sod
Fra : S.G

Dato : 28-02-02 12:33

jeg har afmonteret forrørerne lige for at shine dem op. Der er cirka 1,5-2mm
sod hele vejen rundt oppe hvor udstødningen bliver smidt ud i dem.. Kan man
fjerne det på en smart måde?

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-02-02 16:27

S.G wrote:

> jeg har afmonteret forrørerne lige for at shine dem op. Der er cirka
> 1,5-2mm sod hele vejen rundt oppe hvor udstødningen bliver smidt ud i
> dem.. Kan man fjerne det på en smart måde?

Der er flere måder bekendt i 2T kredse, men her er det jo oftest noget
olie-snask der kan brænde.
Nogen kommer en stump kæde ind i potten, og ryster den godt frem og tilbage
for at løsne kulstøvet. Du kan evt samtidigt varme med en gasflamme på
ydersiden og gi den nogen bank med et kosteskaft for at løsne kullet.

Andre kommer petrolium (IKKE benzin) ind, og sætter ild til lortet med en
varmepistol. Det er _ret_vigtigt_ at du peger den anden ende af røret væk
fra brandbare materialer.

Den kemiske metode er at bruge NaOH, afløbsrens eller bland-selv.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 28-02-02 16:46

S.G <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en
> [...]
1,5-2mm
> sod hele vejen rundt oppe hvor udstødningen bliver smidt ud i dem..

Er soden ikke så løst at den med lethed kan tørres væk i forenden?
I så fald lyder en ordentlig inddysning til at kunne være på sin plads,
når den atter kommer på gaden, ellers står du med samme problem næste
år!

Er det fastere sodkager, tyder det på et højt olieforbrug

Smarteste afrensnings-værktøj som jeg har set, var en flaskerenser lavet
af et halvlangt stykke ca. 10.mm wire (lgd. á forrørene - Evt, kun det
halve (= bruges fra hver ende!)), der var optrevlet i den ene ende og
stukket i en boremaskine i den anden!
Den kan tage begge forekomster af sod!

--
Armand.

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 28-02-02 18:07

> [...]
> I så fald lyder en ordentlig inddysning til at kunne være på sin plads,
> når den atter kommer på gaden, ellers står du med samme problem næste

Jeps den skal skam osse dyses ordentligt ind, Den står af h til.
Lortet sidder meget godt fast, så jeg vil følge dit 2. råd, samt Rune´s

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-02-02 21:19

> [...]
1,5-2mm
> sod hele vejen rundt oppe hvor udstødningen bliver smidt ud i dem.. Kan

Hvis du har et bowden kabel der alligevel ikke skal bruges, kan du trække
stålspiralen ud (den bliver meget lang) og folde den den så du står med et
bundt med 5-6 "tråde" i. Stop bundtet ind igennem røret og kør som en p...
i Grethe og du har et meget rent rør. Stålspiralen er meget skarpkantet.
En erfaring fra de glade SCO-dage med 18 mm Del'ortho.

Allan Bojesen