Rep af computer dele.
Fra : Martin Willemoes

Dato : 28-02-02 20:36

Jeg har lige samlet en computer, som ikke har virket helt optimalt.
Den kan periodisk ikke starte.
Delene er købt hos to hardware-forhandlere.
Grundsystemet (motherbord, cpu ram, strømforsyning) er sendt til den
leverandør
som jeg har købt motherbordet af. Jeg mener at problemet er motherbordet.
De fire ting til sammen virkede ikke da jeg testede dem, men de siger at de
virkede da de testede dem...
De har alså ikke kunnet finde nogle fejl, og sender det derfor retur. Jeg
skal iøvrigt
også, da der ikke var konstateret nogen fejl betale et mindre beløb.

Hvis jeg får den reperareret eller konstateret fejl hos en anden hardware
reparatør, hvem skal så betale?

MVH
Martin

Fra : Carsten Howard

Dato : 28-02-02 21:57

"Martin Willemoes" <mwa@mwa.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg får den reperareret eller konstateret fejl hos en anden hardware
> reparatør, hvem skal så betale?
>
> MVH
> Martin

Det skal du da selv!

Carsten

Fra : Martin Willemoes

Dato : 28-02-02 22:31

Hvis det konkluderes fra et andet firma at der var en del som var deffekt,
som det første firma har garntien på, hvad så...?
Det første firma fandt ikke fejlen.
Hænger jeg da så bare på den idet de ikke kan finde fejlen?

Så kan man iøvrigt ikke bruge ganti til meget...

Fra : Carsten Howard

Dato : 01-03-02 00:59

> [...]
> Det første firma fandt ikke fejlen.
> Hænger jeg da så bare på den idet de ikke kan finde fejlen?
>
> Så kan man iøvrigt ikke bruge ganti til meget...

Så må du fået det byttet eller lavet på garantien der hvor du har købt det.

Hvis firmaet så kan se fejlen nu, så bør de tilbage betale det beløb du
betalte første gang du reklameret.
Men du skal ikke forvente at de dækker de omkostninger du har haft hos en
anden forhandler.

I følge de nye regler pr. 1 januar, så har du reklamations ret på dit køb i
2 år (hvis det er købt efter 1/1-02) Det er op til køberen at påvise at der
er en fejl!
Hvis Det sker inden for de første 6 mdr. har man ret til at få et nyt
produkt eller så frem det har for omkostnings fuldt skal sælger udbedre
fejlen.

Carsten

Fra : Jogge

Dato : 01-03-02 01:11

> [...]
> Hvis Det sker inden for de første 6 mdr. har man ret til at få et nyt
> produkt eller så frem det har for omkostnings fuldt skal sælger udbedre

Mener da ikke den lov er fastlagt endnu? altså her i bitte Danmark hvis
den kommer så bliver det med effekt pr 1 januar 2002, men indtil videre køre
vi vist med de gamle regler

Fra : Carsten Howard

Dato : 02-03-02 10:29

"Jogge" <Jogge@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> den kommer så bliver det med effekt pr 1 januar 2002, men indtil videre

Den lov bliver vedtaget, det skal den i følge EU.

Det er bare formelt at den ikke er blevet godkendt endnu på grund af valget!

Og da den har virkning med tilbage virkende kraft pr. 1/1-02 så er det dumt
for en butik at ikke og hoppe med på vogen nu!

Carsten

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-03-02 06:01

On Thu, 28 Feb 2002 20:35:54 +0100, "Martin Willemoes" <mwa@mwa.dk>
wrote:

>Jeg har lige samlet en computer, som ikke har virket helt optimalt.
>Den kan periodisk ikke starte.
Kan du komme det nærmere ? Kan den boote ? Er det styresystemet der
ikke kan starte ?

> [...]
>leverandør
>som jeg har købt motherbordet af. Jeg mener at problemet er motherbordet.
Hvad bygger du det på ?

>De fire ting til sammen virkede ikke da jeg testede dem, men de siger at de
>virkede da de testede dem...
De kan jo godt have ret i deres påstand. Du kan være i så uheldig at
de dele du har købe lever op til fabrikantens data, men når lige
præsist disse dele sættes sammen, ja så vil de bare ikke spille
sammen. Ingen har vel lovet dig at lige præsist disse dele kan spille
sammen ? Det hender at dele der burde kunne virke sammen, bare ikke
gør det !
Du kan evt afprøve hver enkel del i andre PC'er, og motherboardet kan
afprøves med andre kort i. Det er meget tidskrævende at jagte en fejl
der "kun" skyldes at tingene bare ikke kan sammen.
Du har vel installeret en nyt styresystem.

>De har alså ikke kunnet finde nogle fejl, og sender det derfor retur. Jeg
>skal iøvrigt også, da der ikke var konstateret nogen fejl betale et mindre beløb.
Det er meget normalt. Leverandører vil ikke være fejlfinder for deres
kunder, der ikke kan finde ud af hvordan man fejlfinder. Nogle sender
hele deres samling af PC dele til "reperation" fordi de ikke selv
evner at konstaterer hvilken del der evt. kunne være defekt.

>Hvis jeg får den reperareret eller konstateret fejl hos en anden hardware
>reparatør, hvem skal så betale?
Dig. Der er ikke andre. Du skal sende den/de dele ind til
reperation/ombytning som der er defekte, og det er din hovedpine at
finde ud af hvilken del der måske er defekt. Og det er ikke
nødvendigvis en nem og hurtig opgave. Kan du ikke selv konstaterer
hvilken del der er defekt, må du betale dig til denne ydelse. Du mente
jo nok selv at du var mand for at samle din PC selv ? Hvilket må
betyde at du antager at du har viden nok til at gøre dette. Jeg syntes
at det tyder på at du ikke ved nok til selv at kunne fejlsøge, og så
har du ikke andet valg end at betale dig fra det, eller forsøge at
lade handlen gå tilbage og købe en færdigsamlet og afprøvet PC.

/Hans

Fra : Martin Willemoes

Dato : 01-03-02 14:26

Alle delene er testet på andre maskiner uden problemer. Men de virker ikke
sammen...

Fra : Klaus

Dato : 01-03-02 17:13

> Alle delene er testet på andre maskiner uden problemer. Men de virker ikke
> sammen...

Da det er dig, de har bestemt sammensætningen, er det også dig der har
problemet når delene bevisligt ikke fejler noget. Du har jo ikke købt et
"færdigt" produkt men stykket det sammen af enkeltdele. Der er "kun" på
enkeltdelene du har reklamationsret.
Mvh
Klaus
(forbruger uden juridisk baggrund)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-03-02 19:13

On Fri, 1 Mar 2002 14:26:01 +0100, "Martin Willemoes" <mwa@mwa.dk>
wrote:

>Alle delene er testet på andre maskiner uden problemer. Men de virker ikke
>sammen...
Men gælder dette også for motherboardet ? Hvis "Ja", så har du et
problem. Prøv at få så mange af dine stumper til at arbejde sammen og
køb nye der hvor de gamle ikke kan bruges. Prøv evt. at bytte dig til
andre.
/Hans