Hjælp til spændende og nødvendig lang sag
Fra : Jan B

Dato : 26-02-02 20:48

Kære gruppe!

Jeg har skrevet et sagsforløb i detaljer, som jeg gerne vil have nogle
råd til. Håber I vil hjælpe på mit spørgsmål, som står nederst.

Med venlig hilsen

Maria

Søndag d. 24.02.02 skulle jeg købe et medlemsskab i fitness-kæden Form
& Fitness. Da min kæreste via sit arbejde har en rabataftale med
kæden, der også indebærer en familieordning for beboere i samme
husstand, valgte vi Form & Fitness. Min kæreste oprettede sit
medlemsskab til den aftalte pris kr. 2925,- kontant for et års
Guld-medlemsskab (Guld=adgang og fri træning + 10 x sol til alle Form
& Fitness-centre i hele landet, Sølv= adgang og fri træning KUN i
indmeldelsescenteret eller eet af Form & Fitness' centre.)
Familieordningen var med følgende priser i henhold til den aftale, som
min kærestes firma havde indgået: Kontant kr. 4300,- for 13 måneder
eller 329,- pr. måned i 12 måneder, hvoraf første og sidste måned plus
et administrationsgebyr på kr. 99,- (i alt kr. 757,-) skulle betales
ved indmeldelse.
Men da jeg skulle oprette mit medlemsskab, fortalte sælgeren mig - og
viste i deres interne prismappe både min kæreste og jeg - at Form &
Fitness Parken (hvor vi indmeldte os) havde et specielt tilbud på kr.
199,- pr. måned i 12 måneder via PBS plus et administrationsgebyr på
kr. 99,- for familiemedlemsskab - SØLV-medlemsskab (træning kun i
indmeldelsescenteret=Parken). Ved indmeldelse skulle jeg betale for
første og sidste måned plus et administrationsgebyr kontant (i alt kr.
497,-).
En anden sælger supplerede den første sælger i oprettelsesproceduren
og bekræftede tilbuddet.
Vi spurgte hvorfor, det var så billigt, og fik at vide af begge
sælgere, der var tilstede, at det skyldtes, at Parken var under
ombygning, og tilbuddet gjaldt indtil deres 'Grand Opening d. 6. april
2002'.
I deres priskatalog under "Familieordning" var der sat specielle
mærkater på SØLV-medlemsskabet, der altså udgjorde tilbuddet. Begge
sælgere bekræftede over for min kæreste og jeg, at dette var gældende
og hævede beløbet på min kærestes Dankort.
Jeg udfyldte PBS-aftalen, som jeg fik af sælgeren med navn, adresse,
relevante PBS-oplysninger, cpr-nummer, dato og underskrift, og
sælgeren skrev hvilket center (Parken), der måtte trænes i, og skrev
mit medlemsnummer på. På kontrakten er der ingen felter til at
sælgeren kan underskrive kontrakten. Den første sælger oprettede mig
derefter i deres edb-system og skrev mit medlemsnummer på.
Herefter skulle hun indtaste, hvilket abonnement (medlemsskab) jeg
skulle have, og fortalte mig da, at det specielle tilbud for
SØLV-medlemsskabet ikke havde den specielle tilbudsspris lagt ind, og
hun havde ikke adgang til at rette prisen - ej heller indtaste prisen
manuelt. Jeg spurgte da igen, om tilbuddet ikke var rigtigt, og det
bekræftede begge sælgere, at tilbuddet til 199,- pr. måned var
gældende. Derefter fik jeg en kopi af PBS-aftalen, og sælgeren sagde,
at hun ville bede administrationen om at rette den elektroniske pris
om mandagen (dagen efter). Herefter tilbageførte sælgeren beløbet på
497,- DKK, som vi allerede havde betalt for mit medlemsskab, og
sælgeren bad mig komme tilbage og betale om mandagen. Vi spurgte igen,
om tilbuddet nu stadig gjaldt og fik et bekræftende "JA". Sælgeren bad
derefter MIG om at ringe til administrationen i Form & Fitness om
mandagen og bede dem om at rette prisen i deres system, så jeg kunne
betale mandag aften. Hun fortalte herefter, at hun ville give
administrationen besked også at sørge for at min kontrakt "kom i de
rette hænder".
Mandag ringede jeg til administrationen og fik at vide, at de aldrig
har haft et sådant tilbud på trods af, at der på min kopi af
PBS-aftalen står anført: "Ved tilmelding betales i kontingent kr.
398,- (- som er første og sidste måneds ydelse), et indmeldelses beløb
på kr. ----- og et administrationsgebyr på kr. 99,-. Herefter vil der
via PBS i minimum 10 (Bronze 4) måneder bliver trukket kr. 199,- pr.
måned i kontingent på den angivne bankkonto."
Samtlige beløb i ovenstående citat blev påført af den kvindelige
sælger. Hun oplyste tillige, at jeg - efter selv at have kontaktet
centrets administration - ville få mit endelige medlemskort.
PBS-aftalen er påført det medlemsnummer, jeg fik tildelt, da centret
oprettede mig i deres edb-system.
Kort efter kontaktede min kæreste vedkommende, der om mandagen
oplyste, at Form & Fitness aldrig har haft et sådan tilbud, som ellers
blev oplyst uafhængigt af to af centrets sælgere om søndagen - altså
dagen før. Vedkommende mente endda, at det omtalte SØLV-medlemskab til
kr. 199,- om måneden aldrig har været anført i deres interne
prismappe. Vedkommende oplyste, at hun ikke kunne give tilbuddet, og
at der måtte laves en ny aftale.
Men jeg betragtede min kopi af den udfyldte PBS-aftale som et bindende
tilbud fra fitness-centrets side. Desuden havde jeg accepteret
tilbuddet ved at underskrive aftalen med personlige oplysninger.
Vedkommende henviste til hendes chef, som min kæreste bagefter
kontaktede. Chefen bemærkede igen, at centret aldrig har haft det
omtalte tilbud på SØLV-medlemsskab, men at prisen altid har været kr.
249,- om måneden. Chefen ville undersøge sagen og ringe tilbage
tirsdag.
Da chefen aldrig ringede til kontaktede min kæreste chefen per
telefon tirsdag eftermiddag og blev i stedet henvist til en ny
medarbejder, som - efter hendes eget udsagn - har ansvaret for de to
medarbejdere, som om søndagen oplyste om tilbuddet og udfyldte
PBS-aftalen. Ansvarshavende medarbejder indledte samtalen med at
undskylde og indrømmede, at der var sket en fejl fra de to
medarbejderes side. Hun oplyste tillige, at de aldrig har haft
tilbuddet på kr. 199,- om måneden for en 12 måneders PBS-aftale, som
de to sælgere oplyste om søndag.
Den ansvarshavende medarbejder begrundede nu aftalens ugyldighed
med, at min kæreste havde fået penge tilbage, som var blevet trukket
på hans Dankort, for betaling af kr. 497,- min oprettelse, og at deres
(centrets) varenummer aldrig var blevet påført PBS-aftalen.
Min kæreste oplyste hende, at det ikke er kunden relevant, hvilke
oplysninger centret skriver i nye aftaler, og at vi fik tilbuddet
bekræftet af to af hinanden uafhængige medarbejdere om søndagen måtte
være gældende nok for et tilbud.
Det skal i denne sammenhæng oplyses, at det hos Form & Fitness er
umuligt at fremskaffe en gældende prisliste over deres typer af
medlemsskaber. End ikke over telefon kan priser fremskaffes, men kun
ved personlig henvendelse i centrene, hvor der tillige ikke fremstår
nogle synlige priser.
Min kæreste oplyste til den ansvarshavende medarbejder, at vi - som
kunder - må betragte det som et gældende tilbud, når to af hinanden
uafhængige sælgere oplyser en og samme pris samt samme vilkår for
tilbuddets længde (til og med fitness-centrets såkaldte "Grand
Opening" den 6. april).
Jeg accepterede tilbuddet ved at udfylde PBS-aftalen, som jeg bad om
en kopi af, og ringede jævnfør aftalen med den ene sælger om søndagen
til centrets administration om mandagen, hvorefter jeg senere om
mandagen kunne afhente et elektronisk kort, som bruges til
registrering, når man skal træne i centret.
Form & Fitness mener i dag ikke, at aftalen er gældende fordi:

-   min kæreste fik penge tilbage (som han først ville betale ved
udlevering af det elektroniske kort mandag aften)
-   de to medarbejdere om søndagen havde lavet en fejl ved at
oplyse min kæreste og jeg forkerte priser
-   Form & Fitness ikke har et varenummer på et PBS-tilbud for et
såkaldt SØLV-medlemsskab til kr. 199,- om måneden bindende i 12
måneder
-   ingen medarbejdere kan gå ind og ændre priser manuelt i deres
edb-system.

Den ansvarshavende medarbejder oplyste tirsdag eftermiddag, at kun
hendes direktør - som er bortrejst indtil næste uge - kan ændre og
afvige i centrets tilbud og at det så er op til vedkommende direktør
at afgøre, om jeg skal have tilbuddet, hvilket ansvarshavende
medarbejder ikke mener.
Form & Fitness afviste ved samtlige samtaler om mandagen ethvert
kendskab til, at de (centret) skulle ligge inde med originalen af
PBS-aftalen og at den nogensinde skulle være udfyldt. Derfor bad de
min kæreste og jeg om at medbringe en kopi af aftalen.
Først tirsdag - efter at være blevet direkte adspurgt af min kæreste
- oplyste den ansvarshavende medarbejder, at hun lå inde med den
originale PBS-aftale, men at hun "da godt ville se vores bevis på
aftalen."
Hun tilbød - som en midlertidig løsning - at jeg kan få et gratis
ugekort til centret, indtil hendes direktør kommer tilbage fra rejse i
næste uge. Men hun slog samtidig fast, at det ene og alene er op til
direktøren at afgøre, om der helt ekstraordinært kan afviges fra deres
normale priser på familiemedlemsskabs SØLV-kort.

Spørgsmålet er så:

Hæfter Form & Fitness for det tilbud, der blev afgivet om søndagen, og
som står anført i den PBS-aftale, som jeg i kopi fik udleveret af
sælgeren samme dag - eller kan Form & Fitness kræve aftalen
annulleret?

Fra : Peter G C

Dato : 27-02-02 16:25

"Jan B" <jan_bjarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> som står anført i den PBS-aftale, som jeg i kopi fik udleveret af
> sælgeren samme dag - eller kan Form & Fitness kræve aftalen

Aftalen/tilbuder er bindende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com