Overanstrengelse?
Fra : Puk

Dato : 27-02-02 21:52

Hej alle sammen

Jeg tror, jeg har kvajet mig !

Idag da jeg vågnede havde jeg ondt i begge mine knæ (men mest det
ene) og i min ene læg. Tanken slog mig, at det måske nok var alt
det cykling (50 minutter hver dag men kun med en belastning på 4
ud af 10, ved ikke helt hvad det svarer til, men det føles ikke
tungt). Trapperne på arbejde gav mig en del problemer i
forbindelse med knæene.

Men jeg er så bange for at komme ud af min gode rytme med motion,
at jeg hoppede på cyklen her til aften alligevel. Det gjorde
slet ikke ondt. Jo jeg var lidt øm i de sidste 2-3 minutter, men
absolut ikke noget, jeg ikke kunne holde ud.

Nu et par timer efter er den imidlertid helt gal. Jeg har rigtig
ondt i begge knæ og kan næsten ikke sætte og rejse mig uden at
tage for med hænderne og holde en del af min vægt i armene (jeg
vejer pt. 82 kg og er 173 cm høj.... altså for meget, men dog
ikke fuldstændig vildt efter min mening). Når jeg går gør det
ondt i knæene og det føles næsten som om de 'overstrækker'.

Spørgsmålet er så: Hvad nu?? Jeg er ret sikker på, at jeg nok
har gået for hårdt til den på cyklen for jeg ved ikke hvad det
ellers skulle være. Men hvordan tackler jeg det? Er det bedst
at lade cyklen helt stå et par dage til smerterne er væk og så
starte langsomt op igen eventuelt med mindre belastning? Jeg er
jo stadig bange for, at hvis jeg ikke cykler i 3-4 dage så får
jeg måske ikke mig selv op på dyret igen . Eller ville det
bedste måske være at skrue ned for belastningen men cykle
allerede imorgen igen og så måske kun i 15 minutter?

Jeg ved godt, at det er helt åndsvagt, at jeg ikke tog den med ro
idag, men jeg ville jo bare så gerne holde mig til min lille
rytme, der virkelig virker (Det er faktisk ikke lang tid siden
jeg vejede næsten 90 kg). Hvad mere er, så giver cyklingen mig
en enorm følelse af fysisk velvære. Jeg sover bedre, føler mig
friskere og er efterhånden helt bidt af at svede igennem. Rent
mentalt giver det mig en 'YES'-følelse af at vinde over min egen
dovenskab.

Sidste spørgsmål i dette efterhånden lange indlæg er: Hvad
findes der af aerobiske aktiviteter, der IKKE involverer benene?
Svømning gør jo, men skulle være mindre belastende........men jeg
får problemer med mit ene knæ for at det ikke skal være løgn, når
jeg svømmer brystsvømning (tror jeg vrider knæet forkert og jeg
kan ikke crawle).

Håber i har lidt råd til mig.
Mange hilsner
Puk

Fra : Marianne

Dato : 27-02-02 22:05

> Sidste spørgsmål i dette efterhånden lange indlæg er: Hvad
> findes der af aerobiske aktiviteter, der IKKE involverer benene?

Hej Puk.

Surt ! Det kan desværre tage noget tid, før knæene er i orden igen. Jeg har
samme erfaring med svømning: man vrider knæet på en eller anden måde.
Jeg kender kun to maskiner, som ikke belaster knæet: en såkaldt PowerRider
og en mellemting mellem et løbebånd og en trappemaskine - hedder noget med
'ellipse ...'
Hvis du bor i Kbh og har mulighed for det, må du gerne låne min PowerRider.

mvh
Marianne

Fra : Puk

Dato : 28-02-02 06:46

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marianne

> Surt ! Det kan desværre tage noget tid, før knæene er i orden
igen.

Det går allerede meget bedre her til morgen. Selvom jeg stadig
har ondt er det ikke noget nær så slemt som igår aftes.

