Spørgeskemaundersøgelse
Fra : Religionssociologi

Dato : 27-02-02 09:39

Spørgeskemaundersøgelse om tro.

Vi er tre studerende fra religionsvidenskab på Århus universitet, som
laver en opgave i religionssociologi. Vi syntes, det kunne være spændende at
finde ud af, hvilken betydning diskussioner i nyhedsgrupper på internettet
har for folks tro/filosofi eller syn på samme. Vi tager udgangspunkt i
nyhedsgrupperne dk.livssyn; dk.livssyn.kristendom og dk.livssyn.newage

Opgaven er kun en øvelse, men resultatet vil blive offentliggjort på de tre
ovennævnte nyhedsgrupper. Undersøgelsen er anonym, og alle oplysninger vil
selvfølgelig blive behandlet fortroligt.

Vi håber, at du vil bruge 5 min. til at besvare spørgsmålene. Måske vil du
også selv få noget ud af at deltage, da det er muligt, at spørgsmålene vil
få dig til at tænke over ting, som du ellers ikke har været bevidst om.

Alle besvarelser skal være os i hænde inden d. 10 marts 2002. Besvarelserne
sendes til sociologi2002@hotmail.com

Ved spørgsmål hvor der skal vælges én mulighed blandt flere, kan der sættes
et X ud for den mulighed, du vælger. Du skal kun sætte ét X, medmindre andet
er angivet.

På forhånd tak

Janna, Vivi og Amina

***********
Spørgeskema
***********

Alder:
Køn:

INTERNETTET:
**************

1. Hvilken af disse nyhedsgrupper deltager du i? ( sæt gerne mere end ét
kryds )
dk.livssyn
dk.livssyn.kristendom
dk.livssyn.newage

2.
Hvor længe har du deltaget i pågældende nyhedsgruppe?
* mere end 1 år
* mindre end 1 år
* mindre end ½ år
*mindre end 1 måned

3. Hvor tit læser du en af de tre nyhedsgrupper?
* mindre enden gang om måneden
* mindre end en gang om ugen
* en gang om ugen eller mere
* dagligt
* flere gange dagligt

4. Hvor tit poster du til en de angivne nyhedsgrupper?
* mindre end en gang om måneden
* mindre end en gang om ugen
* en gang om ugen eller mere
* dagligt
* flere gange dagligt

TRO:
******

5. Hvilken trosretning eller filosofi, om nogen tilhører du?

6. Hvordan vil du beskrive dig selv religiøst? (sæt gerne flere X'er)
* et religiøst menneske
* et spirituelt menneske
* åndeligt søgende
* interesseret i religiøse og eksistentielle spørgsmål
* ateist
*andet, forklar venligst:

7. Hvis du er medlem af en religiøs organisation, angiv da venligst hvilken

8. Hvilke andre trosretninger, om nogen, har du været involveret i?

9. Hvor ofte mødes du med trosfæller?
* aldrig
* ca. en gang om året
* ca. en gang om måneden
* ca. en gang om ugen
* flere gange om ugen

10. Har religion betydning for dit daglige liv og de beslutninger, som du må
træffe? Vælg et tal mellem 1 og 4, hvor 1 angiver "ingen betydning" og 4
angiver "meget stor betydning".

DISKUSSION AF TRO:
********************

11. Hvor ofte diskutere du tro med venner udenfor internettet?
* aldrig
* ca. en gang om året
* ca. en gang om måneden
* ca. en gang om ugen
* flere gange om ugen

12. Hvor ofte diskuterer du tro med familie?
* aldrig
* ca. en gang om året
* ca. en gang om måneden
* ca. en gang om ugen
* flere gange om ugen

13. Hvor ofte diskutere du tro med trosfæller udenfor internettet?
* aldrig
* ca. en gang om året
* ca. en gang om måneden
* ca. en gang om ugen
* flere gange om ugen

INTERNETTETS BETYDNING:
************************'**

14. Har du skiftet religiøst standpunkt under påvirkning af
informationssøgning og diskussion på internettet?

15. Hvad motiverer dig til at deltage i diskussioner om tro på internettet?
( prioriter tre muligheder, hvor "1" angiver den vigtigste grund )
Jeg deltager for at:
- lære mere om andre trosretninger/filosofier
- fortælle andre om min egen tro
- udveksle meninger eksistentielle spørgsmål
- advare imod visse trosretninger
- hjælpe andre med at finde deres religiøse ståsted
- finde mit eget religiøse ståsted
- diskutere min tro med ligesindede
- høre nyheder fra religionens verden
- at få inspiration til at uddybe min egen tro
- andet, uddyb venligst

16. Hvor tit har diskussioner om tro på internettet fået dig til at søge
mere information om din egen tro?
* aldrig
* få gange
* flere gange
* ofte

17. Hvor tit har diskussioner om tro på internettet fået dig til at søge
mere information om andre trosretninger?
* aldrig
* få gange
* flere gange
* ofte

18. Hvilke tre hjemmesider benytter du oftest til at søge information om
religiøse, spirituelle eller filosofiske emner?

19. Har du selv en hjemmeside med religiøst, spirituelt eller filosofisk
indhold?

Fra : Kiss Berthelsen

Dato : 27-02-02 21:19

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 28-02-02 11:50

On Wed, 27 Feb 2002 21:18:36 +0100, "Kiss Berthelsen" wrote:

> [...]

Ja, så må det vel eftertrykkeligt pointeres:

Og som hovedregel gælder det, at gengivelsen af indlæg begrænses til
netop det omfang, der giver svarteksten mening.

--
Mvh, pmn.

Mvh, pmn