Kontrol af resultatet fra en regressionsse~
Fra : G.A.

Dato : 28-02-02 10:30

Hej NG

Jeg var for noget tid siden i regression, og kom i den forbindelse igennem
en hel del. Meget spændende og givende. Det har hjulpet mig en del på mange
områder. Men nu står jeg og kunne godt tænke mig at vide - hvordan
kontrollerer jeg oplysningerne der er kommet frem? Jeg har navne, i nogle
tilfælde steder, årstal ca. og nogle få andre ting. Det kunne jo være sjovt
at se om der rent faktisk havde levet en der hed sådan og sådan, på det og
det sted i den periode. Det ville i alle tilfælde få mig overbevist 100%.

Jeg er sikker på at regression hjælper, så meget har jeg erfaret, men jeg er
af den nysgerrige type, som også gerne vil have lidt "fakta" at forholde mig
til... Skeptisk eller hvad? *G*

Håber der er nogen der har prøvet det og kan guide mig i hvor jeg skal søge
osv. Koster det noget? Jeg kunne forestille mig at det var inde på nogle
store arkiver, men er det lokale arkiver eller bliver de samlet 1 sted efter
fx 100 år?

Nå, nok spørgsmål for nu - håber på lidt hjælp her

Mange nysgerrige hilsner
GA

Fra : Line Illum

Dato : 28-02-02 21:50

Hej GA
HVis de oplysninger, du gerne vil kontrollere er danske, kan Landsarkivet i
Kbh (på Jagtvej, tror jeg??) hjælpe dig. Dér kan du slå alt muligt op, lige
fra kirkebogsnotater til detaljerede oplysninger om, hvilken landmand, der
solgte hvilken eng til hvem og hvornår. Der er en klausul om, at folk skal
have været døde i en årrække, før man kan få offentlig adgang til deres
oplysninger, ligesom en kirkebog først kommer til landsarkivet nogle år
efter, at den er skrevet ud i sognet. Nogle sogne udleverer godvilligt
oplysninger til dig, andre vil ikke. Ellers er det bare at kaste sig ud i
den vildeste research, søg på alle egennavne, du har fra din regression,
brug nettet flittigt, der er masser af oplysninger at hente. Jeg kom selv ud
for en spændende side-gevinst i en af nyhedsgrupperne, som kastede lys over
en regression, jeg guidede en nær ven i. Han fik bla. udleveret mad og mælk
i et nonnekloster i Tyskland, og da jeg spurgte ham, hvad de hed, svarede
han "Klarisserne". Bagefter undrede jeg mig meget, for jeg kender noget til
klosterlivet op igennem middelalderen, men havde godt nok ikke hørt om
klarisserne, og det lykkedes mig ikke at finde noget på nettet heller. I en
nyhedsgruppe ser jeg så et medlem, der kalder sig Sinclair, og skriver til
ham, at jeg finder hans navn utrolig fascinerende og at det lyder som noget
tempelherre/korstogs/middelalder-spændende. Han fortalte mig om sin slægt,
der rent faktisk var tempelherrer og korstogsriddere, og endnu mere
fascineret søger jeg på nettet under dén helgen, som har enslydende navn,
nemlig St. Clair. Og hvad finder jeg??? St. Clair hed faktisk Clara D'Assisi
og grundlagde den nonneorden, der kaldte sig The Poor Claires eller på
ansk - Klarisserne!! Er det ikke utroligt?????
Pointen er: Søg, og du skal finde. Brug arkiverne, brug søgemaskinerne på
nettet, brug dine nyhedsgrupper - søg allevegne. Dine svar kan komme de mest
utænkelige steder fra. Men klø på,- det er en afsindig spændende proces
Rigtig god fornøjelse,
Line.

Fra : Erna Andersen

Dato : 28-02-02 22:55

"G.A." <tbru@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> osv. Koster det noget? Jeg kunne forestille mig at det var inde på nogle
> store arkiver, men er det lokale arkiver eller bliver de samlet 1 sted

Hej, jeg kommer lige fra genealogi gruppen.

Ja, når oplysningerne er blevet ca 100 år, kan du finde dem på arkiverne i
Odense, Viborg, Kbh. eller Åbenrå, men de ligger også i de små egnsarkiver
rundt i landet.

Og smut evt. en tur i www.dis-danmark.dk

Hilsen Erna