> [...]
hedder noget med
> 'ellipse ...'
> Hvis du bor i Kbh og har mulighed for det, må du gerne låne min

Det er virkelig pænt af dig, men jeg vil sige pænt nej tak. Jeg
tror at J¤mfruen måske er inde på, hvad mit problem er, så jeg
vil se om ikke jeg kan gøre noget ved det med hendes forslag.

Bare af nysgerrighed.........En PowderRider er det sådan en af de
her tingester, hvor man sidder og holder fast i et styr og så
nærmest hiver/skubber sig frem og tilbage ved at bøje i hoften, i
knæ og i albuer. Puha det er svært at forklare. Nærmest som om
man pumper og skiftevis har hoften bøjet i lidt mere end 90
grader og så strækker ud til en vinkel på ca. 160 grader?

Mange hilsner
Puk
- der er en smule roligere idag.

Fra : Marianne

Dato : 28-02-02 22:30

Hej Puk

Godt at høre, at det går bedre.

Jo, PowerRider er sådan een, som du beskriver! Sådan set OK, og den træner
både arme og ben. Men det er *ret* kedeligt!

mvh
marianne

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 27-02-02 22:12

hey Puk
"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen
>
> Jeg tror, jeg har kvajet mig !

øvøv

> [...]
> ud af 10, ved ikke helt hvad det svarer til, men det føles ikke
> tungt). Trapperne på arbejde gav mig en del problemer i

Husker du at lave strækøvelser ??? altså strække ud efter
cyklingen??

Du skal både stække lægmusklerne og musklerne på både indvendig og
udvendig samt forsiden af benene. især stramme lårmuskler
( foran ) kan give knæsmerter. prøv at sætte dig på knæene og læn
bagover ( hænderne i gulvet bag dig) imens du spænder musklerne og
skubber hoften op i ca 30 sek

> [...]
> slet ikke ondt. Jo jeg var lidt øm i de sidste 2-3 minutter,
men
> absolut ikke noget, jeg ikke kunne holde ud.

Mit råd er at du skal sænke belastningen 1-2 trin og så måske dele
cyklingen op i to etaper. med 1-2 timers hvil imellem men med
stræk efter hver gang

> [...]
når
> jeg svømmer brystsvømning (tror jeg vrider knæet forkert og jeg

Du kan sidde eller stå og lave aktiviteter med armene. Du kan evt
bruge vægte, men husk at mange bevægelser med lille vægt er bedst.
( stor vægt og få antal giver store muskler) Du kan også lave
øvelser for mave og ryg, det er ikke så voldsomt aerobisk - men
godt at følge efter med når du har cyklet. Især hvis du på grund
af knæsmerter bliver nødt til at skære ned på cyklingen. Vil du ha
øvelserne mere udpenslet kan du få det :)

> Håber i har lidt råd til mig.

Du fik mine :)
Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Puk

Dato : 28-02-02 06:52

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hej J¤omfruen

> øvøv

Jep, selvom det er bedre idag, så skal jeg nok passe lidt på.

> Husker du at lave strækøvelser ??? altså strække ud efter
> cyklingen??

Det må jeg med skam melde, at jeg ikke gør. Jeg har simpelthen
ikke haft problemer med ømme muskler overhovedet (jo af og til en
smule i ballerne men det er også det). Jo jeg kan mærke, at jeg
har cyklet men jeg føler mig ikke decideret øm. Det lyder dog
som om, jeg skal begynde at strække ud og se om ikke det hjælper.

> [...]
læn
> bagover ( hænderne i gulvet bag dig) imens du spænder musklerne

Det vil jeg prøve.

> Mit råd er at du skal sænke belastningen 1-2 trin og så måske
dele
> cyklingen op i to etaper. med 1-2 timers hvil imellem men med
> stræk efter hver gang

OK, det vil jeg så prøve. Måske holder jeg lige en pause i aften
alt afhængig af hvordan mine knæ føles.

