E-mail server til OSX "HASTER MEGET"
Fra : DeHunto

Dato : 27-02-02 11:42

Hej

Jeg skal have sendt en mail på over tele.dk 10 MB grænse. Og er derfor nød
til at lave min egen mail server på min OSX maskine (ikke OSX Server).
Men hvilket program kan jeg bruge til dette.

Filen skal være på et trykkeri inden middag.....

Dan

Fra : Ben Knudsen

Dato : 27-02-02 11:49

dan@adsistance.dk writes:
>Jeg skal have sendt en mail på over tele.dk 10 MB grænse. Og er derfor nød
>til at lave min egen mail server på min OSX maskine (ikke OSX Server).
>Men hvilket program kan jeg bruge til dette.

Frem for at give dig selv grå hår med opsætningen kunne du jo:

1) bruge http://www.whalemail.com/
2) brænde filen og bruge postdk
3) sætte en ftp-server op på din maskine og lade trykkeriet hente filen.
Der er givetvis en indbygget i osx, men det ved andre mere om.

Ben

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 27-02-02 12:46

On 27/02/02 11:41, in article B8A2767F.355F%dan@adsistance.dk, "DeHunto"
<dan@adsistance.dk> wrote:

> [...]
> Men hvilket program kan jeg bruge til dette.
>
> Filen skal være på et trykkeri inden middag.....

Ja, så er mit indlæg for sent på den, men alligevel vil jeg anbefale bogen
Mac OSX Unleashed fra Sams (som René anbefalede mig) - den kommer rundt om
rigtig mange ting og i dybden samtidigt. På side 1138 og frem står hvordan
du aktiverer det medfølgende Sendmail mailserver-software. Det er for
langhåret til at gennemgå lige nu og her, hvor det også er for sent
Dette er altså derfor blot en anbefaling af bogen til en anden gang og evt.
til et andet problem...

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 13:08

> [...]

> til at lave min egen mail server på min OSX maskine (ikke OSX Server).
> Men hvilket program kan jeg bruge til dette.

"sendmail" kan sættes op til at fungere som smtp server, jeg hjar ingen
erfaring med det selv men her er en vejledning til hvordan du gør det:

<http://www.tijsseling.com/professional/xtips.html#15>

> Filen skal være på et trykkeri inden middag.....

dvs. du havde 19 minutter ognu har du -66 minutter, held og lykke det
får du brug for

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 16:16

In article <e6ii5a.fv.ln@G4.reippuert.dk>,

> "sendmail" kan sættes op til at fungere som smtp server, jeg hjar ingen
> erfaring med det selv men her er en vejledning til hvordan du gør det:
>
> <http://www.tijsseling.com/professional/xtips.html#15>

Jeg kan så tilføje at det virker uden problemer

Såfremt man er kommet over hurdlen mht. hostnavn. Man skal muligvis også
tilføje sit hostnavn i /etc/host, så der ikke kigges på nettet efter
findes i DNS

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 16:39

> [...]

Jeg kan så tilføje at det virker uden problemer

Såfremt man er kommet over hurdlen mht. hostnavn. Man skal muligvis også
tilføje sit hostnavn i /etc/host, så der ikke kigges på nettet efter et
hostnavn som ikke findes i DNS

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 13:12

DeHunto <dan@adsistance.dk> writes:

> [...]
> Men hvilket program kan jeg bruge til dette.
>
> Filen skal være på et trykkeri inden middag.....

Den præinstallerede sendmail er ikke sat rigtigt op som standard,
ellers havde det været en oplagt mulighed. Beklager.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ben Knudsen

Dato : 27-02-02 13:27

Ben Knudsen writes:
>2) brænde filen og bruge postdk

Orv, jeg havde ikke set der stod middag. Jeg trække dette forslag. Fik
også lige set, at the Whale er begyndt at koste penge... Sikke klog jeg er
i dag.

Ben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-02 13:55

DeHunto wrote:

> Jeg skal have sendt en mail på over tele.dk 10 MB grænse. Og er derfor
> nød til at lave min egen mail server på min OSX maskine (ikke OSX
> Server).

Nej, det er du ikke nødt til (læs videre herunder).

> Filen skal være på et trykkeri inden middag.....

Så hurtigt kan du ikke forvente at vi læser dit indlæg, men det kan jo
være du får brug for det igen, engang ud i fremtiden.

Hvis vi siger du skal sende en e-mail til (helt fiktivt eksempel)
birger@birgers-tryk.dk, og du ved(*) at mailserveren for domænet f.eks.
hedder "mail.birgers-tryk.dk", kan du blot angive denne mailserver
direkte som SMTP i dit e-mail-program.

Enhver mailserver acceptere post TIL de domæner den selv er ansvarlig
for, og den er bedøvende ligeglad med om det er en anden server eller en
klient den snakker med (der er ingen forskel).

Det kan sammenlignes med, at du i den virkelige verden selv går direkte
hen til modtagerens postkasse, og propper dine breve i den.

*) For at finde ud af hvad mailserveren hedder for et givent domæne, kan
du skrive "nslookup -type=MX birgers-tryk.dk" i consolen (eller bruge
den grafiske nslookup i OS X), og kigge efter det hostname der står ud
for mail exchanger (MX). Serveren med det laveste tal foran, er den
primære mailserver for domænet.

Michael Rasmussen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-02 14:28

In article <3C7CD725.8256C597@chatroom-dansk.dk>,
Michael Rasmussen <michael@chatroom-dansk.dk> wrote:

> Enhver mailserver acceptere post TIL de domæner den selv er ansvarlig
> for, og den er bedøvende ligeglad med om det er en anden server eller en
> klient den snakker med (der er ingen forskel).

det var jeg ikke klar over, tippet er hermed arkiveret i den biologiske
co-processor

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 27-02-02 14:35

On 27/02/02 13:55, in article 3C7CD725.8256C597@chatroom-dansk.dk, "Michael
> [...]

> den grafiske nslookup i OS X), og kigge efter det hostname der står ud
> for mail exchanger (MX). Serveren med det laveste tal foran, er den

OK, det var et cool tip. Applaus!
Den er gemt i notes.

Poul

Fra : DeHunto

Dato : 27-02-02 15:15

Hej alle,

Mange tak for alle jeres indslag og idéer.
Vi løste problemet ved at lave en intern ftp server så de kunne hente filen
selv. Panik panik - jeg tænkte ikke på at bruge ftp, men selvfølgelig var
det, det vi skulle have gjort fra første færd.

Igen tak for de hurtige svar, selvom at jeg var sent ude.
Vi nåede deadlinen

Dan

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-02-02 15:49

d. 27/02/2002 15:15 skrev DeHunto på dan@adsistance.dk i artiklen
B8A2A884.3595%dan@adsistance.dk:

> Igen tak for de hurtige svar, selvom at jeg var sent ude.
> Vi nåede deadlinen

Jeg elsker Happy Ending.

Rart at læse (selvom jeg ikke har bidraget),

Thomas

Fra : Per Bruus

Dato : 28-02-02 08:50

"Michael Rasmussen" <michael@chatroom-dansk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den grafiske nslookup i OS X), og kigge efter det hostname der står ud
> for mail exchanger (MX). Serveren med det laveste tal foran, er den

Det var da lige den løsning jeg har ledt efter læænge.
Men hvad/hvor er consolen ? (OS 9,2 OE5)

Hvis dette tip virker har du sparet mig meget arbejde
med at skulle dele mail op i småbidder. Tak

Vh. Per Bruus

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 28-02-02 09:22

On 28/02/02 8:49, in article 3c7de112$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Men hvad/hvor er consolen ? (OS 9,2 OE5)

Consolen er MacOSX terminal går jeg ud fra. Den findes ikke i din 9'er.

poul

Fra : Per Bruus

Dato : 28-02-02 10:14

"Poul Skovmand Thingholm" <skovmand@mac.com> skrev i en meddelelse
> On 28/02/02 8:49, in article
3c7de112$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,

> Consolen er MacOSX terminal går jeg ud fra. Den findes ikke i din 9'er.
>
> poul

Findes der så et tilsvarende værktøj under Win XP pro (unkyld bandeordet)

Bh. Per Bruus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-02 11:46

Per Bruus wrote:

> Det var da lige den løsning jeg har ledt efter læænge.
> Men hvad/hvor er consolen ? (OS 9,2 OE5)

Du skal have fat i et "nslookup" værktøj til Mac OS 9. Jeg har lige søgt
lidt på Google, og fandt frem til DNS Lookup:

Jeg har afprøvet programmet under OS 9, og det virker ganske fint. Når
du starter programmet, bliver du bedt om at angive en DNS server, bare
brug den primære hos din udbyder.

Herefter skal du gøre følgende:

   1) File -> New Lookup (Æble+N)

   2) Indtast domænet i feltet "Enter IP / domain name"

   3) Vælg "MX (Mail Exchanger)" i Query Type

   4) Tryk på knappen "Lookup"

Michael Rasmussen

Fra : Per Bruus

Dato : 01-03-02 01:02

> [...]
>
> 1) File -> New Lookup (Æble+N)
>
> 2) Indtast domænet i feltet "Enter IP / domain name"
>
> 3) Vælg "MX (Mail Exchanger)" i Query Type

Det var året's tip

Har lige sendt en mail på 38 MB. i et hug, no problem.

Bukker og takker ærbødigst.

Det er iøvrigt lidt underligt.
Jeg kunne ikke komme ind på linket med Mac "forbidden"
men med Wintel var der ikke nogle problemer ?

Vh. Per Bruus

Fra : Per Bruus

Dato : 01-03-02 09:15

> [...]
>
> Det er iøvrigt lidt underligt.
> Jeg kunne ikke komme ind på linket med Mac "forbidden"
> men med Wintel var der ikke nogle problemer ?

Det var dog utroligt, netop som man har fundet en længe
savnet løsning på problemet, har jeg her til morgen fået
mail fra Tiscali, at de hæver grænsen for mail til 50 MB.
Nå, men jeg fik da glæde af løsningen i 1 dag.

Vh. Per Bruus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 12:33

In article <3c7de112$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Det var da lige den løsning jeg har ledt efter læænge.
> Men hvad/hvor er consolen ? (OS 9,2 OE5)

Terminal.app i Mac OS X (only)

Brug et program som "WhatRoute" (ligger på din Mac OS 9 CD) til at at
foretage opslaget.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 27-02-02 16:06

Dagens suverænt mest tjekkede tip. Olé