/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremsevæskeskift, hvor tit ?
Fra : Thomas Jensen


Dato : 26-02-02 19:51

Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen

Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med bremsevæske ?

Hvor tit skal man skifte denne ?

mvh
Thomas Jensen
XJ 600s div ´96



 
 
bill gates (26-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 26-02-02 20:01

Man "skal" skift mindst hvert 2 år, men 1 gang om året hvis man vil undgå
for stort vandindhold og korrotion i stempler og caliperne samt bibeholde
det høje kogepunkt så man ikke får damplommer i systemet.


"Thomas Jensen" <oelhunden@oelhunden.dk> wrote in message
news:3c7bd87c$0$39801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen
>
> Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med bremsevæske ?
>
> Hvor tit skal man skifte denne ?
>
> mvh
> Thomas Jensen
> XJ 600s div ´96
>
>



Claus Rittig (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 26-02-02 22:24

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:uXQe8.8901$Rz2.334412@news010.worldonline.dk...
> Man "skal" skift mindst hvert 2 år, men 1 gang om året hvis man vil undgå
> for stort vandindhold og korrotion i stempler og caliperne samt bibeholde
> det høje kogepunkt så man ikke får damplommer i systemet.

Ja, det skal man...
Jeg har lige skilt min kaliper fra '88 ad, der er _ALDRIG_ blevet skiftet
bremsevædske, og den bremse har kørt rigtig mange timer på motocross baner
og enduro spor. Der er ingen korrosion, ingen defekter og min bremse har
altid været eksemplarisk. Jeg kan naturligvis ikke måle vandindholdet, men
jeg tror måske ikke det er nogen katastrofe at glemme et bremsevædskeskift,
med mindre man virkelig har brug for at køre sine bremser varme - RR for
eksempel.
Nå, jeg tror altså bare ikke det er SÅ vigtigt at skifte bremsevædsken tit.

Rittig



bill gates (26-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 26-02-02 23:10

Jeg kan kun sige at du er en heldig kartoffel, det er langt fra at det intet
fejler efter så mange år, nu ved jeg så ikke om du har efter fyldt og luftet
ud når du har skiftet klodser så det måske har hjulpet.

> Ja, det skal man...
> Jeg har lige skilt min kaliper fra '88 ad, der er _ALDRIG_ blevet skiftet
> bremsevædske, og den bremse har kørt rigtig mange timer på motocross baner
> og enduro spor. Der er ingen korrosion, ingen defekter og min bremse har
> altid været eksemplarisk. Jeg kan naturligvis ikke måle vandindholdet, men
> jeg tror måske ikke det er nogen katastrofe at glemme et
bremsevædskeskift,
> med mindre man virkelig har brug for at køre sine bremser varme - RR for
> eksempel.
> Nå, jeg tror altså bare ikke det er SÅ vigtigt at skifte bremsevædsken
tit.
>
> Rittig
>
>



Claus Rittig (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 26-02-02 23:46

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:%ITe8.9787$Rz2.347233@news010.worldonline.dk...
> Jeg kan kun sige at du er en heldig kartoffel, det er langt fra at det
intet
> fejler efter så mange år, nu ved jeg så ikke om du har efter fyldt og
luftet
> ud når du har skiftet klodser så det måske har hjulpet.

Heldig? Måske. Fortæl mig om de symptomer du oplever, når din bremsevædske
er ved at blive for gammel?
Jeg har måske efterfyldt af og til, det kan jeg ikke huske, men jeg har
aldrig luftet bremse ud på mine Hondaer. Min nuværende har jeg haft siden
'92 og den har heller aldrig fået skiftet bremsevædske.
Hvorfor skulle jeg dog lufte ud når jeg skifter klodser? Jeg skifter klodser
3-4 gange om året, og jeg har også skiftet skive 2 gange på Hondaen, men
altså aldrig bremsevædske.

Rittig

PS: Mine Honda-bremser har altid været gode, måske derfor jeg ikke har
skiftet vædske. På min Kawa og på den Yamaha YZ400F jeg havde skiftede jeg
bremsevædske, for de bremser var ikke ret gode. Kawaen har jeg luftet ud 4-5
gange og skiftet vædske 3 gange, men det er stadig en lortebremse, svampet
som var det fælgbremsen på en gammel damecykel. Jeg mistænker bremseslangen
for at være for blød, for de fleste af de Kawa KX'er jeg har tjekket har
været ligeså svampede som min.



bill gates (27-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 27-02-02 00:13