> [...]
> af knæsmerter bliver nødt til at skære ned på cyklingen. Vil du
ha
> øvelserne mere udpenslet kan du få det :)

JO TAK meget gerne. Min mor og jeg ligner hinanden meget rent
fysisk i kropsbygning og vores måde at tage på. Hun har tabt 29
kg over det sidste års tid, men hun har stadig en ret 'god' mave.
Det er også her det meste af mit fedt opholder sig. Det er i
hvert fald der det bliver uproportionalt i forhold til resten af
kroppen. Er der noget særligt jeg kan gøre for at sætte ind lige
netop her?

Mange hilsner
Puk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 28-02-02 19:37

Hey Puk.
> "J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej J¤omfruen

> Jep, selvom det er bedre idag, så skal jeg nok passe lidt på.

Det er nok en god ide.

> [...]
> har cyklet men jeg føler mig ikke decideret øm. Det lyder dog
> som om, jeg skal begynde at strække ud og se om ikke det
Smiler, man strækker ikke kun ud for at undgå ømme muskler, man
strækker også ud for at få en flottere figur. Normalt kan cykleben
være temmelig grimme med stooore lår og læg muskler, ved at
strække grundigt ud kan du til en vis grænse undgå dette - men få
flotte og slanke lår og lægge.
> dele
>
> OK, det vil jeg så prøve. Måske holder jeg lige en pause i
aften
> alt afhængig af hvordan mine knæ føles.

Det er nok en god ide :)

> [...]
> hvert fald der det bliver uproportionalt i forhold til resten af
> kroppen. Er der noget særligt jeg kan gøre for at sætte ind

Du får lige en komplet callannettics træningsprogram tilsendt i
privat mail - det er den jeg brugte i undervisningen.

alle øvelser kan laves uanset om du har knæskader, du skal bare
finde en stilling hvor det ikke gør ondt.

> Mange hilsner
> Puk

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Klaus Jensen

Dato : 09-03-02 23:50

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> være temmelig grimme med stooore lår og læg muskler, ved at
> strække grundigt ud kan du til en vis grænse undgå dette - men få

Hej Jomfruen

Det er altså ikke rigtigt, at man kan undgå at få store muskler ved at
strække ud. Iøvrigt synes jeg mange kvinder er alt for bange for at få store
muskler, hvis de træner lidt hårdt. Det er altså ikke uden grund
bodybuildere m.fl. slider hundreder af timer i motionscentrene efter møje
tilrettelagte planer for at få større muskler. Lidt som med myten om at hvis
man træner mange gentagelser med lav vægt bliver man kun markeret og får
styrke - men ikke store muskler.

Jeg er helt enig i, at der er god mening i at strække ud (smidighed, det
føles godt, nogen mener man bliver mindre øm etc) - men at det skal
forhindre større muskler - den holder altså ikke.

- Klaus

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 10-03-02 08:40

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> skrev i en meddelelse
> [...]

skal
> forhindre større muskler - den holder altså ikke.

Jeg kan kun sige hvad jeg har set igennem mine ca 12 år som
instruktør ( og alternativ behandler) Min erfaring er at de
mennesker der har deltaget på de hold jeg har instrueret, har
fortalt at de oplever mindre omfangsrige muskler på især lår
foran over knæene) og læg. Jeg har selv oplevet det samme. Før i
tiden havde jeg tykke lægmuskler, men efter jeg begyndte at lave
MANGE strækøvelser for netop de muskler og sener svandt mit
"støvlemål" og de ridestøvler der før strammede - sad pludselig
løs.

