|
| Har man lov til at dømme en falsk lære? Fra : Ole Madsen |
Dato : 26-02-02 20:24 |
| | |
Benedikte Brisson (26-02-2002)
| Kommentar Fra : Benedikte Brisson |
Dato : 26-02-02 21:53 |
|
Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
news:3c7be0bd$0$46115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> Romerne 14:4 Hvem er du, som dømmer en andens Tjener? For sin egen Herre
> står eller falder han; men han skal blive stående, thi Herren er mægtig
til
> at lade ham stå.
Hvorfor citerer du egentlig en gammel oversættelse, når 1992-oversættelsen
nu er tilgængelig på http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen.html ?
> Her dette skriftsted noget med dette emne at gøre, eller er det taget ud
af
> sin sammenhæng?
Så vidt jeg kan se, river du et enkelt vers ud af sammenhængen. Den passage
handler jo netop om, at vi IKKE skal dømme mennesker, der gør tingene
anderledes end vi selv, hvad angår afgudsofferkød, opfattelsen af helligdage
og den slags.
> Har vi lov at dømme en tjener som fører falsk lære?
Læren ja, tjeneren nej. Men så skal læren altså også være MEGET falsk - vi
skal i følge Paulus ikke dømme bagateller.
Venlig hilsen Dikte
| |
Ole Madsen (26-02-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 26-02-02 22:25 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
news:a5gskk$9ns$1@sunsite.dk...
>
> Hvorfor citerer du egentlig en gammel oversættelse, når 1992-oversættelsen
> nu er tilgængelig på http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen.html ?
Den gamle er den jeg bedst kan li
>
> Så vidt jeg kan se, river du et enkelt vers ud af sammenhængen. Den
passage
> handler jo netop om, at vi IKKE skal dømme mennesker, der gør tingene
> anderledes end vi selv, hvad angår afgudsofferkød, opfattelsen af
helligdage
> og den slags.
Jeg er enig med dig, men det bunder i en samtale jeg havde med en broder i
dag, som jeg egentlig kom til at misforstå, ud fra dette skriftsted som han
kom med. Jeg ved godt nu at sammenhængen har som du nævner, med små ting som
ikke har noget med frelsen at gøre
> > Har vi lov at dømme en tjener som fører falsk lære?
>
> Læren ja, tjeneren nej. Men så skal læren altså også være MEGET falsk - vi
> skal i følge Paulus ikke dømme bagateller.
Det er jeg enig med dig i, men er det også forkert at gøre opmærksom på at
en lærer fører forkert lære? det er jeg i tvivl om hvad bibelen siger
Ole
| |
Ole Madsen (26-02-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 26-02-02 22:28 |
|
"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
news:a5gskk$9ns$1@sunsite.dk...
>
> Læren ja, tjeneren nej. Men så skal læren altså også være MEGET falsk - vi
> skal i følge Paulus ikke dømme bagateller.
Jeg hentyder til JDS eller troebevægelsen
Ole
| |
Andreas Falck (26-02-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 26-02-02 22:55 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7bfde2$0$46161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
> news:a5gskk$9ns$1@sunsite.dk...
> > Læren ja, tjeneren nej. Men så skal læren altså også være
> > MEGET falsk - vi skal i følge Paulus ikke dømme bagateller.
>
> Jeg hentyder til JDS eller troebevægelsen
Og DET er ikke småting og bagateller!
Og Jesus advarer os om at en smule surdej fordærver hele dejen. Selv
små vildfarelser er farlige for vor tro, og må tages seriøst.
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad siger Bibelen" - http://bibel-skole.dk/
| |
E.Dalgas (27-02-2002)
| Kommentar Fra : E.Dalgas |
Dato : 27-02-02 00:44 |
|
Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5h07o$27u$1@egon.worldonline.dk...
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c7bfde2$0$46161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message
> > news:a5gskk$9ns$1@sunsite.dk...
>
> > > Læren ja, tjeneren nej. Men så skal læren altså også være
> > > MEGET falsk - vi skal i følge Paulus ikke dømme bagateller.
> >
> > Jeg hentyder til JDS eller troebevægelsen
>
> Og DET er ikke småting og bagateller!