Det er lige netop det som er problemet med bremsevæske at man kan ikke se om
den er ok, vandinholdet stiger i BV og når bremsen så bliver varm begynder
den faktisk at koge temmelig hurtigt, nu kan jeg ikke lige huske kogepunktet
på dot5 men 4´erne er 270 grader og der står faktisk på Lookheeds BV at den
skal skiftes hvert år,jeg var lige ude og kikke, og det kan sagtens komme
ned på 150 grader indefor ganske få år, man kan måle det og mange værksteder
har så de kan klare det, og oftes opstår der tæring i aluen i caliperen og
stemplet og den bliver utæt.

din kava kan godt lyde til at have en dårlig BR.slange de kan faktisk blive
så opsmulmede at der ikke er hul i mere og væsken kan ikke løbe tilbage og
bremsen hænger, og der er meget kvali. forskel på slanger, nogle er så bløde
i gummiblandningen/vævningen at man ikke engang får den hård med en ny
slange.



> > Jeg kan kun sige at du er en heldig kartoffel, det er langt fra at det
> intet
> > fejler efter så mange år, nu ved jeg så ikke om du har efter fyldt og
> luftet
> > ud når du har skiftet klodser så det måske har hjulpet.
>
> Heldig? Måske. Fortæl mig om de symptomer du oplever, når din bremsevædske
> er ved at blive for gammel?
> Jeg har måske efterfyldt af og til, det kan jeg ikke huske, men jeg har
> aldrig luftet bremse ud på mine Hondaer. Min nuværende har jeg haft siden
> '92 og den har heller aldrig fået skiftet bremsevædske.
> Hvorfor skulle jeg dog lufte ud når jeg skifter klodser? Jeg skifter
klodser
> 3-4 gange om året, og jeg har også skiftet skive 2 gange på Hondaen, men
> altså aldrig bremsevædske.
>
> Rittig
>
> PS: Mine Honda-bremser har altid været gode, måske derfor jeg ikke har
> skiftet vædske. På min Kawa og på den Yamaha YZ400F jeg havde skiftede jeg
> bremsevædske, for de bremser var ikke ret gode. Kawaen har jeg luftet ud
4-5
> gange og skiftet vædske 3 gange, men det er stadig en lortebremse, svampet
> som var det fælgbremsen på en gammel damecykel. Jeg mistænker
bremseslangen
> for at være for blød, for de fleste af de Kawa KX'er jeg har tjekket har
> været ligeså svampede som min.
>
>



Claus Rittig (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-02-02 17:12

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:HDUe8.9813$Rz2.350404@news010.worldonline.dk...
>
> Det er lige netop det som er problemet med bremsevæske at man kan ikke se
om
> den er ok, vandinholdet stiger i BV og når bremsen så bliver varm begynder
> den faktisk at koge temmelig hurtigt, nu kan jeg ikke lige huske
kogepunktet
> på dot5 men 4´erne er 270 grader og der står faktisk på Lookheeds BV at
den
> skal skiftes hvert år,jeg var lige ude og kikke, og det kan sagtens komme
> ned på 150 grader indefor ganske få år, man kan måle det og mange
værksteder
> har så de kan klare det, og oftes opstår der tæring i aluen i caliperen og
> stemplet og den bliver utæt.

Okay. Så da min bremse aldrig har kogt og der ikke er tegn på korrosion, så
betyder det at det er helt okay at jeg kun skifter bremsevædske hvert 10.
år, ikkesandt? Det er jo ikke fly-bremser jeg kører rundt med, til
off-road/motocross/enduro brug bliver bremserne nok ikke så varme at der er
den store risiko.

> din kava kan godt lyde til at have en dårlig BR.slange de kan faktisk
blive
> så opsmulmede at der ikke er hul i mere og væsken kan ikke løbe tilbage og
> bremsen hænger, og der er meget kvali. forskel på slanger, nogle er så
bløde
> i gummiblandningen/vævningen at man ikke engang får den hård med en ny
> slange.

Det lyder som en god historie Har du eksempler fra virkelighedens
verden? Jeg har ganske vist kun kørt motorcykler i 21 år, men jeg har aldrig
oplevet sådan noget. Heller ikke hørt om det.

Tjek lige din citationsteknik, man plejer at svare under det man citerer.

Mvh.
Rittig



Ib Jakobsen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 27-02-02 17:32

Claus Rittig wrote:

> Det lyder som en god historie Har du eksempler fra virkelighedens
> verden? Jeg har ganske vist kun kørt motorcykler i 21 år, men jeg har aldrig
> oplevet sådan noget. Heller ikke hørt om det.

