Copyright
Fra : Tolle

Dato : 28-02-02 17:23

Hej alle Jura folk...

Hvad skal mangøre når et andet vedsted har taget ens tekst fra sit web-sted
og kopieret det direkte ind i deres web-site?

Jeg ved at der er en lov der hedder at man har copyright på den tekst man
har forfattet.
Desuden har vi copyright på siden, og det er tydeligt opgivet på siden.

Designet og grafik har de ikke kopieret...

De har taget:

- tekst, hvor de har været "dygtige" nok til sel at tilføje nogle meget få
linier en gang imellem
- tabeller med priser, tekst og ydelser.

Hvad skal man gøre i dette tilfælde, og hvad kan vi få ud af det?

/Tolle

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-02-02 17:52

"Tolle" <tolle@tolle.com> writes:

For det første så vil jeg lige ride en af mine kæpheste. Der er ikke
noget der hedder copyright i Danmark. Copyright er det
amerikansk/engelske begreb der dækker over den samme
immaterielretslige beskyttelse som den danske ophavsret dækker over.

Altså det hedder ophavsret og ikke copyright.

> Hvad skal mangøre når et andet vedsted har taget ens tekst fra sit web-sted
> og kopieret det direkte ind i deres web-site?

Har du kontaktet ejerene af det andet websted og forelagt sagen for
dem? Det vil altid være billigst at I selv finder en fredsommelig
løsning.

Hvis dette fejler vil jeg anbefale at i kontakter en advokat og lader
ham tage sig af sagen. Brud på ophavsretten er hovedsagligt under
privat påtale, hverken politiet eller andre myndigheder kan derfor
hjelpe jer og den eneste reele mulighed ud over en fredsommelig aftale
er en retsag.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Tolle

Dato : 28-02-02 18:10

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en retsag.
>
> --
> Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Tak for svaret...

Okay, det er rigtigt nok det i Danmark ikke hedder copyright, men ophavsret.
Bare I ved hvad jeg mener.

Fra : TGD

Dato : 01-03-02 00:22

"Tolle" <tolle@tolle.com> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Tak for svaret...
>
> Okay, det er rigtigt nok det i Danmark ikke hedder copyright, men
ophavsret.
> Bare I ved hvad jeg mener.

Copyright er en "organisation" "netværk" et eller andet, hvor man mod et
gebyr på 15 el 30 $ kan købe et C med nogle romertal, at sidestille det med
"ophavsretten" må være forkert da ophavsretten er ganske gratis og man skal
ikke anmelde det nogle steder.

C ordningen i USA minder lidt om TM og R systemet.

Sagt på en anden måde at bruge C på siden udviser en vis uvidenhed.

Et spørgsmål i den anledning kunne være om det overhovedet er lovligt at
smide C på side da det jo koster penge.

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-02 00:45

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Copyright er en "organisation" "netværk" et eller andet, hvor man mod et
> gebyr på 15 el 30 $ kan købe et C med nogle romertal,

Nej. "Copyright" er lige præcis det amerikanske ord for ophavsret.,

> at sidestille det med "ophavsretten" må være forkert

Nej.

> da ophavsretten er ganske gratis

Det er det amerikanerne kalder "copyright" også.

> og man skal ikke anmelde det nogle steder.

Ditto for det amerikanerne kalder "copyright"

Du er 13 år bagud. Se http://www.templetons.com/brad/copymyths.html
og http://www.loc.gov/copyright/faq.html#q13

> Et spørgsmål i den anledning kunne være om det overhovedet er lovligt at
> smide C på side da det jo koster penge.

Copyright-tegnet © koster ikke penge og nyder ikke nogen speciel
beskyttelse. Det anvendes i almindelighed som forkortelse for
"ophavsret" (eller hvad det nu hedder på det sprog tegnet optræder i
nærheden af) og er ganske ækvivalent med at skrive ordet fuldt ud.

--
Henning Makholm "Kurt er den eneste jeg kender der er
*dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."

