Præsentattion på projektor
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-02-02 17:01

Jeg skal afholde noget undervisning, hvor jeg godt kunne tænke mig, at
præsentere billeder på en (storskærms)projektor.
Jeg ved enu ikke, hvillken projektor, der er tale om, men de bygger vle
på de samme principper?
Det skal foregå fra min PB G4 - og jeg havde lidt på fornemmelsen, at de
to ting skulle tale sammen via et Composite til S-Videokabel? I den
trykte vejledning er det anført som medfølgende, men der var sgu' ikke
noget. Har I andre fået sådan et med?

Men nu læser jeg om en anden projektor, at den er USB kompatibel (?),
vil det sige, at de to enheder også kan tale sammen over USB (og evt.
FireWire? Nå, nej, så ny, tror jeg ikke, at den pågældende projektor vil
være)

Præsentationsprogram? AW har jo en indbygget præsentation, som jeg har
kigget lidt på. Erfaringer?
Andre programmer?
Ellers kan jeg vel bare åbne jpg-billederne i JPG Viewer - det er måske
mere omstændeligt, men det ser godt på på min indbyggede skærm.

Det drejer sig kun om billeder - en nutidig afløser for dias og
diasprojektor (!)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 17:19

In article <1f89w77.1pc7fr31vwijrwN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> to ting skulle tale sammen via et Composite til S-Videokabel? I den
> trykte vejledning er det anført som medfølgende, men der var sgu' ikke

Der plejer at følge en "ledning" på ca. 5 cm med til Apple's PowerBooks.
Jeg kan ikke huske om der er tale om en s-video -> composite adapter,
eller om der blot er tale om en stump s-video kabel.

Find ud af hvilken tilslutning projektoren har og gå ned i den lokale
radioforetning med din powerbook for at få det rette kabel/adapter, hvis
ikke du kan finde stumpen.

Det er nok også på sin plads at finde ud af, om der er et tilstrækkeligt
langt kabel fra projektor til hvor du skal stå med din PB til
præsentationen.

Der er også muligt at Projektoren har en VGA port (dvs. almindeligt
skærm stik), hvilket ikke gør det mere besværligt, ud over at der gælder
samme forbehold for kabellængden.

> [...]
> vil det sige, at de to enheder også kan tale sammen over USB (og evt.
> FireWire? Nå, nej, så ny, tror jeg ikke, at den pågældende projektor vil

Det vil kræve at du har et program der kan kan spytte et signal ud
gennem USB porten eller firewireporten. De findes sikkert, men jeg
kender ikke til dem og de følger bestemt ikke med til din PB.

> Præsentationsprogram? AW har jo en indbygget præsentation, som jeg har
> kigget lidt på. Erfaringer?

Det kan sagtens bruges til at lave slides med textog billeder i en
snæver vending, men PowerPoint er et bedre værktøj.

> [...]
> mere omstændeligt, men det ser godt på på min indbyggede skærm.
>
> Det drejer sig kun om billeder - en nutidig afløser for dias og

Graphic Converter kan klare den opgave, uden du behøver at lade hår og
negle gro

QuickTime Pro kan hvis hvis du importerer billederne til en film, men
det er nok ikke lige det du søger.

iMovie kan også men her gælder samme forbehold.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-02-02 23:25

> Der plejer at følge en "ledning" på ca. 5 cm med til Apple's PowerBooks.
> Jeg kan ikke huske om der er tale om en s-video -> composite adapter,
> eller om der blot er tale om en stump s-video kabel.

Ja, netop, men sådan én var der altså ikke med -må hen og brokke mig
lidt. Har i mellemtiden lånt én. Og en meget længere af samme slags + en
scart adpater (hvis den skulle være nødvendig)

> [...]
>
> Det er nok også på sin plads at finde ud af, om der er et tilstrækkeligt
> langt kabel fra projektor til hvor du skal stå med din PB til

Tager hen og tjekker den i morgen ....

> Der er også muligt at Projektoren har en VGA port (dvs. almindeligt
> skærm stik), hvilket ikke gør det mere besværligt, ud over at der gælder
> samme forbehold for kabellængden.

Er det ikke sådan en fætter med tre indgange á la jack-stik, hvor af de
to er til lyd og kun den ene til billede?

> Det vil kræve at du har et program der kan kan spytte et signal ud
> gennem USB porten eller firewireporten. De findes sikkert, men jeg
> kender ikke til dem og de følger bestemt ikke med til din PB.

Nej de følger nok med projektoren (den koster ca. kr. 60.000) ! :)

> Det kan sagtens bruges til at lave slides med textog billeder i en
> snæver vending, men PowerPoint er et bedre værktøj.

Laver nogle tests med AW - PowerPoint er jeg ikke så glad for .... uvist
af hvilken grund :) ?

> Graphic Converter kan klare den opgave, uden du behøver at lade hår og
> negle gro

Bonk (slag med flad hånd i panden): Ja, hvorfor har jeg ikke lige tænkt
på den .... prøver den lige af.

> QuickTime Pro kan hvis hvis du importerer billederne til en film, men
> det er nok ikke lige det du søger.
>
> iMovie kan også men her gælder samme forbehold.

Nej, jeg tror mere på AW eller Graphic Converter. Jeg har ikke brug for
en film, men still billeder, hvor jeg selv har fuld kontrol med, hvor
lænbge de er fremme å' sån't

Tak for svaret, Morten

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 00:12

In article <1f8acng.bf2hq21o7xj4wN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er det ikke sådan en fætter med tre indgange á la jack-stik, hvor af de
> to er til lyd og kun den ene til billede?

Det er composite-video. Din G4 har ikke en composite-video udgang.

S-video stikket ligner, for at blive i terminologien, et ADB stik.
s-video transmiterer ikke lyd. Din G4 har s-video

VGA stikket er som nævnt et almindeligt skærm stik som du finder det på
din G4. VGA transmiterer (selvfølgelig) ikke lyd.

> Nej de følger nok med projektoren (den koster ca. kr. 60.000) ! :)

Ja, men ikke nødvendigvis software til Mac OS 9 eller X

> Laver nogle tests med AW

Den kan som nævnt sagtens bruges , men den er meget minimalistisk.

> - PowerPoint er jeg ikke så glad for .... uvist af hvilken grund :) ?

$$ ?

