GUDs Sande Ansigt - Kærlighedens GUD
Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 12:39

Hej Alle

Jeg er ny her i dette forum, Jeg har indtil for ganske få dage siden været
ikke troende, så dette er altsammen meget nyt for mig og vil med min
opfordring her ikke støde nogen blot give alle samme mulighed, som jeg selv
føler at jeg er blevet givet.

Jeg opfatter ikke mig selv som kristen, men som troende! (på én GUD, for
hele menneskeheden - ikke kun kristne)

Jeg har altid haft en følelse af at biblen aldrig holdt vand, og derfor har
jeg blindt fornægtet GUD. Dette har jeg aldrig anset for at være et problem
da jeg altid har haft meget høje tanker om mig selv, og god selvtillid, Jeg
har i mit liv endnu ikke haft meget store sorger, eller haft andre
oplevelser som almindeligvis får troende til at bede.

Jeg skal lige understrege at denne nyfundne tro ikke er udsprunget af en
traumatisk oplevelse, men blot af en venlig opfordring fra en kær ven og
fætter.

Min opfordring går al sin enkelthed ud på at i, uden først at fordømme,
læser:

http://www.vandrermodlyset.dk/index.htm

Klik på: "læs værket i kronologisk rækkefølge"

Jeg ser frem til st hører fra jer

Kærlig hilsen

Bo

Fra : Live4Him

Dato : 28-02-02 16:05

"BO RØNSGAARD" <ronsgaard@get2net.dk> wrote in message

> Min opfordring går al sin enkelthed ud på at i, uden først at fordømme,
> læser:
>
> http://www.vandrermodlyset.dk/index.htm

Der er nok snarere tale om vildledende ånder og dæmoners lærdomme end om
Gudsåbenbarelse.

jørgen.

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 19:37

Hej Jørgen

Hvorfor tror du det? har du læst omtalte værk?

Mvh

Bo

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 19:40

"BO RØNSGAARD" <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du det?

Fordi budskabet ikke er forenelig med Bibelens budskab.

> har du læst omtalte værk?

Jeg ved ikke med Jørgen, men jeg har for adskillige år siden. Og jeg
var å ingen måde imponeret over værket.

Og så ville du gøre en god gerning ved at læse og følge:

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 20:47

Hej Andreas

Jeg skal nok lade være med at henvende mig yderligere til dig - jeg er som
sagt ikke ude på at generer dig, Jeg har dog gang i en meget inspirerende
diskusion med E.Dalgas som jeg gerne vil færdiggøre! det håber jeg du har
forståelse for

Mvh

Bo

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 21:02

"BO RØNSGAARD" <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Andreas
>
> Jeg skal nok lade være med at henvende mig yderligere til
> dig - jeg er som sagt ikke ude på at generer dig,

Ingen har bedt dig om ikke at at skrive i denne gruppe. Og jeg
betragter bestemt ikke dine indlæg som om du vil genere mig. Læs mit
andet svar til dig.

> Jeg har dog gang i en meget inspirerende
> diskusion med E.Dalgas som jeg gerne vil
> færdiggøre! det håber jeg du har
> forståelse for

Selvfølgelig skal du da have lov til at færdiggøre den dialog du har
med Erik Dalgas. Og kender jeg ham ret (og det tror jeg da bestemt at
jeg gør) så får du en fornuftig og seriøs debat om kristendom med ham.
Fortsæt endelig den dialog.

Men det ville altså ikke gøre noget om du læste og fulgte disse gode
råd:

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 21:43

<klip>

> Ingen har bedt dig om ikke at at skrive i denne gruppe. Og jeg
> betragter bestemt ikke dine indlæg som om du vil genere mig. Læs mit
> andet svar til dig.

Jeg har læst dit andet svar

<klip>

> [...]
> med Erik Dalgas. Og kender jeg ham ret (og det tror jeg da bestemt at
> jeg gør) så får du en fornuftig og seriøs debat om kristendom med ham.

takker

> Men det ville altså ikke gøre noget om du læste og fulgte disse gode
> råd:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Dette som du forhåbentligt ser! - læst og så vidt muligt fulgt

mvh

Bo

<klip>

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 21:49

"BO RØNSGAARD" <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Dette som du forhåbentligt ser! - læst og så vidt muligt fulgt

Jamen det er da helt fint.

Og jeg glæder mig til at læse den fortsatte dialog mellem dig og Erik
Dalgas, - og måske kan vi selv tage en dialog om troen på Jesus, og
hvad det indebærer.

Jeg kand a også anbefale dig at læse denne artikel:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-018.htm

der handler om hvem Jesus er.

Med venlig hilsen

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-02-02 16:18

BO RØNSGAARD <ronsgaard@get2net.dk> skrev

> Jeg skal lige understrege at denne nyfundne tro ikke er udsprunget af en
> traumatisk oplevelse, men blot af en venlig opfordring fra en kær ven og
> fætter.

Ok, men hvis du vil lytte til et *virkeligt* godt råd, så tak pænt nej til
din fætter og grib fat i Guds sande ord til menneskeheden (læs:bibelen).

> Min opfordring går al sin enkelthed ud på at i, uden først at fordømme,
> læser:
>
> http://www.vandrermodlyset.dk/index.htm
>
> Klik på: "læs værket i kronologisk rækkefølge"

Ved du hvad Bo, Vandre mod lyset, er blot endnu et forsøg på at omgå den
sandhed som i Jesus Kristus, én gang for alle, er blevet os mennesker
åbenbaret.

Denne Jesus er >stenen, som blev agtet for intet< af jer bygmestre, men
som >er blevet hovedhjørnesten<.Og der er ikke frelse i nogen anden; thi der
er ikke under himmelen givet mennesker noget andet navn, hvorved vi kan
frelses.« Apg.4,11-12.

> Jeg ser frem til st hører fra jer

I denne NG vil du ikke opleve den store forståelse for "dit budskab" . Det
vil blive forkastet som værende inspireret af antikrist`s ånd og dermed som
et budskab der føre dig m.fl bort fra sandheden.Dette kan jeg skrive fordi
du ikke er den første som har bragt dette link (vandre mod lyset) op til
debat. Så hvis du forventer en accept af din nyfundne tro`s kilde, bliver du
skuffet. Men fortvivl ikke, for den skuffelse, er jeg sikker på at flere har
et løsningsforslag til

--

E.Dalgas

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 17:44

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> BO RØNSGAARD <ronsgaard@get2net.dk> skrev

> Ok, men hvis du vil lytte til et *virkeligt* godt råd, så tak pænt nej til
> din fætter og grib fat i Guds sande ord til menneskeheden (læs:bibelen).

Dette har jeg gjort, dog ikke for nylig og fandt mange sandheder og gode
budskaber deri,
men også selvmodsigelser, og for mig usandsynlige gerninger som strider mod
min egen
overbevisning om hvad en Kærlighedens GUD, ville lade ske og eller befale -
og
derfor har biblen i sin helhed aldrig kunnet bibringe mig nogen endegyldige
svar på det
jeg søgte eller for den sags skyld trøst!

