Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning/Komprimerig i Canon S10
Fra : Georg

Dato : 27-02-02 16:02

Jeg har et Canon S10.

Jeg er dybt imponeret af det. Det forbløffer mig, at man kan lave så gode
billeder med det, som min kone kalder "hans computerlegetøj".

I brugsanvisningen fortælles om samspillet mellem opløsning of komprimering.
Det forstår jeg ikke.

Den ene af dem svarer til filmens kornethed. I gamle dage brugte man 18 din,
for så kunne man forstørre. De hurtige film, 24 eller 27 din gav meget
større korn (jeg sagde, det var i gamle dage). Det må have noget med
antallet af pixels at gøre. Det gætter jeg på, er opløsningen.

Fotohandleren fortalt mig en gang om farverne. Valgte man en lav værdi, fik
man kun få grundfarver, som billedet blev bygget op af. Øgede man denne
værdi, blev billedet bygget op af mange flere "Grundfarver", og billedet
blev bedre, samtidigt med, at det voksede i kB-størrelse. Kan det så være
"Komprimeringen"? Det er et underligt ord for noget, der har med farver at
gøre?

Der er tre værdier af hver, Det giver 9 kombinationer, og jeg har prøvet at
tage det samme motiv med alle 9 indstillinger. Billederne har jeg kopieret
på samme ark, og jeg kan med min bedste vilje ikke se spor forskel på nogen
af dem. Har jeg misfortået det hele komplet? Med den "fineste" indstilliung
kan jeg få 20 billeder på en 32 MB diskette. Med den groveste kan jeg få 256
billeder.

Kan en eller anden forklare mig det i klart sprog?
Tak

Fra : emj

Dato : 27-02-02 16:34

Georg skrev i <3c7cf4c6$0$56593$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Kan en eller anden forklare mig det i klart sprog?

Det gør lotte så glimrende på
http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Georg

Dato : 28-02-02 00:26

Ja. Lotte har en stor, flot og meget informativ hjemmeside. Den ene halvdel
af mit spørgsmål med pixels behandles her, men den anden del, den med
farverne, giver den mig ikke svar på.

Fra : emj

Dato : 28-02-02 02:44

Georg skrev i <3c7cf4c6$0$56593$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>I brugsanvisningen fortælles om samspillet mellem opløsning of komprimering.
>Det forstår jeg ikke.

Opløsningen er = antallet af pixelsxpixels
Komprimering fjerner nogle af de informationer, som er i billedet
Hvis billederne kun skal bruges til at vise på en skærm, så kan de
tåle at være ret komprimerede, uden at der kan ses nogen særlig
kvalitetsforringelse og på en almindelig printer, vil det heller ikke
give det helt store synlige forskel. Skal billedet derimod bruges på
et trykkeri, så dur de stærkt komprimerede jpgbilleder ikke.

Det var den korte udlægning.
Hilsen emj