> Bonk (slag med flad hånd i panden): Ja, hvorfor har jeg ikke lige tænkt
> på den .... prøver den lige af.

Jeg vil tro at den er lige i øjet hvis ikke du har tænkt dig at der skal
text og animationer på.

> Nej, jeg tror mere på AW eller Graphic Converter. Jeg har ikke brug for
> en film, men still billeder, hvor jeg selv har fuld kontrol med, hvor
> lænbge de er fremme å' sån't

GC er svaret

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 09:06

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> S-video stikket ligner, for at blive i terminologien, et ADB stik.
> s-video transmiterer ikke lyd. Din G4 har s-video

Godt - saa stiller jeg et spoergsmaal konen stillede dengang jeg
introducerede at bruge PowerBooken som mavebio.

"Kan den sluttes til fjernsynet?"

Da jeg er sikker paa svaret er et rungende ja, vil jeg gerne vide hvad
for et kabel jeg skal bruge for at putte den i vores naesten nye video
med Scartstik?

Mvh Thorbjoen, som i dag er uvidende paa en ny og spaendende maade.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-02-02 09:45

In article <kk4rk2ghds.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Da jeg er sikker paa svaret er et rungende ja, vil jeg gerne vide hvad
> for et kabel jeg skal bruge for at putte den i vores naesten nye video
> med Scartstik?

S-Video i den ene ende og SCART i den anden - der er ikke meget at tage
fejl af.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 09:47

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> S-Video i den ene ende og SCART i den anden - der er ikke meget at tage
> fejl af.

Og det er inklusiv lyd?

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-02-02 10:31

In article <kk1yf6f0ya.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Og det er inklusiv lyd?

Du kan få et kabel med et par phono-stik i også, hvis du vil have lyden
igennem fjernsynet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 12:36

In article <newsspam3-A077AC.10312928022002@dtext.news.tele.dk>,

> Du kan få et kabel med et par phono-stik i også, hvis du vil have lyden
> igennem fjernsynet.

Det er muligvis passende at tilføje at lyden skal ud af PB'en gennem
hovedtelefon stikket (mini-jack)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-02-02 00:03

spam@reippuert.dk writes:

>Graphic Converter kan klare den opgave, uden du behøver at lade hår og
>negle gro

Jeg sværger til GraphicConverter, hvis du bare skal vise billeder. Det er
så nemt at bruge jeg vil påstå at det er nemmeste og billigste
Har du Appleworks er der et program med., der hedder præsentation.
Men gamle Claris kan også bruges.
Ellers PowerPoint nok det mest brugte, men det er vel dyrt at købe i løs
vægt?

Det følger med Officepakken, men den er dyr.
Hilsen Hanne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-03-02 23:13

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg sværger til GraphicConverter, hvis du bare skal vise billeder. Det er
> så nemt at bruge jeg vil påstå at det er nemmeste og billigste

Kender godt GC, men jeg er aldrig belvet fortrolig med det ....

> Har du Appleworks er der et program med., der hedder præsentation.

Tjah, det var vist det jeg nævnte, men andre her i tråden synes ikke at
det var optimalt .... jeg erindrer også noget med at billedformater
skulle 'konverteres' ... de kan ikkke hentes direkte ind som .JPG filer?
Husker jeg forkert?

> Ellers PowerPoint nok det mest brugte, men det er vel dyrt at købe i løs
> vægt?

Har fået en PP licens stillet til rådighed af stedet, hvor jeg skal
undervise. Har prøvet det af, men er ikke imponeret. Det er jeg sjældent
over MS ting. Det er ofte overkill :)

Det, jeg søger, er en ganske enkel præsentattion af billedet i 'fuld
skærm', men med en lille tekstlinie - for neden, f.eks., - hvor jeg kort
kan angive billedets ID (info om motiv og lign.)

PP er fint til at sætte billederne i fuld skærm, men den lille
tekstlinie? Jo, der er vist muligheder, men alt er foruddefineret med
nogle kæmpeskrifter (fordi det folrmodentlig er ment som præsentation af
produkter?)

Tak for svaret Hanne.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 23:37

In article <1f8e28m.p43dv051j7k0N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

> Kender godt GC, men jeg er aldrig belvet fortrolig med det ....

Koverterings funktionerne, den simple editor, browseren og slideshow
funktionen gør dog at GCfor mange både private og professionelle er et
must-have.

Brug browseren til at lave info-text til hvert billede og indstil GC til
at vise texten når billedet fremvises.

> [...]
> det var optimalt .... jeg erindrer også noget med at billedformater
> skulle 'konverteres' ... de kan ikkke hentes direkte ind som .JPG filer?

Ja, de skal sættes ind i et slide (lige som i PP), i dette slide kan du
tilføje grafik, text og lyd - u name it.

Hvis du er intereseret kan jeg maile dig et PP kursus. Det er beregnet
til 5-6 klasse, så du bør kunne forstå det og du må selv bestemme om du
vil have det som pdf eller word fil.

> Har fået en PP licens stillet til rådighed af stedet, hvor jeg skal
> undervise. Har prøvet det af, men er ikke imponeret. Det er jeg sjældent
> over MS ting. Det er ofte overkill :)

Det er faktsik godt til at lave slides med, men indlærings kurven er
stejlere end AW pga af mængden af funktioner (men det gælder de fleste
programmerfra MS og Adobe)

> Det, jeg søger, er en ganske enkel præsentattion af billedet i 'fuld
> skærm', men med en lille tekstlinie - for neden, f.eks., - hvor jeg kort
> kan angive billedets ID (info om motiv og lign.)

GC

> [...]
> tekstlinie? Jo, der er vist muligheder, men alt er foruddefineret med
> nogle kæmpeskrifter (fordi det folrmodentlig er ment som præsentation af

du skal bare ændre text størelsen, lige som du ville have gjort i en
textbehandler.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-02 00:17

Tak til

> [...]
> must-have.
>
> Brug browseren til at lave info-text til hvert billede og indstil GC til

Hanne vil sende en vejledning. Så skulle jeg nok komme godt i gang?

> Ja, de skal sættes ind i et slide (lige som i PP), i dette slide kan du
> tilføje grafik, text og lyd - u name it.