Fra : TGD

Dato : 01-03-02 19:22

> Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Nej. "Copyright" er lige præcis det amerikanske ord for ophavsret.,

Ja! MEn hvad betyder Copyright i USA. Det er ikke det samme som
"ophavsretten", ikke alt i USA er beskyttet:

Several categories of material are generally not eligible for federal
copyright protection. These include among others:

Works that have not been fixed in a tangible form of expression (for
example, choreographic works that have not been notated or recorded, or
improvisational speeches or performances that have not been written or
recorded)

Titles, names, short phrases, and slogans; familiar symbols or designs; mere
variations of typographic ornamentation, lettering, or coloring; mere
listings of ingredients or contents

Ideas, procedures, methods, systems, processes, concepts, principles,
discoveries, or devices, as distinguished from a description, explanation,
or illustration

Works consisting entirely of information that is common property and
containing no original authorship (for example: standard calendars, height
and weight charts, tape measures and rulers, and lists or tables taken from
public documents or other common sources)

> Nej.

Jo da det ikke har den samme betydning, i USA skal man selv bede om at få
Copyright, det koster penge det gør det jo ikke her i Danmark.

> Det er det amerikanerne kalder "copyright" også.

Nej det koster et gebyr at anmelde det:
REGISTRATION PROCEDURES
Original Registration
To register a work, send the following three elements in the same envelope
or package to:

Library of Congress
Copyright Office
101 Independence Avenue, S.E.
Washington, D.C. 20559-6000

A properly completed application form.
A nonrefundable filing fee of $30 (effective through June 30, 2002) for each
application.

> Ditto for det amerikanerne kalder "copyright"

Jeg har dog givet læse på det.

Jo den minder om TM og R i det man skal betale for at bruge C.

> Du er 13 år bagud. Se http://www.templetons.com/brad/copymyths.html
> og http://www.loc.gov/copyright/faq.html#q13

Det er måske lovligt men det fortæller bare mere om webmasteren viden.

> [...]
> "ophavsret" (eller hvad det nu hedder på det sprog tegnet optræder i
> nærheden af) og er ganske ækvivalent med at skrive ordet fuldt ud.

Jo det koster 30 $

WHAT IS COPYRIGHT?
Copyright is a form of protection provided by the laws of the United States
(title 17, U.S. Code) to the authors of "original works of authorship,"
including literary, dramatic, musical, artistic, and certain other
intellectual works. This protection is available to both published and
unpublished works. Section 106 of the 1976 Copyright Act generally gives the
owner of copyright the exclusive right to do and to authorize others to do
the following:

To reproduce the work in copies or phonorecords;

To prepare derivative works based upon the work;

To distribute copies or phonorecords of the work to the public by sale or
other transfer of ownership, or by rental, lease, or lending;

To perform the work publicly, in the case of literary, musical, dramatic,
and choreographic works, pantomimes, and motion pictures and other
audiovisual works;

To display the copyrighted work publicly, in the case of literary, musical,
dramatic, and choreographic works, pantomimes, and pictorial, graphic, or
sculptural works, including the individual images of a motion picture or
other audiovisual work; and

In the case of sound recordings, to perform the work publicly by means of a
digital audio transmission.

http://www.loc.gov/copyright/circs/circ1.html#wci

http://www.loc.gov/copyright/circs/circ1.html#cr

Fra : TGD

Dato : 01-03-02 20:09

> Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Nej. "Copyright" er lige præcis det amerikanske ord for ophavsret.,

> Nej.

Den dækker vist ikke alt det som vores ophavsret dækker:

> [...]

public documents or other common sources)

> Det er det amerikanerne kalder "copyright" også.

Ja men læser du videre på et af de link du har sendt, skal man registrere
sit C hvis der skulle være tvivl om ophavsretten, og det koster 30 $

> Ditto for det amerikanerne kalder "copyright"

Det er ikke ens!

COPYRIGHT REGISTRATION
In general, copyright registration is a legal formality intended to make a
public record of the basic facts of a particular copyright. However,
registration is not a condition of copyright protection. Even though
registration is not a requirement for protection, the copyright law provides
several inducements or advantages to encourage copyright owners to make
registration. Among these advantages are the following:

Registration establishes a public record of the copyright claim.

Before an infringement suit may be filed in court, registration is necessary
for works of U. S. origin.

If made before or within 5 years of publication, registration will establish
prima facie evidence in court of the validity of the copyright and of the
facts stated in the certificate.

If registration is made within 3 months after publication of the work or
prior to an infringement of the work, statutory damages and attorney's fees
will be available to the copyright owner in court actions. Otherwise, only
an award of actual damages and profits is available to the copyright owner.

Registration allows the owner of the copyright to record the registration
with the U. S. Customs Service for protection against the importation of
infringing copies. For additional information, request Publication No. 563
"How to Protect Your Intellectual Property Right," from: U.S. Customs
Service, P.O. Box 7404, Washington, D.C. 20044. See the U.S. Customs Service
Website at www.customs.gov for online publications.

Registration may be made at any time within the life of the copyright.
Unlike the law before 1978, when a work has been registered in unpublished
form, it is not necessary to make another registration when the work becomes
published, although the copyright owner may register the published edition,
if desired.

Læg mærke til jeg skriver minder om, hvis du vil være sikker på ikke at
miste C retten skal du registrere dit værk.

<KLIP>

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-02 21:38

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Ja men læser du videre på et af de link du har sendt, skal man registrere
> sit C hvis der skulle være tvivl om ophavsretten, og det koster 30 $

Ophavsretten findes uanset om den bliver registeret. Det var det der
fremgik af linket.

> Det er ikke ens!

Jo.

> COPYRIGHT REGISTRATION

Registrering er noget andet en selve ophavsretten, som opstår
automatisk - også i Amerika.

> Læg mærke til jeg skriver minder om, hvis du vil være sikker på ikke at
> miste C retten skal du registrere dit værk.

Det er direkte forkert. Som det også fremgår af de links jeg gav.

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : TGD

Dato : 01-03-02 22:33

<KLIP>
> Ophavsretten findes uanset om den bliver registeret. Det var det der
> fremgik af linket.

Ja men selv samme sted kan man læse at man skal registrere sit værk hvis der
opstår tvivl.

Og må jeg indskyde at det er derfor at jeg mener at man skal registrere sit
materiale i USA, men ophavsmanden kan først sætte retten i gang når han har
registreret sit værk derfor opnår han først "copyrighten" når denne er
registreret.

----

> [...]

> automatisk - også i Amerika.

> Det er direkte forkert. Som det også fremgår af de links jeg gav.

Jo men nu er dine links jo ikke vejen til den "absolutte" sandhed.

Fra : Tolle

Dato : 01-03-02 23:37

Hey hey hey......

Vi er vel enig om at man har ophavsretten i Danmark på det man enten
forfatter, eller laver som fx. design af hjemmesider... Og det er gratis i
danmark.. Right???

/Tolle

Fra : TGD

Dato : 02-03-02 01:16

> [...]
>
> Vi er vel enig om at man har ophavsretten i Danmark på det man enten
> forfatter, eller laver som fx. design af hjemmesider... Og det er gratis i

Jo ingen tvivl!

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-02 17:17

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Ja men selv samme sted kan man læse at man skal registrere sit værk hvis der
> opstår tvivl.

Nej, der står at man KAN registrere værket. Og vistnok også at værket
skal registreres før man kan føre retssager om krænkelser. Men de
krænkelser sagtens have fundet sted inden registreringen. Det er altså
ikke registreringen som skaber ophavsretten.

> materiale i USA, men ophavsmanden kan først sætte retten i gang når han har
> registreret sit værk derfor opnår han først "copyrighten" når denne er
> registreret.

Vrøvl. Se ovenfor.

[cut en masse tekst på engelsk, som giver mig ret]

> Jo men nu er dine links jo ikke vejen til den "absolutte" sandhed.

Nej, og vi kan heller ikke være sikre på at hele omverdenen ikke bare
er noget vi bilder os ind. Gab.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : TGD

Dato : 04-03-02 21:30

KLIP>
> Nej, og vi kan heller ikke være sikre på at hele omverdenen ikke bare
> er noget vi bilder os ind. Gab.
JA JA du har ret!

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-03-02 22:42

Copyright-tegnet © findes bl.a. på danske pengesedler.

