Fast baggrund
Fra : Jesper Winding

Dato : 01-03-02 08:46

Hejsa. Jeg ville høre om der var en venlig sjæl der havde forklaringen på
hvordan man kan få ens baggrundsbillede (evt. som vandmærke) til at stå
fast, mens selve teksten (siden) kan køre op og ned herover. jeg hpber i
forstår hvad jeg mener altså selve den stump kode der får baggrunden til
IKKE at følge den tekst der står foran når man scroller ned på en side med
meget tekst.

Mvh Jesper Winding

Fra : Ulrik Kold

Dato : 01-03-02 10:17

Jesper Winding wrote:
> [...]
> IKKE at følge den tekst der står foran når man scroller ned på en side med

Hej Jesper,

din "vandmærkeeffekt" opnår du ved at indskrive i dit stylesheet:

body {
background-image: URL(<sti til billede />);
background-attachment: fixed;
}

meget simpelt, ikke?

Hvis du vil have billedet til at stå centreret både lodret og vandret
tilføjer du:

background-position: center center;

og så lige en

background-repeat: no-repeat;

så billedet kun bliver vist een gang.

Det hele i samlet flok ser sådan ud:

[...]

Det kan yderligere forkortes til denne form:

body {
background: url(<sti til billede/>) no-repeat fixed center center;
}

(Det sidste burde virke. Det har jeg ikke lige efterprøvet, men det er
taget fra W3's CSS2 specifikation)

Håber det hjalp uden at forvirre alt for meget.

..kold
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. Copy me to your
signature file and help me spread!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-02 12:48

Fri, 1 Mar 2002 08:45:32 +0100, skrev "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk>:

>Hejsa. Jeg ville høre om der var en venlig sjæl der havde forklaringen på
>hvordan man kan få ens baggrundsbillede (evt. som vandmærke) til at stå
>fast, mens selve teksten (siden) kan køre op og ned herover.

<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/baggrund/bg1.htm>
har jeg flere forskellige måder at placere baggrundsbillede på.
(Brug højreklik => vis kilde)
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jan

Dato : 01-03-02 17:19

Jesper Winding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> fast, mens selve teksten > Mvh Jesper Winding
>
> Jeg bruger <BGPROPERTIES="fixed"> og det virker.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne