snak om bremseskiver
Fra : Jimmi Larsen

Dato : 26-02-02 22:06

hej alle

nu har der været meget snak om bremseskiver af div metal...
så vil jeg gerne spørger om hvad slags stål der er godt at bruge
til skiver da jeg skal have lavet to stk...

1 rustfri er det godt. hvad slags rustfri bruges der.
2 støbejern .hvad slags......
3 stål.........o.s.v

mvh jimmi larsen gs1000

Fra : Armand

Dato : 26-02-02 23:48

Jimmi Larsen <ccc60610@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> til skiver da jeg skal have lavet to stk...
> 1 rustfri er det godt. hvad slags rustfri bruges der.

Næsten alle skiver er rustfrie idag og de fleste moderne modeller
bremser forrygende i alt slags vejr - De sidste skal mestendels findes i
bremseklodsernes materialestruktur, og det kommer du jo ikke til at rode
med.
Jeg hørte engang om en på Danfoss i Nordborg, der havde lejlighed til at
analysere materialet i en rustfri skive, og det viste sig at være en
rimelig gængs kvalitet (dog ikke alm. 18/8). Desværre husker jeg ikke
hvilken

> 2 støbejern .hvad slags......

Af hensyn til materiale-strukturen (at skiven kan tåle belastningen)
skal det være af et centrifugalstøbt emnerør!

> 3 stål.........o.s.v

Tjaeh:-/
Da jeg arbejdede på Dino-kart i Middelfart fremstillede de selv
bremsskiver af alm. stål til kart'enen, så dét burde kunne lade sig
gøre - materialetykkelsen skal nok være på højde med en god gammel 70'er
rustfri skive (á 1000'erens originale, eller mere endnu?) for at være
sikker på at den ikke krøller når den bliver varm - Evt. i en varmefast
kvalitet á crom-nikkel stål (kedelstål) :-/

Men såvel støbejern, som stål ruster og sviner af h.... til

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 27-02-02 21:19

> [...]
> analysere materialet i en rustfri skive, og det viste sig at være en
> rimelig gængs kvalitet (dog ikke alm. 18/8). Desværre husker jeg ikke

Jo, jo den er god nok, den omtalte herre har lavet en ny bagbremseskive til
den
GSX750F jeg havde dengang. Men jeg husker desværre heller ikke hvilket
materiel den blev lavet af, men duxrek/durex eller noget i den stil,
andre.... ?

Skiven blev lavet i samme tykkelse som den orginale, med sammen huller ect
ect.
Ved hård behandling blev skive lettere blå, men den bremsede ca. lige så
godt
som den orginale. Den orginale holdt ca. 10.000 km, hvor imod næste ikke var
slidt da jeg solgte F`eren med ca. 27.000o km på klokken.

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Armand

Dato : 28-02-02 00:48

D@n Dethlefsen <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en
> Jo, jo den er god nok, den omtalte herre har lavet en ny
bagbremseskive
> til den GSX750F jeg havde dengang.

Hæ!
Du klarede det selv (var ellers lige ved at drage dig ind i sagen
igennem en FUT)!

> Men jeg husker desværre heller ikke hvilket materiel den blev lavet
af,
> men duxrek/durex eller noget i den stil, andre.... ?

Jeg genkender legeringen "duplex"; men husker ikke hvorom det sig
drejer.
Om den er relevant ved jeg først efter morgendagens konsultation af
svejseingeniøren på mit arbejde (som forøvrigt var dén der købte min
CB4½'er i foråret, før(!) jeg fik arbejde dér!).

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 28-02-02 06:55

> Hæ!
> Du klarede det selv (var ellers lige ved at drage dig ind i sagen
> igennem en FUT)!

Så har vi jo lige konstanteret at jeg kan noget (næsten) selv ;>)

Fra : Armand

Dato : 28-02-02 16:57

> Så har vi jo lige konstanteret at jeg kan noget (næsten) selv ;>)

Hæ!

Jeg hár forøvrigt fået konstanteret at Duplex-stål ér rustfrit
højstyrkestål, så det må være det at snakken går på!

Og for lige at udvige subj.
Det irriterer mig grusomt at jeg ikke kan erindre hvad det er for et
materiale at Moto Morini's alu-bremseskiver er belagt med!
I baghovedet på mig sidder ordet "Cadmieret" og roder (gældende for
Duplex var intuitionen jo god nok!); men Cadmium er vist ikke så fast et
materiale - Eller?
ANYONE??

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-02-02 17:36

Armand wrote:

> Duplex var intuitionen jo god nok!); men Cadmium er vist ikke så fast et
> materiale - Eller?

> ANYONE??

Det tror jeg ikke. I gamle dage brugte man det som overfladebehandlig lige
som galvanisering. Det er i øvrigt giftigt, og må ikke bruges mere.

Ib Jakobsen