Jeg er godt stødt på det et par gange. Godt nok på biler. Men så er det også
over en periode på 24 år. Skærer man en sådan slange op, så er den helt bugnet
op så den er lukket.

Egentligt en sjov historie, det der med bremsevæske. For en 5-6 år siden lavede
FDM check på en række værksteder. Og bremsevæsken var ikke blevet skiftet. De
værksteder blev udråbt som lystmordere. På daværende fidonet havde vi en
helvedes diskussion. Jeg påstod at størstedelen kunne nøjes med vand tilsat
frostvæske/antirust additiver. Det er vist meget sjældent man kan køre så
caliberene når kogepunktet.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



bill gates (27-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 27-02-02 20:33


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3C7D0A06.2B1E9B26@post.tele.dk...
> Claus Rittig wrote:
>
> > Det lyder som en god historie Har du eksempler fra virkelighedens
> > verden? Jeg har ganske vist kun kørt motorcykler i 21 år, men jeg har
aldrig
> > oplevet sådan noget. Heller ikke hørt om det.
>
> Jeg er godt stødt på det et par gange. Godt nok på biler. Men så er det
også
> over en periode på 24 år. Skærer man en sådan slange op, så er den helt
bugnet
> op så den er lukket.
>

godt der også er andre der har oplevet det så er man da ikke helt idiot.


> Egentligt en sjov historie, det der med bremsevæske. For en 5-6 år siden
lavede
> FDM check på en række værksteder. Og bremsevæsken var ikke blevet skiftet.
De
> værksteder blev udråbt som lystmordere. På daværende fidonet havde vi en
> helvedes diskussion. Jeg påstod at størstedelen kunne nøjes med vand
tilsat
> frostvæske/antirust additiver. Det er vist meget sjældent man kan køre så
> caliberene når kogepunktet.
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>


Enig, men det må man jo ligesom give de danske fartgrænse en del at
"skylden" og dem som så køre lidt hårdere skal så være lidt mere opmærksom
på det, for det er ikke nogen løgn historie.



Ib Jakobsen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 27-02-02 21:30

bill gates wrote:

> Enig, men det må man jo ligesom give de danske fartgrænse en del at
> "skylden" og dem som så køre lidt hårdere skal så være lidt mere opmærksom
> på det, for det er ikke nogen løgn historie.

Nej, men det er tæt. At der er løgn. Jeg har set bremser der har hængt, og som
har været kørt varme. Så varme at støvhætterne har været forkullede. Der har
ikke været kommet damplommer i. Typisk gamle bremser med gammel bremsevæske. Med
et målt kogepunkt på 120°C.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Claus Rittig (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-02-02 23:27

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:_vaf8.12459$PE.623108@news000.worldonline.dk...

> Enig, men det må man jo ligesom give de danske fartgrænse en del at
> "skylden" og dem som så køre lidt hårdere skal så være lidt mere opmærksom
> på det, for det er ikke nogen løgn historie.

Hvordan kan det have noget med hastighedsgrænserne at gøre?

Rittig



bill gates (27-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 27-02-02 23:39

Hvor varm kan en caliber blive for at bremse ned fra 80 eller 110Km/t , som
vi jo alle samme køre, Host. og den køles jo ned imellem bremsningerne så er
det begrænset hvor høj temp. den kan opnå.


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c7d5e6a$0$56598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
> news:_vaf8.12459$PE.623108@news000.worldonline.dk...
>
> > Enig, men det må man jo ligesom give de danske fartgrænse en del at
> > "skylden" og dem som så køre lidt hårdere skal så være lidt mere
opmærksom
> > på det, for det er ikke nogen løgn historie.
>
> Hvordan kan det have noget med hastighedsgrænserne at gøre?
>
> Rittig
>
>



Claus Rittig (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-02-02 17:55


"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:Kddf8.9$b33.201@news010.worldonline.dk...
> Hvor varm kan en caliber blive for at bremse ned fra 80 eller 110Km/t ,
som
> vi jo alle samme køre, Host. og den køles jo ned imellem bremsningerne så
er
> det begrænset hvor høj temp. den kan opnå.
>
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:3c7d5e6a$0$56598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
> > news:_vaf8.12459$PE.623108@news000.worldonline.dk...
> >
> > > Enig, men det må man jo ligesom give de danske fartgrænse en del at
> > > "skylden" og dem som så køre lidt hårdere skal så være lidt mere
> opmærksom
> > > på det, for det er ikke nogen løgn historie.
> >
> > Hvordan kan det have noget med hastighedsgrænserne at gøre?
> >
> > Rittig

Nu afhænger temperaturen vist ikke kun af hvilken hastighed der bremses ned
fra, og det er også ret begrænset hvad jeg laver af hårde opbremsninger på
en motorvej...
Hvis nu hastighedsgrænserne var 20-40% højere som de er visse andre steder i
europa, tror du så det ville have nogen nævneværdig effekt på opvarmningen
af bremserne? Det tror jeg ikke.

