Lån af penge
Fra : Jogge

Dato : 28-02-02 11:05

Hejsan hvis en person engang har lånt penge af en anden person (begge
private) men personen ikke ønsker at betale tilbage igen (der er tale om
30.000) er der så noget man kan gøre? f.eks. RKI o.s.v.?

Er en email Juridisk bindende eller SKAL det være skriftlig via gammeldags
post? (der er tale om en anden sag her, hvor jeg har klaget over en udbyder
via mail)

Fra : Peter G C

Dato : 28-02-02 11:10

"Jogge" <Jogge@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsan hvis en person engang har lånt penge af en anden person (begge
> private) men personen ikke ønsker at betale tilbage igen (der er tale om
> 30.000) er der så noget man kan gøre? f.eks. RKI o.s.v.?

Gå til en advokat og få denne til at indkræve pengene.

> Er en email Juridisk bindende

Ja.

> eller SKAL det være skriftlig via gammeldags
> post? (der er tale om en anden sag her, hvor jeg har klaget over en
udbyder
> via mail)

Brug et almindeligt brev - det er altså mere sikkert.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-02-02 11:39

> "Jogge" <Jogge@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Gå til en advokat og få denne til at indkræve pengene.
>
> Klippet>

Er der en forældeses frist på denne slags sager?
Hvormeget bevis skal der foreligges?

/Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-02 14:49

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk>

> Er der en forældeses frist på denne slags sager?

Ja, 20 år.

> Hvormeget bevis skal der foreligges?

Det afhænger fuldstændig af omstændighederne. Hvis aftalen er
mundtlig, pengene er leveret kontant, modparten nægter alt og der
ingen andre vidner er, kan det blive et problem i praksis...

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-03-02 15:32

On 01 Mar 2002 14:49:22 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Ja, 20 år.

Nærmere 5 år - der foreligger jo hverken dom, forlig, gældsbrev eller
andet "særligt retsgrundlag" (som det hedder i 1908-loven om
forældelse).

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-02 15:50

Scripsit Jakob Paikin <news@paikin.dk>
> [...]

> Nærmere 5 år - der foreligger jo hverken dom, forlig, gældsbrev eller
> andet "særligt retsgrundlag" (som det hedder i 1908-loven om

Men er ren låneskyld overhovedet omfattet af 1908-loven? §1 opremser
jo udtømmende de slags fordringer som den korte forældelsesfrist
omfatter, og jeg kan ikke se noget nummer som tilbagebetaling af
et låns hovedstol kan falde under. (Renter falder under nummer 2,
men det nummer undtager udtrykkeligt afdrag på selve hovedstolen).

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"