Pakning af pdf-fil med billeder i DropStuf~
Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-02-02 18:09

Hej med jer

Når jeg pakker en PDF-fil med DropStuff som før pakningen fylder 45 mb,
er den ikke kommet længere ned end 44 mb efter pakningen. Hvad kan det
skyldes? Kan det være fordi PDF-filen er fyldt med billeder?

--
Mvh Birgitte
http://www.behrendt.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 18:17

In article <1f8bu9b.163mbhh1dsipuN%birgitte@behrendt.dk>,
birgitte@behrendt.dk (Birgitte Behrendt) wrote:

> [...]
> er den ikke kommet længere ned end 44 mb efter pakningen. Hvad kan det
> skyldes? Kan det være fordi PDF-filen er fyldt med billeder?

Ja, billeder som ikke er komprimeret. Du kan vel heller ikke komprimere
en TIFF fil væsentlig med stuffit?
(jeg har faktisk aldrig prøvet men det er min formodning)

Fra : hansler

Dato : 28-02-02 19:15

Agreeing with me, that cannabis should be legalized, "Birgitte Behrendt"
<birgitte@behrendt.dk> wrote on 280202 18:09 :

> [...]
> Mvh Birgitte
> http://www.behrendt.dk/
> ftp://80.197.181.14 - lidt af hvert til Mac

that's because the pictures, and also the pdf itself, are already compressed
as much as possible. its the same to compress for example an mpeg movie...
vh

hansler

--
This message is confidential. If you are not the intended recipient, please
delete the message including all its attachments, and /or notify me. You are

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 20:16

birgitte@behrendt.dk (Birgitte Behrendt) writes:

> [...]
> er den ikke kommet længere ned end 44 mb efter pakningen. Hvad kan det
> skyldes? Kan det være fordi PDF-filen er fyldt med billeder?

Ja.

Pakning fungerer som regel ved at pakke redundant information.
Billeder indeholder meget sjaeldent redundant information som disse
pakkealgoritmer kan genkende.

Hvis det er muligt, saa gendestiller med en lavere DPI eller
tilsvarende. Moderne distillere har en "Til Web" setting som er
oplagt til at sende previews rundt.

Er dit problem ogsaa at den er for stor til at sende pr epost?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Storm

Dato : 02-03-02 00:33

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Ja.
>
> Pakning fungerer som regel ved at pakke redundant information.
> Billeder indeholder meget sjaeldent redundant information som disse
> pakkealgoritmer kan genkende.

Jeg gætter på at Birgitte vil sende en PDF til tryk eller print siden
hun snakker om en kleppert på 45 mb. Når jeg destillerer til tryk har
jeg i joboptions Compression til Automatic og Quality til Maximum.
Compression automatic komprimerer med hensyntagen til det enkelte
billede, om komprimeringen kan tillades at være med JPG eller Zip. Jeg
synes det er ufatteligt så langt man kan få en fil ned med PDF. Men så
er den også så langt nede at pakkeprogrammerne ikke har mere at komme
efter. Som det også er blevet sagt.

> [...]
> oplagt til at sende previews rundt.
>
> Er dit problem ogsaa at den er for stor til at sende pr epost?

Hvis man f.eks. skal maile en High Res PDF til tryk kan man jo godt få
problemer. Jeg hakker den over i flere hvis det er muligt. Allerbedst er
det at kunne smide den på en FTP-server.

Hvis den slet ikke skal bruges til tryk men bare skal længere ned, ja så
har Thorbjørn løsningen ovenfor. Man kan gendestillere ved fra 5.0 at
gemme PDF'en som en .ps fil og destillere den igen. Hvis man vil længere
ned end man kan komme i et hug med Web settings, men så er den heller
ikke til meget andet, end korrektur.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-02 09:21

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Jeg gætter på at Birgitte vil sende en PDF til tryk eller print siden
> hun snakker om en kleppert på 45 mb. Når jeg destillerer til tryk har
> jeg i joboptions Compression til Automatic og Quality til Maximum.

Ud fra mine beskedne erfaringer med PDF i trykkvalitet, saa er en 45
Mb fil da ikke "noget saerligt". Hvor stor en A4-tryksag i sider kan
det modsvare?

> Compression automatic komprimerer med hensyntagen til det enkelte
> billede, om komprimeringen kan tillades at være med JPG eller Zip. Jeg

Her har vi saa sagens kerne. Billeder gemmes med enten JPG eller ZIP,
og her er der virkelig noget at hente med den nyeste teknologi. Jeg
sad og kiggede lidt paa forskningen og de kan vist sagtens slaa JPEG,
men problemet er at det tager enormt lang tid (adskillige sekunder for
et 256x256 billede) hvilket nok er grunden til at Adobe ikke har taget
teknologien til sig endnu. Herudover kan man nemt faa noget fnidder
der ser maerkeligt ud, naar man komprimerer haardt.

> Hvis man f.eks. skal maile en High Res PDF til tryk kan man jo godt få
> problemer. Jeg hakker den over i flere hvis det er muligt. Allerbedst er
> det at kunne smide den på en FTP-server.

Her vil det nok vaere bedst at have sin egen emailserver hvor man kan
tilpasse den tilat kunne haandtere endog meget store filer (diskplads
mv). Det er forholdsvist enkelt med OS X, da man har hele arsenalet
af unix-postprogrammer (og der er mange), som er af hoej kvalitet.

> ned end man kan komme i et hug med Web settings, men så er den heller
> ikke til meget andet, end korrektur.

Det er rart at vide hvad man har af muligheder. Jeg synes Adobes
produkter er af meget hoej kvalitet, og jeg tror paa at de kan loese
de opgaver de skal, altid. Det er ikke altid man har det saadan

Fra : Storm

Dato : 02-03-02 15:49

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Ud fra mine beskedne erfaringer med PDF i trykkvalitet, saa er en 45
> Mb fil da ikke "noget saerligt".

Nej, men størrelsen siger ihvertfald noget om at hensigten nok ikke var
at lægge noget ud til brug på webbet - du kom med nogle forslag om
at destille til web.

> Hvor stor en A4-tryksag i sider kan det modsvare?

Det kommer så sandelig an på om det er Ugens Rapport eller Ugeskrift for
Læger vi snakker om.
Hvis udgangspunktet er at man har brug for ca. 35 mb ukomprimeret
billedinformation til et A4 billede for at kunne gengive det i 60#, så
er det alligevel fantastisk forskelligt hvordan de vil blive
komprimeret.

For sjov smed jeg lige 3 meget forskellige billeder i min High Res
Distiller, de blev komprimeret sådan her:

Et 80 mb billede med store ens flader kom ned på 1,1 mb.
Et tung forholdsvis komplekst billede kom fra 48,8 mb ned på 1,7 mb.
Et komplekst billede med udtoning kom fra 60 mb ned på 2,7.

Men du kan da få temmelig meget med for 45 mb. Så Birgittes projekt er
nok ikke Ugeskrift for Læger

> Her har vi saa sagens kerne. Billeder gemmes med enten JPG eller ZIP,
> og her er der virkelig noget at hente med den nyeste teknologi.

Er det det nye JPG format du taler om eller hvad?

> [...]
> teknologien til sig endnu. Herudover kan man nemt faa noget fnidder
> der ser maerkeligt ud, naar man komprimerer haardt.

Ja, så er det jo lidt ligemeget.

> [...]
> mv). Det er forholdsvist enkelt med OS X, da man har hele arsenalet
> af unix-postprogrammer (og der er mange), som er af hoej kvalitet.

Her kunne jeg ønske mig lidt klogere. Men én ting er vel at ftp bruger
en anden protokol ? - som gør forsendelsen hurtigere ? - men det kræver
vel også noget af forbindelsen ? Ellers kunne jeg jo sagtens bruge min
lille Titanium ti ftp-server ? Plads her jeg da nok af foreløbelig.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-02 17:42

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Hvis udgangspunktet er at man har brug for ca. 35 mb ukomprimeret
> billedinformation til et A4 billede for at kunne gengive det i 60#, så

Hvad er 60#?

> Er det det nye JPG format du taler om eller hvad?

Nej. Moderne 2D komprimering som fx fraktal komprimering.

> [...]
> vel også noget af forbindelsen ? Ellers kunne jeg jo sagtens bruge min
> lille Titanium ti ftp-server ? Plads her jeg da nok af foreløbelig.

Ftp er ikke som saadan hurtigere, men email benytter MIME-encoding,
som giver et 33% overhead, for at garantere at den kan gaa igennem
alle mailservere. Derfor vil det gaa hurtigere med ftp.

Din maskine kan sagtens bruges som ftp-server (hvis den har ram nok
til den smule ekstra) naar den koerer OS X. Morten, har du styr paa
hvad der findes som standard her?

Fra : Storm

Dato : 03-03-02 00:04

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvad er 60#?

60 lpcm (= 150 lpi) - antal rasterlinjer pr. cm. RIP'pen
beregner/omdanner vektorer og bitmap fra de modtagne filer til
rasterpunkter som plotteren så danner med sine dots (dpi).
Før i tiden brugte man bare # tegnet for lpc, nu regner man jo lige så
tit i lpi.

< http://graphicdesign.about.com/library/weekly/aa070998.htm?once=true&>

> Nej. Moderne 2D komprimering som fx fraktal komprimering.

Lyder jo spændende.

> [...]
>
> Din maskine kan sagtens bruges som ftp-server (hvis den har ram nok
> til den smule ekstra) naar den koerer OS X. Morten, har du styr paa

Altså, jeg skal jo ikke bruge den kun som ftp-server.
Men kunne man sætte plads af så andre kunne hente filer fra min maskine
via ftp?
For eksempel hvis jeg arbejdede hjemme, og ville sende noget tungt,
kunne andre så fra en hurtigere forbindelse med fordel hente det via
ftp, og ville jeg så kunne arbejde i programmerne samtidigt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 00:15

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> rasterpunkter som plotteren så danner med sine dots (dpi).
> Før i tiden brugte man bare # tegnet for lpc, nu regner man jo lige så

Ok. Er denne oploesning ikke lige lav nok, eller er jeg bare ikke
kendt med normerne indenfor sats?

> Lyder jo spændende.

Spaendende, men ikke standard.

> Altså, jeg skal jo ikke bruge den kun som ftp-server.
> Men kunne man sætte plads af så andre kunne hente filer fra min maskine
> via ftp?

Sagtens. Det er ikke saerligt tungt.

> For eksempel hvis jeg arbejdede hjemme, og ville sende noget tungt,
> kunne andre så fra en hurtigere forbindelse med fordel hente det via
> ftp, og ville jeg så kunne arbejde i programmerne samtidigt?

Under OS X, ja. Det vil naturligvis ikke gaa hurtigere end den
langsomste del af forbindelsen (hvilket formentlig er din upstreams
hastighed), men det kan ogsaa sagtens vaere tilstraekkeligt.

Et helt andet alternativ som din virksomhed kan finde interssant, er
at koebe lidt serverplads hos iTools og saa monterer du din
iToolskonto's filsystem direkte som en del af din egen disk. Herefter
kan du kopiere det faerdige resultat over, og laegge det i en Public
folder der. Saa kan folk hente det direkte derfra uden at skulle
vente paa din sloeve opkobling.

Du vil godt kunne arbejde i dine programmer samtidig. OS X er meget
robust over for at afvikle flere programmer samtidig, uden de generer
hinanden.

Spoergsmaalet er om du har brug for at skubbe et resultat til kunden,
eller om kunden har brug for at hive et resultat fra dig? Skal det
ligge klart hos dem mandag morgen? Hvis det er det sidste, vil de nok
have glaede af at have ftp-serveren hos dem.

Fra : Storm

Dato : 03-03-02 00:45

> Ok. Er denne oploesning ikke lige lav nok, eller er jeg bare ikke
> kendt med normerne indenfor sats?

Aviser kører ca. 34# (85 lpi), 60# er meget anvendt til blade, brochurer
og hverdagstryksager, men spørgsmålet er altid hvilket papir man trykker
på og hvilken kvalitet ens billeder har, når man skal vælge
rasterlinjer. Måske du tænker på plotterens opløsning, altså de dots der
danner rasterpunkterne, som oftest ligger på 1200, 1800, 2400 og 3600
dpi.

> [...]
> kan du kopiere det faerdige resultat over, og laegge det i en Public
> folder der. Saa kan folk hente det direkte derfra uden at skulle

Det skal jeg vist lige forske lidt i.

> [...]
> ligge klart hos dem mandag morgen? Hvis det er det sidste, vil de nok
> have glaede af at have ftp-serveren hos dem.

Tak for info.
Så fik jeg lige lidt at tænke over, nye muligheder åbner sig måske?
Jeg tænkte kun på at mit arbejde skulle hive et resultat fra mig
Jeg bruger at smide noget ud på ftp fra mig. Det var kun hvis jeg kunne
ligge det job over på en kollega på arbejde med en hurtigere forbindelse
at det umiddelbart kunne være smart. Men det vil ikke gå en tøddel
hurtigere, fordi den begrænses af min upstreams hastighed i begge
tilfælde? Og det vil vel også gælde stabiliteten?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 11:03

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> rasterlinjer. Måske du tænker på plotterens opløsning, altså de dots der
> danner rasterpunkterne, som oftest ligger på 1200, 1800, 2400 og 3600
> dpi.

Hmm. Det er jo rigtigt at rastering saedvanligvis foregaar i en
lavere oploesning end selve billedet. Det er en verden jeg ikke ved
ret meget om.

> [...]
> hurtigere, fordi den begrænses af min upstreams hastighed i begge
> tilfælde? Og det vil vel også gælde stabiliteten?

Det gaar ikke hurtigere end det langsomste led i kaeden. Min erfaring
med ftp-servere (altsaa Unixmaskiner der blandt meget andet ogsaa
tilbyder en ftp-tjeneste) er at de er stabile og robuste.

Nu kender jeg ikke jeres praecise detaljer, men hvis dit arbejde kan
saette en passende maskine op, som leger filserver samtidig med at man
kan ftp'e til den hjemmefra, er det vel saa fint som det kan komme.

Et tredie alternativ er at benytte ssh-protokollen og dens
hjaelpeprogrammer (det er dog fra kommandolinien), hvilket kan vaere
interessant fordi den transparent kan komprimere datastroemmen. Dette
er en enorm fordel ved ukomprimerede ting, fordi man ikke behoever
pakke ind i zip og ud igen.

Hvis I har brug for ekstern assistance, er I velkomne til at henvende
jer pr email.

Fra : Storm

Dato : 03-03-02 22:21

> Hmm. Det er jo rigtigt at rastering saedvanligvis foregaar i en
> lavere oploesning end selve billedet. Det er en verden jeg ikke ved
> ret meget om.

Nååå, du tænkte på input-opløsning og jeg snakker om output-opløsning.
Ja, billedets pixel opløsning skal være lpi x qf x størrelsesfaktor.
(qf = kvalitetsfaktor som varierer mellem 1,5 og 2)
(størrelsesfaktor = ønsket størrelse/originalstørrelse)

Populært sagt skal billedet ha' dobbelt så mange pixler pr. inch som
antallet af rasterlinjer (lpi) det skal trykkes i.
- så ved du det Det er ihverfald det optimale.

> [...]
> saette en passende maskine op, som leger filserver samtidig med at man
> kan ftp'e til den hjemmefra, er det vel saa fint som det kan komme.

Jamen så er det det - det er den med det svageste led i kæden jeg gerne
ville styrke. Og det du snakker om nedenunder med ssh-protokollen, ville
det øge hastigheden i forhold til ftp hvis den komprimerer datastrømmen?

> [...]
> interessant fordi den transparent kan komprimere datastroemmen. Dette
> er en enorm fordel ved ukomprimerede ting, fordi man ikke behoever

Er ssh-protokollen noget telnet noget? Og er det noget med at fjernstyre
en anden maskine?
Som du nok kan gennemskue snakker jeg om noget jeg næsten ikke ved noget
om, men jeg synes det er spændende.

> Hvis I har brug for ekstern assistance, er I velkomne til at henvende
> jer pr email.

Tak for tilbuddet. Vi er flere mindre firmaer i huset, et af dem styrer
vores servere og trafik ud og ind. De fraråder ADSL (vil ikke acceptere
det), det havde jeg ellers sat næsen op efter. Det skulle ikke være
sikkert nok? Spørgsmål om placering af firewall?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 22:56

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Jamen så er det det - det er den med det svageste led i kæden jeg gerne
> ville styrke. Og det du snakker om nedenunder med ssh-protokollen, ville
> det øge hastigheden i forhold til ftp hvis den komprimerer datastrømmen?

Kun hvis der er noget at komme efter. Hvis en zip-fil ville være
mærkbart mindre, så vil det, ellers ikke.

> Er ssh-protokollen noget telnet noget? Og er det noget med at fjernstyre
> en anden maskine?

ssh er en krypteret udgave af telnet. Telnet er grundlaeggende at faa
en kommandoprompt paa en anden maskine via netvaerket. ssh er saa den
naturlige efterfoelger til telnet, fordi det er saa let at se
ukrypteret information paa et netvaerk Oven paa dette har man saa
bygget sikre udgaver af ftp og filkopiering.

> Som du nok kan gennemskue snakker jeg om noget jeg næsten ikke ved noget
> om, men jeg synes det er spændende.

Det er det skam ogsaa. Apples skift til en Unixkerne betyder at Mac
OS pludselig faar 40 aars Unixudvikling oven i hatten.