Gider du tjekke op på din citationsteknik, det her er ikke just læsevenligt.

Rittig



René Dahl (27-02-2002)
Kommentar
Fra : René Dahl


Dato : 27-02-02 21:07


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> > din kava kan godt lyde til at have en dårlig BR.slange de kan faktisk
> blive
> > så opsmulmede at der ikke er hul i mere og væsken kan ikke løbe tilbage
og
> > bremsen hænger,

> Det lyder som en god historie Har du eksempler fra virkelighedens
> verden? Jeg har ganske vist kun kørt motorcykler i 21 år, men jeg har
aldrig
> oplevet sådan noget. Heller ikke hørt om det.

Det er meget normalt på biler, med gamle og møre slanger, der lukker
indvendigt og derved hænger i bremsen.

Mvh.
René Dahl.





Tim Hoffmann (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Tim Hoffmann


Dato : 27-02-02 22:41

> Det er meget normalt på biler, med gamle og møre slanger, der lukker
> indvendigt og derved hænger i bremsen.
Hrumpf. Og hvorfor tror du lige at du ved det ?

> René Dahl.
Ups.. Rene.. Hm. VW .. Stevns hmm

Vi ses

jeg får min GSX600F imorgen (undskyld Armand )

Mvh
Tim



Armand (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-02 00:40


Tim Hoffmann <news@marius-nielsen.dk> skrev i en
news:3c7d52bf$0$10865$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> jeg får min GSX600F imorgen (undskyld Armand )

Du kan råde bod ved at komme forbi Fredericia på lørdag og give en
omgang påskebryg til de tilstedeværende D.F.M.'ere

--
Armand.






Tim Hoffmann (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Tim Hoffmann


Dato : 28-02-02 22:42

> > jeg får min GSX600F imorgen (undskyld Armand )
>
> Du kan råde bod ved at komme forbi Fredericia på lørdag og give en
> omgang påskebryg til de tilstedeværende D.F.M.'ere
Desværre.. det går nok ikke.. 1. jeg ville få frost i bollerne
(Valby-Fredericia), 2. Det ville blive knust af kæresten, (jeg har lovet at
køre hende ned på landet, og hente hendes GS500E som hun ikke har kørt en
eneste km på endnu, (lovligt)

Så jeg melder pas. Men næste gang, så kan det jo være at der dukker 2 op
herovrefra istedet for

aah,, den er nu dejlig.

Mvh
Tim - Men 11-tal under næsen



Armand (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-03-02 14:37


Tim Hoffmann <news@marius-nielsen.dk> skrev i en
news:3c7ea479$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Du kan råde bod ved at komme forbi Fredericia på lørdag og give en
> > omgang påskebryg til de tilstedeværende D.F.M.'ere
> Desværre.. det går nok ikke.. 1. jeg ville få frost i bollerne
> (Valby-Fredericia), 2. Det ville blive knust af kæresten, (jeg har
> lovet at køre hende ned på landet, og hente hendes GS500E

Bæltskrækker!

--
Armand
(der ærgrer sig lidt over at P-dags premieren skulle blive i et år hvor
påsken falder så tidligt )





Tim Hoffmann (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Tim Hoffmann


Dato : 02-03-02 19:02

> > Desværre.. det går nok ikke.. 1. jeg ville få frost i bollerne
> > (Valby-Fredericia), 2. Det ville blive knust af kæresten, (jeg har
> > lovet at køre hende ned på landet, og hente hendes GS500E
>
> Bæltskrækker!
Njaae, det vil jeg nu ikke kalde mig. Jeg har da prøvet at køre over 2 gange


Meen, vi fik hentet cyklerne. Skøønt. Selv om de sidste 5 minutter foregik i
temmelig meget sne

Men pyha.. Det gik. Selv med kæresten og hendes sprit nye kørekort. Cool

Timo - Som gerne vil vågne op til 20 grader imorgen



Claus Rittig (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-02-02 23:29

"René Dahl" <rdgsn@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:40bf8.12533$PE.624221@news000.worldonline.dk...

