Barberskum på mursten!!
Fra : Ib Meineche

Dato : 26-01-01 17:09

Hvad der skulle havet været en uskyldig nytårsløjer af nogle børn - har
desværre vist at udvikle sig til et irritationsmoment for os.
I forbindelse med nytårsaften har fået sprøjtet barberskum på flere af vores
vægge. Selv om vi var hurtig til at få dem vasket af næste dag, har
barberskummet efterladt tydelige mærker på vores vægge.
Det er vi selvfølgelig meget træt af, da vores hus kun er knap 2 år gammel.
Hvordan fjernes mærkerne efter barberskum??

Med venlig hilsen

Ib Meineche

Fra : Emil

Dato : 26-01-01 21:24

On Fri, 26 Jan 2001, Ib Meineche wrote:

>Hvordan fjernes mærkerne efter barberskum??

Nu har jeg ikke lige prøvet med barberskum, men pletter som kan
opløses af et opløsningsmiddel kan ofte fjernes helt fra
ubehandlede mursten og klinker på følgende måde:

Væd rigeligt *omkring* (endelig ikke på) pletten med
opløsningsmidlet. Dæk hele området med hvidt stof - brug en
børste så alle fuger kommer i direkte kontakt med stoffet.

Mens opløsningsmidlet fordamper gennem stoffet, trækker det
pletten med ud til ydersiden af stoffet, og pletten er dermed
overført til stoffet - muren er ren.
Ellers gentages behandlingen.

Det er metoden og virkemåden. Nogle bemærkninger hertil:

Brug hvidt stof (viskestykke, lagen, klud) da det ikke afgiver
farve. Hvidt papir kan bruges, men det kan sætte sig i overfladen
hvis den er ru, så det er ikke så smart. Stof kan evt. vaskes
bagefter og genbruges.

Stof der er behandlet med skyllemiddel suger ikke ret godt, og er
derfor uegnet.

Det er nemmest at få stoffet til at sætte sig fast på en lodret
væg, hvis stoffet er pjaskvådt af opløsningsmidlet. Stoffet
falder af når pletten er tør.

Det er bedst at bruge mange lag stof, så pletten ikke "vandrer
baglæns" ind i muren igen, fordi optørringen er forgået ujævnt.

Tørretiden kan være flere uger. Det skal være *helt* tørt.

Som opløsningsmiddel til barberskum er vand nok det mest
velegnede. Men kig på deklarationen efter stoffer som ikke kan
opløses af vand.

Der kan være tilsat olier, og så må behandlingen gentages med
noget som opløser disse.
Hvis olier forsøges fjernet med opvaskemiddel/-vand, kan
opvaskemidlerne bagefter fjernes med vand ved samme metode.
Kraftigere sager bør kun bruges udendørs, eller med omtanke.

Jeg har fjernet pletter af tjære, blod og vin på denne måde.
Så tør nu øjnene, og start med vand. Det bliver pænt igen!

m.v.h. Emil

Fra : Permoje

Dato : 30-01-01 20:06

Ja MØG UNGER

De har også smurt det på mit NYE hus 5 mdr. gammel.

Men jeg fjerner det til foråret med syre, da min garage aligevel skal bygges
der.

Så jeg vil prøve med mure syre.

Mvh.Per