"Falske" sprosser
Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-02-02 19:34

Hej alle!

Jeg har købt et gammelt byhus i 3 etager fra 1887.
I de 2 øverste hele huset er der etfagssvinduer, og i de 2 øverste
etager, er etfagsvinduerne "kun" fra 1980, og i rimelig god stand.
Vinduerne i den nederste etage trænger dog til en udskiftning hurtigst
mulig.
Jeg synes at etfagsvinduerne er lidt kedelige, og kunne godt tænke mig
dannebrogs- eller bondehusvinduer, og når nu jeg skal ud at købe nye
vinduer til underetagen, var det nærliggende at få sådan nogle sat i.
Meeeen jeg kunne jo også godt tænke mig at de øvrige vinduer kommer
til at ligne de nye.
Mit spørgsmål er nu, kan man købe nogle kunstige sprosser som kan
limes på (eller på anden måde fastgøres), og er der nogen der ved hvor
man evt. kan købe sådan nogle og har gode/dårlige erfaringer med det,
samt evt. priser.
Kan man evt. selv lave dem, og hvad skal man i givet fald være
opmærksom på??

Håber på nogle gode råd :0)

Mvh. Trine Piltoft

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 28-02-02 22:14

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c7e7824$0$17211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har købt et gammelt byhus i 3 etager fra 1887.
> Vinduerne i den nederste etage trænger dog til en udskiftning hurtigst
> mulig.

Prøv at undersøge om ikke de gamle vinduer kan sættes i stand. Det er et
godt gør-det-selv projekt hvis man går håndværksmæssigt korrekt frem,
men dyrt hvis man skal købe en håndværker til det, fordi det tager tid.

Se nærmere på
http://www.raadvad.dk/old/1_0/1_9.html
http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_3-2.html
http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_3-3.html

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-02-02 23:05

> [...]
> godt gør-det-selv projekt hvis man går håndværksmæssigt korrekt frem,
> men dyrt hvis man skal købe en håndværker til det, fordi det tager

Det kan de ikke - de er nærmest ved at falde fra hinanden, og er iøvrigt
heller ikke termovinduer - jeg tvivler på at de overhovedt kan pilles
ud, uden nærmest at smuldre i stykker så slemt er det. Så de skal helt
klart skiftes.
Mit spørgsmål går også primært på de øvrige vinduer som ikke skal
udskiftes, og som jeg gerne vil have til at ligne dannebrogs- eller
bondehusvinduer.

mvh Trine

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 01-03-02 06:01

On Thu, 28 Feb 2002 23:05:29 +0100, "Trine Piltoft"
<piltofts@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>Mit spørgsmål går også primært på de øvrige vinduer som ikke skal
>udskiftes, og som jeg gerne vil have til at ligne dannebrogs- eller

Du kan "sagtens" lave dem selv. Du kan finde mange forskellige
træprofiler i byggemarkedet, som rimelig let kan tilpasses, så de - i
hvert fald på afstand - ligner ægte sprosser.
En god listesav og en savekasse eller endnu bedre en manuel geringssav
vil være et godt hjælpemiddel. Du kan samle dem med en klammepistol og
trælim.

Sjovt nok, så anbefaler eksperter pålimede snydesprosser fremfor
moderne termovinduer med gennemgående sprosser, når det gælder
energimæssige hensyn. Sprosser på termovinduer giver større varmetab
og mindre solenergi-indfald, end gamle enkeltglasvinduer med sprosser
kombineret med forsatsruder.

Som foreslået længere oppe i tråden, så kan det godt betale sig at
lade en ekspert undersøge, om dine vinduer i stueetagen trods alt ikke
er af så god en kvalitet, at de kan reddes og efterfølgende monteres
med en forsatsrude - som giver langt mindre varmetab end almindelige
termoruder og sågar de nyere energiruder.
En tommelfingerregel siger, at hvis vinduerne er fra før 1950 er der
stor sandsynlighed for, at de er lavet af kernetræ, der kan holde
100-200 år eller mere.
Desuden er det i så fald formentlig billigere at renovere dem, end at
købe nye kvalitets-termovinduer, især hvis du skal have håndværkere
til at montere dem.

Lars

Fra : Søren Kring

Dato : 04-03-02 22:52

Du glemte at nævne hvordan man skal sætte dem på:
Enten kan du lave en ramme der er hængslet og kan klappes
væk ved pudsning. Det er en lidt indviklet løsning men
behagelig i længden. Det ser dog aldrig _helt rigtigt_ ud.
En nem løsning er at skære nogle pæne lister i passende
længder og lime dem på ruden med silikone, men så har man så
ruder at pudse. PS.; mal dem inden du limer dem på!

hilsen Søren

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 02-03-02 19:46

> [...]
>limes på (eller på anden måde fastgøres), og er der nogen der ved hvor
>man evt. kan købe sådan nogle og har gode/dårlige erfaringer med det,
Man kan sagtens købe "falske" sprosser, bl. a. ved SMT vinduer.
Vi har haft et hus fra 1988, hvor vi havde "falske" sprosser på alle
vinduer.
De sad fast med en "dims" på begge sider af vinduet, hvilket gjorde at man
bare kunne åbne sprossen i den ene side når man skulle vaske vinduer, og så
havde man faktisk et ganske almindeligt vindue at vaske i stedet for en hel
masse små firkanter.
Bortset fra at de tog meget lys, har vi været utroligt glade for vores
sprosser.
God weekend
Hanne Pedersen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 08-03-02 16:28

Tak for svarene - jeg tror jeg vil give mig i kast med at lave nogle
sprosser selv her til sommer.

mvh Trine