gratis telefoni
Fra : højland

Dato : 01-03-02 09:06

Hej igen,
Hvad så når med når man ringer til en anden pc.Jeg har læst på en hjemmeside
at man kan ringe gratis fra en computer til en anden computer. Vil det sige
at man kan taler med hinanden og betaler lokaltakst eller er det noget andet
man skal værre opmærksom på ? Hvad skal man bruge udover en pc med pentium
,lydkort med fuld duplex og headsæt.

Fra : Cubus

Dato : 03-03-02 11:28

> [...]
> man skal værre opmærksom på ? Hvad skal man bruge udover en pc med pentium

Hvis man fx i forvejen har adsl og betaler en fast månedspris for sin netforbindelse
koster det ikke yderligere at kommunikere fra pc til pc med lyd og evt også billede
hvis man har et webcam. Ellers koster det opkaldstaksten til ens udbyder, det
samme som når man surfer.

Man kan fx benytte programmet Netmeeting, der følger med Microsofts
styresystemer. Det virker ganske udemærket, selvom der kan være en lille
forsinkelse i lyden. Har dog kun prøvet opkald indenlands og ved ikke hvor
stor forsinkelsen bliver med opkald til andre lande.

Det er en fordel at i hvert fald en af parterne benytter hovedtelefoner, for ikke
at fremprovokere et eskalerende ekko.

Hvis man kobler op til internettet via modem med PSTN eller ISDN bør det virke
helt problemfrit. Ved ADSL-forbindelser til internettet skal der i nogle tilfælde
laves nogle indstillinger på evt tilhørende router og lign. Det afgørende for om det
virker helt problemfrit er om man har den offentlige IP-adresse på den computer
man benytter til opkaldet eller om man sidder på et lokalt netværk. Men også i
sidstnævnte tilfælde kan det altså lade sig gøre.

--
Cubus