> Det er meget normalt på biler, med gamle og møre slanger, der lukker
> indvendigt og derved hænger i bremsen.

Njah, nu var det ikke lige biler vi diskuterede, men motorcykler. Har du
eksempler derfra? Biler interesserer mig ikke.

Rittig



bill gates (27-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 27-02-02 23:41

Det var da utroligt så snæversynet du er i dine kommentare, det interessere
mig ikke til hvert andet svar. No offence. men slangerne er sq lave af samme
marteriale.


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c7d5e6e$0$56598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "René Dahl" <rdgsn@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:40bf8.12533$PE.624221@news000.worldonline.dk...
>
> > Det er meget normalt på biler, med gamle og møre slanger, der lukker
> > indvendigt og derved hænger i bremsen.
>
> Njah, nu var det ikke lige biler vi diskuterede, men motorcykler. Har du
> eksempler derfra? Biler interesserer mig ikke.
>
> Rittig
>
>



Jonas Holt (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 28-02-02 16:47

> Det var da utroligt så snæversynet du er i dine kommentare, det interessere
> mig ikke til hvert andet svar. No offence. men slangerne er sq lave af samme
> marteriale.


Så er vi da vist flere der er snæversynede herinde - jeg tænkte nøjagtig det samme som Rittig. Er du
bange for repressalier siden du ikke har bruger signatur?

Forskel mc><bil:
Slangerne på en bil er ikke synlige - så man kan ikke se hvis de vulker op e.l. Desuden er de mere
udsat eftersom de sidder under bilen hvor alverdens skidt rammer dem. På en mc rammes de sjældent af
papstykker, isflager, sten/sand fra grusveje o.l. - men derimod af mange insekter

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - i hi



bill gates (28-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 28-02-02 17:56

> bange for repressalier siden du ikke har bruger signatur?
>


Nope, jeg står altid ved det jeg siger, men som jeg skrev andetsteds kan jeg
jo reelt kalde mig hvad jeg vil når ingen kender mig og så længe man ikke
skifter identitet konstant giver det jo ingen forskel skulle jeg mene.
men ok det er da ikke det der skal skille os ad.


> udsat eftersom de sidder under bilen hvor alverdens skidt rammer dem. På
en mc rammes de sjældent af
> papstykker, isflager, sten/sand fra grusveje o.l. - men derimod af mange
insekter
>
> --
> mvh
> Jonas Holt & CBR600F2 - i hi
>
>

det er rigtig nok, men problemet opstår indfra så ville jeg mene at de ydere
påvirkninger betyder mindre i det forløb, jeg har nogen gange en mistanke om
at der bliver brugt DOT5 BV i slanger som kun er tænkt til DOT4 det har jeg
erfaring med at en del gummiblandninger ikke kan tåle.

mvh
Bendt Grunge



Claus Rittig (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-02-02 17:59


"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse
news:Ufdf8.11$b33.214@news010.worldonline.dk...
> Det var da utroligt så snæversynet du er i dine kommentare, det
interessere
> mig ikke til hvert andet svar. No offence. men slangerne er sq lave af
samme
> marteriale.
>
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:3c7d5e6e$0$56598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "René Dahl" <rdgsn@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> > news:40bf8.12533$PE.624221@news000.worldonline.dk...
> >
> > > Det er meget normalt på biler, med gamle og møre slanger, der lukker
> > > indvendigt og derved hænger i bremsen.
> >
> > Njah, nu var det ikke lige biler vi diskuterede, men motorcykler. Har du
> > eksempler derfra? Biler interesserer mig ikke.

Er de af samme materiale? Og samme kvalitet? Okay, det var jeg ikke klar
over. Men jeg tror nu også at en bils undervogn påvirkes mere af fugt og
slid end mine bremseslanger på motorcyklerne, bl.a. derfor er jeg ikke
tilbøjelig til at overføre bil-erfaringer direkte til motorcykler.
Er jeg snævertsynet? Eller holder jeg mig bare til emnet?

Rittig



Jakob Barfod (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Barfod


Dato : 28-02-02 10:12

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3c7d5e6e$0$56598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Biler interesserer mig ikke.

Årh, er det måske ikke din her på billedet?

http://www.aub.dk/~molnit/dfm/high/Rittigs_nye_legetoj.jpg

--
Jakob



Søren Lindholt (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 28-02-02 14:08


Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in article
> Årh, er det måske ikke din her på billedet?
>
> http://www.aub.dk/~molnit/dfm/high/Rittigs_nye_legetoj.jpg
>
Pas, det var svogerens ´yota kan jeg sekundere med...
nææ, Claus ER faktisk ikke interesseret i biler, derfor har han en Swift...
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 23 marts
Din (og vores) økonomi bliver aldrig den samme igen...


