Telefoni og polaritet
Fra : Cubus

Dato : 27-02-02 17:48

Tilsyneladende virker diverse telefoner lige godt hvad enten
plus og minus på telefonstikket sidder korrekt eller er byttet
om.

Er er nogen der kan nævne nogle situationer inden for telefoni
hvor det er afgørende at ledningerne er monteret korrekt?

--
Cubus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-02-02 17:56

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er er nogen der kan nævne nogle situationer inden for telefoni
> hvor det er afgørende at ledningerne er monteret korrekt?

Der findes et analogt produkt ved navn Polvending.
Hermed kunne centralen fx indikere at en samtale var forbi og
omstillingsanlæg kunne nedkoble bylinien.
Det var dog kun selve vendingen der havde betydning og den initielle
polarising er ligegyldig

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Olsen

Dato : 27-02-02 22:48

> [...]
> omstillingsanlæg kunne nedkoble bylinien.
> Det var dog kun selve vendingen der havde betydning og den initielle

Polvendingen du taler om hedder ikke Polvending. Den hedder strømvending og
findes den dag idag på digitalcentralernes analoge del. Strømvending
benyttes meget ofte på PABC'er bla. Ericsson MD110. Og ikke alle PABC'er var
ligeglade med initial polariseringen.
LME MD110 havde feks. problemer med at nedkoble en bylinie ved manglende
strømvending på abonnentslinien.

Polvending er noget helt andet. Der tales bla. om Tidlig Polvending og Sen
Polvending. Kan efterhånden ikke huske forskellen på dem, men ved at bla.
mønt-telefonerne i gamle dage havde sen polvending. (Hang vist sammen med at
der blev testet for hvilke cifre der blev sendt).
Man kunne kende en kunde med sen polvending på at han fik klartone MEGET
hurtigere end een uden, dvs alle os andre almindelige dødelige.

Strømvending derimod, er en polaritetsændring på linien ved eks. afløftning.
Feks en situation med -48 volt på A og 0 på B. Ved afløftning ændres dette
til 0 volt på A og -48 volt på B. Derudover fandtes noget som alle analoge
centraler havde men ikke alle digitale havde fra starten, nemlig EOS
(End-Of-Selection) Dette var en kort afbrydelse af linien ifbm etablering af
kald. Mange PABC producenter brugte dette til at detektere på.

mvh

Olsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-02-02 22:51

"Olsen" <allan.olsen@bigfootFEJL.com> skrev i en meddelelse
> Polvendingen du taler om hedder ikke Polvending. Den hedder
strømvending og
> findes den dag idag på digitalcentralernes analoge del.

Jeg har hørt den omtalt som polvening, men nevermind

> ikke alle PABC'er var
> ligeglade med initial polariseringen.

ok. Der er ellers ikke nogen standard for hvordan polariseringen i
3-pols stik skal være, er der?

> Polvending er noget helt andet.

Hvorledes rent elektrisk?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Olsen

Dato : 27-02-02 23:53

> ok. Der er ellers ikke nogen standard for hvordan polariseringen i
> 3-pols stik skal være, er der?

Rent dagligdags (set i lyset af hvordan telekabler er samlet endda op til
flere steder undervejs fra central til kunde) Nej.
Teoretisk burde ben 1 være lig A på central og ben 2 lig B på central. Nu
husker jeg ikke lige på stående fod om ikke det er 0 på A og -48 på B, eller
omvendt.
Men jeg tjekker lige imorgen!

> Hvorledes rent elektrisk?

Kan kun sige for nuværende (kl.23:45) at polvendingen var noget der
"byttede" inde på centralen i gamle dage, men tjekker lige med min den
gamle. Han var gammel telefonovermekaniker (pyh, langt ord).

mvh

Olsen

Fra : Olsen

Dato : 02-03-02 17:17

Så fik jeg svar. Her er hvad jeg har opstøvet.

Som jeg husker det var polvending noget Reg L foretog før klartone for at
undersøge om der hos abonnenten fandtes ensretter (diode) dette indikerede
følgende, mønttelefon eller spærreled hos abonnent, sen polvending var for
nummerskive telefoner og tidlig polvending var for trykknap telefoner.
Spænding på a-b er -48V på a og 0V på B. Spærreled kunne fungere på 2
måder, normalt spærrede det for trafik til andet område. Hvis det var i 03
området kunne der ikke kaldes andre områder som 01,02,04 osv. Hvis der
samtidig var lavet strømvending på centralen betød det total spær og der
kunne kun kaldes 000 samt visse særtjenester.

Olsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-02-02 17:59

On Wed, 27 Feb 2002 17:48:16 +0100, "Cubus" <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>
>Er er nogen der kan nævne nogle situationer inden for telefoni
>hvor det er afgørende at ledningerne er monteret korrekt?
Hvis man har koblet special udstyr til, kan være alarmanlæg/aut.
vidrestilling og mange andre ting som normale brugere ikke kender til.
En normal telefon er ligeglad med hvordan den er polariseret.
/Hans
************************
http://www.audi-club.dk/

Fra : Cubus

Dato : 28-02-02 18:11

> [...]
>
> Er er nogen der kan nævne nogle situationer inden for telefoni
> hvor det er afgørende at ledningerne er monteret korrekt?

Hvad med følgende spørgsmål i et opgavesæt omkring
Euro ISDN:

"Hvad sker der hvis man kommer til at bytte om på signal "+" og
signal "-" på en af S-bussens signalledninger?"

Hvad mon der sker?

--
Cubus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-02-02 20:26

> "Hvad sker der hvis man kommer til at bytte om på signal "+" og
> signal "-" på en af S-bussens signalledninger?"
> Hvad mon der sker?

Telefonerne tror de er i nødmodus

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Cubus

Dato : 28-02-02 21:07

> Telefonerne tror de er i nødmodus

Er det situationen hvor strømmen er gået lokalt, og der derfor
udelukkende strømforsynes fra telefoncentralen?

Og hvad betyder det for telefonens funktionalitet og lign. at den tror
den er i nødmodus?

--
Cubus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-02-02 21:21

> Er det situationen hvor strømmen er gået lokalt, og der derfor
> udelukkende strømforsynes fra telefoncentralen?

Ja. Det signaleres netop ved at "vende strømmen"

> Og hvad betyder det for telefonens funktionalitet og lign. at den tror
> den er i nødmodus?

Den virker kun hvis den er dedikeret som nødtelefon, og som regel kun
meget begrænset

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?