Jesper

jernbanespor."

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-03-02 09:49

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> "ophavsret" (eller hvad det nu hedder på det sprog tegnet optræder i
> nærheden af) og er ganske ækvivalent med at skrive ordet fuldt ud.

Så har man da også trukket de store ord frem, da ingen af delene har
nogen som helst konkret betydning.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-02 12:12

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Så har man da også trukket de store ord frem, da ingen af delene har
> nogen som helst konkret betydning.

Ophavsret har en ganske konkret betydning. Der er skrevet en lov der
definerer det. Og bøger om loven.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-03-02 09:26

"Jesper Nielsen" <jesniel@mail.dk> writes:

> Copyright-tegnet © findes bl.a. på danske pengesedler.

Hvor?

Jeg kan ikke finde det på en hundredekronersseddel. eUroerne har dem
til gengæld, i det mindste den her 20 e-seddel. Egentligt sjovt, jeg
vil ellers regne med at alle landene har implementeret lovgivning der
er adskillige grader hårdere straffe for end deres ophavsret for
falskmøntneri.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 04-03-02 10:23

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> vil ellers regne med at alle landene har implementeret lovgivning der
> er adskillige grader hårdere straffe for end deres ophavsret for

Sjovt, jeg var også sikker på at have set - og grinet af - © på
pengesedlerne, men du har ret. Det er der ikke. Jeg er dog næsten sikker
på det var på den tidligere model, så der stod © Danmarks Nationalbank
nede i hjørnet. Jeg har dog ikke en gammel 100 kr seddel så jeg kan ikke
be- eller afkræfte min (fikse?) idé.

Til gengæld står det på €-sedlerne. du har en 20 Euro, og den 5 euro jeg
sidder med har det også og ja det er da egentlig lidt komisk, da
straffen for falskmønteri forhåbentlig er højere end for brud på
ophavsretten. På den anden side viser det vel bare at de der
trykker/designer pengesedler anser © for så kendt og indarbejdet symbol
at alle ved hvad det betyder, i dette tilfælde altså "kopiering
forbudt".

Venligst
Lisbeth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-03-02 11:34

Lisbeth Jakobsen skrev:

> Sjovt, jeg var også sikker på at have set - og grinet af
> - © på pengesedlerne, men du har ret. Det er der ikke.

Jo. Efter DANMARKS NATIONALBANK nederst på forsiden er der et © i
sedlens primære trykfarve. Det er ikke så let at se, men det er der.

> Jeg er dog næsten sikker på det var på den tidligere
> model, så der stod © Danmarks Nationalbank nede
> i hjørnet. Jeg har dog ikke en gammel 100 kr seddel

Det har jeg. ©'et var dog kun på den opdaterede 100-kr.-seddel fra 1995
og ikke den oprindelige serie. Nederst på forsiden står der

© DANMARKS ©
NATIONALBANK

> ja det er da egentlig lidt komisk, da
> straffen for falskmønteri forhåbentlig
> er højere end for brud på ophavsretten.

Det er den også, men man kan jo godt gengive en seddel uden at det er
falskmøntneri, hvorfor kun brud på ophavsret i sådanne tilfælde kommer
på tale.

Thomas T.

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-03-02 12:07

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> writes:

> Jo. Efter DANMARKS NATIONALBANK nederst på forsiden er der et © i
> sedlens primære trykfarve. Det er ikke så let at se, men det er der.

Sørmer jo, mon ikke det er så utydeligt at det ikke havde nogen
betydning hvis det altså havde nogen betydning. (Men det er måske
absurd at spørge om).

> Det er den også, men man kan jo godt gengive en seddel uden at det er
> falskmøntneri, hvorfor kun brud på ophavsret i sådanne tilfælde kommer
> på tale.

Der skal vist nok temlig meget til for at en gengivelse er tilladt. Og
så tror jeg at pengenseddlen skal være så forskellig fra en rigtig
seddel at ophavsretten alligevel ikke er brugbar.

(Hmmm, nationalbanken har vist nogle retningslinjer for hvordan man må
gengive sedler. Jeg har ikke lige tid til at finde dem)

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.