Hvordan laver man et spørgeskema?
Fra : Ulla Snetoft Ødum

Dato : 01-03-02 11:53

Hej med jer!

Jeg sidder og skal lave et spørgeskema eller det der også kaldes
en quick pole, som f.x. den der er på dette site om dybe links
bør være ulovlige. Jeg er helt ny hvad angår HTML kodning og alt
hvad der hører til. Har dog lavet nogle links til sider på
intranet, internet, word og powerpoint, men det på e banalt plan.
Jeg har Lotus Notes som program og Frontpage Express snart. Jeg
ved ikke hvor jeg skal starte og slutte, og hvad det er jeg
egentlig skal søge på.
Hjæælp. Er der nogen der kan forklare, hvordan man gør fra start
til slut på en meget pædagogisk måde?

Med venlig hilsen
Ulla Snetoft Ødum

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-02 12:40

noticias a5nmi6$hdj$1@sunsite.dk...

Du skriver i en nyhedsgruppe, ikke i en intern gruppe paa www.html.dk.

> Hjæælp. Er der nogen der kan forklare, hvordan man gør fra start
> til slut på en meget pædagogisk måde?

Jada:

1) Undlader at installere frontpage eller frontpage Express
2) Laes de tutorials om HTML der finde bl.a. paa www.html.dk
3) Oev dig paa html
4) Laer dig et Serverside Scripting sprog (ASP / PHP / JSP /
Coldfusion....)
5) kod din hjemmeside og brug dk.edb.internet.webdesign.* til at spoerge
om raad og hjaelp naar du er koert fast.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 01-03-02 12:49

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev
> 1) Undlader at installere frontpage eller frontpage Express

Hvorfor undlade dette? De har da begge nogle udemærkede indbyggede html
editorer - helt modsat eksempelvis DW.

Grunden til, jeg kommenterer dette er, jeg synes det kan forvirre. Jeg er
enig i, man bør holde sig fra WYSIWYG editering - specielt som nybegynder.
Men, det er ikke givet det er fremgangsmåden når man bruger FP/FPE - det kan
såmænd blot være disse to programmer der er lettest at få fat i.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-02 12:59

Kasper Kyndsberg <nospam@kyndsberg.dk> escribió en el mensaje de
noticias a5nppg$roj$1@sunsite.dk...
> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev
>
> Hvorfor undlade dette? De har da begge nogle udemærkede indbyggede
html
> editorer - helt modsat eksempelvis DW.

Ja, jow de er da sikkert ok hvis man vil bruge dem som tekst-editorer,
men saa kan man jo ligesaagodt bruge f.eks stones Webwriter, der baade
er dansk og gratis.
Grunden til jeg sagde undlade a instllere FP er fordi 98% af alle der
starter med at lave hjemmesider med disse programmer, fiser dirrekte til
design-delen uden at fatte en dyt af koden.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Janus Høi

Dato : 01-03-02 14:58

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.kyndsberg.dk

Din "Sjove søgninger hos Socialdemokratiet" falder lidt til jorden.
http://www.kyndsberg.dk/nyheder/nyhed.asp?id=70
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-02 15:30

Janus Høi <hoi@****jagi.com> escribió en el mensaje de noticias
3c7f88f6$0$39842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Din "Sjove søgninger hos Socialdemokratiet" falder lidt til jorden.
> http://www.kyndsberg.dk/nyheder/nyhed.asp?id=70

Ydderligere er det han skriver om GET dirrekte forkert:

<citat>
Det skal vi nok ikke satse på. Han har derimod været lidt lemfældig med
sikkerheden. Og nu vender vi tilbage til spørgsmålet om POST og GET.
Søgeresultatssiden benytter sig nemlig af GET. GET betyder at siden
henter hvad der står i adresselinien og skriver det på siden.
</citat>

Fra : Janus Høi

Dato : 01-03-02 16:26

> Ydderligere er det han skriver om GET dirrekte forkert:

Det skal jeg ikke være dømmende instans for.
Jeg har ikke megen forstand på det område.