Mads Lund (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 28-02-02 14:58

> nææ, Claus ER faktisk ikke interesseret i biler, derfor har han en
Swift...

Jep Claus har ingen bil, han har en swift istedet for en bil.

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-02-02 18:02

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
news:xHqf8.106$nv4.2043@news.get2net.dk...
> > nææ, Claus ER faktisk ikke interesseret i biler, derfor har han en
> Swift...
>
> Jep Claus har ingen bil, han har en swift istedet for en bil.

Jep. Og tillad mig at tilføje: Jeg rør' ikke det lort med en ildtang! Skal
der skrues i den dynge genbrugsblik, så bliver det ikke i mit værksted. Nu
gør den endda nar ad mig, der er en lampe der lyser i instrumentpanelet:
Check engine. Jeg har tjekket, den er der endnu (selvom man jævnligt kommer
i tvivl).

Rittig



Kenneth T (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 28-02-02 22:33

>. Nu
> gør den endda nar ad mig, der er en lampe der lyser i instrumentpanelet:
> Check engine. Jeg har tjekket, den er der endnu (selvom man jævnligt
kommer
> i tvivl).
>

Hø, hø ...der skal sgu ikke mange ture til på mc, før de fleste biler føles
temmelig døde:)

--
Venligst
Kenneth T
ZX9R i hi
gammel Golf 1,8 (vinterkøretøj)



Claus Rittig (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-02-02 18:00


"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse
news:a5ks8e$e06$1@sunsite.dk...
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> news:3c7d5e6e$0$56598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Biler interesserer mig ikke.
>
> Årh, er det måske ikke din her på billedet?
>
> http://www.aub.dk/~molnit/dfm/high/Rittigs_nye_legetoj.jpg

Jo, den orange fætter foran skrumlet.
Skrumlet, det er min svogers.

Rittig



René Dahl (28-02-2002)
Kommentar
Fra : René Dahl


Dato : 28-02-02 19:36


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> Njah, nu var det ikke lige biler vi diskuterede, men motorcykler. Har du
> eksempler derfra? Biler interesserer mig ikke.

Slap af!!!.......Rolig nu!!

Det var bare for bekræfte at det kan ske på ALLE bremseslanger, uanset
hvilket køretøj de er monteret på.
Man er bare mere opmærksom på en mc, efter som de er nemme at komme til.

Mvh.
René Dahl.
(Som ikke er hidsig af natur)






René Dahl (28-02-2002)
Kommentar
Fra : René Dahl


Dato : 28-02-02 19:52


"René Dahl" <rdgsn@worldonline.dk> skrev i en
> Slap af!!!.......Rolig nu!!

Hovsa!! glemte lige et par

Mvh.
René Dahl.





Henrik B. Larsen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 27-02-02 21:01

>
> Heldig? Måske. Fortæl mig om de symptomer du oplever, når din bremsevædske
> er ved at blive for gammel?
> Jeg har måske efterfyldt af og til, det kan jeg ikke huske, men jeg har
> aldrig luftet bremse ud på mine Hondaer. Min nuværende har jeg haft siden
> '92 og den har heller aldrig fået skiftet bremsevædske.
> Hvorfor skulle jeg dog lufte ud når jeg skifter klodser? Jeg skifter
klodser
> 3-4 gange om året, og jeg har også skiftet skive 2 gange på Hondaen, men
> altså aldrig bremsevædske.
>
> Rittig
>

Min GSX har lige fået skiftet bremsevæske (og forresten også forgaffel olie)
begge ting nok for første gang nogen sinde. Det var ikke til at se forskel
på de to væsker!!
Da jeg skilte kaliprene ad var ca. 1/4 af bremsecylinderen fyldt med
sort/brunt snask, og maskinen er altså kun fra 1992, 10 år skulle jo ikke
være længe for bremsevæsken på en gade cykel der aldrig kører i vand og
mudder.

I sommers oplevede jeg en enkelt gang eller to, efter at have kørt lidt
frisk til, at bremsen var meget svampet, kunne næsten gå i bund.
Jeg har hele tiden ment at var mine møre bremseslanger, som skal skiftes for
hvert 4. år i følge Haynes, men efter at have set på bremsevæskens tilstand
tror jeg lige jeg venter lidt med at invistere 1200kr i nye stålarmerede
slanger.


