Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mørkekammerudstyr
Fra : Lotte M

Dato : 28-02-02 18:52

Jeg skal hjælpe en kammerat med at købe noget grej
til 135-filmfremkaldelse; fremkaldetank, spiral,
skiftepose, kemi osv.

Jeg har - uden held - kigget på nettet efter priser mv,
foto c har så vidt jeg kan se ikke den slags på deres
netsted. Har en af jer et godt link?

Det er meget længe siden jeg sidst har arbejdet i s/h,
så: hvad kan i anbefale af film og kemi?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 28-02-02 20:36

Hej Lotte
Jeg har indtil jeg gik digitalt, med stor glæde brugt kodak T-max film og
negativ fremkalder. både til 135 &120 format.
Eukobrom flydende papir fremkalder er nem at dosere og holder rimeligt i
ufortyndet stand.
p.s. T-max fremkalder ligger i både små og større flasker, der er en del at
sparre ved køb af større portioner
hilsen Flemming Aagaard

Fra : Lotte M

Dato : 28-02-02 23:30

"Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> skrev

> Jeg har indtil jeg gik digitalt, med stor glæde brugt kodak T-max film og
> negativ fremkalder. både til 135 &120 format.

Ok hvilken fremkalder - D-76?

> Eukobrom flydende papir fremkalder er nem at dosere og holder rimeligt i
> ufortyndet stand.

Den kender jeg slet ikke...

I "gamle dage" arbejdede jeg mest med Ilfords film, kemi og papir.

Er der nogen af jer, der kan skitsere forskellen på Kodaks og
Ilfords standardprodukter, både hvad angår s/h film og s/h kemi?

Er der en væsentlig prisforskel?

Hvad arbejder i andre med?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : EGON STICH

Dato : 01-03-02 08:46

Lotte M <info@lotte-m.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5mb1r$j5r$1@sunsite.dk...
> "Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> skrev
>

> Hvad arbejder i andre med?
> --
> Lotte M

Hej.
Ilford ID-11 (pulver. kan deles, og holdbarhed god. fine korn.)
Tetenal Eukobrom (holder godt)
Acidofix (pulver)
Eddikesyre 80% (stopbad 2%)

Herudover forskellige warmtone fremkaldere. Hjemmebryggede.

Film: Ilford FP4 - HP 5. ikke så meget. Mere Ilford100 Delta. og Agfa APX
25
Papir: Ilford multispeed (ikke meget) Hellere Ilford Warmtone og Agfa
papir.
Agfa og Ilford Warmtone toner bedst.

MVH
Egon

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 01-03-02 10:36

Hej igen lotte
Kodak t-max s/h film fremkaldes efter min mening bedst i Kodak t-max negativ
fremkalder. Film og fremkalder er ikke det billigste produkt, men af
fremragende kvalitet.
Eukobrom papir fremkalder har været på markedet i en eller to menneske aldre
og grunden til jeg foreslog den er ,at du kan købe i små pakninger, og er
nemt at opløse.
Jeg brugte da også ilford i mine Proff dage for snart mange år siden , men
ilford er ikke så fremkommelige i mindre pakninger til amatør brug.
Det betyder noget når mørkekammeret måske kun bruges to-tre gange på en
måned at alt kemien ikke skal skiftes fordi den er for gammel.
Hvis du helst vil bruge Ilford. Så er den gode gamle id-19 til negativ
fremkalder stadig en god fremkalder til ikke for hurtige film.
Men hvis du slet ikke kender de (nye) T-max film og den nye kornstruktur så
hop til Kodaks hjemmeside. Der er sket meget de sidste 20 år.
Sammenfattet kan man vel sige at din ven skal købe i pakningstørrelser der
passer til forbruget. Der findes faktisk ikke dårlige ting på markedet mere.
P.s. Min søn som mener at den fotografiske hobby ikke skal være nogen
videnskab, bruger konsekvent Agfa Rodinal som negativ fremkalder og samme
mærke til positiver
fremkalder. Nemmere kan det ikke være. Den ligger i 1l. opløsning og skal
blot fortyndes med vand. Resultaterne er særdeles fremragende, dog ikke hvis
filmen skal præstere meget mere end 100-200 asa.
venlig hilsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-03-02 12:10

Lige som Flemming vil jeg også klart anbefale T-max produkterne. Det giver
nogle rigtig flotte korn når en Tmax-100 bliver fremkaldt i den rigtige
fremkalder. Efter min mening bør du holde dig fra FP4 og HP5 film - jeg
synes de har nogle grimme korn. Synes du nu det er for besværligt med
T-maxfremkalderen som jo er genbrugelig og skal opbevares korrekt osv, så
vil jeg anbefale Rodinal. Det er en engangsfremkalder, så man skal ikke
tænke på opbevaring. Desuden kan Rodinal ufortyndet holde i adskillige år
uden at gå til - og så er den billig.

