Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket 3d-program skal jeg vælge...
Fra : Jonas Therkildsen

Dato : 26-01-01 14:59

Jeg ved, det er et næsten religiøst emne, men jeg har brug for lidt hjælp
med at vælge, hvilket 3d-modellering/rendering-program jeg skal give mig i
kast med.

Lad mig høre nogle _kvalificerede_ folk udtale sig: Hvad er
godt/skidt/fordele/ulemper ved Maya, 3dsMAX, Lightwave etc?

--
Jonas Therkildsen
Institut for Informations og Medievidenskab

Fra : Rune Simonsen

Dato : 27-01-01 11:53

On Fri, 26 Jan 2001 14:58:30 +0100, "Jonas Therkildsen"
<jrt@imv.au.dk.nospam> wrote:

> Jeg ved, det er et næsten religiøst emne, men jeg har brug for lidt hjælp
> med at vælge, hvilket 3d-modellering/rendering-program jeg skal give mig i
> kast med.

Tjah, det afhænger vel lidt af din pengepung?

> Lad mig høre nogle _kvalificerede_ folk udtale sig: Hvad er
> godt/skidt/fordele/ulemper ved Maya, 3dsMAX, Lightwave etc?

Umiddelbart vil jeg sige udfra mine egne oplevelser + hvad jeg har
læst:

Lightwave:
Billigt.
Konongod renderer.
Godt til at animere "ikke-character-ting".
Totalt elendigt til Characteranimation.
Nogle siger det er ulogisk.
Delt op i flere dele.

Maya
Fede NURBS tools.
Kanon characteranimation.
Alt kan tweakes.
Dyrt for de pakker der indeholder de fede ting.

3D studio max
Gode polygon tools (Bliver endnu bedre med ver. 4 som er på
trapperne).
Temmelig dårlige NURBS.
Fede patches.
Bones systemet halter en smule i forhold til Maya, men det bliver
lavet totalt om til noget der skulle være godt med ver. 4.
Mulighed for at bruge Character Studio. Hurtig og nem
characteranimation uden at man skal bruge en krig på at sætte et
skelet op. Koster dog lidt kontrol.
Alt i alt temmelig god characteranimation efter min mening.
Smådårlig renderer. Har ry for at producere plastic-agtige billeder,
men jeg synes nu ikke det er så slemt.
Kanon material editor.
Rimelig nemt at lære.

Det skal siges at jeg er 3D studio bruger, så denne opsummering er
muligvis lidt farvet. Der er sikkert nogle, som ikke er enige i mine
punkter - bare sig frem. Det er godt for spørgeren at høre nogle
forskellige syn på sagen.

--

Rune Simonsen

Fra : Dennis Jensen

Dato : 11-02-01 10:17

"Jonas Therkildsen" <jrt@imv.au.dk.nospam> wrote in message
> [...]
>
> --
> Jonas Therkildsen
> Institut for Informations og Medievidenskab

Det hele afhænger af hvad du regner med at skulle lave.
Hvis det bare er til hjemmesider så anskaf Imagine 3D.
Hvis du rigtig er seriøs med at ville lave 3D animation så vil jeg foreslå
at du kigger på Lightwave 6.5. Den har mange forbedrede features i forhold
til de tidligere versioner blandt andet er det blevet forholdsvist godt til
character animation nu.

3DS MAX4 er også værd at kigge på, det har mange forbedrede features i
forhold til den ældre version, men så vidt jeg har hørt er det ikke nok
forbedringer.

I begge programmer er der mulighed for at købe plugins der opvejer for de
mangler de nu måtte have. Min personlige mening efter at have prøvet både
Lightwave og 3D Studio MAX er at Lightwave er det bedste program. Men det er
udelukkende en smagssag.

Dennis Jensen
Dennis@Visual-webdesign.dk