> [...]
> det), det havde jeg ellers sat næsen op efter. Det skulle ikke være
> sikkert nok? Spørgsmål om placering af firewall?

Personligt arbejder jeg en del eksternt over ADSL, ved at lave en
ssh-forbindelse ind paa vores netvaerk. Herfra kan jeg saa bede om at
faa mulighed for at se vores webserver, vores Oraclemaskine som om jeg
sad ved det lokalt, og jeg kan udvikle hjemmefra uden at gaa paa
kompromis med sikkerheden. Det fungerer rigtigt godt.

Du skal ikke bare lade dig spise af med en taaget forklaring. Forlang
at faa en forklaring du kan forstaa og acceptere. Om ikke andet,
tvinger det dem til at formulere en sikkerehdspolitik i vendinger
menigmand kan forstaa, istedet for loese tanker inde i hovedet paa den
ansvarlige.

Hvorfor har du behov for at arbejde hjemmefra, og er det de penge
vaerd per maaned? Hvis fx du leverer materiale lige foer deadline, er
hastigheden ogsaa vigtig. Hvis 500 kroner ekstra om maaneden giver
dig 30-45 minutter mere arbejdstid inden aflevering, saa kan det vaere
guld for firmaet.

Fra : Storm

Dato : 05-03-02 09:31

> [...]

> Det er det skam ogsaa. Apples skift til en Unixkerne betyder at Mac
> OS pludselig faar 40 aars Unixudvikling oven i hatten.

Jeg røg lige ind midt i en TV udsendelse om Linux forleden.
Open source og det.. har din bruger agent Gnus noget med det at gøre?
Kunne man ha' valgt Linux til Maccen istedet for Unix? Hvem ejer
egentlig Unix?

> [...]
> sad ved det lokalt, og jeg kan udvikle hjemmefra uden at gaa paa
> kompromis med sikkerheden. Det fungerer rigtigt godt.

Sådan ville jeg gerne ha' det

> [...]
> tvinger det dem til at formulere en sikkerehdspolitik i vendinger
> menigmand kan forstaa, istedet for loese tanker inde i hovedet paa den

Du er lige min mand - det foreslår jeg som emne til vores næste
"vidensdeling" Ingen tvivl om at nogle ting ikke bliver gjort så
smart som teknikken faktisk tillader, fordi dem der står med problemerne
og dem der står med løsningen snakker hver sit sprog. Og meget let
snakker ned til hianden (især den ene part) - skændes eller sletter ikke
snakker sammen.

Den største sikkerhedsfare på vores Maccer er s.. at nogen banker døren
ind og løber med data.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-02 09:53

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Jeg røg lige ind midt i en TV udsendelse om Linux forleden.
> Open source og det.. har din bruger agent Gnus noget med det at gøre?

Ikke specielt. Gnus er en newsreader som koerer inden i en editor som
hedder Emacs. Det kan lade sig goere fordi Emacs indeholder et
komplet programmeringssprog til den slags ting.

Jeg bruger Gnus fordi jeg herved kan laese news samme sted som jeg
laeser min post. Dette foregaar i ren tekstmode via Nettet, og
fungerer lidt lige som webmail, at man ikke er bundet til bestemte
maskiner. Der er ikke andre overvejende grunde til at det blev netop
Gnus.

Det har ikke noget med GNU Linux at goere, selvom kildeteksten er
tilgaengelig.

> Kunne man ha' valgt Linux til Maccen istedet for Unix? Hvem ejer
> egentlig Unix?

Ved jeg ikke. Det hopper lidt rundt. Unix er et varemaerke og derfor
har alle de hardwareleverandoerer der har solgt en Unix tilpasset
deres hardware, vaeret noedt til at hitte paa et navn selv. Eksempler
er Ultrix, Sinix, Irix, SunOS og lignende.

Du kan godt faa en ren Unix til din Mac. Proev eventuelt at finde de
diskusioner vi har haft for nyligt angaaende Christians baerbare. Der
er bare ingen grund til det, hvis du ikke i praksis skal bruge det til
noget. Det kunne fx vaere en aldrende maskine paa dit arbejde som
blev sat op til FTP-server. Janus kan sikkert give dig et par tip.

Vaer dog opmaerksom paa at Mac'en ikke kommer til at ligne sig selv
igen

> Sådan ville jeg gerne ha' det

Saadan kan du ogsaa godt faa det. Hvis altsaa du maa.