Det samme har gjort sig gældende for flere fodboldspillere, jeg
har behandlet. Det er desværre ikke alle trænere der sørger for at
deltagerne strækker ordentligt ud, og der har jeg oplevet at især
mænd der kom og klagede over smerter og havde alt alt for stramme
sener, at når de fik lært at strække ud, så efter en tid kom og
fortalte at deres ben var blevet tyndere ( bukserne strammede ikke
længere nede på lårene)

Læg mærke til, jeg omtaler forskellen på muskler der IKKE i
forvejen bliver strukket ud. Folk der er vant til at træne og
strække ud, får ingen gevinst - da man må formode at de allerede
strækker det ud der er behov for.
> - Klaus

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Kiksekage

Dato : 28-02-02 19:48

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:gDbf8.10599$Rz2.387995@news010.worldonline.dk...
> Jeg tror, jeg har kvajet mig !

Ligesom jeg - og jeg vil derfor fortælle hvad jeg gjorde forkert,
og hvad jeg gør for at rette op på det.

Jeg cyklede både morgen og aften. Dvs. mine led, sener og
muskler fik aldrig en chance for at regenerere - og hvile.

Regenerationsperioder er vigtige - derfor kan du gå ned til
MATAS og købe dig et vippebræt.

Brug vippebrædtet til at træne dine led og sener, så de kan
følge med belastningen, når du cykler meget. Der medfølger
brugsvejledning - og det er ikke særligt dyrt. SELECT
producerer dem.

Du får jo ikke opbygget muskler mv. - hvis du kun cykler,
og derved "slasker" dine knæ med bevægelserne af dine
"slaskede" lårmuskler (når du taber dig uden at musklerne
holder fast i "det løse").
Hvis du cykler udendørs, så bevæger du dig ikke 100% ens
hele tiden - derfor bruger du flere muskler udendørs.
Efterlign det...... med skift i belastning, hastighed mv.

Og en meget vigtig ting, som kan være dit egentlige problem.
Sørg for at dine knæ og fødder peger LIGE frem, og træd
med hele fodsålen vandret. Hvis knæ/fødder er bare den mindste
skråtstillede - så vrider du i knæ og ankelled. (min bitre erfaring)
Få dig et ankelstøttebind - som holder anklen på plads og
brug det et par gange om ugen - ikke mere. Hvis din ankel
er OK, så vil dit knæ ikke kompensere - og gøre ondt.

Når du træder - så før benene rundt, så det er musklerne
der fører dem rundt. Hvis du "kaster" dem rundt, så belastes
dine knæled voldsomt. Det sker typisk, når du cykler hurtigere
end du er i træning til - og derved med for lidt belastning.

Hvis det fortsætter med at gøre ondt - så hold en pause i
10 dage - og start så op igen. Pausen er nødvendig for at
forhindre en egentlig betændelsestilstand.

Mh

Fra : Puk

Dato : 28-02-02 22:13

"Kiksekage" <ingen@direkte.adgang.dk> skrev i en meddelelse

> Ligesom jeg - og jeg vil derfor fortælle hvad jeg gjorde
forkert,
> og hvad jeg gør for at rette op på det.

Alletiders, jeg har jo åbenbart brug for noget vejledning. *S*.

> Jeg cyklede både morgen og aften. Dvs. mine led, sener og
> muskler fik aldrig en chance for at regenerere - og hvile.

Ouch og jeg som lige havde tænkt på at rette lidt i J¤mfruens
forslag og i stedet for at cykle 30 minutter og så holde en times
pause, så cykle 30 minutter om morgenen (med lavere belastning
end nu), strække ordentligt ud og så cykle 30 minutter om aftenen
(igen med den lavere belastning) for ikke at tage de lange seje
træk.
Synes også jeg læste noget i gruppen om at det ligefrem kunne
være en fordel at cykle kortere ture 2 gange om dagen i stedet
for 1 lang tur. Men du siger altså, at det er en dårlig
fremgangsmåde?

> Brug vippebrædtet til at træne dine led og sener, så de kan
> følge med belastningen, når du cykler meget. Der medfølger
> brugsvejledning - og det er ikke særligt dyrt. SELECT
> producerer dem.