Henrik
www.gsx.dk




origo@earthling.net (27-02-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 27-02-02 21:19


"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message
news:_Waf8.153$eq3.3777@news.get2net.dk...
> Min GSX har lige fået skiftet bremsevæske (og forresten også forgaffel
olie)
> begge ting nok for første gang nogen sinde. Det var ikke til at se forskel
> på de to væsker!!
Det er heller ikke utseendet som er argumentet for å skifte jevnlig.

> Da jeg skilte kaliprene ad var ca. 1/4 af bremsecylinderen fyldt med
> sort/brunt snask, og maskinen er altså kun fra 1992, 10 år skulle jo ikke
> være længe for bremsevæsken på en gade cykel der aldrig kører i vand og
> mudder.

Du bør skifte bremseveske senest hver 2. år. Dette fordi vesken oppsamler
vann. Selv om du ikke kan se noe galt med den, kan kokepunktet være redusert
vensentlig.


JS



Ib Jakobsen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 27-02-02 21:34

origo@earthling.net wrote:

>
> Du bør skifte bremseveske senest hver 2. år. Dette fordi vesken oppsamler
> vann. Selv om du ikke kan se noe galt med den, kan kokepunktet være redusert
> vensentlig.

Hvor kommer det vand egentlig fra?. Det kan ikke være fra luften. De fleste
beholdere har jo den dersens gummimembran, der hviler nede på væskespejlet.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



bill gates (27-02-2002)
Kommentar
Fra : bill gates


Dato : 27-02-02 22:18

Jeg er ikke kemiker så hvorfor BV optage så meget fugt fra luften ved jeg
ikke, men det er det der er problemet, så ved at den midste åbning blive den
optage i BV, men det kan godt være grunden til at man ikke så tit ser tæring
på en MC som på biler eks. når "bølgebælgen" er tæt i grebet, hvor imod på
biler er der jo ligefrem åndehul i beholderen så der falder kogepunktet
meget hurtigere.

Det er sQ nok derfor.

Bendt Grunge


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3C7D42AB.7F8A5A21@post.tele.dk...
> origo@earthling.net wrote:
>
> >
> > Du bør skifte bremseveske senest hver 2. år. Dette fordi vesken
oppsamler
> > vann. Selv om du ikke kan se noe galt med den, kan kokepunktet være
redusert
> > vensentlig.
>
> Hvor kommer det vand egentlig fra?. Det kan ikke være fra luften. De
fleste
> beholdere har jo den dersens gummimembran, der hviler nede på
væskespejlet.
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>



Armand (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-02 00:40


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3C7D42AB.7F8A5A21@post.tele.dk...
> origo@earthling.net wrote:
>
> Hvor kommer det vand egentlig fra?. Det kan ikke være fra luften. De
> fleste beholdere har jo den dersens gummimembran, der hviler nede på
> væskespejlet.

Bremse vædske er "tør" (kan ikke huske det kemiske udtryk!) og suuuger
vand til sig ved enhver lejlighed!

- Den fugt der forekommer i den luft, som lukkes ind i reservoiret ryger
lige lugt i bremsevædsken!
- Gummislangerne er heller ikke tættere end at atmosfærens luftindhold
(á damp!) kan trænge igennem (á samme funktion som membranen i dit
mc-tøj(?) har!) og ind i vædsken

--
Armand.






Ib Jakobsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-02-02 17:50

Armand wrote:

> - Den fugt der forekommer i den luft, som lukkes ind i reservoiret ryger
> lige lugt i bremsevædsken!

Men der sidder oftest en gummibælg.

> - Gummislangerne er heller ikke tættere end at atmosfærens luftindhold
> (á damp!)

Ja, på en eller anden måde må det jo komme ind. Det er en mulighed.

> kan trænge igennem (á samme funktion som membranen i dit
> mc-tøj(?) har!)

Jeg kører med scoretex. Havde læder før. Men syntes jeg var for tungt. Og
passede ad helvede til. Det var et af de der Jaguar sæt. Spidse knæ, lange
tynde arme og helvedes brede skuldre. Og kolde på bagsiden af benene. Ham
der har stået model til det må vist havne på zoologisk museum.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Henrik B. Larsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 28-02-02 12:55