Jeg skal nok kigge på AW igen. Så er det lige som loidt i familien, ik'?

> Hvis du er intereseret kan jeg maile dig et PP kursus. Det er beregnet
> til 5-6 klasse, så du bør kunne forstå det og du må selv bestemme om du
> vil have det som pdf eller word fil.

Tak, gerne. Helst som .pdf. Det andet format er jeg _slet_ ikke
fortrolig med :)

> Det er faktsik godt til at lave slides med, men indlærings kurven er
> stejlere end AW pga af mængden af funktioner (men det gælder de fleste
> programmerfra MS og Adobe)

Det lykkedes dog at få lavet et rimeligt slideshow på ganske få timer.
Men nu kan jeg slet ikke huske, hvad jeg gjorde ... shit! MS
programmerne er sikkert OK, men jeg bryder mig ikke meget om den
overkill, som jeg mener, at de er. Var ansat et sted, hvor den stedlige
kommune udbød kurser i benyttelsen af Office pakken (det var vist
tilbage i 1994-95). Det samlede kursus varede 21 dage - 21 hele
arbejdsdage .... så er det vel ikke underligt, at jeg i mange
sammenhænge anbefalede Apple maskiner og tilhørende (intuitiv software)
? For døve øren (selvfølgelig!?)

> GC

Skal nok lægge mig i selen ...

Tak, Morten.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 02-03-02 00:07

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Kender godt GC, men jeg er aldrig belvet fortrolig med det ....

[snip]

> Det, jeg søger, er en ganske enkel præsentattion af billedet i 'fuld
> skærm', men med en lille tekstlinie - for neden, f.eks., - hvor jeg kort
> kan angive billedets ID (info om motiv og lign.)

Saml de billeder du skal bruge i en mappe, åbn dem efter tur i
GraphicConverter og tilføj (æble-R) den kommentar du vil have vist, når
du med æble-D udpeger mappen med billeder, der så fremvises som et
diasshow. Der er adskillige indstillingsmuligheder af fremvisningsstr.,
valg af skrift og skriftstr., overblædninger og adskilligt mere.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-02 00:17

Mogens Thyregod <mogensth@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> diasshow. Der er adskillige indstillingsmuligheder af fremvisningsstr.,
> valg af skrift og skriftstr., overblædninger og adskilligt mere.

De ligger skam allerede i en mappe (flere mapper til hvert sit
slideshow), men jeg kan slet ikke finde ud af at gå ind i programmet og
åbne/hente billederne ... :( Din beskrivelse lyder ellers forjættende
enkel! Kan det skyldes, at jeg naturligvis ikke endnu har betalt for det
..... ?

Men Hanne sender mig vist (læs: helt sikkert) en vejledning.

Da maskinen er sat op med X har jeg naturligvis hentet den carboniserede
udgave af GC - er den meget anderledes end PPC udgaven monstro?

Jeg klør på. Tak, Mogens

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-02-02 12:02

Vi har også en projector med USB-port. Idéen er, at man via projectores
fjernbetjening kan styre fx. powerpoint gennem laptop'ens USB-port. Smart,
men desværre er der ingen drivere til mac (endnu)...

Mvh Ben

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 01-03-02 23:35

> [...]
>tekstlinie? Jo, der er vist muligheder, men alt er foruddefineret med
>nogle kæmpeskrifter (fordi det folrmodentlig er ment som præsentation af

Det kan du også. De kan fylde hele skærmen. Jeg kan sende dig en kort
vejledning på din private ,ail. Det har vi jo prøvet nogle gange? Du
vil blive forbavset hvor let det er og når jeg kan finde ud af det,
så......- kan du nøjes med at klø dig i nakken, så er den hjemme
hilsen Hanne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-02 00:17

> [...]

> vil blive forbavset hvor let det er og når jeg kan finde ud af det,
> så......- kan du nøjes med at klø dig i nakken, så er den hjemme

Nu har jeg downloadet 4.2.1 (?) Carbon, men kan da ikke hitte ud af det.
Så dit tilbud om en vejledning vil være meget velkommen. Og min ,ail
[] kender du jo, så send den endelig. Tak.

Det der med X'eren driller gevaldigt. Jeg kan stadigvæk ikke forstå,
hvor og hvordan man lægger de der 'diske' fra skrivebordet ind i sine
programmapper.
Det her er også svar i en tidligere tråd (kan ikke huske hvilken), hvor
jeg blev spurgt om det var en mappe eller (?) .... det ligner altså en
disk.

I hierarkiet ligger der ganske vist en mappe med GC, men når jeg åbner
det følgende niveau, kommer der bare en rudimentær liste .... meeeen jeg
fandt da frem til programmet. Men så kom jeg ikke videre. Så en lille
vejledning til GC vil være velkommen.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 00:48

In article <1f8fy47.1kb06dx7cfow8N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Så dit tilbud om en vejledning vil være meget velkommen. Og min ,ail
> [] kender du jo, så send den endelig. Tak.

det får hanne lov til...

> Det der med X'eren driller gevaldigt. Jeg kan stadigvæk ikke forstå,
> hvor og hvordan man lægger de der 'diske' fra skrivebordet ind i sine
> programmapper.

Det er meningen at du kun kopierer programmet eller en evt. mape på
diskimaget - diverse readme filer ligger oftest også inde i selv
programmet. dem akn typisk finde under "help" eller Programnavn ->
about..

Hvis du vil kopiere hele disc imagets indhold, skal du holde "alt"
tasten nede, mens du trækker disc ikonet over i /Applications på din HD.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-02 15:51

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> diskimaget - diverse readme filer ligger oftest også inde i selv
> programmet. dem akn typisk finde under "help" eller Programnavn ->

Hold da kæft, hvor er det smart! Hvor er det dejligt, at der er vante
X'brugere til, der gider hjælpe. Tak, Morten

> Hvis du vil kopiere hele disc imagets indhold, skal du holde "alt"
> tasten nede, mens du trækker disc ikonet over i /Applications på din HD.

Er der nogen særlig grund eller særligt tilfælde hvor det er sagen? Det
med mappen virker da fortrinligt.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 17:14

In article <1f8h7tk.n5whe4bm4moN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er der nogen særlig grund eller særligt tilfælde hvor det er sagen? Det
> med mappen virker da fortrinligt.

Nogen "fjolser" finder en gang i mellem det morsomt, at distribuere et
program med mapper indeholdende programfiler samt programmet lagt
direkte i roden af disc imaget istedet for i en mappe.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-03-02 21:34

> [...]

> program med mapper indeholdende programfiler samt programmet lagt
> direkte i roden af disc imaget istedet for i en mappe.

Ok, så forstår jeg meningen med det.

Var der ikke noget med en vejledning til PP, du ville maile til mig?
..pdf, please.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 22:27

In article <1f8hntl.1vnxvjoal4vu4N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Var der ikke noget med en vejledning til PP, du ville maile til mig?
> .pdf, please.

on my way...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-02 00:07

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> on my way...

Mente du ikke 'on your way' (eller hvad en englænder nu måtte få det
til?)
Men jeg kan roligt svare: det var "on my way"
Tak for tilsendte, Morten.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 03-03-02 22:36

> [...]
> mere omstændeligt, men det ser godt på på min indbyggede skærm.
>
> Det drejer sig kun om billeder - en nutidig afløser for dias og

Hvis du i dit favoritprogram - what so ever - laver din præsentation i
A4 tværformat kan du lave et PDF dokument og køre som slideshow.
Det er nemt og det er platformsuafhængig, og du kan styre det som du
vil.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-03-02 23:18

In article <1f8hqn2.sy097z2491bN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> A4 tværformat kan du lave et PDF dokument og køre som slideshow.
> Det er nemt og det er platformsuafhængig, og du kan styre det som du

Det var da da en god idé

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-02 00:07

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det var da da en god idé

Mine favoritprogrammer er nu nok så gamle, at de ikke kan gemme som PDF
(?) :)
Jeg er en sur, gammel stodder, der synes, at MacWrite (Pro) er et helt
vidunderligt tekstprogram. Når så teksten er skrevet kan den hældes over
i dtp eller andet ... det var bare en generel betragtning (beskrivelse
af daglig arbejdsmetode)
Men skulle møgungeligaen være af en anden mening skal jeg fxxxxx nok
komme med en krykke (gåstok) og banke dem, skal jeg. Eller piske dem med
alle de kabler, jeg får til overs, når jeg får Airport (det er bare en
fremtidsdrøm, den med Airporten ...)

Se, nu lykkedes det mig at blive off-topic, men jeg vender skyldigst
tilbage til On-Topic:

Kære Ninzen, kunne du ikke lige uddybe. PDF har altid fascineret mig
(pga tværplatformen), men jeg har aldrig sat mig ordentlig ind i det.
Kan man lave det hele i f.eks. AW (der vistnok kan gemme som PDF?) som
almindelige tekstdokumenter (eller et langt med brud (sideskift indlagt)
mellem siderne?). Det har jo en fordel at man kan lægge både tekst og
billeder ind på en side.
Hvad med reguleringen (styringen) af billedstørrelser? De skal jo helst
præsenteres så store som muligt ....
Men det med tværpaltformen lyder rigtig fornuftigt. Måske kunne jeg bare
brænde mine forelæsninger på en CD og banke dem ind i institutionens
WINtel maskiner ....?

Nå, nej, jeg vil nu hellere sidde med min tiBook med det lysende æble
vendt mod tilhørerne og præsentere det hele .... [derfor bliver det nok
osse PP løsningen - det giver jo dobbeltbonus: et MS (et MøgStridt
program) på en lækker PB - det ku' de have rigtig godt af )

Nina, lær os alle lidt mere om din skitserede mulighed. Det er jeg
sikker på, at der er interesse for.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-02 08:36

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Mine favoritprogrammer er nu nok så gamle, at de ikke kan gemme som PDF
> (?) :)

Du har misset den der med at hvis du kan printe det i OS X, kan du
ogsaa gemme det som PDF. Ret fikst!

> Nina, lær os alle lidt mere om din skitserede mulighed. Det er jeg
> sikker på, at der er interesse for.

Jeg har brugt det samme flere gange til praesentationer. Det fungerer
helt fint, og man bliver ikke saa let fristet til at lave alle de der
syrede ting der signalerer at der ikke er saa meget at sige.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-02 23:11

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du har misset den der med at hvis du kan printe det i OS X, kan du
> ogsaa gemme det som PDF. Ret fikst!

Ja, jeg kan da printe MW Pro dokumenter på en LaserWriter 16/600 PS i
netværk, når jeg er logget ind med X'eren, men det er jo et Classic
program (Classic er startet og eksekverer behandlingen?) Så den gælder
vel ikke?

> Jeg har brugt det samme flere gange til praesentationer. Det fungerer
> helt fint, og man bliver ikke saa let fristet til at lave alle de der
> syrede ting der signalerer at der ikke er saa meget at sige.

Det sidste har du fuldstændig ret i. Keep it simple ...:)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-03-02 23:33

In article <1f8jm8c.1knvlaq1x98i7kN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> netværk, når jeg er logget ind med X'eren, men det er jo et Classic
> program (Classic er startet og eksekverer behandlingen?) Så den gælder

Nej, ikke uden "PrintToPDF" eller Acrobat (ikke reader) - Alle nMAc OS
X programmer kan lave PDF hvis de kan printe. Åben et hvilket som helst
native program der kan printe - eks. textedit eller AW.

* skriv en text og kom lidt grafik på
* vælg print
* tryk prewiew i printerdialogen (så vil printet blive åbnet i
prewiev.app eller Acrobat Reader i stedet for at blive udskrevet på
din printer)
* Gem dokumentet som pdf (det var sådan jeg lavede den pdf du fik)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-02 23:49

> [...]

> netværk, når jeg er logget ind med X'eren, men det er jo et Classic
> program (Classic er startet og eksekverer behandlingen?) Så den gælder

Det ved jeg ikke. Proev at printe noget ud og i stedet for Udskriv,
saa vaelg "Preview" (som heeder noget helt andet i den danske).

Acrobat Reader skulle gerne gaa i luften nu.

> Det sidste har du fuldstændig ret i. Keep it simple ...:)

Papir og blyant?

Fra : Storm

Dato : 04-03-02 10:07

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg er en sur, gammel stodder,

Århh - så slemt er det vist ikke

> Kære Ninzen, kunne du ikke lige uddybe. PDF har altid fascineret mig
> (pga tværplatformen), men jeg har aldrig sat mig ordentlig ind i det.