Meget af det er.
> Og Jesus advarer os om at en smule surdej fordærver hele dejen. Selv
> små vildfarelser er farlige for vor tro, og må tages seriøst.
Så er det jo godt at alle kristne er født på ny og dermed har fået øjnene op
for Guds ord. Det skriftsted du nævner her kan misbruges i uendelig grad og
bliver det.
--
E.Dalgas
| |
Ole Madsen (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 27-02-02 01:53 |
|
"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
news:3c7c1dff$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Så er det jo godt at alle kristne er født på ny og dermed har fået øjnene
op
> for Guds ord. Det skriftsted du nævner her kan misbruges i uendelig grad
og
> bliver det.
Giver Paulus nogen skriftsteder som underbygger at vi skal veje, og hvad vi
skal veje?
Ole
| |
E.Dalgas (27-02-2002)
| Kommentar Fra : E.Dalgas |
Dato : 27-02-02 12:57 |
|
Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7c2dc4$0$56572$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
> news:3c7c1dff$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > Så er det jo godt at alle kristne er født på ny og dermed har fået
øjnene
> op
> > for Guds ord. Det skriftsted du nævner her kan misbruges i uendelig grad
> og
> > bliver det.
>
> Giver Paulus nogen skriftsteder som underbygger at vi skal veje, og hvad
vi
> skal veje?
Øh, bestiller han andet ? Jeg gider ikke tærske langhalm på det her da
sagen, langt hen af vejen, drejer sig om hvortil hver enkelt er nået i sit
personlige liv med Herren. Hvis din mission er at advare mod "falsk lære" og
hvis din forståelse af "falsk lære" ikke er underlagt Guds ords autoritet,
bliver alt hvad du lige føler er forkert, til falsk lære. Mao, hvis du vil
dømme kristenheden er der rigeligt at tage fat på, men tro ikke at jeg gør
arbejdet for dig. For at forstå Paulus, må du gøre dig klart at han betrager
et evangelium som strider mod det evangelium han fik betroet af Herren, som
værende ugyldigt i hans tidshusholdning. Så punkt nr et er at finde ud af
hvad det var for et evangelium Paulus fik betroet. Dernæst er der de klare
udsagn fra Jesus selv, om falske profeter og Johannes ord om antikrist ånd
som må sidestilles med forståelsen af Paulus, samt en række andre forhold
der må overvejes i lyset af Paulus´ evangelium. Altså et meget omfattende
arbejde med at tolke skriften og kende kristenhedens kringel kroge er det
der står for døren hvis du vil begive dig ud i denne tjeneste for Herren.
For jeg tror det kræver en *lære* for at bedømme en *lære*, med hele den
grundighed, erfaring og indsigt som kendetegner denne tjeneste.
Afslutningsvis skulle man måske skrive "længe leve the world wide web" for
nu kan enhver jo downloade et utal af såkaldte "advarsler" helt uden sved på
panden. Det er jo bare at vælge mellem udvalget og finde det der lige passer
ind i ens kram og vupti ! Man er nu blevet istand til at dømme sine brødre,
tror du ???
v1 Mine brødre! ikke mange af jer må søge at blive lærere. I skal vide, at
vi får en desto strengere dom. v2 Vi fejler jo alle i mange ting; hvis en
ikke fejler med sine ord, så er han en fuldkommen mand, i stand til også at
holde hele sit legeme i tømme. v3 Når vi lægger bidsel i munden på hestene,
for at de skal lystre os, så kan vi også styre hele deres krop. v4 Se, også
skibene, som er så store og drives af stærke vinde, de styres dog med et
ganske lille ror, hvorhen styrmandens hu står. v5 Sådan er også tungen et
lidet lem, men kan dog prale af store ting. Se, hvorden mindste ild kan
sætte den største skov i brand! v6 Også tungen er en ild. Som en verden af
uretfærdighed sidder tungen blandt vore lemmer; den besmitter hele
legemet,ja, sætter »tilværelsens hjul« i brand og er selv sat i brand af
Helvede. v7 Thi enhver art af vilde dyr og fugle, krybdyr og havdyr, kan
tæmmes og er blevet tæmmet af mennesker; v8 men tungen kan intet menneske
tæmme, rastløs og ond som den er, fuld af dødbringende gift. v9 Med den
velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi menneskene, som er
skabt, så de ligner Gud. v10 Af den selv samme mund udgår både velsignelse
og forbandelse. Mine brødre! således bør det ikke være. v11 Kan samme
kildevæld give både velsmagende og bittert vand? v12 Kan et figentræ, mine
brødre! bære oliven, eller et vintræ figener? Ej heller kan en salt kilde
give fersk vand.
v13 Er der nogen viis og forstandig iblandt jer, så skal han ved sin gode
færd lade det komme frem i gerning med visdommens sagtmodighed. v14 Men
huser I bitter misundelse og egennytte i jeres hjerter, så ros jer ikke
løgnagtigt på trods af sandheden! v15 Den »visdom« kommer ikke ovenfra, men
er jordisk, sjælelig, og stammer fra de onde ånder. v16 Thi hvor der er
misundelse og egennytte, dér er forvirring og alt, hvad ondt er. v17 Men
visdommen ovenfra er først og fremmest ren, dernæst fredelskende, mild,
hensynsfuld, fyldt med barmhjertighed og gode frugter, fri for partiskhed og
hykleri. v18 Og retfærdighed er frugt af en sæd, der sås i fred til gavn for
dem, som stifter fred. (Jakob.kap, 3.)
--
E.Dalgas
| |
Ole Madsen (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 27-02-02 13:21 |
|
"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
news:3c7cc9d7$0$203$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
>
> Øh, bestiller han andet ? Jeg gider ikke tærske langhalm på det her da
> sagen, langt hen af vejen, drejer sig om hvortil hver enkelt er nået i sit
> personlige liv med Herren. Hvis din mission er at advare mod "falsk lære"
og
> hvis din forståelse af "falsk lære" ikke er underlagt Guds ords autoritet,
> bliver alt hvad du lige føler er forkert, til falsk lære. Mao, hvis du vil
> dømme kristenheden er der rigeligt at tage fat på, men tro ikke at jeg gør
> arbejdet for dig.
Men det er jeg ikke ude på
For at forstå Paulus, må du gøre dig klart at han betrager
> et evangelium som strider mod det evangelium han fik betroet af Herren,
som
> værende ugyldigt i hans tidshusholdning. Så punkt nr et er at finde ud af
> hvad det var for et evangelium Paulus fik betroet. Dernæst er der de klare
> udsagn fra Jesus selv, om falske profeter og Johannes ord om antikrist ånd
> som må sidestilles med forståelsen af Paulus, samt en række andre forhold
> der må overvejes i lyset af Paulus´ evangelium. Altså et meget omfattende
> arbejde med at tolke skriften og kende kristenhedens kringel kroge er det
> der står for døren hvis du vil begive dig ud i denne tjeneste for Herren.
> For jeg tror det kræver en *lære* for at bedømme en *lære*, med hele den
> grundighed, erfaring og indsigt som kendetegner denne tjeneste.
Det tror jeg er rigtigt
> Afslutningsvis skulle man måske skrive "længe leve the world wide web" for
> nu kan enhver jo downloade et utal af såkaldte "advarsler" helt uden sved
på
> panden. Det er jo bare at vælge mellem udvalget og finde det der lige
passer
> ind i ens kram og vupti ! Man er nu blevet istand til at dømme sine
brødre,
> tror du ???
Man har ikke noget ud af at dømme andre
Ole
| |
E.Dalgas (27-02-2002)
| Kommentar Fra : E.Dalgas |
Dato : 27-02-02 13:56 |
|
Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev
>
> Man har ikke noget ud af at dømme andre.
Det kommer an på dit motiv, dit formål og på hvilket grundlag, du
(be)dømmer.
--
E.Dalgas
| |
Ernst Pedersen (26-02-2002)
| Kommentar Fra : Ernst Pedersen |
Dato : 26-02-02 22:56 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7be0bd$0$46115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Romerne 14:4 Hvem er du, som dømmer en andens Tjener? For sin egen Herre
> står eller falder han; men han skal blive stående, thi Herren er mægtig
til
> at lade ham stå.
>
> Her dette skriftsted noget med dette emne at gøre, eller er det taget ud
af
> sin sammenhæng?
> Har vi lov at dømme en tjener som fører falsk lære?
>
Efter min mening - nej. Vi kan bedømme, hvis vi ellers har visdom til det.
Gud alene dømmer. Det er der mange skriftsteder i NT der understreger.
I flæng: Matt. 7, 1-5. Matt. 13, 24-30. Lukas 6, 37 o.m.f.
Find eet sted i NT hvor vi vejledes i at *dømme*.
vh.
Ernst
| |
Ole Madsen (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 27-02-02 01:57 |
|
"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3c7c04b0$0$18441$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>Matt. 13, 24-30.
Skal vi ikke advare imod dem som sår Urgræs
>Lukas 6, 37 o.m.f.
Denne handler mere om nogen som har gjort noget imod en
Ole
| |
Ernst Pedersen (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Ernst Pedersen |
Dato : 27-02-02 13:34 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7c2ed7$0$56555$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> news:3c7c04b0$0$18441$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >
>
> >Matt. 13, 24-30.
>
> Skal vi ikke advare imod dem som sår Urgræs
>
> >Lukas 6, 37 o.m.f.
>
> Denne handler mere om nogen som har gjort noget imod en
>
> Ole
At advare er jo et fortolkningsspm. Hvis jeg ser eller hører noget, som
efter min bedømmelse er f.eks. vildfarelse, vil jeg ud fra skriften
vejlede/advare dem i min nærhed om det. Jeg vil ikke fare frem og dømme, men
lade Gud gøre det, og sørge for mit eget gudsforhold er på plads.
mv.
Ernst
| |
Ole Madsen (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Ole Madsen |
Dato : 27-02-02 13:41 |
|
"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3c7cd257$0$25888$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c7c2ed7$0$56555$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> At advare er jo et fortolkningsspm. Hvis jeg ser eller hører noget, som
> efter min bedømmelse er f.eks. vildfarelse, vil jeg ud fra skriften
> vejlede/advare dem i min nærhed om det. Jeg vil ikke fare frem og dømme,
men
> lade Gud gøre det, og sørge for mit eget gudsforhold er på plads.
Det er en god vinkel
Ole
| |
Lyrik (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 27-02-02 02:23 |
|
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7be0bd$0$46115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Romerne 14:4 Hvem er du, som dømmer en andens Tjener? For sin egen Herre
> står eller falder han; men han skal blive stående, thi Herren er mægtig
til
> at lade ham stå.
>
> Her dette skriftsted noget med dette emne at gøre, eller er det taget ud
af
> sin sammenhæng?
> Har vi lov at dømme en tjener som fører falsk lære?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Falsk lære i NT forstand er noget helt andet end "falsk lære" praktiseret
blandt vore dages kristne sekter.
NT's falske lære er -den som ikke forklarer Jesus som Kristus/Messias og
kommet i kødet som ægte menneske.
I moderne sekterisk forstand kunne det være at forklare den store trængsel
på en anden måde end den i menigheden gængse.
Når NT siger at enhver der tror på Jesus og på at Gud opvakte ham fra de
døde vil blive frelst, så består falsk lære i at fornægte disse fundamentale
sandheder.
For når så få sandheder kan give et menneske frelsen, så stempler det hele
"falsk-lære-syndromet"
I 1. Korintherbrev omtales at Korintherne ikke troede på opstandelsen. Denne
falske lære medførte ikke engang at menigheden blev ekskomunikeret, selv
ikke når de sad og drak sig fulde i altervinen, mens de frådsede i
nadvermåltidet og lod andre brødre sulte ved samme lejlighed.
Ville du Ole i dine sjælekvaler omkring vranglære have gjort noget ved
dem/det?
Ja! Det ville have været for stift i dag. Det er slet ikke
uoverensstemmelser af så gedigen kvalitet som får vranglæreprædikatet.
Op ad døre og ned ad stolper om "Jesus døde i ånden!" -vranglærekanonerne
er ladt!