Øhm hvad er et vippebrædt? Lige nu har jeg en forestilling om et
brædt med en 'rulle' nedenunder som man skal holde balancen på,
hvorfor ved jeg ikke.

> Du får jo ikke opbygget muskler mv. - hvis du kun cykler,
> og derved "slasker" dine knæ med bevægelserne af dine
> "slaskede" lårmuskler (når du taber dig uden at musklerne
> holder fast i "det løse").

Faktisk *har* jeg allerede ret gode muskler i benene. Jeg har
redet meget og også altid brugt min cykel som transport. Når jeg
strammer mine benmuskler kan man ikke få tag i andet end lidt hud
og inderst på lårene en smule fedt. Men der er ingen tvivl om,
at jeg allerede har rimelig gode muskler i benene.

Jeg har iøvrigt også cyklet de her 50 min om dagen i den sidste
måned uden nogen problemer overhovedet (belastningen har jeg sat
op en enkelt gang fra 3 til 4 ud af 10). Derfor blev jeg også så
overrasket over denne pludselige reaktion.

> Og en meget vigtig ting, som kan være dit egentlige problem.
> Sørg for at dine knæ og fødder peger LIGE frem, og træd
> med hele fodsålen vandret.

Ok jeg har altid hørt at man skulle træde med fodpuden (den der
sidder lige inden man når til tæerne) for at udnytte kræfterne
bedst muligt. Det er så forkert?
Lige frem kan jeg godt se logikken i. Måske mine fodbøjler skal
være lidt strammere så de rent faktisk holder fødderne ordentligt
på plads.

> [...]
> brug det et par gange om ugen - ikke mere. Hvis din ankel
> er OK, så vil dit knæ ikke kompensere - og gøre ondt.

Ok det prøver vi så også.

> [...]
> dine knæled voldsomt. Det sker typisk, når du cykler hurtigere
> end du er i træning til - og derved med for lidt belastning.

Ok så nu siger du vel egentlig at jeg måske skal have
belastningen sat op? Det lyder bare lidt underligt for mig. Jeg
har lidt svært ved at forstå det her med at kaste benene rundt.
Men jeg vil prøve at tænke på det.

> Hvis det fortsætter med at gøre ondt - så hold en pause i
> 10 dage - og start så op igen. Pausen er nødvendig for at
> forhindre en egentlig betændelsestilstand.

Det er blevet bedre hele dagen igennem og jeg har holdt helt og
aldeles pause idag (ja bortset fra en lille cykeltur ned for at
købe lidt ind.......ikke mere end 2 km i et meget adstadigt tempo
*G*).

En kollega foreslog mig idag en romaskine og mente at de var
mindre hårde ved knæene.
Jeg fik så den tanke, at det måske var godt med to forskellige
maskiner så jeg kan afveksle lidt. Men nu bor jeg i en
2-værelses lejlighed, så her er jo ikke meget plads. Er der
nogen der kender til en motionscykel og eventuelt en romaskine
eller andet som kan slås sammen, og måske skubbes ind under en
seng? Motionscyklen kan jeg godt få plads til (det har jeg jo
nu) men en ekstra maskine der kunne give afveksling skulle gerne
kunne pakkes lidt væk, hvis ikke det skal ligne en gymnastiksal i
mit lille hjem.

Mange hilsner
Puk
- der siger mange tak for de gode råd.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 01-03-02 10:32

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message

> Idag da jeg vågnede havde jeg ondt i begge mine knæ (men mest det
> ene) og i min ene læg.

Flere ting:

- Hvor høj er belastningen? du skal helst kunne holde en kadence på
over 70. det skal føles som om det glider relativt nemt rundt, og du
må ikke "trampe".

- Hvad med sadelhøjden? er dit knæled fuldt udstakt i nederste
position? der skal være et lille knæk, du må ikke sidde og vrikke i
sadlen - overkroppen og hoften skal sidde stille i sadlen, det er kun
benene, der skal arbejde.

