forslag til hvordan pc'en bliver hurtigere~
Fra : Torben Hansen

Dato : 01-03-02 12:48

Da jeg står og skal bruge et grafikkort, kunne jeg godt tænke mig nogle
konstruktive forslag til hvad jeg skal købe, det må selvfølgelig godt være
både billigt og godt
øvrige forslag til hvordan jeg gør systemet hurtigere og bedre modtages
meget gerne!

nuværende system:

CPU: AMD T-Bird 1000 MHz 266 FSB
Bundkort: PC Chips 810MLR
Køler: Socket A til 1400 MHz
Grafikkort: 64 Mb SIS AGP (onboard shared Ram)
Harddisk: 40 Gb Maxtor 5400rpm
Ram: 512 Mb SDram 168 pins PC133
Monitor: 19" samsung Syncmaster 959NF (1024x768 101Hz, 1280x1024 85Hz,
1600x1200 75Hz, 1920x1440 73 Hz, 0.24 DOT)

svar gerne på Mail.

på forhånd tak

Torben Hansen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 01-03-02 13:35

On Fri, 1 Mar 2002 12:48:20 +0100, "Torben Hansen" <tgh@inbound.dk>
wrote:

>Grafikkort: 64 Mb SIS AGP (onboard shared Ram)

Siden det er shared RAM, så vil stort set ethvert moderne grafikkort
øge ydelsen ganske voldsomt.

Fra : orbital

Dato : 01-03-02 13:54

wrote:

> [...]
>Monitor: 19" samsung Syncmaster 959NF (1024x768 101Hz, 1280x1024 85Hz,
>1600x1200 75Hz, 1920x1440 73 Hz, 0.24 DOT)

Du bør jo nok bare isætte et grafikkort. Jeg vil foreslå et med DDR
ram. Det giver en faktor 2 ca. i forhold til sdram.

Hvad med:

- Elsa Gladiac 511, geforce2 mx400 64 Mbyte DDR til 775,-
- ATI Radeon 7000, 32 Mbyte DDR til 716,-
- Hercules Geforce2 ti, 64 Mbyte DDR til 1500,-

Til de 2 geforce2 grafikkort bruger du bare nvidia's drivere.

Hjemmesiden
http://www.pcchips.com.tw/M810LMR.html

fortæller, at efter pcb version 1.6 er kortet med en 4x agp slot, og
at de anbefaler testede liste, der imidlertid er lidt forældet.

Dit bundkort understøtter XP cpu'er også. Så du kan naturligvis også
skifte cpu. Men grafikkort, først og fremmest, - hvis det er spil, som
er anvendelsen. Dit bundkort har en naturlig grænse for cpu hastighed
der er 12x133, - det er en xp 1900+. Man ved aldrig med 12.5x (som er
xp 2000+).

Herved vil strømforsyningen skulle trække en del mere end i dag.
Moderne grafikkort bruger meget. 300 Watt forsyning !

Du har ikke nævnt, om du spiller.

Dit bundkort er helt klart ikke til overclockning af cpu, eller
hævning af frontbus op fra 133 for at få hurtigere ram respons.

En 7200 rpm harddisk vil give relativt meget, især hvis du ikke
spiller.

mvh

John

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-03-02 20:29

SNIP

Palit Geforce 3 ti200 til 1550 kr!!!

Fra : TBC

Dato : 03-03-02 01:31

"Torben Hansen" <tgh@inbound.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Monitor: 19" samsung Syncmaster 959NF (1024x768 101Hz, 1280x1024
85Hz,
> 1600x1200 75Hz, 1920x1440 73 Hz, 0.24 DOT)

Jeg vil gå så vidt som at sige at du med en T-Bird 1 Ghz skulle putte en
Geforce 4 af Ti serien i (evt Ti 4200 hvis det skal være billigt), så passer
pengene. Når man taler spil er der en god tommelfingerregel der siger at
halvdelen af prisen på dyret skal være brugt på grafikkortet.

(Til eksempel er selv et GF4Ti 4600 (det største i serien) i det kommende
Unreal 2 bottleneck selv i 640x480 med alle CPU'er på eller større end 1
Ghz.)

TBC

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-03-02 14:15

<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617928>

> øvrige forslag til hvordan jeg gør systemet hurtigere og
> bedre modtages meget gerne!
>
> nuværende system:
>
> CPU: AMD T-Bird 1000 MHz 266 FSB

Større processor, fx. Athlon XP (HUSK _god_ køler!).

> Bundkort: PC Chips 810MLR

Evt. nyt med understøttelse af IDE133 eller SCSI,
DDR ram og Athlon XP.

> Køler: Socket A til 1400 MHz
> Grafikkort: 64 Mb SIS AGP (onboard shared Ram)

Er nævnt før i tråden!

> Harddisk: 40 Gb Maxtor 5400rpm

Ny med IDE133 eller SCSI interface (afhængigt af
bundkort eller ekstra controller).

> Ram: 512 Mb SDram 168 pins PC133

Nye DDR ram, selvfølgelig afhængigt af nyt bundkort.

> Monitor: 19" samsung Syncmaster 959NF
> (1024x768 101Hz, 1280x1024 85Hz, 1600x1200
> 75Hz, 1920x1440 73 Hz, 0.24 DOT)

Lækker monitor

Venligst
Mikael