Rustfri og alu
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-02 21:52

Hej kloge gruppe...

Jeg ved at mit drivhus er skruet sammen med alubolte. Er der nogen problemer
i at bruge rustfri (jeg ved godt at de er slemme til at gå løs, men det
problem kender jeg løsning på). Hvis der er problemer ved at bruge rustfri
skruer, vil der da også tilsvarende være problemer med at spænde en rustfri
forstærkningsliste på med alubolte?

Og nu over til noget helt andet: Jeg vil gerne være supertidlig med
agurkerne i år. Min ide går ud på at droppe en termostatstyret akvarievarmer
ned i plantekassens vandreservoir, samt at lave et bobletelt over planterne.
Jeg regner med at varmen vil brede sig op i jorden, men er det muligt, når
spagnumrørene er af flamingo? Hvad mener I om ideen? Nogle erfaringer, hvor
tidligt kan man så (inde), samt plante i drivhus?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 28-02-02 22:09

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3c7e9878$0$46167$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> skruer, vil der da også tilsvarende være problemer med at spænde en rustfri

Galvanisk korrosion.

Det mindre ædle metal korroderer, men beskytter det mere ædle. F. eks. overtrækker
man alm. kontruktionsstål med zink hvorved zinken korroderer men beskytter stålet.

Det rustfaste stål er mere ædelt end aluminium pga. indholdet af krom og nikkel, altså vil aluminiumet korrodere.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mogens

Dato : 28-02-02 22:20

On Thu, 28 Feb 2002 21:51:59 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>skruer, vil der da også tilsvarende være problemer med at spænde en rustfri

Man bør ikke blande forskellige metaller og slet ikke et fugtigt sted
som et drivhus, så hvis drivhuset er lavet af alu profiler bør det
skrues sammen med alu skruer. Ellers vil de to metaller i forbindelse
med fugt vil danne et galvanisk element og tære begge dele væk på
rekordtid.

Mvh Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-02 23:03

> [...]
> skrues sammen med alu skruer. Ellers vil de to metaller i forbindelse
> med fugt vil danne et galvanisk element og tære begge dele væk på

Joh, begge svar er rigtige, men er der nogen der har prøvet det på 'egen
krop' ? Er der tale om teori eller virkelighed?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 01-03-02 00:37

On Thu, 28 Feb 2002 23:03:18 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Joh, begge svar er rigtige, men er der nogen der har prøvet det på 'egen
>krop' ? Er der tale om teori eller virkelighed?

Jeg har aldrig læst teorien, men jeg satte et husnummer af alu op
på muren med stålskruer sidste år. Det ser sgu ikke kønt ud idag. :o\

Mvh Mogens

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 01-03-02 08:03

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3c7ea931$0$56608$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Joh, begge svar er rigtige, men er der nogen der har prøvet det på 'egen
> krop' ? Er der tale om teori eller virkelighed?

Altså, Mogens, hvis det ikke var virkelighed, ville man nok ikke bruge så
mange penge på korrosionsbeskyttelse.

Man ser også galvanisk korrosion på f. eks. aluminium-messing.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-03-02 17:03

> [...]
> mange penge på korrosionsbeskyttelse.
>
> Man ser også galvanisk korrosion på f. eks. aluminium-messing.

Det jeg fisker efter er udelukkende at få at vide om skidtet falder ned med
det samme eller om 40 år, for varer det så længe er det OK for mig
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 01-03-02 18:54

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3c7fa644$0$46229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det jeg fisker efter er udelukkende at få at vide om skidtet falder ned med
> det samme eller om 40 år, for varer det så længe er det OK for mig

Du kan jo prøve, og fortælle os hvordan det gik.

Hvor hurtigt det går, afhænger nemlig af en hel del faktorer. Jeg har ikke prøvet
kombinationen på et drivhus eller tilsvarende, kun på en cykel. Der ser man
tydeligt korrosion efter et par år.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-02 23:04

> Du kan jo prøve, og fortælle os hvordan det gik.

Tjah, det gør jeg nok også hvis i vil vente i alle de år, for jeg kommer
lige i tanker om, at hjørnesamlingerne er af vistnok bronze, og her er der
ingen skræmmende ting igang.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Mx42100

Dato : 02-03-02 07:30

Hejsa Preben

Når du nu besøger vores gruppe skal du heller ikke gå forgæves. Der er ofte dele i en båd der er samlet med rustfaste bolte og skruer. Kommer aluminium 'i vejen' isolerer man blot de 2 materialer fra hinanden med plast skiver. Vóila. Nu ligger et drivhus jo ikke og flyder rundt i saltvand og er derfor ikke udsat for det batteri (havvandet) der leverer den spændingsforskel der starter hele misseren. Mit drivhus er samlet med almindelige A2 bolte og jeg har ingen galvanisk tæring selv på 15. år. Gå du blot igang.

Hilsen Bjarne

--
/Bjarne - Århus C

Eliminate [RemoveThis] in the returnpath of

mx42100[RemoveThis]@paul.get2net.dk -> mx42100@paul.get2net.dk