Jeg må indrømme at mennesker der kan fremvride så
"Rubik-terningagtige-teologiske spidsfindigheder", burde ud og hugge brænde
i stedet for.
Helt ærligt, jeg gider ikke engang tænke over "problemet"- lige så lidt som
jeg ville spekulere over hvad Jesus tørrede røv i!
Teologien er Jesus, frelsen er Jesus. Vranglæren er ikke-Jesus!
Jens
| |
Andreas Falck (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 27-02-02 08:30 |
|
"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:a5hceg$89g$1@news.cybercity.dk...
[ ... ]
> - lige så lidt som jeg ville spekulere over
> hvad Jesus tørrede røv i!
Dét er sandelig seriøs teologi! Og siger vel alt om det niveau du
teologisk bevæger dig på.
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad siger Bibelen" - http://bibel-skole.dk/
| |
Grag Flam (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Grag Flam |
Dato : 27-02-02 13:35 |
|
> > - lige så lidt som jeg ville spekulere over
> > hvad Jesus tørrede røv i!
>
> Dét er sandelig seriøs teologi! Og siger vel alt om det niveau du
> teologisk bevæger dig på.
>
> Andreas Falck
Kære Jens,
Andreas Falck har ret. Det er den kristnes pligt at forfølge og bekæmpe
de
vantro. Sådan har det altid været, og sådan er det i dag.
Kærlig hilsen
Grag Flam
--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
| |
Peter B. Juul (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 27-02-02 15:01 |
|
"Grag Flam" <grag_flam@hotmail.com> writes:
> Andreas Falck har ret. Det er den kristnes pligt at forfølge og bekæmpe
> de
> vantro. Sådan har det altid været, og sådan er det i dag.
Ti nu stille, Søren. Vi er dødtrætte af dit evige vås.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.
I speak only 0}._.{0 Og så åbner vi en grønthandel."
for myself. O/ \O
| |
Grag Flam (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Grag Flam |
Dato : 28-02-02 10:29 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
news:m3it8jm3br.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Ti nu stille, Søren. Vi er dødtrætte af dit evige vås.
Jeg er ikke Søren.
Vh Grag Flam
--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG
| |
Lyrik (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 28-02-02 12:14 |
|
"Grag Flam" <grag_flam@hotmail.com> wrote in message
news:095543dc8602b6854a1decb5d6b6ea46.68147@mygate.mailgate.org...
> > > - lige så lidt som jeg ville spekulere over
> > > hvad Jesus tørrede røv i!
> >
> > Dét er sandelig seriøs teologi! Og siger vel alt om det niveau du
> > teologisk bevæger dig på.
> >
> > Andreas Falck
>
> Kære Jens,
>
> Andreas Falck har ret. Det er den kristnes pligt at forfølge og bekæmpe
> de
> vantro. Sådan har det altid været, og sådan er det i dag.
>
> Kærlig hilsen
>
> Grag Flam
++++++++++++++++++++++++++++++
Tak for opmuntringen!
Jeg er altid klar til en rask lille 30-års religionskrig!
Det er nødvendigt at idéerne kæmper imod hinanden og bringer bare en lille
bitte forbedring med ind i næste generation.
Lige som man vokser op og sætter børn i verden, og oplærer dem, og-derefter
har udspillet sin rolle,- således har man også en rolle der skal udfyldes,
ved at de forbedringer til samfundslivet man er svanger med -fødes og
bringer sine børn til næste generation.
Inkluderer det en 30 års religionskrig- so be it!
"Shadows and dust"
"What we do in life,- eccoes in eternity!"
Kærlig hilsen
Jens
| |
Niels (27-02-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 27-02-02 14:18 |
|
"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:a5hceg$89g$1@news.cybercity.dk...
> Falsk lære i NT forstand er noget helt andet end "falsk lære" praktiseret
> blandt vore dages kristne sekter.
> NT's falske lære er -den som ikke forklarer Jesus som Kristus/Messias og
> kommet i kødet som ægte menneske.
Der er nok mere i det end som så..
Falsk lære kan sagtens være en forkyndelse, som indeholder frelsesbudskabet,
men som også på en eller anden måde lader folk tro, at der er andre veje til
himlen... f.eks. lov.