Det skal lige siges at det er nemt at faa adgang til et netvaerk, men
det er boevlet at faa netvaerket til at tro man er fuldt og helt en
del af det.

Paa nudansk, hvis du "bare" skal have adgang til at kunne se
intranettet, et hul til postmaskinen og maaske ogsaa lidt ftp, er det
nemt. Hvis de andre maskiner skal tro at din hjemmemaskine er
fuldgyldigt medlem af kliken ( altsaa at du har et IP-nummer der
hoerer til de interne) saa er det omstaendigt og formentlig ikke
noedvendigt.

Det skal lige sige at alle mine erfaringer KUN koerer paa OS X. Hvis
du gerne vil bruge OS 9, maa andre forklare hvordan man goer.

> [...]
> snakker sammen.
>
> Den største sikkerhedsfare på vores Maccer er s.. at nogen banker døren

I har selvfoelgelig jeres dugfriske sikkerhedskopier liggende et
sikkert sted, ikke?

Jeg har hoert om en der mistede et halvt aars arbejde, fordi han ikke
sikkerhedskpierede til serveren, men kun til en anden harddisk internt
i maskinen. Desvaerre blev hele maskinen hugget.

Fra : Storm

Dato : 06-03-02 09:18

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

[Venlig info klippet>

> [...]
> blev sat op til FTP-server. Janus kan sikkert give dig et par tip.
>
> Vaer dog opmaerksom paa at Mac'en ikke kommer til at ligne sig selv

Foreløbelig nøjes jeg med at kigge, og se hvad muligheder der er.

> Saadan kan du ogsaa godt faa det. Hvis altsaa du maa.

ADSL opkobling til intranettet er foreløbelig forbudt, af firmaet der
administrerer vores servere.

> [...]
>
> Det skal lige sige at alle mine erfaringer KUN koerer paa OS X. Hvis
> du gerne vil bruge OS 9, maa andre forklare hvordan man goer.

Jeg har lyttebøfferne ude, og har faktisk "bare-løsningen", det er
"bare" så langsomt, når vi snakker tunge grafiske filer, at jeg vil
sige, uanvendelig. Jeg vil nu også gerne komme på min arbejdsplads -
men valgmuligheder kan ofte være en rigtig god ting. Især når arbejdet
klumper sammen i perioder

> [...]
> sikkerhedskpierede til serveren, men kun til en anden harddisk internt
> i maskinen. Desvaerre blev hele maskinen hugget.

Det er vist længe siden den grafiske branche har lært den lektie.
Så ingen slinger i valsen - Natlig bånd-backup og velfungerende dobbelt
CD-arkiv.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-02 09:31

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Jeg har lyttebøfferne ude, og har faktisk "bare-løsningen", det er
> "bare" så langsomt, når vi snakker tunge grafiske filer, at jeg vil
> sige, uanvendelig. Jeg vil nu også gerne komme på min arbejdsplads -

Selvfoelgelig tager det tid at flytte store maengder data. Jeg kan
paa min 512/128 ADSL hente 50 kb/s (og sende cirka 12), hvilket giver
3 Mb/min, og ~200 Mb/t. Hvis det er latterligt lidt, og betyder det
tager timevis at sende grafikken, saa skal man ikke bruge det her.
Til gengaeld kan man naa at sende 1.6 Gb mens man sover.

Hurtigere forbindelser kan man altid betale sig fra

Herudover er det jo jer der betaler dem for at administere jeres
system. Hvis I _oensker_ at have ADSL-adgang, og det er jer der er
kunden, maa de give kunden ret og mulighed?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 00:57

In article <kksn7iy32k.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Du vil godt kunne arbejde i dine programmer samtidig. OS X er meget
> robust over for at afvikle flere programmer samtidig, uden de generer
> hinanden.

Som en lille tilføjelse vil jeg nævne at jeg på et tidspunkt har haft
lejlighed til at lege med en beta af Photoshop 7 på en almindelig G4 med
10.1x (intet fancy, heller ikke når det gælder hardware).

Det er et afsindigt godt program, både mht. hastighed, stabilitet og
multitasking - Uden sammenligning det mest "well-behaved" program jeg er
stødt på til 10.1x. Mht. til ram forbrug kan man indstille hvor meget
ram programmet max må tage.

Jeg er sikker på at det bliver programmet der får den grafiske branche
til at skifte til Mac OS X, endda meget hurtigt.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-03-02 18:17

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:
> Jeg er sikker på at det bliver programmet der får den grafiske branche
> til at skifte til Mac OS X, endda meget hurtigt.
The missing link; QuarkXpress

/Preben
--
Lokalsætteriet ApS lukker 1. maj 2002 - se brugtsalg:
www.lokalsat.dk/brugtsalg

Fra : Storm

Dato : 03-03-02 22:21

> [...]
>
> Jeg er sikker på at det bliver programmet der får den grafiske branche
> til at skifte til Mac OS X, endda meget hurtigt.

Det glæder jeg mig til.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : macsteen

Dato : 03-03-02 22:57

in article oror5a.tk.ln@G4.reippuert.dk, Morten Reippuert at
spam@reippuert.dk wrote on 03.03.2002 00:56:

> Jeg er sikker på at det bliver programmet der får den grafiske branche
> til at skifte til Mac OS X, endda meget hurtigt.

Og du er en del af den grafiske branche?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 23:21

In article <B8A85AAF.78B7%macsteen.remove@yahoo.com>,
macsteen <macsteen.remove@yahoo.com> wrote:

> Og du er en del af den grafiske branche?

nej

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 17:01

In article <kkd6ym3os1.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Din maskine kan sagtens bruges som ftp-server (hvis den har ram nok
> til den smule ekstra) naar den koerer OS X. Morten, har du styr paa
> hvad der findes som standard her?

ftpd slås til i System Preferenses, sharing. Men anonym ftp adgang er
ikke slået til - Det kræver at man redigerer en textfil i hånden.
Dvs. out-of-the box kan man kun logge ind, hvis man er oprettet som
bruger på maskinen.

Jeg ved ikke hvor sikker ftp er i forhold til de mere kendte wuftp og
proftp.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 17:22

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> ikke slået til - Det kræver at man redigerer en textfil i hånden.
> Dvs. out-of-the box kan man kun logge ind, hvis man er oprettet som

Jeg tror ikke Nina er interesseret i anonym ftp-adgang.

> Jeg ved ikke hvor sikker ftp er i forhold til de mere kendte wuftp og
> proftp.

Ud fra kommentarene i /usr/libexec/ftpd, er det samme udgave som der
er i FreeBSD. Det skulle vaere ok.

Fra : Storm

Dato : 03-03-02 22:21

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg tror ikke Nina er interesseret i anonym ftp-adgang.

> Ud fra kommentarene i /usr/libexec/ftpd, er det samme udgave som der
> er i FreeBSD. Det skulle vaere ok.

Tak for info. Indtil videre kigger jeg over skulderen på andre her i
gruppen der roder med de ting.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 22:57

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Tak for info. Indtil videre kigger jeg over skulderen på andre her i
> gruppen der roder med de ting.

Proev selv at slaa ftp til uden yderligere dikkedarer, og se om du kan
ftpe til 127.0.0.1. Saa kan du se at det virker :)

Fra : Storm

Dato : 06-03-02 16:55

> Proev selv at slaa ftp til uden yderligere dikkedarer, og se om du kan
> ftpe til 127.0.0.1. Saa kan du se at det virker :)

Det kan jeg ikke. Jeg har prøvet med Fetch og fra Golive FTP-browser men
har en meget klar fornemmelse af at det er en direkte funktion i OS X du
taler om, her har jeg prøvet Connect to server...
Og ikke noget med userid eller password?

Du skal jo også ha' et billigt grin i ny og næ

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-02 17:20

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> taler om, her har jeg prøvet Connect to server...
> Og ikke noget med userid eller password?

ftp slaaes til i Aeble->Systeminstillinger->Deling. Her kan du vinge
ftp-adgang til. Det aktiveres omgaaende.

Aaben herefter Terminal.app

Skriv "ftp 127.0.0.1". Du skulle herefter kunne se noget i retning
af:

[0x503e78c7] ravn% ftp 127.0.0.1
Connected to 127.0.0.1.
220 0x503e78c7.arcnxx5.adsl-dhcp.tele.dk FTP server (Version 6.00LS) ready.
Name (127.0.0.1:ravn):
331 Password required for ravn.
Password:
[0x503e78c7] ravn%

Tryk Ctrl-C for at komme ud.

> Du skal jo også ha' et billigt grin i ny og næ

Ork. Du burde abbonere paa dk.admin.netikette. Det er naesten alt
for meget

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 06-03-02 21:08

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> ftp slaaes til i Aeble->Systeminstillinger->Deling. Her kan du vinge
> ftp-adgang til. Det aktiveres omgaaende.

Er det en god ide at lukke den "efter sig"? Eller kan den godt stå åben
permanent uden sikkerhedsrisiko?

> [...]
> Connected to 127.0.0.1.
> 220 0x503e78c7.arcnxx5.adsl-dhcp.tele.dk FTP server (Version 6.00LS) ready.

Hertil så godt, det kan jeg godt se er smart.

> Tryk Ctrl-C for at komme ud.

Det kunne jeg så ikke få til at virke. Google-søgte på nogle ftp
kommandoer, og fandt:

<http://www.chess.cornell.edu/Operations/Computing/Unix_Basics/hp_ftp_ma
nual.htm>

- men selv om jeg kørte alle bye close quit status o.lign af, var jeg
nødt til at gå i Terminal - quit terminal.
Er det ikke det sprog den snakker? - altså det på henvisningen ovenfor?

> Ork. Du burde abbonere paa dk.admin.netikette. Det er naesten alt
> for meget

- Jeg tror ikke jeg vil vide det

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-03-02 22:08

In article <1f8n63k.9a3xhmo6975sN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Er det en god ide at lukke den "efter sig"? Eller kan den godt stå åben
> permanent uden sikkerhedsrisiko?

Sålænge at du ikke har slået anonym adgang til er det ok. (med
almindelige forbehold for sikre passwords osv.)

> [...]
>
> - men selv om jeg kørte alle bye close quit status o.lign af, var jeg
> nødt til at gå i Terminal - quit terminal.

både "bye" og "quit" skulle forlade på session og lukke ftp klienten,
"close" lukker sessionen uden at lukke ftp klienten. Hvis du skriver
"help" inde fra ftp klienten, kan du i øvrigt se en liste over
tilgængelige komandoer.

Hvis du vil lege med det på din egen computer, kan du jo oprette en ny
bruger og logge ind i denne - så behøver du ikke bekymre dig om, at du
får slettet noget der ikke skulle have været slettet.

Hvis ikke du er helt fortrolig med komandolinien, kan du bruge et FTP
program med GUI, eks. Interarchie, Fetch eller lignende. RBrowser kan
også anbefales og den kan til lige forbinde via ssh.
Vær opmærksom på at du ikke kan forbinde fra programmer der kører i
classic miljøet.

> Er det ikke det sprog den snakker? - altså det på henvisningen ovenfor?

Jo i store træk - manualen ligger allerede på din computer, du kan læse
den ved at skrive "man ftp" (klient) eller "man ftpd" (server) i
terminalen. Dette gælder for stort set alle komandolinie programmerne.

Fra : Storm

Dato : 10-03-02 16:32

> [...]
> bruger og logge ind i denne - så behøver du ikke bekymre dig om, at du
> får slettet noget der ikke skulle have været slettet.

Klog pædagogisk vejledning.

> Hvis ikke du er helt fortrolig med komandolinien, kan du bruge et FTP
> program med GUI, eks. Interarchie, Fetch eller lignende.

Ja, det er jo sådan jeg gør nu. Det er jo nærmest som en ekstern
harddisk.

Smart - takker for tip.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-02 09:50

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Det kunne jeg så ikke få til at virke. Google-søgte på nogle ftp

Ah. "Ud" var af ftp-programmet. Terminalen lukkes fra kommandolinien
med "exit", "logout", eller Ctrl-D. Du kan også bare trykke Æble-W.

Men når det her virker, kan du så åbne din ftp-konto i alle programmer
der understøtter ftp.

Prøv fx at åbne

ftp://ravn@127.0.0.1:'

i din IE. (erstat naturligvis ravn med dit eget login). Angiv
password, og så skulle du gerne være inde. Hvis du ikke bliver sendt
til dine egne filer, så ligger de i /Users/loginnavn.

> - Jeg tror ikke jeg vil vide det

Niels Ebbesen er blevet udhængt som Usenets største idiot. Det gav røre i andedammen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 04-03-02 14:54

> [...]

> oplagt til at sende previews rundt.
>
> Er dit problem ogsaa at den er for stor til at sende pr epost?

Hej igen
Lidt forsinket svar Kort fortalt så handlede det om en fotograf, der
skulle sende en PDF-fil med billeder til en kunde, der skulle godkende
et udkast. Filen var for stor at sende via email, og i mellemtiden er
der sket det, at jeg har lagt den pakkede fil ud på en underside til
fotografens website, så kunden kunne downloade PDF-filen som en sit-fil.
Tak for mange gode kommentarer