Det er så hamrende enkelt. Selvfølgelig skal man sætte sig ind i
mulighederne. Men alt hvad du kan lave .prn .ps .eps filer af kan du
lave pdf filer af.

> [...]
> billeder ind på en side.
> Hvad med reguleringen (styringen) af billedstørrelser? De skal jo helst

Full screen kan man sætte visningen til - så hvis du laver en A4
tværformat og kører full screen, så bliver resultatet som du vil.
Jeg har lige lavet en større design-guide på den måde. Det fungerer
fint. Bladr fra side til side med retur-tasten.

> [...]
> osse PP løsningen - det giver jo dobbeltbonus: et MS (et MøgStridt
> program) på en lækker PB - det ku' de have rigtig godt af )

Du kan bruge pdf'er på det hele. Du kan pynte dem med æbler hvis du
synes.

> Nina, lær os alle lidt mere om din skitserede mulighed. Det er jeg
> sikker på, at der er interesse for.

De næste dage har jeg så travlt, at jeg tror jeg skal gøre både mig selv
og mine omgivelser den tjeneste at fokusere lidt
Selvfølgelig vil jeg gerne hjælpe, hvis jeg kan. Det er der jo heldigvis
mange andre der kan bedre end mig.

Acorbat Reader 5.0 har nogle forbedrede muligheder i visningen, derfor
er det en god ide at downloade den, den er jo gratis.
Acrobat 5.0 pakken er rigtig god og uundværlig hvis du skal lave forms,
linkninger og andre snurrepiberier, men hvis du bare vil vise et
fortløbende slideshow med billeder og tekst behøver du bare Readeren.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-02 10:53

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> Jeg har lige lavet en større design-guide på den måde. Det fungerer
> fint. Bladr fra side til side med retur-tasten.

Acrobat Reader til OS X understoetter ikke rullehjul. Det goer
Acrobat til Windows, og det er ret nemt at staa med en traadloes mus i
haanden og rulle her. Det giver mindre stoej i form af at man skal
hen og dappe paa tastaturet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-02 23:11

> [...]

> Acrobat til Windows, og det er ret nemt at staa med en traadloes mus i
> haanden og rulle her. Det giver mindre stoej i form af at man skal

Hen og dappe eller dappe hen og .... ? Jeg har da sandelig tænkt mig at
sidde ved PB'en :)
Rullehjul? Billederne skal da vises i 'fuld skærm' ... er der noget jeg
har misforstået her?

Støjen fra tastaturet på en tiBook er så minimal, at ingen vil lægge
mærke til det :)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-02 23:53

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Hen og dappe eller dappe hen og .... ? Jeg har da sandelig tænkt mig at
> sidde ved PB'en :)

Jeg ved ikke hvordan du holder foredrag, men jeg har det selv bedst
med at staa op og snakke. Saa varer der heller ikke saa laenge.

> Rullehjul? Billederne skal da vises i 'fuld skærm' ... er der noget jeg
> har misforstået her?

Til at bladre til naeste side. Det er RIGTIGT smart!

> Støjen fra tastaturet på en tiBook er så minimal, at ingen vil lægge
> mærke til det :)

Jeg var til moede med nogen laeger idag, og skulle fremvise noget
webnoget for dem. De var GODT nok lune paa PowerBooken, saa jeg
skulle passe paa de ikke kom til at tage den med hjem...

Kaere brevkasse.

Er PowerBookhovsakleptomani specielt udbredt blandt laeger?

Whatever. De var MEGET glade for at se at det kunne koere paa en Mac.
Saa var alle glade.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-02 23:11

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Århh - så slemt er det vist ikke
Jo, da, jeg har lige (gen)læst en vis korrespodance. Så jeg _er_ tvær,
sur og irriteret.

> Det er så hamrende enkelt. Selvfølgelig skal man sætte sig ind i
> mulighederne. Men alt hvad du kan lave .prn .ps .eps filer af kan du
> lave pdf filer af.

Jeg skal nok prøve at sætte mig ind i det, men der forkortelser er da
noget DOSk noget, er det ikke? Bare en bemærkning, ikke noget egentligt
spørgsmål ---

> [...]
> Jeg har lige lavet en større design-guide på den måde. Det fungerer
> fint. Bladr fra side til side med retur-tasten.

Lyder forlættende. Skal prøve det af, når jeg får lidt bedre tid.

> De næste dage har jeg så travlt, at jeg tror jeg skal gøre både mig selv
> og mine omgivelser den tjeneste at fokusere lidt

Fokusér endelig på det nærmeste - der _er_ andet end dk.edb.mac her i
livet

> Selvfølgelig vil jeg gerne hjælpe, hvis jeg kan. Det er der jo heldigvis
> mange andre der kan bedre end mig.

Vær nu ikke så beskeden. Du giver virkelig megen, god hjælp her !

> [...]
> linkninger og andre snurrepiberier, men hvis du bare vil vise et
> fortløbende slideshow med billeder og tekst behøver du bare Readeren.

Ja, tak, men foreløbig skal projektet ikke drukne i 'muligheder' på
forskellige platforme. Jeg skal først lære noget om .pdf, jo.
Så det bliver en simpel præsentation ... nok i PP (som tidligere
skrevet)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 05-03-02 09:15

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jo, da, jeg har lige (gen)læst en vis korrespodance. Så jeg _er_ tvær,
> sur og irriteret.

Den har jeg nok sprunget over.

> Jeg skal nok prøve at sætte mig ind i det, men der forkortelser er da
> noget DOSk noget, er det ikke? Bare en bemærkning, ikke noget egentligt
> spørgsmål ---

Jeg har nu altid extensions med, også for selv at holde styr på
filtyperne. I nogle sammenhænge er det jo nødvendigt, bl.a. hvis du vil
sende til en PC.

> [...]
> forskellige platforme. Jeg skal først lære noget om .pdf, jo.
> Så det bliver en simpel præsentation ... nok i PP (som tidligere

Det du behøver at lære om pdf til dit formål her er nu så lidt så du
kunne klare det ved at gennemse: edit - pref - Full screen og Display -
vil jeg tillade mig at sige (Nogle få valg om loop, transition og
smoothing).