<origo@earthling.net> wrote in message news:<a5jf19$2pa7$1@news.cybercity.dk>...
> "Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message
> news:_Waf8.153$eq3.3777@news.get2net.dk...
> > Min GSX har lige fået skiftet bremsevæske (og forresten også forgaffel
> olie)
> > begge ting nok for første gang nogen sinde. Det var ikke til at se forskel
> > på de to væsker!!
> Det er heller ikke utseendet som er argumentet for å skifte jevnlig.
>
> > Da jeg skilte kaliprene ad var ca. 1/4 af bremsecylinderen fyldt med
> > sort/brunt snask, og maskinen er altså kun fra 1992, 10 år skulle jo ikke
> > være længe for bremsevæsken på en gade cykel der aldrig kører i vand og
> > mudder.
>
> Du bør skifte bremseveske senest hver 2. år. Dette fordi vesken oppsamler
> vann. Selv om du ikke kan se noe galt med den, kan kokepunktet være redusert
> vensentlig.
>
>
> JS


Det var netop det der var min pointe, både bremsevæske og
forgaffelolie var så medtaghet at det var lysebrunt begge dele.

Henrik
www.gsx.dk

b.jeppesen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : b.jeppesen


Dato : 26-02-02 20:14

"Thomas Jensen" skrev d. 26-02-02 19:51 dette indlæg :
> Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen
>
> Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med bremsevæske ?
>
> Hvor tit skal man skifte denne ?
>
> mvh
> Thomas Jensen
> XJ 600s div ´96
>
>
Den skal skiftes hvert 2. år, jeg håber at den er blevet skiftet før!!!!
Bjørn

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Lars Henrik (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Lars Henrik


Dato : 26-02-02 21:53

bremsevædske bør skiftes en gang årlig , ellers bliver det for vandet
hilsen Lars Henrik


Thomas Jensen wrote:

> Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen
>
> Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med bremsevæske ?
>
> Hvor tit skal man skifte denne ?
>
> mvh
> Thomas Jensen
> XJ 600s div ´96


Armand (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-02-02 22:32


Thomas Jensen <oelhunden@oelhunden.dk> skrev i en
news:3c7bd87c$0$39801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen
>
> Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med bremsevæske ?
> Hvor tit skal man skifte denne ?

Faktisk ligeså ofte (mindst årligt á GPZ 900R, og mindst 2-årligt á GSXR
1100) ifølge serviceoplysningerne
Og dét er et sted der ikke er værd at spare!!!

--
Armand.





Thomas Jensen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 27-02-02 17:12

Jeg tror jeg helle må få skiftet den her i weekenden

Tak for hjælpen

mvh
Thomas Jensen
XJ600S div ´96

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a5h0gt$2m7s$1@news.cybercity.dk...
>
> Thomas Jensen <oelhunden@oelhunden.dk> skrev i en
> news:3c7bd87c$0$39801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen
> >
> > Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med bremsevæske ?
> > Hvor tit skal man skifte denne ?
>
> Faktisk ligeså ofte (mindst årligt á GPZ 900R, og mindst 2-årligt á GSXR
> 1100) ifølge serviceoplysningerne
> Og dét er et sted der ikke er værd at spare!!!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



b.jeppesen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : b.jeppesen


Dato : 27-02-02 18:04

"Thomas Jensen" skrev d. 27-02-02 17:12 dette indlæg :
> Jeg tror jeg helle må få skiftet den her i weekenden
>
> Tak for hjælpen
>
> mvh
> Thomas Jensen
> XJ600S div ´96
>
Jeg håber ikke, at bremsen kommer til at hænge, for jer der ikke synes
at det er nødv.
Husk det er kun en gang, bremsegrebet skal gå i bund, tør ikke at tænke
videre!!!!!!!!!!
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a5h0gt$2m7s$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Thomas Jensen <oelhunden@oelhunden.dk> skrev i en
> > news:3c7bd87c$0$39801$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Nu er det jo snart tiden at MCén kommer ud igen
> > >
> > > Forgaffelolie blev skiftet sidste weekend, men hvad med
bremsevæske ?
> > > Hvor tit skal man skifte denne ?
> >
> > Faktisk ligeså ofte (mindst årligt á GPZ 900R, og mindst 2-årligt á
GSXR
> > 1100) ifølge serviceoplysningerne
> > Og dét er et sted der ikke er værd at spare!!!
> >
> > --
> > Armand.
> >
> >
> >
> >
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Armand (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-02 00:39


Thomas Jensen <oelhunden@oelhunden.dk> skrev i en
news:3c7d04c6$0$39860$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg tror jeg helle må få skiftet den her i weekenden
> Tak for hjælpen

Så let slipper du ikke!

Husk:
Pas på at bremsevædske ikke må komme i kontakt med lakerede overflader
(virker som "BUMS" lakfjerner!) eller plast (forårsager overhærdning af
plast, så som kåbemateriale og instrumentglas!)

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste