den almindelige sproglige
betydning - som den måde bl.a. forsikringsselskaberne gebærder sig ude i
virkeligheden...

Men lad mig endelig vide, hvis vi stadig er uenige.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen