? vedr. 24 mdr. reklamationsret
Fra : Torbenth

Dato : 01-03-02 00:14

Er 24 mdr. reklamationsret gældende i DK eller kan forretninger nøjes med 12
mdr. ved forbrugskøb.
Jeg mener at det er et EU direktiv som skal gælde for DK og ikke kan
fraviges. Det er vist ikke vedtaget endnu i Folketinget Har jeg ret?

Mvh.
Torben

Fra : Jogge

Dato : 01-03-02 00:44

Yup du har ret, men kommer det bliver det med tilbage gælende kraft pr. 1
januar 2002

Fra : Carsten Howard

Dato : 01-03-02 01:00

Det er ikke vedtaget endnu, men når de gør, så gælder det med tilbage
virkende kraft. pr. 1/1-02

CArsten

Fra : Peter G C

Dato : 01-03-02 09:16

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> Er 24 mdr. reklamationsret gældende i DK eller kan forretninger nøjes med
12
> mdr. ved forbrugskøb.

Nej - ikke endnu.

Se her: http://www.ft.dk/?/Samling/20012/lovforslag_som_fremsat/L9.htm

Du vil se, at Folketinget endnu ikke har vedtaget loven om ændring af
købeloven. Derfor kan en forbruger endnu ikke påberåbe sig reglerne.

> Jeg mener at det er et EU direktiv som skal gælde for DK og ikke kan
> fraviges. Det er vist ikke vedtaget endnu i Folketinget Har jeg ret?

Reglerne skal vedtages af folketinget. Et direktiv skal inkorporeres i dansk
ret.

Da direktivet skaber pligter for nogle borgere i Danmark, er reglerne heri
ikke anvendelige før de bliver inkorporeret - dvs. skal vedtages som lov i
Folketinget.

At direktivet ikke er umiddelbart anvendeligt i denne situation fremgår af
den såkaldte Marshall sag (sag 152/84) fra EF-domstolen. Læs mere om
spørgsmålet i bogen EU-ret af Claus Gulmann og Karsten Hagel-Sørensen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com