Dyrets mærke
Fra : Live4Him

Dato : 28-02-02 01:11

Det får alle, store og små, rige og fattige, frie og trælle, til at sætte et
mærke på deres højre hånd eller deres pande, så ingen kan købe eller sælge
undtagen den, der bærer dette mærke Åb 13,16-17

Siger den græske grundtekst "KAN købe" eller "MÅ købe" ?

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 28-02-02 12:22

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> undtagen den, der bærer dette mærke Åb 13,16-17
>
> Siger den græske grundtekst "KAN købe" eller "MÅ købe" ?

Hvorfor jeg spørger er at nuanceforskellen mellem *kan* og *må* antyder
noget om hvad dyrets mærke kan være i forhold til det at handle. Hvis der
står *må* betyder det at man kan købe og sælge, men man må bare ikke. Hvis
der derimod står *kan* tyder det på at det teknisk er umuligt at handle uden
man har mærket.

Altså hvad er mærket og hvilken forbindelse har det i forhold til handel og
hvilken rolle spiller det ?

Man kunne forstille sig at mærket bare er som et billede eller en tatovering
der skal vise og signalere at man tilhøre dette og hint, men man kan også
forstille sig at mærket har en funktion såsom en microchip med alle vigtige
personlige informationer og som er nødvendig for enhver pengetransaktion.

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 28-02-02 17:08

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
vigtige
> personlige informationer og som er nødvendig for enhver pengetransaktion.

Man er jo langt fremme med, at kunne indoperere en lille chip under huden,
med
uanede oplysninger indbygget. Det kan meget vel være det Bibelen kalder
dyrets mærke.
Jeg ved ikke om du har læst Krista Frandsens "Verdensfyrsten", en profetisk
bog hun skriv umiddelbart efter 2. Verdenskrig. På de fleste punkter passer
den
i uhyggelig grad på tiden vi lever i. Hun omtaler bl.a. "Verdenssamfundet"
som
vil lave ordnede forhold og *fred*. De enkelte lande kan vælge at være med,
eller stå uden for, med de konsekvenser det har. Man har ikke ret til at
købe, søge job, etc. inden for "Verdenssamfundet" hvis man ikke kan
dokumentere,
at man er "borger" i det (chipsen?)
Hører vi i dag ikke ordet "Verdenssamfundet". Har vi ikke et EU, hvor man er
inden for eller uden for. Det kan jo udvikle sig, så det ikke er rart at
være uden
for. Om dit spm. er "KAN købe" eller "MÅ købe" kan jeg ikke sige.
vh.
Ernst

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-02 22:25

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> eller stå uden for, med de konsekvenser det har. Man har ikke ret til at
> købe, søge job, etc. inden for "Verdenssamfundet" hvis man ikke kan

Jeg har _lidt_ svært ved at se, at der skulle være tale om et større
profetisk værk, når hun sådan set bare taler Johannes efter munden.

Og bemeldte verdensfred ser vi ikke meget til pt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 28-02-02 23:50

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> profetisk værk, når hun sådan set bare taler Johannes efter munden.
>
> Og bemeldte verdensfred ser vi ikke meget til pt.

Enten har du ikke læst bogen, eller også er vi bare ikke enige, eller også
har
jeg skrevet uforståeligt, men pyt :]
Ernst

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-02 00:31

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:

> Enten har du ikke læst bogen,

Det har jeg ikke.

Men de ting du refererer er jo ikke noget nyt - det er bare en ny
beskrivelse af de samme ting, der står om det i Bibelen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Live4Him

Dato : 01-03-02 00:21

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Jeg har _lidt_ svært ved at se, at der skulle være tale om et større
> profetisk værk, når hun sådan set bare taler Johannes efter munden.
>
> Og bemeldte verdensfred ser vi ikke meget til pt.

Freden skal nok komme, men det bliver en bedragerisk fred, som efterfølges
af den store trængsel.

Han vil slutte en stærk pagt med de mange i én uge. Men midt i ugen vil han
bringe slagtoffer og afgrødeoffer til ophør. Ødelæggeren kommer på
vederstyggelighedens vinger, og det varer, indtil den ødelæggelse, der er
besluttet, vælder frem mod ødelæggeren selv.« Dan 9,27

Når folk siger: »Fred og ingen fare!« da er undergangen pludselig over dem
som veerne over en, der skal føde, og de skal ikke undslippe. 1 Tess 5,3

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-02-02 16:41

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5jsii$d1p$1@sunsite.dk...
> [...]
> undtagen den, der bærer dette mærke Åb 13,16-17
>
> Siger den græske grundtekst "KAN købe" eller "MÅ købe" ?

