Gorix, Pinotex eller lindolieprodukter???
Fra : Anders Grønne

Dato : 27-02-02 18:54

Jeg skal snart i gang med malerarbejdet på alt vores udvendige træværk, det
drejer sig om døre/vinduer, porte, vindskeder og hvad der ellers er. Noget
af det er malet i forvejen men med hvad ved jeg ikke, andet er nyt træværk.

Alt træværket skal være svenskrødt. Det nye træværk og der hvor det gamle
skaller helt af, skal det selvfølgelig ha noget grundings olie.

Men så er det store spørgsmål hvilket produkt skal men bruge. Det skal være
noget der beskytter træet godt og så skal det jo også gerne holde farven så
men ikke skal male hvert år, for at holde det pænt.

Gori og Pinotex er jo rimeligt ens produkter, men hvad er bedst ?

Så er der den gamle formel med lindolie, det er ikke noget man høre meget
til mere, men hvis man snakker med "gamle" maler så skulle det jo være det
eneste saliggørende.

Hvad mener i her i gruppen ?

/Grønne

Fra : petersen_michael

Dato : 28-02-02 20:23

Anders Grønne skrev i meddelelsen
<3c7d1d3d$0$10818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hvad mener i her i gruppen ?

jeg mener at så længe du holder dig væk fra de vandbaserede produkter
så går det godt

altså, der skal kemi i malingen for at det holder..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 01-03-02 05:30

On Thu, 28 Feb 2002 20:22:42 +0100, "petersen_michael"
<petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote:

>jeg mener at så længe du holder dig væk fra de vandbaserede produkter
>så går det godt
>
>altså, der skal kemi i malingen for at det holder..

Citat fra Søren Vadstrup, Raadvard-Centeret (Danmarks Videncenter for
Håndværk og Bygningsrestaurering): Fra artikel om linolie.

"Hvis der med "træbeskyttelse" menes kemisk træbeskyttelse, defineret
som en tynd imprægneringsvæske, mest bestående af petroleum og
terpentin, tilsat svampebekæmpende giftstoffer, samt eventuelt lidt
alkydolie og lidt farvestof, må det for det første pointeres, at de
flygtige imprægneringsvæsker faktisk udpiner træet for dets egne
vandafvisende oliestoffer, plus at de medbragte giftstoffer
(fungicider) ikke har nogen nævneværdig indtrængen i eller
"beskyttende" effekt på træet på længere sigt.

Linolien indeholder ingen opløsningsmidler eller svampebekæmpende
giftstoffer, og kan derfor ikke sammenlignes med "træbeskyttelse". Men
linolien kan med fordel kompensere for de naturlige træolier, som de
terpentinholdige "træbeskyttelser" har drevet ud."

vh
Lars

PS: Læs selv mere på www.raadvad.dk

Fra : JL

Dato : 01-03-02 17:38

Man taler som man har forstand!

Der findes "næsten" ingen rene vandige træbeskyttelser på markedet i dag.
Det er emulsionstræbeskyttelse og det er vandfortyndbart.
Det afgørende er hvor udsat træet er: fritsiddende/stående træ bør behandles
med terpentinfortyndbart træbesk. som. fx. Flügger 97, Gori 88 mv.
Og træ der ikke er særligt udsat fx. udhæng, kan sagtens få emulsionstypen
som fx. Flügger 98 eller Gori 77.

Mvh.
JL.

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c7e838a$0$17209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : John Vedsegaard

Dato : 02-03-02 13:16

> [...]

| til mere, men hvis man snakker med "gamle" maler så skulle det jo være det

I de fleste tilfælde er vandige produkter bedst.
Husk altid grundig afrensning, grunding med grundingsolie på bare steder
(også i kitfalser inden kitning), maling normalt mindst 3 gange. Endvidere
skal træets fugtigheds% været som det benyttede produkts datablad oplyser
(vigtigt).

Maler man på træværk som er for fugtigt kan arbejdet IKKE holde (heller ikke
med olie produkter).

Linolie er sværere at male med, da det ikke må fortyndes (det ødelægger
molekylestrukturen).

Øvrige olieprodukter kan ikke anbefales. Dels holder det dårligere, dels er
det giftigt!

Malermester John Vedsegaard

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : henole

Dato : 15-03-02 01:14

"Anders Grønne" skrev d. 27-02-02 18:54 dette indlæg :
> [...]
meget
> til mere, men hvis man snakker med "gamle" maler så skulle det jo være

sidste år malede jeg sommerhus og det ser virkelig godt ud,jeg har brugt
pinotex solid
nogle steder har jeg på nyt træ malet to-tre gange,første gang er
malingen fortyndet med linolie næsten halv og halv.Linolien er fortyndet
med terpentin. Find et sted hvor du kan købe det i 5-10l dunke så koster
det ikke over 50kr.literen.
koldpresset skal fortyndes med terpentin 3dele olie og 1 del terp.
rå linolie fortyndes med terpentin, 1del olietil 2 dele terp, og tilsæt
et skvæt atamon
linolien fylder sprækker og revner og det hele efterlades med en lidt
glat blank overflade

mvh,
ho

http://www.kandu.dk/

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-03-02 23:20

Hvis du fortynder linolien, ødelægger du molekylerne og materialet har
derfor ikke samme værdi mere...
Men er så til gengæld sværere at arbejde med.

1. Rens grundigt
2. Grundingsolie på alle bare steder, kun én gang materiale der ikke er
suget ind aftørres senere.
3. Kitning af alle søm/skrue huller og vindridser (revner i træet)
4. 3-4 gange heldækkende vandig træbeskyttelse
5. Fugtigheds% ikke over 14
6. Atamon eller andre svampedræbende midler er tilsat grundingsolien fra
fabrikken

De to produkter er lige gode, flügger m.fl. har også udmærkede matrialer

http://www.flugger.dk/ findes gode beskrivelser af hvordan du gør, rådene
kan anvendes på andre matrialer.