> Nu et par timer efter er den imidlertid helt gal. Jeg har rigtig
> ondt i begge knæ og kan næsten ikke sætte og rejse mig uden at
> tage for med hænderne og holde en del af min vægt i armene

Det lyder som mig, når jeg har været ude at køre et rigtig ondt
interval på min cykel

> Er det bedst
> at lade cyklen helt stå et par dage til smerterne er væk og så
> starte langsomt op igen eventuelt med mindre belastning?

Det lyder som en god idé. Dyrk evt. noget alternativt motion, f.eks.
svømning eller tag nogle ture med let belastning, for at holde dig i
gang, men sørg for alt i verden for, at sadelhøjden passer...

> Sidste spørgsmål i dette efterhånden lange indlæg er: Hvad
> findes der af aerobiske aktiviteter, der IKKE involverer benene?

Roning er også godt, men hårdt for knæene...

> [...]
> får problemer med mit ene knæ for at det ikke skal være løgn, når
> jeg svømmer brystsvømning (tror jeg vrider knæet forkert og jeg

Svømning er fabelagtigt! men, som du ganske rigtigt siger, så er
brystsvømning ikke det bedste, hvis man har dårligt knæ. Evt. så
kunne Crawl læres?

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Puk

Dato : 01-03-02 20:26

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kadence på
> over 70. det skal føles som om det glider relativt nemt rundt,

Jeg er ret overbevist om, at jeg holder en kadence på over 70 men
computeren på cyklen er gået i udu efter jeg har svedt i den
(sådan noget lort der ikke holder til at man sveder *G*), så jeg
vil ikke lægge hovedet på blokken. Jeg oplever det bestemt ikke
som om jeg tramper. Jeg har måske mere været bekymret for om
belastningen var for lav, fordi det netop ikke har gjort ondt.
Men efter som det kan mærkes på den gode måde dagen efter, har
jeg skønnet at det nok var fint. Jeg bliver mere forpustet end
jeg får ømme ben, når jeg cykler.

> [...]
vrikke i
> sadlen - overkroppen og hoften skal sidde stille i sadlen, det

Jeg har tjekket og jeg har et lille knæk, så jeg tror sadelhøjden
er fin. Sætter jeg den ned bliver den alt for lav og op skal den
ikke. Jeg sidder stille i sadlen.

> Det lyder som mig, når jeg har været ude at køre et rigtig ondt
> interval på min cykel

Jeg blev dælme forskrækket. Blev så bange for at jeg måtte holde
en længere pause og aldrig ville komme igang igen, nu hvor det
lige går så godt.

> [...]
dig i
> gang, men sørg for alt i verden for, at sadelhøjden passer...

Jeg holdt en dags pause og da jeg vågnede imorges var der ingen
smerter. Så jeg har forsøgt mig idag med 30 minutter lige efter
jeg stod op og så en masse strækøvelser (tak til J¤mfruen). Så
har jeg taget 30 minutter mere her til aften og igen
strækøvelser. Jeg har ingen problemer haft hele dagen og har det
heller ikke nu, så jeg tror, jeg vil prøve det på den måde og se,
hvordan det går.

Jeg har jo en plan om at prøve at supplere med lidt løb når det
bliver lidt varmere, og så går det jo ikke at jeg ødelægger mine
knæ på cyklen.

> Roning er også godt, men hårdt for knæene...

Øv men ok nu det går med cyklingen igen, så går det jo nok.

> Svømning er fabelagtigt! men, som du ganske rigtigt siger, så
er
> brystsvømning ikke det bedste, hvis man har dårligt knæ. Evt.

> kunne Crawl læres?

Jamen jeg bliver jo så bange for at drukne *G*. Jeg er helt
ekstraordinært dårlig til crawl

Mange tak for dine fif. Jeg har tjekket cyklen og den ser ud til
at være ok. Nu prøver jeg så at holde lidt mere øje med mig
selv, og være lidt mere forsigtig.

Mange hilsner
Puk