Og så skal du lige sige View - Full Screen - så er du kørende

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-02 23:38

Præsentationen gik vel i PP ... det var faktisk ret simpelt at sætte
tiBook'en op imod / til en projektor
Så tak for jeres hjælp - alle sammen.
Det så faktisk også ret flot ud med disse billeder/dias der blev vist i
fuld skærm ....

Men nu kommer det - man er vel Macbruger om en hals? -
der er altså nogle ting der irriterer.
Jeg og jeg mener _jeg_ kan ikke få PPoint til at anvende mit eget layout
.... det er sådan et med et billede for oven og en titel/tekst for neden.
Jeg skal simpelthen genskabe den hver gang jeg skal lave en ny
præsentation ... klumpet, synes jeg, eller osse har jeg bare ikke fundet
ud af det - endnu?

Det der med at hente 'dias' fra én præsentation til en anden kan jeg
heller ikke (det ville ellers være meget praktisk af mange hensyn). Bare
sådan at man i præsentation A kunne kopiere en dias med titel/tekst og
hele svineriet og sætte den ind i en anden præsentation .... ville give
en vis frihed (pædagogisk set, ikke?) Kombinationer på tværs.

Det er også noget skidt, at man ikke kan _se_ filnavnene på billeder,
når man sidder i situationen med at skulle hente et billede ind i en
given præsentation .... når billed filen er meget stor (og - billederne
desværre er lidt tilfældigt navngivet ... sådan i al hast i scanningen
eller DL fra indernes net - sådan noget à la : 'BreuerStål'.JPG' - hvem
andre end mig forstår det? Jeg gør det heller ikke selv helt, fordi
ID'en er smuttet .... årstallet f.eks. :)

Her i aften gik der så osse ged i PowerPointen .. det var da jeg lige
på almindelig Macsk maner skuller undersøge om den kunne printe en liste
ud med titler og alle billederne (dias i en oversigt (til handout) ...
det ku' den så absolut ikke ....

Hele det Macske svineri protesterede. På almindelig Mac-maner: den
anarkistike med at trykke på nolge taster (tastekombinationer) virkede
slet ikke. Der stod bare det 'gamle Macur og var meget stille. Det var
ikke X-hell hjulet der var fremme (er det ikke Morten der kalder det:
Spinning wheel of hell?).
Naturligvis ikke, det var PP fra MegaShit 2000, der kørte i Classic
under X - derfor, vel?
Kunne godt gå ind i X og se og arbejde i finder (vinduer), men jeg ku'
sgu slet ikke få 'dræbt' den der PP ... det var hele tiden noget med at
skyde en PPT Translator 8-4 ned ....men det virkede da ikke.

Det gammelkendte ur kom bare frem igen og igen ....

Efter 17 minuttet nåede jeg frem til 'whatever' mulighed ( det var vist
noget med forskellige taster), den sagde så, at du kan godt lukke ned
nu. lille ven, men dine ting er ikke savede .... så tog je da chancen
.... og det ser heldigvis ud til at at alle præsentationerne har
overlevet ...

Det blev så usdvanlig langt,denne gang. Detr måp I sgu undskykde. Og der
er nok en delk slagfejl i for jeg _kan_ altså ikke finde en arbejdsrytme
med tiBook'ens tastatur (efter ca. 10 uger med det.... må ne di en butik
og finde noget, hver tasteren sidder lidt tættere sammen ... jeg er jo
lidt afhængig af at tastaturet virker hurtigt og korrekt ...:)

Skulle tråden have heddet: Nu græder vi igen, igen, igen ? Over noget
MøgSkidt software ... som slet ikke er til at finde ud af. For mange
muligheder, for mange ingeniører og for lidt intuition og systematik ..
?

Jeg har sgu' da mest lyst til at lave en database og så vise billederne
derfra, men jeg er ikke sikker på, at det vil være særlig præsentabelt?
FileMaker kan vist ikke lave fuldskærmspræsentation, så de studerende
skal sidde og glo på FM's layout ....

Har hørt den første bemærkning: "Ja, det er en Mac, men de kan jo ikke
ret meget" .... fra en mandlig studerende (WINnørd?), da nogle af de
unge kvinder stod og kiggede beundrende på TiBook'en. Et af temaerne i
kurset er Design

Nå, men ikke noget indlæg uden et relevant (On) spørgsmål:
- kan nogen forklare mig, hvad jeg gjorde galt? Det skulle jo nødigt ske
igen :(

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-03-02 00:44

> [...]

> Jeg skal simpelthen genskabe den hver gang jeg skal lave en ny
> præsentation ... klumpet, synes jeg, eller osse har jeg bare ikke fundet

Gem dit rå dokument med dit layput som en skabelon.

Powerpoint -> "Save as.." vælg "Design Template" i pop-op menuen
"format".

> [...]
> hele svineriet og sætte den ind i en anden præsentation .... ville give
> en vis frihed (pædagogisk set, ikke?) Kombinationer på tværs.

I dokument 1. vælg: "View" -> "Normal", marker dit slide i venstre
vindue og kopier det (æble+C)
I dokument 2. vælg: "View" -> Normal, vælg "Edit" -> "Paste special",
vælg "as slide i dialogen" (almindeliggt paste duer vist også)

> [...]
> andre end mig forstår det? Jeg gør det heller ikke selv helt, fordi
> ID'en er smuttet .... årstallet f.eks. :)

Der kan jeg ikke på stående fod hjælpe dig, jeg er bestemt ikke PP
akrobat

> [...]
> på almindelig Macsk maner skuller undersøge om den kunne printe en liste
> ud med titler og alle billederne (dias i en oversigt (til handout) ...

Du huskede vel at skælde den ud? Det kan godt lade sig gøre i X
udgaven, men man skal i printdialogen under "powerpoint" angive om der
skal udskrives slides, handouts, noter osv. Det bør også være muligt i
O-fis 2001 udgaven.

> (er det ikke Morten der kalder det: Spinning wheel of hell?).