> Ved du hvad Bo, Vandre mod lyset, er blot endnu et forsøg på at omgå den
> sandhed som i Jesus Kristus, én gang for alle, er blevet os mennesker
> åbenbaret.

hvilken sandhed er det? Jeg antager at du selv har læst vandre mod lyset -
idet
du finder usandheder her som strider imod GUDs uendelig kærlighed.

> [...]
der
> er ikke under himmelen givet mennesker noget andet navn, hvorved vi kan

Vi skal alle hver især stå til regnskab for GUD

> [...]
du
> skuffet. Men fortvivl ikke, for den skuffelse, er jeg sikker på at flere

Ok det er noteret, Jeg har blot gjort dette af et godt hjerte, og skal ikke
længere
belemre jer med det som jeg finder er sandheden om vores eksistens og vores
forhold til GUD.

Mvh

Bo

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-02-02 18:09

BO RØNSGAARD <ronsgaard@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7e5cfa$0$10855$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> hvilken sandhed er det?

Denne :

Men nu er der uden lov åbenbaret en retfærdighed fra Gud, hvorom loven og
profeterne vidner, en retfærdighed fra Gud ved tro på Jesus Kristus for alle
dem, der tror; thi der er ingen forskel. Alle har jo syndet og mangler
herligheden fra Gud og bliver retfærdiggjorte uforskyldt af hans nåde ved
forløsningen i Kristus Jesus, hvem Gud ved hans blod fremstillede som
sonemiddel, ved tro; det gjorde Gud for at vise sin retfærdighed, da han i
sin langmodighed havde båret over med de synder, som forhen var begået - for
i den tid, som nu er, at vise sin retfærdighed, nemlig at han er retfærdig,
når han retfærdiggør den, som har tro på Jesus. Rom.3,21-26.

> Jeg antager at du selv har læst vandre mod lyset -
> idet
> du finder usandheder her som strider imod GUDs uendelig kærlighed.

Det drejer sig ikke om at jeg finder noget der strider mod begrebet
kærlighed, men hvilken kærlighed der tales om. Alle religioner taler om Gud,
men de taler ikke om den samme Gud. Jeg har den overbevisning at der findes
mange guder, men kun èn sand Gud og Han er Bibelens Gud.

> der
> >
> Vi skal alle hver især stå til regnskab for GUD

En genfødt kristen har stået til regnskab for Gud, så dommen over ham bliver
ikke til fortabelse men til løn.

> [...]
ikke
> længere
> belemre jer med det som jeg finder er sandheden om vores eksistens og

Bliv bare hængende Bo. Jeg har blot fremholdt den overvejende reaktion du
vil møde i DK.L.K.

--

E.Dalgas

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 18:49

> [...]
retfærdig,
> når han retfærdiggør den, som har tro på Jesus. Rom.3,21-26.

Som tidligere nævnt er det et stykke tid siden jeg har læst biblen, og er
derfor endnu ikke
helt familiær med dens sprogvalg, Men jeg tolker ovenstående som om GUD ved
at lade
sin elskede søn dø skulle tilgive menneskene deres synder?

Dette er for mig helt ubegribeligt, at en Kærlighedens, retfærdighedens og
barmhjertighedens
GUD ved at lade menneskene ihjelslå sin elskede søn, så samtidig skulle
tilgive os vore synder!

hvis jeg har misforstået ovenstående uddrag da lad mig det vide

> [...]
findes
> mange guder, men kun èn sand Gud og Han er Bibelens Gud.

Hvilken kærlighed i biblen er "bedre" eller mere "rigtig" end den i vandre
mod lyset
beskrevne? (ikke dermed sagt at de ikke kan være på samme niveau) - blot
forstår
jeg ikke spørgsmålet: "men hvilken kærlighed" - hvis kærligheden er ægte,
dybfølt
og uegennyttig er der vel kun en slags kærlighed?

Jeg er af den overbevisning, at der kun findes én GUD, og kun én sand GUD -
og
det er ham vi alle tilbeder! Hvis GUD kun var Biblens GUD hvordan kan vi så
med rette
Kalde ham altomfavnende, altopofrende og alkærlig, hvis ikke denne
kærlighed, retfærdighed
og barmhjertighed galdt hele Jordens befolkning - uanset tro?

> En genfødt kristen har stået til regnskab for Gud, så dommen over ham
bliver
> ikke til fortabelse men til løn.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal opfatte dette?

> ikke
> vores
>
> Bliv bare hængende Bo. Jeg har blot fremholdt den overvejende reaktion du
> vil møde i DK.L.K.

Takker for din venlighed

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-02-02 19:40

BO RØNSGAARD <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7e6c3d$0$10859$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
ved
> at lade
> sin elskede søn dø skulle tilgive menneskene deres synder?

Hvilket også er korrekt forstået.

> [...]
> tilgive os vore synder!
>
> hvis jeg har misforstået ovenstående uddrag da lad mig det vide

Du har misforstået det forhold at Jesus selv, valgte dette. Han som ER GUD
selv (ref: treenigheden) valgte at give afkald for at gøre det, INTET
menneske kunne gøre. At bære synden og leve som menneske, føle som menneske
og lide som menneske, uden at give efter for legemets svaghed og synde mod
Gud. Jesus satte sit liv til for at vinde det igen og i den sejr er du og
jeg, ja enhver som vil tro det og modtage det, inkluderet.

Så Bo, det du ser som ukærligt, ser jeg som den største og mest glædelige
begivenhed der er sket i menneskets historie. Jesus brød simpelthen den magt
som herskede over os (syndens og dødens lov) for ligesom denne magt kom ind
i verden ved et menneske (Adam i Eden) således blev den også brudt ved et
menneske, Menneskesønnen Jesus Kristus.

> [...]
> dybfølt
> og uegennyttig er der vel kun en slags kærlighed?

Nej, for synden hindre den kærlighed du ser som "sand". Bibelen fastslår jo
at mennesket ikke formår at elske med en kærlighed der bare tilnærmelsesvis
kan sammenlignes med Guds kærlighed. Skønt vi gerne vil og måske forstår
hvor smuk kærlighed kan være, er vi pga synden, ude af stand til handle
derefter i samme grad som vi er istand til at tænke os til den. Derfor må vi
fødes på ny og derved, have Guds kærlighed udgydt i vore hjerter. Først da,
forstå vi hvad kærlighed fra Gud er, samt hvad den vil og formår.

> [...]

> kærlighed, retfærdighed
> og barmhjertighed galdt hele Jordens befolkning - uanset tro?

Ja, det er jo hvad VML har fortalt dig. Men det strider altså FUNDAMENTALT
imod den åbenbaring som Guds ord (Bibelen) har bragt med sig. Igen er det vi
skal have fat i - Hvordan elsker Gud . og her siger Bibelen :

Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn (Jesus) den enbårne, for
at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Thi Gud
sendte ikke sin Søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal
frelses ved ham. Den, som tror på ham, dømmes ikke; den, som ikke tror, er
allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne Søns navn.
Joh.3.16-18.

> bliver
> >
> Jeg ved ikke hvordan jeg skal opfatte dette?

En genfødt kristen har erkendt at han er skyldig i Guds øjne og dermed,
retmæssigt, af Gud, kan straffes derfor. Guds svar - Tro på min Søn Jesus
Kristus, tag imod ham (det han har gjort) og jeg vil slette det skyldsbrev
der er mod dig.

--

E.Dalgas

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 20:56

> BO RØNSGAARD <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en
> [...]
Men det giver da ingen mening, hvordan skulle sådan en synd begået af
mennesker samtidig være med til at frelse os vores skyld, det strider mod
al logik (unskyld mig hvis jeg farer lidt hårdt frem

> [...]
> Gud. Jesus satte sit liv til for at vinde det igen og i den sejr er du og
> jeg, ja enhver som vil tro det og modtage det, inkluderet.

Jeg skriver ikke at Jesus selv valgte dette, og jeg vil heller ikke
postulerer at GUD
lod dette gøre, dette var udelukkende menneskenes og det ondes gerning, og
kan
ikke forlade os vor skyld, den må vi selv stå til regnskab for overfor GUD!

> [...]
ind
> i verden ved et menneske (Adam i Eden) således blev den også brudt ved et

Jeg ser det ikke som ukærligt, da jeg tror at dette ikke er gengivet korrekt
i Biblen,
Det ville have været ukærligt hvis GUD havde ladet dette ske på omtalte vis
og med ovenfor angivne begrundelse - men da jeg ikke tror dette er
tilfældet,
og Jesus lidelser ikke har frelst os fra synden (se på verden i dag!) Er jeg
ikke et sekund om at vi selv skal stå til ansvar overfor GUD.

> [...]
da,
> forstå vi hvad kærlighed fra Gud er, samt hvad den vil og formår.

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i, mennesket formår ikke at elske med
en
kærlighed der bare tilnærmelsesvis kan sammenlignes med Guds kærlighed.
Men det skal ikke forhindre os i at tilstræbe den.
Jeg kan ikke forstå hvad det er for en synd der hindrer min kærlighed, og
slet
ikke hvorfor den ikke skulle være ligeså dybfølt og sand som min næstes
(ikke som GUDs) GUD elsker alle sine børn, også de faldne, men de skal angre
hvad de har gjort og lærer deraf at de til sidst kan nå Vor Faders Rige
> GUD -
> så
>
> Ja, det er jo hvad VML har fortalt dig.

Men Biblen siger jo også at der kun er én GUD, og da jeg, også du
tror på rigtigheden deraf, må han så ikke være hele menneskehedens GUD
for oprigtigt at være kærlighedens, retfærdighedens og barmhjertighedens GUD
kan han jo ikke soterer i jordens folk, og kun gøre nogen til sine egne, det
ville stride imod alt hvad GUD står for.

Jeg skal så dertil sige, at jeg i min kristendomsundervisning i folkeskolen
faktisk
fik oplyst at, kristne, jøder og muhammedannere alle tror på samme GUD -
vi tilbeder ham og opfatter ham blot forskelligt. Så det med den ene GUD er
faktisk ikke noget der stammer fra VML.

> [...]
> frelses ved ham. Den, som tror på ham, dømmes ikke; den, som ikke tror, er
> allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne Søns navn.

Men intet af det du her siger strider mod tanken om én GUD for alle, at at
alle
som tror på ham dømmes ikke og omvendt, er uforståeligt, da der findes gode
og
slette mennesker i alle folkeslag og religioner, at blot ved at have den
rigtige religion
skulle man sikres frit lejde, denne forestilling holder ikke sammenholdt med
GUDs
altomfavnende kærlighedstanke! GUD dømmer slette mennesker uanset religion
og han belønner de gode uanset religion - Dette må være det logiske
resonnement
for en sådan altomfavnende GUD.

> [...]
> Kristus, tag imod ham (det han har gjort) og jeg vil slette det skyldsbrev

Forudsat at du opfører dig som et retfædigt, næstekærligt og barmhjertigt
menneske,
hvilket også jøder eller muhammedanere kan være!
> --
PS det er en fornøjelse at diskuterer med et så indsigtsfuldt mennske

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-02-02 23:24

BO RØNSGAARD <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7e8a37$0$10828$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> mennesker samtidig være med til at frelse os vores skyld, det strider mod
> al logik (unskyld mig hvis jeg farer lidt hårdt frem

Hvordan ? Fordi Jesus *bar synden* uden at give efter og falde i den.
Logikken du fremholder, vil glide til side, når du forstår at du selv er ude
af stand til at gøre det samme som Jesus gjorde.

> [...]
> kan
> ikke forlade os vor skyld, den må vi selv stå til regnskab for overfor

Det har du ret i. Du vil komme til at stå over for Gud og du vil komme til
at skulle gøre regnskab for dit liv. Det siger Bibelen jo, men Bibelen siger
også at du i Kristus Jesus kan tage imod den dom IDAG, få tilgivelse, finde
nåde og et helt nyt liv.

Hvis du afslår dette og tror at du kan bestå på dommens dag, ved hjælp af
gode gerninger, tager du fejl. Gud ser ret igennem dig, han kender hver en
krog i dit sind, kender motiver og bagtanker hos dig, kender alt hvad du har
gjort, det du ikke ønsker frem i lyset.

Desuden står dommens dag beskrevet i Bibelens sidste bog og her er det klart
at mennesker dømmes udfra om de står indskrevet i Livets Bog og ikke udfra
det gode eller dårlige liv de hverisær har levet

> [...]
jeg
> ikke et sekund om at vi selv skal stå til ansvar overfor GUD.

(Hvad jeg har beskrevet er solid evangelisk kristendom)

Du skal stå til ansvar, det du ikke ser er at Gud, i Jesus Kristus, tilbyder
at du idag kan stå til ansvar for Gud. Du mener så at det er unødvendigt,
ulogisk, da du jo bare kan følge VML og gøre dit bedste for at være god og
kærlig. Det er da en besnærende tanke Bo, men Gud ser ifølge Bibelen klart
anderledes på dette end VML fortæller dig. Du taler om gerninger - at handle
godt mod andre. Det gør Gud også og Hans ord fastslår :

Vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven, for
at hver mund skal stoppes og hele verden stå strafskyldig for Gud, thi i
hans øjne vil intet menneske blive retfærdiggjort af lovgerninger; ved loven
når man nemlig kun at erkende sin synd. Rom.3,19-20.

Hvordan vil du behage Gud hvis dine gerninger ikke retfærdiggøre dig ? Du
kan så selvfølgelig sige at du ikke tror på at Bibelen er Guds ord, men
hvordan vil du da forsvare VML`s troværdighed og dets budskab om den samme
Gud uanset religion/tro ?

[klip]
> [...]
> kærlighed der bare tilnærmelsesvis kan sammenlignes med Guds kærlighed.
> Men det skal ikke forhindre os i at tilstræbe den.

