"Privatlivets fred?"
Fra : Frederikke

Dato : 27-02-02 11:19

Jeg er arkitekt og kunstner, og står for at udstille et projekt på
Charlottenborg. Projektet er en del af en undersøgelse af intime rum
og relationer i byen. Jeg har købt nogle uafhentede fremkaldelser hos
fotohandleren. Der er 3 film fra en stor middag, som jeg har
rekonstrueret i handling og plantegninger. Fotos'ne er ca. 10 år
gamle. Resultatet er 2 tavler, hvor jeg bl.a. bruger disse, for mig
ukendte, mennesker. Er det lovligt? I følge fotohandleren ejer han
billederne, når han har betalt for fremkaldelsen og fotografen ikke
har hentet og betalt for ydelsen. Ligesom med rense tøj. Er det
lovligt at bruge/publicere/eksponere et foto, man finder på gaden?

Med venlig hilsen

Frederikke

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-02-02 11:24

Frederikke <frederikkea@hotmail.com> writes:

> ukendte, mennesker. Er det lovligt? I følge fotohandleren ejer han
> billederne, når han har betalt for fremkaldelsen og fotografen ikke
> har hentet og betalt for ydelsen. Ligesom med rense tøj. Er det

Det kan godt være at han ejer billederne rent fysisk på samme måde som
man kan eje en bog. Men ophavretsmæssigt må billederne betragtes som
værker hvor ophavshaveren er ukendt. Jeg kan ikke helt huske reglerne
for det tilfælde, men jeg mener at det betyder at billderne er
beskyttet i 70 år fra offentliggørelsestidspunktet med den krølle at
der ikke er noget til at tillade dig at bruge billederne ud over hvad
lov om ophavsret ellers normalt tillader.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 27-02-02 11:59

"Frederikke" skrev:

> [...]
> har hentet og betalt for ydelsen. Ligesom med rense tøj. Er det
> lovligt at bruge/publicere/eksponere et foto, man finder på gaden?

Straffeloven omtaler, hvor det er (u)lovligt at fotografere:
"§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig
på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller
andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer."

"§ 264 c. De i §§ 263-264 a indeholdte straffebestemmelser finder
tilsvarende anvendelse på den, der uden at have medvirket til gerningen
skaffer sig eller uberettiget udnytter oplysninger, som er fremkommet
ved overtrædelsen."

Endvidere er det strafbart at offentliggøre billeder, som er ulovligt
optaget:
"§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person."

Der er for mig ingen tvivl om, at du ikke må offentliggøre billeder
optaget i et privat hjem under private forhold - uden at have fået lov.
Men du kan selvfølgelig satse på, at det enten ikke bliver opdaget
eller, at familien vil blive smigret, hvis den opdager det.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Peter G C

Dato : 27-02-02 14:57

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Straffeloven omtaler, hvor det er (u)lovligt at fotografere:
> "§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig

Der er ikke sket uberttiget fotografering af Frederikke.

[klip]

> [...]
> tilsvarende anvendelse på den, der uden at have medvirket til gerningen
> skaffer sig eller uberettiget udnytter oplysninger, som er fremkommet

Er heller ikker overtrådt. Det er jo en spionbestemmelse.

> [...]
> omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
> Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet

Onstændigheder, der åbenbart kan forlanges - det er en alm. privat nok ikke.

> Der er for mig ingen tvivl om, at du ikke må offentliggøre billeder
> optaget i et privat hjem under private forhold - uden at have fået lov.

Der er for mig betydelig tvivl om, at det skulle være strafbart efter de
bestemmelser, som du har nævnt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-02 16:28

Peter G C skrev:

>Onstændigheder, der åbenbart kan forlanges - det er en alm. privat nok ikke.

Du sprang "vedrørende en andens private forhold" over.

>Der er for mig betydelig tvivl om, at det skulle være strafbart efter de
>bestemmelser, som du har nævnt.

Måske, men der er ingen vel tvivl om at ophavsretten tilhører en
ukendt og forhindrer at man offentliggør billederne lovligt.

Hvis § 264 er relevant - hvilket jeg mener - kan fotohandleren
straffes.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 27-02-02 16:37

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du sprang "vedrørende en andens private forhold" over.

Ja. Karnov skriver, at der som udgangspunkt skal foreligge et samtykke.

[klip]

> Hvis § 264 er relevant - hvilket jeg mener - kan fotohandleren
> straffes.

Frederikke kan også straffes efter § 264d.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-02 17:13

Peter G C skrev:

>Frederikke kan også straffes efter § 264d.

Da vel kun hvis hun har offentliggjort sit værk, hvilket jeg gik
ud fra at hun ikke havde gjort (men jeg kan se at vi ikke kan
vide det).

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 27-02-02 17:16

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Da vel kun hvis hun har offentliggjort sit værk

Ja - det forudsatte jeg.

/Peter

--
http://www.grauslund.com