Til papirfremkaldelse vil jeg helt klart anbefale at du køber
multigrade-papir. Ilfords multigradepapir kan sagtens fremkaldes i Tetenals
variospeedfremkalder, som er lidt billigere end Ilfords multigradefremkalder
(eller var dengang jeg rodede med væsker).

Multigradepapir er godt fordi det rummer alle papirgradationer fra 00-6. Dvs
at hvis du bare køber én pakke multigradepapir samt et filtersæt, så slipper
du for at købe 6 forskellige pakker papir som tilsammen koster en bondegård.
Desuden har multigrade den fordel at et billede der fx. skal belyses i 12
sek. kan belyses 4 sek med gradation 2,3 og 4, tilsammen 12 sek. På den måde
opnår du et rigt gråtoneomfang. Det ser kanon godt ud...

Held og lykke...

Fra : Lotte M

Dato : 01-03-02 14:42

"Tim Lerche Sørensen" <35mm(no-spam)@film.dk> skrev

> [...]
> nogle rigtig flotte korn når en Tmax-100 bliver fremkaldt i den rigtige
> fremkalder. Efter min mening bør du holde dig fra FP4 og HP5 film - jeg

T-max'en har mange tilhængere, det må der være en grund til. Jeg har
ladet mig fortælle, at hp4/5 i dag også er med t-korn, men jeg starter
med T-max'en og så må vi se.

> Synes du nu det er for besværligt med
> T-maxfremkalderen som jo er genbrugelig og skal opbevares korrekt osv, så
> vil jeg anbefale Rodinal.

Jeg har også fået anbefalet en Tetenal fremkalder, der skal være god til
både Kodaks T-max og Ilfords HP film. Det er en engangsfremkalder,
der både kan bruges til film og papir.

Jeg vil helst bruge engangsfremkalder og det skal være flydende.

> [...]
> variospeedfremkalder, som er lidt billigere end Ilfords multigradefremkalder
> (eller var dengang jeg rodede med væsker).

Sidst jeg var i "mørket", var det netop Ilfords multigradepapir jeg
arbejdede med, så det ligger ligefor at bruge det igen.

> Held og lykke...

Tak, både til dig og Flemming - jeg er spændt på om jeg kan huske
hvordan man gør
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 01-03-02 18:16

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse news:a5o0fg$kcq$1@sunsite.dk...

> Jeg har også fået anbefalet en Tetenal fremkalder, der skal være god til
> både Kodaks T-max og Ilfords HP film. Det er en engangsfremkalder,
> der både kan bruges til film og papir.

Så'n noget ævl. Den anbefalede filmfremkalder er en Tetenal
Ultrafin plus - det er fixeren, der er til både film og papir.

Lotte

Fra : N/A

Dato : 02-03-02 13:04

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 02-03-02 13:04

Fra : Langgaard

Dato : 02-03-02 18:44

Hej

Så er det nok Kodak Teknical Pan i Tetenals Dokumol du skal prøve !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-03-02 14:03

Købes brugt på www.dba.dk, hvor det pt. flyder med mørkekammerudstyr..

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Lotte M

Dato : 04-03-02 14:34

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev

> Købes brugt på www.dba.dk, hvor det pt. flyder med
> mørkekammerudstyr..

Det var egentlig en ny Patersontank og spiraler jeg søgte,
men jeg havde svært ved at finde prisoplysninger på
Nettet.

Anyway, via (IRL) mund til mund metoden fik jeg tilbudt
noget brugt udstyr og har nu også et forstørrelsesapparat,
selv om jeg blot skulle fremkalde film til scanning og
bearbejdelse på computeren.

Lotte