Ok, men denne tilstræbelse skulle altså gerne ende med at du når til den
erkendelse at Guds kærlighed, Hans standard som han jo har åbenbaret gennem
sin lov, både til Jøder (moselov) og til hedninge (samvittigheden) stempler
dig som synder i Gud øjne. Du kan være et udemærket menneske Bo, misforstå
mig ikke, men i Guds øjne, med Hans standard, stiller sagen sig anderledes.
Det er ikke, selve din tilstand som udløser dommen på dette grundlag, men
din manglende vilje til at erkende at den stræben som også VML forkynder, er
en hån imod Gud, fordi mennesket roser sig af Gud, skønt Han i sit ord har
sagt at det ikke lader sig gøre at opnå retfærdighed hos Ham af denne vej.

> [...]
angre
> hvad de har gjort og lærer deraf at de til sidst kan nå Vor Faders Rige

Den største hindring for et menneske, er selvretfærdighed. Blandes denne med
religiøsitet, har vi en religion som bygger på menneskets formåen og det er
en hån imod det Jesus gjorde da han lod sig korsfæste på Golgata. Hvis vi
påstår at der er den mulighed - at vi i os selv kan retfærdigøres i Gud øjne
og bestå på dommens dag- har vi stemplet Jesu offerdød som ganske
unødvendig.

> [...]
det
> ville stride imod alt hvad GUD står for.

Jeg vil lade Apostlen Paulus indlede mit svar :

Thi selv om der også er såkaldte guder, enten det nu er i himmelen eller på
for os dog kun én Gud, Faderen, fra hvem alt er, og til hvem vi er skabt, og
én Herre, Jesus Kristus, ved hvem alt er, og ved hvem vi er skabt.
1Kor.8,5-6.

Dernæst vil jeg sige dig at Guds retfærdighed er sikret i det faktum at
Jesus døde for alle mennesker. Så det strider ikke mod det Gud står for at
nogle vælges fra. Valget er jo vores Bo, og gaven er Guds - vi kan tage imod
det eller lade være men fra Guds side er alt gjort i Kristus, for at enhver
kan komme til Ham.

> [...]
> fik oplyst at, kristne, jøder og muhammedannere alle tror på samme GUD -
> vi tilbeder ham og opfatter ham blot forskelligt. Så det med den ene GUD

Ok, men Bibelen siger altså noget andet.

[klip]

> [...]
> altomfavnende kærlighedstanke! GUD dømmer slette mennesker uanset religion
> og han belønner de gode uanset religion - Dette må være det logiske

Jeg tror på Bibelens ord og anbefaler dig at gøre det samme. Min logik og
tankeevne er utilskrækkelig når Guds veje skal forklares.

Jesus

> Forudsat at du opfører dig som et retfædigt, næstekærligt og barmhjertigt
> menneske,
> hvilket også jøder eller muhammedanere kan være!

He he, for mig gælder kun èn ting og det er Jesu kors og Jesu ord, så
selvros (ikke misforstå) er derfor det sidste jeg kan tillade mig.

--

E.Dalgas

Fra : Bo Rønsgaard

Dato : 04-03-02 00:48

Hej Erik

beklager mit fravær, har fået ny PC og har kæmpet en del med at få den i
omdrejninger

[klip]

> [...]
ude
> af stand til at gøre det samme som Jesus gjorde.

Jeg føler selv at heg er glimrende i stand til at forstå at jeg er ude af
stand til
at gøre Jesus kunsten efter, men stadig giver dette ingen mening -
Mennesket begår denne synd mod Jesus GUDs søn og for dette tilgives
mennesket alle dets synder. Min logik er stålsat og gilder ingensteder

[klip]

> [...]
siger
> også at du i Kristus Jesus kan tage imod den dom IDAG, få tilgivelse,

Allright, Men hvis jeg tager dommen i dag og får tilgivelse, hvornår skal
jeg
da sone?

> [...]
> krog i dit sind, kender motiver og bagtanker hos dig, kender alt hvad du

Dette er vi helt enige om! Med undtagelse af det med de gode gerninger!
Jeg vil vove den påstand, at hvis man rent hypotetisk levede et liv i troen

GUD (ikke som kristen, blot i troen på GUD). Ikke begik en eneste synd og
var næstekærlig, barmhjertig og retfærdig og ellers ugennyttig og ikke
selvret-
færdig. Da ville man stå på lige fod med den kristne som har levet sit liv
ligedan
på dommens dag!

> [...]
> at mennesker dømmes udfra om de står indskrevet i Livets Bog og ikke udfra
> det gode eller dårlige liv de hverisær har levet

Min Bibelshistorie er lidt rusten, hvad er da livets bog?

[klip]

> [...]
loven
> når man nemlig kun at erkende sin synd. Rom.3,19-20.

Ja man skal forstå og føle den, ellers er den intet værd!

> [...]
> hvordan vil du da forsvare VML`s troværdighed og dets budskab om den samme

dermed siger du selvfølgelig hvis de ikke retfærdiggør mig i forhold til
Biblen?
Jeg vil behage min GUD ved at tro på ham, have tillid til ham, og være et så
godt menneske som muligt, både overfor mig selv og andre.

Jeg vil ikke sige at jeg ikke tror at biblen er GUDs ord, men jeg tror at
hvisse ting
er gået tabt og noget blevet forvansket inden den blev nedfældet, der gik
dog
en hel generation, hvor (NT) historien om Jesus liv og levned gik fra mund
til
mund inden den blev nedskrevet.

Jeg ved ikke om du kender den lille leg, hvor hvis man er mere end 10
personer
at en hvisker noget i øret på personen ved siden af og så fremdeles, og så
siger
sidste person i rækken det hviskede højt, og man sammenligner? Jeg har
prøvet
dette, og har endnu aldrig oplevet at få samme resultat fra start til slut.
Og her er
der tale om en hel generation, sandsynligheden taler for at noget er gået
tabt og
noget forvansket!

Hvordan vil jeg forsvare VML's troværdighed? det er svært at forklarer, for
som
jeg ser det er det et trosspørgsmål ligesom med Biblen. Jeg er en relativt
belæst
person, både ud i skønlitteratur, og faglitteratur herunder meget
psykologi - min
pointe med dette er at jeg aldrig har læst noget der føltes så rigtigt,
rørte mig så
dybt, har givet mig så megen ro som VML - ligesom jeg antager at du har det
med biblen - det er et spørgsmål om tro og den følelse det vækker i dig!

[klip]

> [...]
> sagt at det ikke lader sig gøre at opnå retfærdighed hos Ham af denne vej.

Dette forstår jeg ikke hvis man uden selvretfærdighed og uden at være uegen-
nyttig tilstræber at være så kærlig som det er menneskeligt muligt, med GUD
som idealet, hvor uopnåeligt det end måtte være, hvordan kan dette være en
imod ham?

> [...]
øjne
> og bestå på dommens dag- har vi stemplet Jesu offerdød som ganske

Ja forudsat at han lod sig korsfæste? Jeg mener stadig at dette helt og
holdent
var en ugerning helt og holdent begået af mennesker og det onde, Til trods
for
sin herkomst var Jesus rent fysisk kun et menneske mens han vandrede på
jorden
og var derfor underlagt menneskenes love og luner - denne begivenhed har dog
alligevel været meget epokegørende for udbredelsen af hans ord, GUDs ord!