> I moderne sekterisk forstand kunne det være at forklare den store trængsel
> på en anden måde end den i menigheden gængse.
Ikke enig, jeg har hørt trængslen diskuteret i menigheden samt i andre
menigheder uden at det gav anledning til andet end eftertanke.
> Ja! Det ville have været for stift i dag. Det er slet ikke
> uoverensstemmelser af så gedigen kvalitet som får vranglæreprædikatet.
Jow, men for at det kunne ske skulle den første tids nadver, som var i
forbindelse med måltidet, genindføres
> Helt ærligt, jeg gider ikke engang tænke over "problemet"- lige så lidt
som
> jeg ville spekulere over hvad Jesus tørrede røv i!
fy..
> Teologien er Jesus, frelsen er Jesus. Vranglæren er ikke-Jesus!
Teologien er menneskers, idet teologi vist betyder et eller andet med "læren
om", Frelsen ER Jesus.. Vranglære er ikke fra Gud..
Men mennesker som Gud har kaldt, kan jo komme galt afsted og få fyret noget
møj af på en dårlig dag (som kan vare nogle år)
Skal vi så dømme ham for det, eller bede for Ham?
Niels
| |
BO RØNSGAARD (28-02-2002)
| Kommentar Fra : BO RØNSGAARD |
Dato : 28-02-02 13:08 |
|
"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
news:bl5f8.63$eq3.1894@news.get2net.dk...
> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> news:a5hceg$89g$1@news.cybercity.dk...
>
> > Falsk lære i NT forstand er noget helt andet end "falsk lære"
praktiseret
> > blandt vore dages kristne sekter.
> > NT's falske lære er -den som ikke forklarer Jesus som Kristus/Messias og
> > kommet i kødet som ægte menneske.
>
> Der er nok mere i det end som så..
>
> Falsk lære kan sagtens være en forkyndelse, som indeholder
frelsesbudskabet,
> men som også på en eller anden måde lader folk tro, at der er andre veje
til
> himlen... f.eks. lov.
>
> > I moderne sekterisk forstand kunne det være at forklare den store
trængsel
> > på en anden måde end den i menigheden gængse.
>
> Ikke enig, jeg har hørt trængslen diskuteret i menigheden samt i andre
> menigheder uden at det gav anledning til andet end eftertanke.
>
> > Ja! Det ville have været for stift i dag. Det er slet ikke
> > uoverensstemmelser af så gedigen kvalitet som får vranglæreprædikatet.
>
> Jow, men for at det kunne ske skulle den første tids nadver, som var i
> forbindelse med måltidet, genindføres
>
>
> > Helt ærligt, jeg gider ikke engang tænke over "problemet"- lige så lidt
> som
> > jeg ville spekulere over hvad Jesus tørrede røv i!
>
> fy..
>
> > Teologien er Jesus, frelsen er Jesus. Vranglæren er ikke-Jesus!
>
> Teologien er menneskers, idet teologi vist betyder et eller andet med
"læren
> om", Frelsen ER Jesus.. Vranglære er ikke fra Gud..
>
> Men mennesker som Gud har kaldt, kan jo komme galt afsted og få fyret
noget
> møj af på en dårlig dag (som kan vare nogle år)
>
> Skal vi så dømme ham for det, eller bede for Ham?
>
> Niels
Det er kun Gud som kan dømme!
og vi bør bede for ham!
Bo
| |
Niels (28-02-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 28-02-02 17:39 |
|
"BO RØNSGAARD" <ronsgaard@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3c7e1c2f$0$10845$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Skal vi så dømme ham for det, eller bede for Ham?
> >
> > Niels
>
> Det er kun Gud som kan dømme!
Nope, vi dømmer ofte, se bare i den tråd du startede, der er du af flere med
rette (be)dømt til at bruge en anden nyhedsgruppe.
Men Bibelen lærer os at vi ikke "må" dømme, og at konsekvensen af at dømme
er at vi vil blive dømt med den samme dom som vi dømmer andre med.
>
> og vi bør bede for ham!
Helt afgjort.
Niels
| |
|
|