Men det må jo alligevel have virket da han skrev siden...
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-03-02 12:10

Janus Høi wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Det skal jeg ikke være dømmende instans for.
> Jeg har ikke megen forstand på det område.
>
> Men det må jo alligevel have virket da han skrev siden...

Siden bruger PHP som serverside sprog. Dette kan udskrive indholdet af
GET, men det bliver ikke udskrevet automatisk.

Det var ganske enkelt sjusket programeret. Når man udskriver indholdet
af POST eller GET bør man altid ændre < til %lt og > til %gt således at
brugerens input ikke fortolkes. Nu har de rettet fejlen, men på en
forkert måde, man ser ganske simpelt ikke hvad man har søgt på.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 02-03-02 04:32

> [...]
> Søgeresultatssiden benytter sig nemlig af GET. GET betyder at siden
> henter hvad der står i adresselinien og skriver det på siden.

Postulater bør IMHO altid indeholde argumentation - navnlig når du påpeger
andres evt. fejl.

Når man læser dit indlæg bliver man ikke klogere (=nu hved jeg, hvad GET
er), men tror

1. enten ham Kasper er et indkompetent fjols såfremt man tillægger Hoffmann
en status som en, der ved hvad han snakker om, eller
2 Lars Hoffmann ikke aner hvad du snakker om, når han ikke engang kan
forklare sagens rette sammenhæng.

Det jeg ønsker at påpege er, at dit indlæg er problematisk på den måde det
ikke bibringer ny viden men blot postulerer det modsatte af, hvad jeg har
skrevet.

Jeg har selv søgt lidt efter noget behørig dokumentation, men har desværre
ikke umiddelbart kunne finde noget der understøtter hverken min eller Lars'
Hoffmanns undlægning.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-03-02 12:06

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html

> Postulater bør IMHO altid indeholde argumentation - navnlig når du
> påpeger andres evt. fejl.
>
> Når man læser dit indlæg bliver man ikke klogere (=nu hved jeg,
> hvad GET er),

Ok, nu satsede jeg på at folk i en webdesign gruppe havde rimeligt styr
på hvordan GET fungerer, derfor undlod jeg at pointere hvilken del af
det skrevne der usandt.

han skriver

<citat>
GET betyder at siden henter hvad der står i adresselinien og skriver
det på siden.
</citat>

Hvilket ikke er sandt, da det at skrive noget i en adresselinie ikke på
nogen måde udskriver dette på siden. Der skal aktivt laves noget
serverside for at udskrive indholdet af GET på siden.

Var det bedre?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 02-03-02 04:04

"Janus Høi" <hoi@****jagi.com> skrev

> Din "Sjove søgninger hos Socialdemokratiet" falder lidt til jorden.
> http://www.kyndsberg.dk/nyheder/nyhed.asp?id=70

Tja, mange har lavet linket til deres søgeside... fejlen på
Socialdemokraternes side er blevet rettet nu. En meget sjusket lappeløsning
efter min mening - de requester ikke fra URI linien mere, hvilket gør,
outputsætningen til brugeren faktisk ikke virker særlig logisk idet den var
lagt an på, at fortælle dem, hvad det var, den ikke kunne finde.

I news:dk.snak.vittigheder kan du finde relevant diskussion og links til
sider med screenshots til siden.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 01-03-02 12:41

"Ulla Snetoft Ødum" <ullasne@hotmail.com> skrev
> [...]

> egentlig skal søge på.
> Hjæælp. Er der nogen der kan forklare, hvordan man gør fra start

Det er ikke lige til. Du kan ikke lave det via html - html er dødt og kan
ikke behandle data.

Det er rimelig kompliceret at lave en poll - mere kompliceret en mange andre
ting man kan lave serverside - hvis man ikke har arbejdet med
serversidescrtipting før. Min anbefaling vil være at bruge en gratis poll
indtil videre.

http://www.quickpoll.dk/

--
/Kasper