[klip]

> [...]

imod
> det eller lade være men fra Guds side er alt gjort i Kristus, for at

Ok, men lad os antage at man ikke tager imod denne gave, hvad vil der så ske
på dommens dag? som samtidig ikke strider mod GUDs alkærlighed, hans
uendelige barmhjertighed og hans retfærdighed?

[klip]
> gode
> med
>
> Jeg tror på Bibelens ord og anbefaler dig at gøre det samme. Min logik og
> tankeevne er utilskrækkelig når Guds veje skal forklares.

Dette er meget interessant, Jeg tror på det som jeg tidligere har skrevet
ovenfor
dit svar! Dette er mit resonnement!. Jeg erkender ligeledes at min logik og
tankeevne er utilskrækkelig når Guds veje skal forklares, Men jeg tror dog
at
den er meget mere favnende end "kun" Biblen! Min tro på GUD strider ikke
mod min logik og min evne og lyst til at selv at resonnerer (ikke dermed
sagt
at jeg har ramt rigtigt).

Så det får mig naturligvis til at tænke over hvorfor du i dit svar helt og
holdent
tyr til din tro, uden at svarer hvad du selv tænker, derfor vil jeg til
trods for dit
tidligere svar og vores fælles utilstrækkelige logik og tankeevne bede dig
ytrer
dine egne tanker derom?

[klip]

> He he, for mig gælder kun èn ting og det er Jesu kors og Jesu ord, så
> selvros (ikke misforstå) er derfor det sidste jeg kan tillade mig.

Heller ikke jeg, men jeg må dog tro på at jeg gør det gode - for at kunne
tjene min GUD, uden dog med sikkerhed at vide det!

Mvh

Bo

Fra : E.Dalgas

Dato : 04-03-02 14:21

Bo Rønsgaard <br@cyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c82b5cf$0$56583$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Mennesket begår denne synd mod Jesus GUDs søn og for dette tilgives
> mennesket alle dets synder. Min logik er stålsat og gilder ingensteder

Ok, men da vil jeg gerne have dig til at fortælle mig hvad disse tre
skriftsteder fortæller dig ? Læg mærke til hvorledes Jesus skuer fremad med
sine ord. Han ved hvad der venter ham og hvorfor han må gøre det, thi det er
jo målet for hans jordiske tjeneste at lide korsdøden så mange kan frelses
efterfølgende.

På den sidste og store højtidsdag stod Jesus frem, råbte og sagde: »Om nogen
tørster, han komme til mig og drikke! Den, som tror på mig, fra hans indre
skal der, som skriften har sagt, rinde strømme af levende vand.« Det sagde
han om den Ånd, som de, der troede på ham, engang skulle få; thi Ånden var
endnu ikke kommen, fordi Jesus endnu ikke var herliggjort. Joh.7,37-39.

Fader, herliggør dit navn!« Da lød der en røst fra Himmelen: »Jeg har
allerede herliggjort det, og jeg vil atter herliggøre det.« Da sagde skaren,
talte til ham.« Jesus svarede og sagde: »Ikke for min skyld lød denne røst,
men for jeres skyld. Nu går der dom over denne verden, nu skal denne verdens
fyrste kastes ud. Og jeg - når jeg er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg
drage alle til mig.« Dette sagde han for at betegne, på hvilken måde han
skulle dø. Joh.12,28-33.

Nu går jeg hen til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger
mig: >Hvor går du hen?< Men fordi jeg har talt dette til jer, har sorgen
fyldt jeres hjerte. Dog, jeg siger jer sandheden: det er gavnligt for jer,
at jeg går bort. Thi hvis jeg ikke går bort, kommer Talsmanden ikke til jer;
men når jeg går herfra, så vil jeg sende ham til jer. Og når han kommer,
skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom; om synd: at
de ikke tror på mig; om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig
ikke længere; v11 om dom: at denne verdens fyrste er dømt. Jeg har endnu
meget at sige jer; men I kan ikke bære det nu. Joh.16,5-12.

> [...]
> finde
> >
> Allright, Men hvis jeg tager dommen i dag og får tilgivelse, hvornår skal

Hvis du med sone, mener - hvornår du så skal tage straffen - er det min
store glæde at kunne fortælle dig at Jesus tog straffen for dig. Han sonede
hele mennskeslægtens overtrædelser og naglede anklageskriftet mod dig og
mig, til Golgata kors.

> [...]
> selvret-
> færdig. Da ville man stå på lige fod med den kristne som har levet sit liv

Den hypotese er ganske umulig Bo. Kristendom er lig med genfødsel, som ved
tro på ordet, levendegjort af den Helligeånd, skaber et nyt hjerte og et nyt
sind hos den troende i Kristus. Uden for dette faktum, er der "kun" dine
egne gerninger at holde dig til. Du må forstå at jeg som kristen ikke kan
tilskrive mig selv nogen form for godhed i forhold til retfærdiggørelse hos
Gud. Det er Jesus [i os] som danner grundlag for vort liv og det gode vi nu
gør fordi vi tror. (Hans er æren !)

Derfor, hvis nogen er i Kristus, er han en ny skabning; det gamle er forbi,
se, noget nyt er blevet til! 2Kor.5,17.

og det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig; og det liv,
jeg nu lever i kødet, det lever jeg i troen på Guds Søn, som elskede mig og
gav sig selv hen for mig. Gal.2,20.

> klart
> >
> Min Bibelshistorie er lidt rusten, hvad er da livets bog?

En bog der indeholder navnene på de mennesker der høre Gud til. Når vi
kommer til tro på Kristus, opføres vi i denne bog. Står vi ikke opført der,
høre vi ikke Gud til og kan derfor ikke bestå på dommens dag. (læs: En,
himmelens protokol)

Og jeg så en stor hvid trone og ham, som sad på den; for hans åsyn flyede
jorden og himmelen, og der fandtes ikke nogen plads for dem. Og jeg så de
døde, store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet; og endnu en bog
blev åbnet: livets bog; og de døde blev dømt ud fra det, der stod skrevet i
bøgerne, efter deres gerninger. Og havet gav de døde tilbage, som var i det,
og døden og Dødsriget gav de døde tilbage, som var i dem; og de blev dømt,
hver efter sine gerninger. Og døden og Dødsriget blev kastet i ildsøen.
Dette er den anden død: ildsøen. Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i
livets bog, blev han kastet i ildsøen.Åb.20,11-15.

> for
> loven
> >
> Ja man skal forstå og føle den, ellers er den intet værd!

Hvad mener du her ??

Du

> dermed siger du selvfølgelig hvis de ikke retfærdiggør mig i forhold til
> Biblen?

Det er klart. Men samtidig appelere jeg også til det din samvittighed siger
dig

> Jeg vil behage min GUD ved at tro på ham, have tillid til ham, og være et

> godt menneske som muligt, både overfor mig selv og andre.

Ok Bo, men jeg fortæller dig bare hvor "forkert" det er ifølge Bibelens
Skrifter. Ifølge den vil du ikke bestå på dommens dag og det finder jeg en
stor skam når nu du er så sandhedssøgende og oprigtig som du giver udtryk
for. Uanset hvor smukt VML syntes at tage sig ud, er dens angivne vej, en
vej der føre dig bort fra Gud og ikke, nærmere Gud.