King James Bibelens græske tekst grundlag, giver dette resultat i
oversættelsen :

And that no man *might buy or sell, except him that had the mark or the
name of the beast, or the number of his name.

*)1410 dunamai {doo'-nam-ahee}
of uncertain affinity ; v
See: TDNT - 2:284,186

AV - can (could) 100, cannot + 3756 45, be able 37, *may (might) 18, able 3,
misc 7; 210

1) to be able, have power whether by virtue of one's own ability and
resources, or of a state of mind, or through favourable circumstances, or by
permission of law or custom
2) to be able to do something
3) to be capable, strong and powerful

Norsk oversættelse ano 1930

og at ingen *kan* kjøpe eller selge uten den som har merket, dyrets navn
eller tallet for dets navn.

--

E.Dalgas

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-02-02 16:45

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en news:a5jsii$d1p$1@sunsite.dk
> [...]
> undtagen den, der bærer dette mærke Åb 13,16-17
>
> Siger den græske grundtekst "KAN købe" eller "MÅ købe" ?

Er det godtnok noget, vi som kristne skal interessere os voldsomt for? Hvis
vi begynder at lede efter dyrets mærke eller andre ting af samme slags,
trækker det så ikke opmærksomheden væk fra det, Jesus rent faktisk har sagt,
vi skulle gå op i, nemlig at være vidner om HAM.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Niels

Dato : 28-02-02 17:01

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Er det godtnok noget, vi som kristne skal interessere os voldsomt for?
Hvis
> vi begynder at lede efter dyrets mærke eller andre ting af samme slags,

Der er intet i vejen for at kristne kan interessere sig for hele Bibelen..
har det ikke din interesse så lad blot være med at svare..

> trækker det så ikke opmærksomheden væk fra det, Jesus rent faktisk har
sagt,
> vi skulle gå op i, nemlig at være vidner om HAM.

og Han sagde at vi skulle være årvågne Matt 24 og 25

Niels

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-03-02 02:11

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en

> Der er intet i vejen for at kristne kan interessere sig for hele Bibelen..

Det er jo ikke det, det handler om. Jeg gør bare opmærksom på, at jeg ikke
kan se, man skal bruge sit krudt på dyret og tallet, når der stadig er
mennesker, der helt enkelt har brug for at høre, at Jesus døde og opstod for
dem.

Desuden står der, at det med dyrets tal skal man lade dem om, der har
forstand og visdom. Hvorimod Jesus sagde til alle sine disciple, uanset hvor
dumme de var, at de skulle være vidner om ham.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Niels

Dato : 04-03-02 15:21

> [...]
> kan se, man skal bruge sit krudt på dyret og tallet, når der stadig er
> mennesker, der helt enkelt har brug for at høre, at Jesus døde og opstod

Det er jo lige hvad det er det drejer sig om, her på kanalen er der mange
slags kristne, både folk der har været uden for landet og folk der ikke
bevæger sig meget rundt... Interesserne er lige så forskellige som
skribenterne.. Og siden det er et kristent forum, går jeg ud fra at de aller
fleste herinde har deres sag med Gud i orden... derfor HERINDE i dette forum
er der plads og albuerum for at du i dagligdagen kan opføre dig som nidkær
eller knap så kristen, og i fritiden foran computeren kan filosofere over
Bibelens mange andre facetter.. Du Dikte og jeg har ingen mulighed for at
vide hvad Jørgen og alle andre i gruppen går og gør når de er væk fra
computeren til gengæld kan vi se, at her i nyhedsgruppen er der en sund og
stærk interesse for at forstå mere og mere af Guds Rige.

> [...]
hvor
> dumme de var, at de skulle være vidner om ham.

Også det er der plads til, både her foran skærmen og når vi vender os om til
vore næste..

Og hvem Gud giver viden, visdom og klogskab til aner vi intet om.

Niels

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-03-02 16:26

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en news:RmLg8.68$Cs1.2741@news.get2net.dk

> Og hvem Gud giver viden, visdom og klogskab til aner vi intet om.

Åbenbart i hvert fald ikke til mig, så jeg bliver nødt til at holde mig til
det centrale og overlade resten til vismænd som dig.

