Min mor er død og hvad nu ?
Fra : Vitae schola

Dato : 26-02-02 21:38

Egentlig ikke det meste spændende spørgsmål jeg til dato har stillet men
sagen er den at min mor døde i dag og i den forbindelse har jeg er par
uafklaret spørgsmål midt i sorgen.

Min mor blev indlagt med stærke mavesmerter men efter et par dage sendte
lægen hende hjem for di som han sagde "det er ikke noget i vejen". 12 timer
efter sprang mors tarme og hun døde i dag efter at have været blevet
opereret 4 gange. Kiruen som opererede mor første gang om natten sagde at
selv en student ikke kunne have overset knuden som forsagede at mors tarme
sprang.

Spørgsmålet er nu hvordan vi kan få stillet lægen til ansvar som udskrev mor
uden at have undersøgt hende. Havde han gjort dette var mor i live i dag.

Et andet spørgsmål er at mor havde et par ting som hendes eget bl.a. særeje
af et hus og hvem tilfalder dette hus nu ?. Min far er heldigvis stadig i
live men han skal vel forblive i uskiftet bo men hvad med mors særeje ?

Min mormor lever stadig men nu hvor min mor er død hvem arver så mormor?.
Min moster og hende alene eller sammen med min far.

Jeg ved at disse spørgsmål kan virke lidt malplaceret i al sorgen i dag men
vi er nødt til at vide hvad der skal ske fremover på nuværende tidspunkt.

--
De Bedste Hilsner
Vitae schola

Fra : jacob nielsen

Dato : 26-02-02 22:48

"Vitae schola" <vitaeschola@tdcadsl.dk> wrote in message

Først må jeg kondolere. Det er altid trist, når ens nære dør

> Spørgsmålet er nu hvordan vi kan få stillet lægen til ansvar som udskrev
mor
> uden at have undersøgt hende. Havde han gjort dette var mor i live i dag.

Jeg ville starte med at tage kontakt til Patientklagenævnet. De behandler
klager over sundhedsvæsnet herunder mangelfulde lægeundersøgelser. Der er et
klageskema på http://www.pkn.dk/ som du skal udfylde, og du kan også læse
mere om hvad der sker ved indgivelse af en klage etc.

I kan muligvis også få erstatning, men jeg må indrømme, at jeg ikke kender
reglerne. I givet fald skal I henvende jer til Patientforsikringen -
http://www.patientforsikringen.dk/ .

> [...]
> af et hus og hvem tilfalder dette hus nu ?. Min far er heldigvis stadig i
> live men han skal vel forblive i uskiftet bo men hvad med mors særeje ?

Det kommer an på hvilken slags særeje, der er tale om. Er der fx. tale om et
skilsmissesæreje, bliver huset fælleseje ved din mors død, mens det ved
fuldstændigt særeje forbliver særeje. Dvs. at ved skilsmissesæreje kan din
far sidde i uskiftet bo med huset, mens det ikke er tilfælde ved
fuldstændigt særeje. Derudover findes der en række kombinationsmuligheder
for særeje.

> Min mormor lever stadig men nu hvor min mor er død hvem arver så mormor?.
> Min moster og hende alene eller sammen med min far.

Her træder du og din eventuelle søskende i din mors sted. Hvis din mor var i
live, skulle hun som udgangspunkt dele lige over med din moster. Da din mor
nu er død, skal du og dine eventuelle søskende dele din mors halvdel mellem
jer. Din far arver derimod ikke noget efter din mormor.

Jeg håber, at det kan hjælpe dig lidt.

Mvh.
Jacob

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 27-02-02 19:48

> [...]
> far sidde i uskiftet bo med huset, mens det ikke er tilfælde ved
> fuldstændigt særeje. Derudover findes der en række kombinationsmuligheder

Hertil kan føjes, at såfremt huset var din mors fuldstændige særeje skal
det ubetinget skiftes.

/Rasmus Mandøe Jensen