For høj ph-værdi
Fra : Michael Petersen

Dato : 26-02-02 21:56

Ph-værdien i mit akvarie er dessvære kommet op på godt og vel 9. Hvad kan
jeg gøre for at sænke den igen?

På forhånd tak

Jeanette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-02 23:37

Michael Petersen <_michael.petersen@e-privat.dk> skrev i en
> Ph-værdien i mit akvarie er dessvære kommet op på godt og vel 9. Hvad kan
> jeg gøre for at sænke den igen?
>
> På forhånd tak
>
> Jeanette

Man må håbe du måler forkert, ellers skift en masse vand og brug CO2, så
sker det ikke igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ole larsen

Dato : 27-02-02 00:12

Michael Petersen <_michael.petersen@e-privat.dk> skrev i meddelelsen
<3c7bf662$0$46161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Ph-værdien i mit akvarie er dessvære kommet op på godt og vel 9. Hvad kan
> [...]

Hvis du har postevand med en KH på 12-18 som flest her i landet, planter der
gror og
god overfladebevægelse ( evt. gennemluftning ) skal din pH blive høj ( 8-
10 ) og trives
dine fisk, er der ingen grund til at gøre noget. Vi du sænke pH må du sænke
KH og/eller
CO2-gøde. Prøv at nærlæse skemaet " CO2 i ferskvand" på Tropicas site. Godt
nok rækker
skemaet ikke til pH=9, men du kan interpolere - en faktor 10 på CO2 giver
tilnærmelsesvis
1 hel pH-grad så pH=9 sv.t. ca 0,64 mg CO2/L der netop er balancen med luft.
Du kan ikke have megen bioload i akvariet ?

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 27-02-02 00:15

.. Godt
> [...]
luft.
>Du kan ikke have megen bioload i akvariet ?

Ved KH=18

Ole