Dikte

---
"Receptum est in recipiente secundum modum recipientis"
Thomas Aquinas

Fra : Niels

Dato : 04-03-02 16:40

> Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en

> Åbenbart i hvert fald ikke til mig, så jeg bliver nødt til at holde mig
til
> det centrale og overlade resten til vismænd som dig.

Indrømmet, du er god til ikke at tage stilling til standpunkter i en debat..

Men, hvor i mine breve læste du egentlig, det der begrunder dine 3 sidste
ord?

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 04-03-02 17:09

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
> Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en

> Åbenbart i hvert fald ikke til mig, så jeg bliver nødt til at holde mig
til
> det centrale og overlade resten til vismænd som dig.

Visdommen fra oven.

Hvem af jer er vís og forstandig? Han skal vise det i gerning ved et
ordentligt liv med den vises sagtmodighed. Men hvis jeres hjerte rummer
bitter misundelse og selvhævdelse, så lad være med at prale og lyve
sandheden noget på. Den visdom kommer ikke fra oven, den er jordisk,
sjælelig og dæmonisk. For hvor der er misundelse og selvhævdelse, dér
hersker der uorden og alt muligt ondt. Men visdommen fra oven er først og
fremmest ren, og desuden er den fredselskende, mild, omgængelig, fuld af
barmhjertighed og gode frugter, upartisk og oprigtig. Retfærdighed er en
frugt af det, der sås i fred, og den tilfalder dem, der stifter fred. Jak
3,13-18

jørgen.

Fra : Mr. D

Dato : 04-03-02 18:40

Benedikte Brisson <dikte@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5uhkn$aj3$1@sunsite.dk...

> Desuden står der, at det med dyrets tal skal man lade dem om, der har
> forstand og visdom.

Hmmm, det var en interessant udtalelse, Dikte. Kunne du uddybe den lidt, for
jeg er ikke helt sikker på, at jeg fik ordentligt fat i den? Du mener, at vi
skal holde os fra at beskæftige os med Dyrets mærke?

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-03-02 22:02

On Mon, 4 Mar 2002 18:39:39 +0100, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>Du mener, at vi skal holde os fra at beskæftige os med Dyrets mærke?

Vel nærmest at det ikke er obligatorisk pensum.

Lars Erik

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-03-02 05:28

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en

> [...]
for
> jeg er ikke helt sikker på, at jeg fik ordentligt fat i den?

Jeg slog det faktisk op: Åb 13,18.

> Du mener, at vi
> skal holde os fra at beskæftige os med Dyrets mærke?

Ja, det mener jeg. Så vidt jeg kan se, er både Åbenbaringen og Jesu tale om,
hvad der skal ske i de sidste tider, ment som trøst og ikke som grundlag for
spekulationer. Og som jeg har skrevet tidligere, er jeg bange for at den
slags trækker opmærksomheden væk fra vores væsentligste opgave som kristne,
nemlig at forkynde Herrens død, indtil han kommer. Sådan trøster og
opmuntrer vi nemlig hinanden, som Paulus skriver i 1. thess et sted, jeg er
for træt i hovedet til at slå efter lige nu.

Hvis jeg må bruge et billede: du forestiller dig livet som kristen som en
sti langs en afgrund. Du har fået at vide, at der er en afgrund, og at du
skal passe på ikke at falde i den. Så går du jo heller ikke og kigger ned i
afgrunden hele tiden for at bekræfte dig selv i, at der er en farlig
afgrund, vel - så holder du blikket på vejen (eller som jeg lærte af min
kørelærer: fæst blikket lige foran bilen så langt fremme på vejen som
muligt). Og det er seføli Jesus, jeg mener man skal have blikket rettet mod
for ikke at skvatte i afgrunden

Var det den uddybelse, du gerne ville have?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Willy Brochs

Dato : 05-03-02 08:39

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i melding
> [...]
mod
> for ikke at skvatte i afgrunden
>
> Var det den uddybelse, du gerne ville have?

Gode tanker, Dikte
Willy

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-03-02 22:49

On Tue, 5 Mar 2002 05:28:14 +0100, "Benedikte Brisson"
<dikte@paradis.dk> wrote:

>Og som jeg har skrevet tidligere, er jeg bange for at den slags
>trækker opmærksomheden væk fra vores væsentligste opgave som
>kristne, nemlig at forkynde Herrens død, indtil han kommer.

Til forsvar for de eskatologiske entusiaster så sagde Kristus dog ofte
at man skulle være opmærksom på tidernes ende og tegnene derpå:

Matt 24, 42-45 - Matt 25, 1-13 Mark 13, 29-37

Men jeg er enig i at der er vigtigere ting at få på plads end at lede
efter dyretegns-kandidater hele tiden.

