Andet multimedie
bentjuul 3670
Program der kan lave "rigtige" 3D-billeder~
Fra : Morten Simonsen

Dato : 27-02-02 21:07

Hejsa.

Jeg ville høre om nogle af jer kender et program hvor man kan lave billeder,
eller endnu bedre konvatere eksisterende billeder, så de bliver
3-Deminsionelle. Det skal ikke bare være som alm. 3D-grafik på en computer,
men altså med den metode hvor man tager et par briller på (i nogle tilfælde
med et rødt og et blåt/grønt glas) ...så man virkelig føler at man kan se
ind i skærmen, og at billedet kommer ud af skærmen...

Nogle der kender noget i den stil ?... eller måske ved med sikkerhed om det
eksistere til alm. mennesker, og ikke bare store film produktioner..?

/Morten

Fra : Thomas

Dato : 27-02-02 23:47

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med et rødt og et blåt/grønt glas) ...så man virkelig føler at man kan se
> ind i skærmen, og at billedet kommer ud af skærmen...

Det kan laves med Photoshop. Havde engang en tutorial til version 3 som jeg
legede med, det fungerede ganske udemærket. Jeg kan ikke helt huske hvordan
det var, men det var noget med at forskyde den røde kanal i forhold til de
andre på de steder som skulle træde frem eller tilbage.
Kan måske finde den gamle tutorial et sted hvis du er interesseret, den var
i en bog så mon ikke den skulle dukke op hvis man leder efter den. Jeg ved
dog ikke hvordan den spiller sammen med nyere versioner af Photoshop.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-02-02 08:53

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> Jeg ville høre om nogle af jer kender et program hvor man kan lave
billeder,
> eller endnu bedre konvatere eksisterende billeder, så de bliver
> 3-Deminsionelle.

Hvis du har to billeder, så er det egentlig meget nemt.
Hvis du vil se det med rød/cyan-briller, så hedder det "anaglypher" (findes
dog også i andre farve-varianter).

Tag den røde kanal fra venstre billede, og indsæt det som rød kanal i det
højre billede. Vupti.
Stærke røde og cyan-farver giver problemer. Dem kan du reducere ved at gøre
sådan her i stedet:
Konverter det venstre billede til sort-hvid, og brug dette som rød kanal i
højre billede. Det kalder nogen "truecolor anaglyph".

Jeg har fundet flere metoder til at konvertere 2d til 3d, men kun til hvis
det er meget simple figurer, eller måske bare en tegning. Hovedsagen er
sådan set bare, at man skubber tingene til siden, så man i sidste ende opnår
det samme, som ovenstående.

Når jeg leger med 3d-billeder gør jeg lige nu sådan her:
Jeg har de to billede i fuld farver, i hvert sit lag i photoshop. Så lægger
jeg adjustment layers på dem (med "group with previous"), så venstre
billedes grøn og blå kanaler bliver sorte, og højre billedes røde kanal
bliver sort. Jeg lægger også lige et adjustment layer på venstre kanal
(under "levels"!), som fjerner alle farverne. Den kan jeg så skjule eller
vise, alt efter hvad der er pænest.
Den øverste af de to billeder sætter jeg så til "screen" eller "difference",
og så har jeg en anaglyph.

Det smarte her er, at når jeg er færdig kan jeg gemme det som jeg vil. Jeg
kan bare gemme det som det er, så har jeg en anaglyph. Jeg kan også
interlace de to billeder, og så har jeg et interlaced billede til
lcd-briller.
Eller jeg kan fordoble bredden, flytte det venstre billede ud i højre side,
så har jeg en "jps"[1].

Held og lykke med det. :)

[1] JPS er en standard til at gemme stereo-billeder. JPS-viewere kan så
fremvise det som interlaced, flere forskellige anaglypher, cross-view,
parallel view, eller hvad der nu kan være. JPS er sådan set bare en
jpg-billede med et cross-view motiv, hvor filen hedder "jps" i stedet for
"jpg".

--
Mvh.

Niels Andersen