Lov om vandforsyning: "Vandindvindingsanlæ~
Fra : VisseVasse

Dato : 27-02-02 19:15

Til dk.videnskab.jura

Jeg søger en definition af begrebet vandindvindingsanlæg omtalt i LBK nr.
130 af 26/02/1999 (Lov om vandforsyning). Er nogen behjælpelig med en sådan?

Dækker vandforsyningsanlæg over samme betegnelse?

Takker..

Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 27-02-02 20:04

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
sådan?

> Dækker vandforsyningsanlæg over samme betegnelse?

Karnov skriver i indledningsnoten følgende:

vandressourcerne også i forhold til andre interesser, f eks bebyggelser,
spildevandsafledning, affaldsdeponering, naturbeskyttelse og
råstofindvinding, jf lovens § 2, og også regulerer bortledning af grundvand,
som ikke benyttes til vandindvinding, jf kap 5.<<

Er der en bestemt bestemmelse du tænker på?

/Peter

Fra : VisseVasse

Dato : 27-02-02 21:26

Takker..
Har lige lånt Karnov og fandt følgende sondring: Til andre
interesserede..

"(8) Vandforsyningsloven indeholder ingen definitioner af begreberne
"vandindvindingsanlæg" og "vandforsyningsanlæg", der benyttes mange steder i
loven, og begrebet "vandforsyningssystem", der benyttes i §§ 60 og 62. I
cirk 1986 82 ad lovens § 21 udtales det imidlertid, at ordet
"vandindvindingsanlæg" omfatter boringer, brønde og andre anlæg til
indtagning af vandet og endvidere vandbehandlingsanlæg og anlæg til
udpumpning fra behandlingsanlæg, herunder eventuelle rentvandsbeholdere.

Ordet omfatter ikke de ledninger, som vandet udpumpes igennem (hoved-,
forsynings- og stikledninger). Ved et vandforsyningsanlæg må forstås
indvindingsanlægget og - hvis anlægget har ledninger som nævnt - også disse
ledninger og eventuelle pumper på ledningerne. Ved et vandforsyningssystem
må forstås vandforsyningsanlægget med tillæg af jordledninger på privat
grund og vandinstallationer i husene."

Så blev man det klogere..!

Jacob