Ikke helt, "spinning-whell-of-death", titlen har jeg tyvstjålet fra
windowsbrugernes yndlings billede "blue-screen-of-death". De kigger i al
fald ofte på det. Hvorfor printer de de ikke ud eller gemmer det som
BMP? Så behøver de ikke crashe deres computer, når de får et akut behov
for at beundre estetikken fra Redmond - Er det mon fordi den blå bagrund
med kryptisk monospaced text virker beroligende i en stressende hverdag?
Jeg fandt på navnet dengang Mac OS X var i PB eller 10.0x, og hvor
computeren til tider holdt op med at reagere på input, både fornufige
som ufornuftige...

> [...]
> sgu slet ikke få 'dræbt' den der PP ... det var hele tiden noget med at
> skyde en PPT Translator 8-4 ned ....men det virkede da ikke.

Det lyder umidelbart mærkeligt at den translator skulle blive kaldet
fordi du vil printe. Er du sikker på at det ikke var et installerings
program der blev aktiveret og gennemsøgte disken? (Don't ask me why....)

> Det gammelkendte ur kom bare frem igen og igen ....

En anden gang: slå Classic ihjel.

> [...]
> MøgSkidt software ... som slet ikke er til at finde ud af. For mange
> muligheder, for mange ingeniører og for lidt intuition og systematik ..

du glemte at nævne fejl:40

> [...]
> ret meget" .... fra en mandlig studerende (WINnørd?), da nogle af de
> unge kvinder stod og kiggede beundrende på TiBook'en. Et af temaerne i

Og du kiggede vel beundrende på de unge pigers designerbluser med
tilhørende knæ?

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-02 16:46

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Gem dit rå dokument med dit layput som en skabelon.
>
> Powerpoint -> "Save as.." vælg "Design Template" i pop-op menuen
> "format".

Det har jeg skam gjort, men det fungerer ikke .... og det kan også
kaldes i Formatting Palette, men det hjælper ikke noget. Problemet er nu
heller ikke større end, at jeg 'laver' den første dias, som jeg vil have
den (med tomme felter) og så dublerer jeg bare den et antal gange ... så
er det bare at hælde indhold på dem. Men det virker nu lidt tumpet at
gøre det på dén måde, ik'?

> [...]
> I dokument 2. vælg: "View" -> Normal, vælg "Edit" -> "Paste special",
> vælg "as slide i dialogen" (almindeliggt paste duer vist også)

Det glæder jeg mig meget til at prøve .... tak.

> [...]
> udgaven, men man skal i printdialogen under "powerpoint" angive om der
> skal udskrives slides, handouts, noter osv. Det bør også være muligt i

Skælde den ud? Jo, den fik det største verbale møjfald, du kan tænke
dig. Håber ikke mikrofonen tog skade
Det er ikke X-udgaven, det er under Classic

> [...]
> Jeg fandt på navnet dengang Mac OS X var i PB eller 10.0x, og hvor
> computeren til tider holdt op med at reagere på input, både fornufige

Tak for udredningen. Re. din sidste bemærkning, må jeg lige konstatere,
at sådan er det vist også med X 10.1.3, men jeg hører jo også til de
'ufornuftige'!?
Nå, nej, det var vist ikke liiiige det, du mente?

> Det lyder umidelbart mærkeligt at den translator skulle blive kaldet
> fordi du vil printe. Er du sikker på at det ikke var et installerings
> program der blev aktiveret og gennemsøgte disken? (Don't ask me why....)

Jeg fastholder, at fejlmeldingen omtalte nævnte Translator, men jeg
fatter ikke en brik. Installeringsprogram? Det kan jeg ikke tænke mig.

> En anden gang: slå Classic ihjel.

Javel, men hvordan er det nu liiige ... det har jeg vist til gode at
lære og opleve ... det er ikke noget med at skrive volapykker eller
underlige skrifttegn i den 'japanske' terminal, vel?

> du glemte at nævne fejl:40

Nej, da, jeg kender den skam godt, oplever den her på lokaliteten, men
det får mig nu ikke til at tage noget perosnligt ansvar for ovennævnte
software

> Og du kiggede vel beundrende på de unge pigers designerbluser med
> tilhørende knæ?

Ha! Det ville da være sexchikane og dét ligger ikke til mig ...
sådan at indrømme her i det offentlige rum, at jeg måske _måske_ nok
kiggede lidt ... i stor diskretion. Men jeg kunne jo maile nogle
iagttagelser til dig

Du har måske nok brug for det? Jeg læser jo i en anden tråd, at du lider
af "cykellede" ... er derfor du udviser tilbøjeligheder til
flagellantisme med cykelkæder - såvel brugte som nye

(for sarte sjæle: de to sidste afsnit er absolut Off Topic .... så er
det vist sat på plads?)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-03-02 17:24

> Det har jeg skam gjort, men det fungerer ikke .... og det kan også
> kaldes i Formatting Palette, men det hjælper ikke noget.

Jeg glemte: luk dokumentet og vælg "Open Project Gallery" (æble+shift+N)
fra "File" menuen (frit efter hukommelsen) og find skabelonen

> Jeg fastholder, at fejlmeldingen omtalte nævnte Translator, men jeg
> fatter ikke en brik. Installeringsprogram? Det kan jeg ikke tænke mig.

Det gør jeg heller ikke, idet jeg ikke har set det før.

> Javel, men hvordan er det nu liiige ... det har jeg vist til gode at
> lære og opleve ... det er ikke noget med at skrive volapykker eller
> underlige skrifttegn i den 'japanske' terminal, vel?

æble+alt+esc

> Nej, da, jeg kender den skam godt, oplever den her på lokaliteten, men
> det får mig nu ikke til at tage noget perosnligt ansvar for ovennævnte
> software

Det er du ikke ene om, det vil Bill og co. heller ikke .

> [...]
> sådan at indrømme her i det offentlige rum, at jeg måske _måske_ nok
> kiggede lidt ... i stor diskretion. Men jeg kunne jo maile nogle

ja tak, var der nogen små brunetter sidst i tyverne? Eller blot en
enkelt med en passende bolig i det kjøbenhavske?

> Du har måske nok brug for det? Jeg læser jo i en anden tråd, at du lider
> af "cykellede" ... er derfor du udviser tilbøjeligheder til
> flagellantisme med cykelkæder - såvel brugte som nye

Du har læst for megen <alt.personals.gay.bicycling> hold dig i fremtiden
til <alt.personal.bondage.raincoats>

> (for sarte sjæle: de to sidste afsnit er absolut Off Topic .... så er
> det vist sat på plads?)

absolut, burde vi tildele indlægene en diskret OT til Michael Tysk?

