Glemsom OS X - ikke mere administrator
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 13:49

Jeg har i dag konstateret at OS X har glemt at jeg er administrator.
Naar den der "INdtast navn + password paa en administrator" dukker op,
staar mit navn ikke i den som det plejer. Herved kan jeg ikke
installere den Java 1.3.1 opgradering der er kommet i mandags

Det er lidt skidt. Nu genstarter jeg, og ser om det hjaelper, ellers
maa en af guruerne herinde give mig et praj om hvordan jeg fikser det.

Jeg legede lidt med at boote i singleuser mode i weekenden. Kan det
have slettet det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 14:09

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Det er lidt skidt. Nu genstarter jeg, og ser om det hjaelper, ellers
> maa en af guruerne herinde give mig et praj om hvordan jeg fikser det.

En reboot hjalp. Glad mand Og nu snart med nyeste Java...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 14:23

In article <kku1s3t7ij.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
>
> Det er lidt skidt. Nu genstarter jeg, og ser om det hjaelper, ellers
> maa en af guruerne herinde give mig et praj om hvordan jeg fikser det.

Boot fra CD og vælg programmet "Password reset" fra programmenuen.
Reset rootpassw på /
Genstart
Log ind som root
Genindtast dit bruger password på ny i SytemPreferences, Users.
Log ud og log ind som dig selv.

Du kan kan selvfølgelig også genstarte i single user mode, mounte din /
partition i read/write mode, og bruge "passwd" til at genindtaste dit
bruger password. Jeg er dog ikke sikker på om du også kan genindtaste
roots password når du booter i single usermode.

passwd (roots password)
passwd brugernavn (brugers password)

Ovenstående ved du sikkert allerede. grunden til jeg alligevel skriver
det, er at det kan være komplet umuligt at arbejde i consollen når der
skrives log meddeleser på tværs af skærmen - af erfaring ved jeg at man
passwd kan være svær at læse under disse forhold.

> Jeg legede lidt med at boote i singleuser mode i weekenden. Kan det
> have slettet det?

Ikkee såvidt jeg ved, men alt er vel muligt - det kommer nik an på hvad
du lavede i singe usermode, legede du med "passwd" ? Netinfo databasen
genstartes jo kun hvis du tvinger den dertil eller rebooter, dvs hvis du
du har lavet ulykker, kan de i realiteten først dukke op ved næste
reeboot.

Jeg har selv lige haft et lignede problem - password på både min
adminstrator og root kont, røg efter jeg brugte nedenstående
fremgangsmåde til at få lookupd til at kigge i /etc/host før den
fortager et DNS opslag.

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010515062331512>

(dvs. at lookupd ikke skal slå mit hostnavn, g4.reippuert.dk, op idet
det ikke er registret i DNS på indernedded)

Jeg opdagede først problemet dagen efter fordi jeg skulle reboote efter
en installation - (Jeg tror endda der var tale om java 1.31
opdateringen...)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 14:38

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Boot fra CD og vælg programmet "Password reset" fra programmenuen.

Maskinen har endnu ikke været til reparation, og man kan ikke putte
CD'er i den. Derfor er det lidt besværligt.

> [...]
> skrives log meddeleser på tværs af skærmen - af erfaring ved jeg at man
> passwd kan være svær at læse under disse forhold.

Oh. Næh, jeg kender ikke meget til systemadministration af OS X. Det
kommer nok.

> [...]
> genstartes jo kun hvis du tvinger den dertil eller rebooter, dvs hvis du
> du har lavet ulykker, kan de i realiteten først dukke op ved næste

Det var egenligt fordi jeg havde 10.1.3 opgraderingen mistænkt for at
have kludret med filsystemet (jeg kunne ikke tømme skraldespanden) så
for at fsck'e filsystemet. Det hjalp iøvrigt.

> Jeg opdagede først problemet dagen efter fordi jeg skulle reboote efter
> en installation - (Jeg tror endda der var tale om java 1.31
> opdateringen...)

Ups, Bøv.

Jeg synes iøvrigt at NetBeans kører hurtigere under OS X nu. Det gør jo ikke noget.