Procesrente
Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 27-02-02 15:13

Hej gruppe,

Er der en som kan give mig en klar definition på hvad procesrente
er og i hvilken forbindelse den bruges?

Fra : boe

Dato : 27-02-02 15:15

"Michael N. Petersen Krogh" <michael@dsc.dk> wrote in message
> Hej gruppe,
>
> Er der en som kan give mig en klar definition på hvad procesrente
> er og i hvilken forbindelse den bruges?

"renter af et krav fra sagens anlæg - udgør 5% over nationalbankens
disconto"

Mvh Bo

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-02-02 15:33

On Wed, 27 Feb 2002 15:13:26 +0100, "Michael N. Petersen Krogh"
<michael@dsc.dk> wrote:

>Er der en som kan give mig en klar definition på hvad procesrente
>er og i hvilken forbindelse den bruges?

Procesrenten er den rente, der normalt skal betales af domsbeløb.
Procesrenten er i øjeblikket fastsat til Nationalbankens diskonto
(p.t. 3,25%) med tillæg af 5 % - altså i alt 8,25 % p.a. Dette følger
af rentelovens § 8, jf. § 5.

Procesrenten anvendes i domme, når der ikke er grundlag for anden
renteberegning.

--
Jakob Paikin

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 27-02-02 16:34

Okay, men hvis der er en dom, burde der så ikke også
forelægge noget skriftligt? En i min familie har en
gl. inkassosag, hvorpå der er påskrevet procesrente.

Jeg mener at advokaten prøver at snyde ham, for
der forelægger intet skriftligt om en dom.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-02-02 16:44

On Wed, 27 Feb 2002 16:34:16 +0100, "Michael N. Petersen Krogh"
<michael@dsc.dk> wrote:

>Okay, men hvis der er en dom, burde der så ikke også
>forelægge noget skriftligt?

Jo. Domme er skriftlige.

>En i min familie har en gl. inkassosag, hvorpå der er påskrevet procesrente.

Dommen er ikke nødvendigvis sendt til den dømte/sagsøgte (antagelig
dit familiemedlem) af retten.

>Jeg mener at advokaten prøver at snyde ham, for
>der forelægger intet skriftligt om en dom.

Hvor foreligger der ikke noget? Hos dit familiemedlem? Det er ikke
nogen garanti for noget som helst.

Kontakt den pågældende advokat og bed om at få tilsendt kopi af dommen
- så får I den sikkert også.

--
Jakob Paikin

Fra : Allan

Dato : 28-02-02 08:04

Det kan jo også være, at der i sin tid, da incassosagen startede op er
afgivet et rentepåkrav?

Allan

Fra : Jakob Paikin

Dato : 28-02-02 10:23

On Thu, 28 Feb 2002 07:04:29 GMT, Allan[removethis]Andersen@Tdcadsl.dk
(Allan) wrote:

>Det kan jo også være, at der i sin tid, da incassosagen startede op er
>afgivet et rentepåkrav?

Det er der sikkert også, men så er ordet "procesrente" teknisk set
forkert - selvom satsen i umidelige tider har været den samme som
rentelovens morarentesats.

--
Jakob Paikin