Så er der bredbånd på
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-02 00:15

Så er der bredbånd på Gammelgaard i Herlev

Vi kan glæde os til at der ved fremtidige MacBruger arrangementer er
bredbånd på Gammelgaard, jeg har i dag lavet installationen, og det
kører bare stærkt, hvis jeg får tid så skal jeg nok lave en speedtest.

Jeg har sat det op til at køre DHCP-server, det gør det uendligt nemt at
tilslutte mange brugere lynhurtigt.

Jeg har dog kæmpet med Gammelgaard gamle PowerMac 4400, den har jo ikke
indbygget Ethernet, så den har fået et Astante 10/100 Megabit
Ethernetkort, men det vil bare ikke spille, jeg har prøvet alt..... så
jeg har besluttet at det muligvis er kortet der er deffekt, så jeg har
aftalt med Office-Line at de leverer et nyt kort med ret til
tilbagelevering.

Det nuværende kort er købt hos Office-Line, men det er halvandet år
siden, det blev købt dengang Gammelgaard første gang forsøgte at få
ADSL, men det blev ikke til noget dengang, og nu er garatien desværre udløbet.

Hvis der er nogen der har været ude for tilsvarende problemer med et
Astante 10/100 Megabit Ethernetkort i en PowerMac 4400, der kører System
8.6, og har fundet en brugbar løsning, så må de godt poste fidusen.

For det er godt nok første og eneste gang i mine mange år som
Mac-bruger, at jeg har kunnet få en Mac på netværket, det plejer jo at
være så nemt, at det næsten er trivielt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-02-02 00:29

In article <3C7D6876.AECFFAD5@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> så jeg har aftalt med Office-Line at de leverer et nyt kort med ret
> til tilbagelevering.

Hvorfor i alverden ikke et Realtek-kort til små 100kr? Jeg kan afsløre
at det virker glimragende i en 4400.

Den 4400 i har, er det 160MHz-udgaven?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-02-02 00:38

> [...]

> Astante 10/100 Megabit Ethernetkort i en PowerMac 4400, der kører System
> 8.6, og har fundet en brugbar løsning, så må de godt poste fidusen.

Jeg har en 4400 stående med et Ethernet kort - den virker perfekt.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-02-02 01:00

in article 1f8ahrd.bnubrh1xnj0kbN%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 28/02/02 0:38:

> Jeg har en 4400 stående med et Ethernet kort - den virker perfekt.

Det var sgu en god fidus. Så skulle det vist køre.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-02 20:43

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har en 4400 stående med et Ethernet kort - den virker perfekt.

Det gør Gammelgaard's 4400 også nu hvor den har fået et kort der virker,
det spillede staks jeg isatte det nye, den software jeg havde
installeret var altså den rigtige.

Det er ikke en helt alm. ADSL-forbindelse, det handler om at Gammelgaard
er koblet på Herlev Kommunes netværk, det er ikke negativt da der er
tale om en meget kraftig forbindels, der ved daglig drift forsyner over
1000 medarbejdere med Internet, så når MacBruger workshoppen skal bruge
den i weekenden, så har vi 10 Megabit til rådighed.

Jeg dog stødt på en andet problem, Herlev Kommune har ikke en udgående
SMTP-server som der kan e-mail ud igennem, de kører med en Outlook
Exchange server, og jeg aner ikke om det kan komme til virke, er der
nogen der har erfaringer og bud på løsninger.

Herlev Kommune har TCD / Cirst som uplink, kan man "sjæle" sig til at
bruge TDC's SMTP-server.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 20:45

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Herlev Kommune har TCD / Cirst som uplink, kan man "sjæle" sig til at
> bruge TDC's SMTP-server.

Proev.

Det virker for mig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-02 22:08

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Proev.
>
> Det virker for mig.

Hvad hedder den....?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 22:06

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Hvad hedder den....?

Proev med smtp.mail.dk.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 01:08

> [...]

> jeg har besluttet at det muligvis er kortet der er deffekt, så jeg har
> aftalt med Office-Line at de leverer et nyt kort med ret til

Niels, få pengene tilbage og køb et 10/100Mbit Realtek RTL8139/810x
baseret PCI-kort i Bilka eller den lokale PC pusher (dvs kortet behøver
end ikke at hedde realtek) - Selv hvis du køber det pr postordre koster
det under 100kr inkl porto

- driverne er lige til at hente hos realtek.