> [...]
> dog
> en hel generation, hvor (NT) historien om Jesus liv og levned gik fra mund

Bibelens skriftgrundlag (hebr/græsk) er overvældende. Desuden er der
historiske beviser på at det den beskriver er sandt. De første kristne var
jøder og kender du bare bare lidt til deres behandling af helligskrifter vil
du vide at de overleveringer som blev givet af de første Apostle, er blevet
100% bevaret og gengivet korrekt. Desvære er der et andet forhold som giver
andledning til "tvivl" og det er den romersk katolske kirkes forhold til
skrifterne, men det er en anden sag som ikke ændre ved at der idag, to
tusinde år efter kristendommens begyndelse, findes en fuld troværdig bibel
oversættelse, som kun i få ubetydelige variationer afviger fra flere tusinde
tekststykker af den græske grundtekst.

> [...]
> Og her er
> der tale om en hel generation, sandsynligheden taler for at noget er gået

Hvor har du påstanden om en hel generation fra ?

> [...]
det
> med biblen - det er et spørgsmål om tro og den følelse det vækker i dig!

Du nævner en side af sagen. Men jeg tror på at der findes en åndelig verden
som indeholder åndelige væsner. Disse væsner kan påvirke og tale til
mennesker og give dem indtryk af at være i kontakt med noget guddommeligt.
Derfor tror jeg at Gud har givet os sit skrevne ord. Så vi ikke står
forsvarsløse overfor alle mulige "røster" af åndelig karrakter, men kan slå
efter og se om det det vi fortælles er i overenstemmelse med det vi kan læse
i det skrevne ord. Mennesket føler så meget Bo og har stærkt religiøse
tendenser, der føre vidt omkring. Men det kan ikke ske for kristendommen
fordi vi har ORDET sammen med TROENS BEVIS du selv er inde på.

[klip]

> [...]
> på dommens dag? som samtidig ikke strider mod GUDs alkærlighed, hans
> uendelige barmhjertighed og hans retfærdighed?

Gud er kærlighed, men Gud er også strenghed. Begge, må med i billedet af den
Gud vi ser skrildret i Bibelen. Dette betyder at betegnelsen for Guds væsen
og handlen med mennesket, er RETFÆRDIGHED. Derfor er konsekvensen du spørger
til, evig fortabelse, hvilket betyder - adskillelse fra Gud. Han har rakt
hånden ud, ved Kristus, for at gøre os skikkede til at at være hos ham i
evigheden (ny fødsel). Hvis vi afslår, kan vi ikke være hos Ham, fordi det
uigenfødte menneske er et syndens menneske der ikke kan tækkes Gud.

Thi kødets attrå er døden, men Åndens attrå er liv og fred. Kødets attrå er
jo fjendskab imod Gud, thi det bøjer sig ikke under Guds lov, og det kan
heller ikke gøre det; de, som er i kødet, kan derfor ikke tækkes Gud. I
derimod er ikke i kødet, men i Ånden, om ellers Guds Ånd bor i jer. Men om
nogen ikke har Kristi Ånd, så hører han ikke ham til. Rom.8,6-9.

Thi vi har del i Kristus, såfremt vi holder den tillid, vi havde i
begyndelsen, urokkelig fast til det sidste. Da der blev sagt: »I dag, når I
hører hans røst, så forhærd ikke eders hjerter som i >forbitrelsen<,« hvem
var det da, som hørte hans ord og dog gjorde ham forbitret? Var det ikke
alle dem, der var draget ud af Ægypten, førte af Moses? Og hvem var det, han
væmmedes ved i fyrretyve år? Var det ikke dem, som syndede, og »hvis døde
kroppe faldt i ørkenen«? Og om hvem svor han, at de »ikke skulle gå ind til
hans hvile«, undtagen om dem, som havde vist sig ulydige? Så ser vi da, at
det var på grund af deres vantro, de ikke kunne gå ind. Hebr.3,14-19.

> [...]
> den er meget mere favnende end "kun" Biblen! Min tro på GUD strider ikke
> mod min logik og min evne og lyst til at selv at resonnerer (ikke dermed

Jeg har i dette indlæg forsøgt at beskrive min baggrund for dette synspunkt.
Sandheden ! Er det vi taler om og her er det lysende klart for mig, at
summen af Guds ord samt det indre, troens bevis jeg fik ved et mirakuløst
indgreb i mit liv, er sandheden som samstemmer med Guds eget vidnesbyrd til
os - Bibelen.

> [...]
> trods for dit
> tidligere svar og vores fælles utilstrækkelige logik og tankeevne bede dig

Well, min tro (den kristne) er en åbenbarings tro. Ordet og Ånden er
kilderne til disse åbenbaringer, som sikre min fortsatte vækst og forbliven
i Kristus. Hvordan det, kunne man nu spørge ? Jo, dybderne i Guds ord er
bundløse - højderne, uden loft - breden, uden begrænsninger - og længden,
mere end rigeligt til et helt menneske liv. Hvis jeg vil se på Jesus, ser
jeg ham gennem ordet, hvis jeg vil handle efter Jesu vilje, ser jeg hvad jeg
skal gøre, igennem ordet, hvis jeg vil forstå......hvis jeg vil
kende.....osv. Bibelen, Guds ord er altså den kristnes faste borg, vor
urokkelige grundvold i troens liv og derfor er jeg afhængig af dets fremgang
i mit personlige liv, for at kunne udtale mig om "Guds veje". (håber det
giver dig mening, ellers, spørg igen)

For denne sags skyld bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem ethvert
faderforhold i Himmel og på jord har sit navn; og jeg beder om, at han efter
sin herligheds rigdom vil give jer, at I med kraft må styrkes ved hans Ånd i
det indre menneske, at Kristus må bo ved troen i jeres hjerter, og at I må
blive rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de
hellige må kunne fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er,
og kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I kan fyldes med
hele Guds fylde. Men ham, som over al måde formår med sin kraft, der virker
i os, at gøre langt ud over det, som vi beder om eller forstår, ham være ære
i kirken og i Kristus Jesus gennem alle slægterne i evighedernes evighed!
Amen. Ef.3,14-21.

At kende Guds veje er en "fælles" sag i kristendommen. For enkeltvis kan vi
umuligt rumme den kundskab.

> [klip]
> barmhjertigt

> Heller ikke jeg, men jeg må dog tro på at jeg gør det gode - for at kunne
> tjene min GUD, uden dog med sikkerhed at vide det!

Du kan blive sikker Bo. Men det er som jeg har forsøgt at forklare dig,
ifølge den kristne tro`s lære, noget der kræver et mirakkel i dit liv. Med
dette mirakkel (ny fødsel) følger sikkerheden og friheden, ikke at
forglemme. Friheden fra *lovens krav* der i Jesus Kristus er vidreført,
til *nåden og sandheden* og dermed den fuldkomne frelse fra Gud.

--

E.Dalgas

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-02-02 16:30

> [...]

> læser:
>
> http://www.vandrermodlyset.dk/index.htm
>
> Klik på: "læs værket i kronologisk rækkefølge"

Vandrer mod Lyset er ikke kristendom. FUT til dk.livssyn.