Lars Erik

Fra : Mr. D

Dato : 05-03-02 23:33

Benedikte Brisson <dikte@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a61hma$i9n$1@sunsite.dk...

> [...]
om,
> hvad der skal ske i de sidste tider, ment som trøst og ikke som grundlag

Nu tænkte jeg mere på måden, du formulerede dig. Du skrev rent faktisk at
dyrets tal kun var for viise og forstandige, hvorfor vi burde holde os fra
emnet. Det var såmænd bare det

> Og som jeg har skrevet tidligere, er jeg bange for at den
> slags trækker opmærksomheden væk fra vores væsentligste opgave som
kristne,
> nemlig at forkynde Herrens død, indtil han kommer.

Og det emne vil for altid være det, vi skal have helt centralt i vores liv
og gerning. Men derfor beskæftiger vi os da med alt lige fra protologi til
eskatologi - hvilket vi både er forpligtet til og meget interesserede i.

Du skriver selv, at vi skal beskæftige os med at forkynde herrens død,
indtil han kommer, og antikrist, verdens veer, den falske profet, kvinden på
dyret og de store vredesskåle hører alle til omkring den tid, Herren
kommer - så jo tættere vi kommer på den tid, da vi ikke længere skal
forkynde nådens budskab, jo større skal vores visdom og indsigt være i de
ting, som venter verden. Gud sætter ingen ære i åndelig analfabetisme eller
i de kirkens tjenere, som opfordrer det jævne folk til ikke at beskæftige
sig med ting, de ifølge gejstligheden ikke forstår.

> Sådan trøster og
> opmuntrer vi nemlig hinanden, som Paulus skriver i 1. thess et sted, jeg
er
> for træt i hovedet til at slå efter lige nu.

Helt enig - men de eskatologiske stykker i Bibelen har mere end det ene
formål at opmuntre. De skal vel også oplyse?

> [...]
> kørelærer: fæst blikket lige foran bilen så langt fremme på vejen som
> muligt). Og det er seføli Jesus, jeg mener man skal have blikket rettet

Godt billede, men misvisende, når det bruges til at fortælle folk, at de
ikke må interessere sig for visse emner inden for eskatologien.

> Var det den uddybelse, du gerne ville have?

Nej, men denne var meget bedre end den, jeg søgte

Mr. D

Simon Griis

Fra : Live4Him

Dato : 28-02-02 17:04

> [...]
sagt,
> vi skulle gå op i, nemlig at være vidner om HAM.

Det er selvfølgelig subjektivt om man synes det er vigtigt eller ej. Jeg
synes det er vigtigt udfra den betragtning at hvis man tager dyrets mærke på
sig kommer man under guds vrede :

"Og en tredje engel fulgte efter dem og sagde med høj røst: »Hvis nogen
tilbeder dyret og dets billede og sætter dets mærke på sin pande eller hånd,
skal han også drikke Guds harmes vin, skænket ufortyndet i hans vredes
bæger, og han skal pines i ild og svovl for øjnene af de hellige engle og
Lammet." Åb 14,9-10

Så det gælder altså om at undgå at tage dyrets mærke på sig, men for at man
kan undgå det må man vide hvad dyrets mærke er. Personligt tror jeg det er
en biochip som ethvert menneske skal have implanteret lige under huden.

jørgen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-02-02 23:15

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message news:a5ljd7$
> [...]
sagt,
> vi skulle gå op i, nemlig at være vidner om HAM.

God pointe, du her har.
Det er nok en af de allervigtigste, du overhovedet
kan finde, for spørgsmålet er dog, om vi kender
Jesus Kristus - eller om vi har rodet rundt i en
hel masse underligheder, som ikke fører til
ham.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Willy Brochs

Dato : 28-02-02 19:58

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> undtagen den, der bærer dette mærke Åb 13,16-17
>
> Siger den græske grundtekst "KAN købe" eller "MÅ købe" ?

Her kan du selv lese ordforklaringen til ordet i grunnteksten:
Johannes Åpenbaring 13:17 "for at ingen "skal kunne" købe eller sælge uden
den, som har Mærket, Dyrets Navn eller dets Navns Tal."

1410 du,namai dunamai {doo'-nam-ahee}

.. of uncertain affinity; TDNT - 2:284,186; v

Hilsen

Willy Brochs