<icq:131382336>

Fra : Thorfinn

Dato : 14-03-02 14:17

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote in message news:<1f90c5z.1c8qp9t94h34aN%mich.ottosen@post5.tele.dk>...

> (...)
>
> Nå, men ikke noget indlæg uden et relevant (On) spørgsmål:
> - kan nogen forklare mig, hvad jeg gjorde galt? Det skulle jo nødigt ske
> igen :(

Nå men dit første møde med Kraftprik var der ikke så heldigt. Men
burde den fundamentale regel ikke være at man ikke går ud i byen med
et nyt værktøj (kraftprik præsentation) inden man der 200 % fortrolig
med at bruge det ?
At man laver en kraftprik præsentation i 0,ingentid og det fungerer
smadderfint, er noget salgsvås. En "back-up" på gammeldags folier er
ikke det værste at have.

hilsen
Sebastian Thorfinn Løck

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-03-02 15:19

In article <ad9385a.0203140516.357ad3be@posting.google.com>,
thorfinn@forum.dk (Thorfinn) wrote:

> Nå men dit første møde med Kraftprik var der ikke så heldigt.

Ja, den sætning læste jeg ikke korrekt første gang, og sad og undrede
mig lidt over om du ikke burde have sendt den som en mail i stedet for.

Det beroliger mig en del at jeg læste forkert....

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-03-02 16:59

> Ja, den sætning læste jeg ikke korrekt første gang, og sad og undrede
> mig lidt over om du ikke burde have sendt den som en mail i stedet for.

Du fangede den i det mindste før mig tak for afklaringen

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-02 16:46

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Nå men dit første møde med Kraftprik

LOL

> var der ikke så heldigt. Men
> burde den fundamentale regel ikke være at man ikke går ud i byen med
> et nyt værktøj (kraftprik præsentation) inden man der 200 % fortrolig
> med at bruge det ?

Det ville det måske være ideelt set, men sådan fungerer min virkelighed
ikke.

> At man laver en kraftprik præsentation i 0,ingentid og det fungerer
> smadderfint, er noget salgsvås.

Ja, det er noget sludder, for det er faktisk ret omstændeligt ... men
jeg synes nu, at det fremtræder pænt i selve fremvisningen.

> En "back-up" på gammeldags folier er ikke det værste at have.

Sebastina, jeg er ikke helt med på hvad du mener med folier? Men hvis du
tænker på transparenter til en overhead, så er jeg enig, men så er der
lige det med farverne Jeg har ikke mulighed for at lave dem i
farver.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 14-03-02 17:15

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Nå, men ikke noget indlæg uden et relevant (On) spørgsmål:
> - kan nogen forklare mig, hvad jeg gjorde galt? Det skulle jo nødigt ske
> igen :(

Mareridt...

Køb dig et lille IDG hæfte. PowerPoint et eller andet.
Eller brug PDF metoden - Har du overhovedet prøvet det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-02 23:51

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Mareridt...
>
> Køb dig et lille IDG hæfte. PowerPoint et eller andet.
Ja, dét var selvfølgelig en mulighed .... RTFM! ... men det burde være
enklere ...

> Eller brug PDF metoden - Har du overhovedet prøvet det?

Ja og nej. Det var netop under testning af din anviste metode, at det
gik galt .... husker ikke helt hvorfor, men jeg _er_ jo noget
anarkistisk, så jeg gjorde sikekrt noget helt andet, end det du
fortalte. Skal nok forsøge igen.

tak, Ninzen.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 15-03-02 18:00

> [...]
> gik galt .... husker ikke helt hvorfor, men jeg _er_ jo noget
> anarkistisk, så jeg gjorde sikekrt noget helt andet, end det du

Ja, tak for kaffe Mich.Ottosen - skyldbetynget er jeg.
Hvis jeg skulle holde standarden i denne NG ville jeg jo tilbyde lige at
komme over og vise dig hvordan du skal gøre, men mit indtryk er at du
bor på den forkerte side af to broer - så

Anarkister må jo finde sig i den slags, men måske har de det sjovere i
det lange løb?

Jeg er ikke specielt anarkistist, men lettere distræt...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-02 22:24

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> komme over og vise dig hvordan du skal gøre, men mit indtryk er at du
> bor på den forkerte side af to broer - så

Undersiden? Mener du han er en trold?

Bortset fra det, med mindre du sidder i Sverige, vil jeg da gerne vide
hvilke broer du taenker paa?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-03-02 00:42

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Bortset fra det, med mindre du sidder i Sverige, vil jeg da gerne vide
> hvilke broer du taenker paa?

Lille-/storebælt

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-03-02 04:26

jonasen@it.dk (Jan Jonasen) writes:

> Lille-/storebælt

Hov. Lillebaelt havde jeg glemt :-} Man skulle ikke tro at jeg har
boet paa Fyn i 13 aar.

Til gengaeld kan jeg huske at der er endnu en bro op til os, nemlig
den over Vejle fjord, men den taeller nok ikke i denne sammenhaeng.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 16-03-02 10:13

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hov. Lillebaelt havde jeg glemt :-} Man skulle ikke tro at jeg har
> boet paa Fyn i 13 aar.

Jamen lagde du så ikke mærke til en rar anarkistisk trold der sad under
Lillebæltsbroen og kreerede kreative kraftprik-præstationer på sin
Tibook? - Han råbte ellers højt (om hjælp)

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-02 14:36

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Jamen lagde du så ikke mærke til en rar anarkistisk trold der sad under
> Lillebæltsbroen og kreerede kreative kraftprik-præstationer på sin
> Tibook? - Han råbte ellers højt (om hjælp)

Noeh. Han sad der nok ikke sidst jeg var paa Fyn.

Min naermeste trold maa vist vaere Erik i disse dage.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-03-02 22:01

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Til gengaeld kan jeg huske at der er endnu en bro op til os, nemlig
> den over Vejle fjord, men den taeller nok ikke i denne sammenhaeng.

Jow, det er den hurtige metode. Er man til lidt halm i skoene og
underlige lugte, kan man snige sig indenom fjordren.