Dikte

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 18:10

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> BO RØNSGAARD <ronsgaard@get2net.dk> skrev i en
>
> [klip]

> Vandrer mod Lyset er ikke kristendom. FUT til dk.livssyn.
>
> Dikte

Hej Dikte

Din kommentar undrer mig sårer i et forum for Kristendom. Ville ikke
Jesus have budt mig velkommen og talet til mig om den sandhed, kærlighed og
retfærdighed GUD står for?

Han ville med sin uendelige næstekærlighed med sikkerhed ikke have sagt:
"FUT til dk.livssyn"

Hvis dette er din opfattelse af Kristendom, er jeg hellere foruden

Mvh

Bo

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 18:20

"BO RØNSGAARD" <ronsgaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> ikke have sagt: "FUT til dk.livssyn"
>
> Hvis dette er din opfattelse af Kristendom, er jeg hellere foruden

Nu er det jo altså nu engang sådan at den danske del af usenet er
emneopdelt med grupper til diverse emner.

Debat om det newage-agtige skrift "vandrer mod lyset" hører ikke
hjemme i dk.livssyn.kristendom, da det ikke har noget med kristendom
at gøre.

Du er velkommen til at debatere kristendom i dk.livssyn.kristendom,
men debat om VML hører altså stadig ikke hjemme i den gruppe.

Og jeg er helt sikker på at selv Jesus vil respkektere den måde man
har valgt at emneopdele debatterne på i de danske nyhedsgrupper, så
jeg er da yderst forundret over at du tilsyneladende har svært ved at
forstå og respektere denne opdeling.

Med venlig hilsen

Fra : N/A

Dato : 02-03-02 15:55

Fra : MartiN

Dato : 02-03-02 15:55

Bo Rønsgaard skrev:

> [...]
Kære Bo:

Du kan ikke sige: Jeg blev ignoreret!
Men stille spørgsmål ved 'menighedens'
tolerance og sætte trumf på med Guds åsyn...
Ja, derved har du gjort dig til genstand for alle
øgleungers iltre affærdigelse og frelserkompleks?
Hvad andre finder uendelig sørgeligt kan de sagtens
finde på at godte sig over...

At man ikke kan være buddhist eller hvad ved jeg
og samtidig kristen, synes du selv at give udtryk for.
Det hænger måske sammen med at vi læser
"Jeg (Kristus) er Guds højre hånd" -og betragter
hans mirakulkøse undfangelse som den utimative
tilkendegivelse af helligåndens vilje til at råde bod
på troens tilbøjelighed til at spredes for alle vinde.

Benedikte Brisson skrev:

> [...]
Bo Rønsgaard svarede:

> Din kommentar undrer mig såre...

Men således er nu vilkårene -fastlagt med en vis orden for øje.
--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 02-03-02 18:41

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c80e6fb.6493660@sunsite.auc.dk...

> [...]
> øgleungers iltre affærdigelse og frelserkompleks?
> Hvad andre finder uendelig sørgeligt kan de sagtens

Hvad er nu det ? Har vi en sympatisør iblandt os. Ihvertfald går
sammenligningen med farisærisk virksomhed, rent ind på lystavlen og burde,
som den nu står skrevet, vække gruppens kristelige kærlighed overfor
udenforstående.

> [...]
> tilkendegivelse af helligåndens vilje til at råde bod
> på troens tilbøjelighed til at spredes for alle vinde.

Jo, i sandhed en sympatisør. Her advares de hellige jo tydeligt imod
menneskenes terningespil af alle mulige lærdomme. Vildfarelser som så let
lader en drive hid og did.

Og sympatisøren ! Er han MERE end det ?

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 02-03-02 22:58

E.Dalgas skrev:

> Hvad er nu det ? Har vi en sympatisør iblandt os...

Kære E.D:

Jeg vil ikke lægge skjul på, at sådan som jeg forstår
din holning tiltaler mig dit svar...
Jeg har selv som en ung stud løbet panden imod
et par steder -uden dog at blive helt viklet ind i hegnet.

Derfor min sympati for en klædelig imødekommenhed
overfor ærligt søgende, hvis ærinde som regel er at
komme på sporet af et sandt helhedsbillede.

"I tro fatter vi, at verden er skabt ved Guds Ord,
så det synlige blev til af det, vi ikke ser." (Hebr.11,3)
"Da Himlen blev grundfæstet var jeg hos ham,
da han satte hvælv over verdensdybet." (Ordspr.8,27)

Fra : E.Dalgas

Dato : 02-03-02 23:40

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5rhtq$e2p$1@sunsite.dk...

> [...]
> din holning tiltaler mig dit svar...
> Jeg har selv som en ung stud løbet panden imod
> et par steder -uden dog at blive helt viklet ind i hegnet.

Tak skal du ha MartiN og ja ! At du ikke bare har været, men også er tæt på,
ved jeg. Det er vel det med stude og grønne enge, skønner jeg. Vandet skulle
også være bedre der og det kan jo virke vanedannende for en prægtig stud,
der efter at have mistet sine horns skarphed, ikke bare har sig selv for
øje, men såsandelig også tænker på resten af flokken.

> Derfor min sympati for en klædelig imødekommenhed
> overfor ærligt søgende, hvis ærinde som regel er at
> komme på sporet af et sandt helhedsbillede.

Jep ! Og kan vi være andet bekendt end tale ret ud fra vore hjerter. Som
forhåbentlig da, er fyldte af himmelsk fryd over vor Frelsers magt i enhver
af sjælenes liv.

> "I tro fatter vi, at verden er skabt ved Guds Ord,
> så det synlige blev til af det, vi ikke ser." (Hebr.11,3)
> "Da Himlen blev grundfæstet var jeg hos ham,
> da han satte hvælv over verdensdybet." (Ordspr.8,27)

Så sandt ! Så sandt ! Herren være med dig, MartiN

--

E.Dalgas

Fra : Arcana

Dato : 28-02-02 16:57

"BO RØNSGAARD" <ronsgaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg opfatter ikke mig selv som kristen, men som troende! (på én GUD, for
> hele menneskeheden - ikke kun kristne)

Du er helt galt afmarcheret. Den eneste sande tro er Isla'am.

--
I Allah's navn, den barmhjertige
/arcana

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 17:40

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Du er helt galt afmarcheret. Den eneste
> sande tro er Isla'am.

Åh ja, det er da helt klart!

FUT dk.livssyn

Med venlig hilsen

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 18:07

> "Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

> [...]

Igen en sjæl uden næstekærlighed Kristendommens forum,
Dette er i sandhed sørgeligt

Mvh

Bo

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 18:20

"BO RØNSGAARD" <ronsgaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Igen en sjæl uden næstekærlighed Kristendommens forum,
> Dette er i sandhed sørgeligt

Hvad ukærligt er der ved at respektere den vedtagne emneopdeling af
nyhedsgrupperne. Det er da heller ikke tilladt at debatere
kattedresursmetoder i dk.videnskab.jura!

Så tag lige og styr dit "martyrium"!

Med venlig hilsen

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 19:07

Hej Andreas

Jeg finder kommentaren om martyrium sårende! Jeg har på intet tidspunkt
udgivet mig for at være noget jeg ikke er, og ønsker heller ikke at på nogen
måde påtvinge nogen noget, dette første indslag var blot hvad jeg anså for
værende en venlig og næstekærlig gestus ifølge min egen samvittighed. dersom
du ikke bifalder den står det dig jo frit for ikke at følge min opfordring

Der er ikke noget ukærligt ved at respekterer den vedtagne emneopdeling af
nyhedsgrupperne. Og som jeg også indledte med at sige ønsker jeg ikke at
støde nogen, og det var blot en venlig opfordring ikke en ordre.

Og du må da medgive mig at der er stor forskel på at diskuterer kattedressur
i dk.videnskab.jura og så til at diskuterer Hvad du tidligere har henvist
til som
New-Age - men som jeg opfatter som en mere sandfærdig beretning om Jesu
liv og levned, som VML efter min overbevisning er.

Denne overbevisning Nedgør på ingen måde Kristi fantastiske arbejde for
menneskene tværtimod, når man ved hvad han har gennemgået og gennemgår
sætter man så meget mere pris på hans uendelige kærlighed til os mennesker!

Og jeg har fået et billede af GUD som kærlighedens, retfærdighedens og
barmhjertighedens GUD, og ikke hævnens GUD. Han er i sandhed den største

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-02 19:32

"BO RØNSGAARD" <br@-nospam-cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Andreas

Jamen hej Bo

Du vil gøre en meget stor skare læsere nærmest henrykt lykkelige
såfremt du kunne lokkes til at læse og gøre brug af disse enkle,
simple og yderst fornuftige regler du finder i dette link:

> Jeg finder kommentaren om martyrium sårende!

Det var da på ingen måde min hensigt at såre dig. Derfor trækker jeg
uden forbehold udtalelsen tilbage og beder dig ydmygst om at se bort
fra den.

Men dine reaktioner fik mig til at opfatte dig som "stødt på
manchetterne" fordi du ikke fandt gehør for at ville debatere VML i
denne gruppe.

[ ... ]
> Der er ikke noget ukærligt ved at respekterer den vedtagne
> emneopdeling af nyhedsgrupperne.

Jamen det er da godt at vi kan være enige om dette for nyhedsgrupperne
ret så vigtige princip,

> Og du må da medgive mig at der er stor forskel på at diskuterer
> kattedressur i dk.videnskab.jura og så til at diskuterer Hvad du
> tidligere har henvist til som New-Age

Næh jeg ser egentlig ikke den store forskel. Denne gruppe er til at
debatere kristendom og kristendomrelaterede emner.

> - men som jeg opfatter som en mere sandfærdig beretning om Jesu
> liv og levned, som VML efter min overbevisning er.

At VML er newage-agtig er der da heller ikke noget nedsættende i, men
den slags debatter hører altså rettelig hjemme i enten dk.livssyn
eller dk.livssyn.newage.

At du opfatter et skrift fra vor egen tid (dækkende de sidste ca. 200
år) som værende mere troværdige beretninger om noget der hændte for
ca. 2000 år siden, end de skrifter der er skrevet i begivenhdernes
samtid og af personer som selv for en stor dels vedkommende har
oplevet det de skriver om, er da en holdning du har lov til at have.

Men jeg har nu mere tillid til de skrifter der er skrevet af personer
der har levet tæt på de faktiske hændelser.

> Denne overbevisning Nedgør på ingen måde Kristi fantastiske
> arbejde for menneskene tværtimod, når man ved hvad han har
> gennemgået og gennemgår sætter man så meget mere pris på
> hans uendelige kærlighed til os mennesker!

Ja og den samde beretning om denne Kristus finder du i Bibelen. I det
der kaldes Gamle Testamente er der en masse profetier der viser frem
til hans komme, og i det der kaldes Ny Testamente er der en masse
beretninger der viser hvordan disse profetier er gået i opfyldelse.

Der er således en enestående fin sammenhæng gennem hele Bibelen. Og
det er da særlig bemærkelsesværdigt, når vi så også har gjort os
klart, at Bibelen faktisk består af 66 selvstændige skrifter, skrevet
af ca. 40 forskellige personer over en periode på ca. 1.500 år. Der er
altså således meget lang tid mellem affattelsen af det ældste og
første skrift og det yngste og sidste skrift der tilsammen udgør
Bibelen.

> Og jeg har fået et billede af GUD som kærlighedens,
> retfærdighedens og barmhjertighedens GUD, og ikke
> hævnens GUD. Han er i sandhed den største

Jamen jeg har da så bestemt også et meget klart billede af Gud som
både kærligheden, retfærdighedens og barmhjertighedens Gud, - for
sådan er han jo netop beskrevet i Bibelen!

Jeg, og mange andre med mig (er jeg overbevist om), vil da meget gerne
debatere Bibelen, Jesus og kristendom med dig i denne gruppe. Men jeg
tror ikke der er særligt mange der er interesseret i debatere den
ubibelske udgave af VML-Gud, VML-Jesus og VML-kristendomslignende ting
der kan findes i skriftet VML. - og dette ligger der ikke noget
nedgørende i på nogen måde. Men den slags debatter hører altså stadig
ikke hjemme i denne gruppe.

Med venlig hilsen

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 17:54

Hej Arcana

Alle er lige for GUD, Allah, Jehova kald ham hvad du vil, når blot din bøn
kun går til én ham alene!

GUD forfordeler ingen Religioner eller trossamfund fremfor andre, Men
spørger den enkelte hvad
han eller hun har gjort med sit liv! Vi skal alle stå til regnskab for ham!

Mvh

Bo

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 28-02-02 17:18

> [...]
> læser:
>
> http://www.vandrermodlyset.dk/index.htm
>
> Klik på: "læs værket i kronologisk rækkefølge"

Du kan være rolig, der er ingen der fordømmer dig på dk.livssyn.kristendom,
men vi er kristne - forskellige i vores opfattelse af Bibelen.
Da du er søgt ind i denne NG, må det kristne budskab vel berøre og drage på
dig. Du må forvente, at vi vil modargumentere enhver påstand fra dig og alle
andre, der intet har med Jesus Kristus at gøre.
Venlig hilsen
Ernst Pedersen

Fra : BO RØNSGAARD

Dato : 28-02-02 18:04

> [...]

alle
> andre, der intet har med Jesus Kristus at gøre.

Hej Ernst

Tak for dit behagelige og meget rimelige svar!

Jeg påstår intet og påtvinger ingen noget, dette var blot en hjertelig
opfordring!
Som jeg med sorg ser ikke faldt i god jord! det beklager jeg, Jeg ville blot
det gode!

Og til din kommentar om Jesus Kristus, så har det alt med ham at gøre! han
er i
sandhed vor frelser og følgesvend i godt og ondt, ham har vi uendligt meget
at
takke for! Men det til trods er det kun GUD der kan besvare vore bønner, når
de kommer af vi i sandhed tror på ham som den eneste GUD - Da vil han styrke
os besvare vore bønner!

Mvh

Bo