Partitioner
Fra : Franz Berliner

Dato : 26-01-01 12:59

Jeg ved det har været oppe at vende flere gange, men jeg har glemt hvad
løsningen var igen.

Findes der et program til at partitionere diske/ændre partioner på Mac
uden at man skal formatere igen?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-01-01 13:01

Det hedder vist Alsoft-et-eller-andet ...
martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-01 16:09

Hej Franz

Hvis det er til ATA/IDE diske, tror jeg det ikke, - jeg har aldrig kunnet
finde et, desværre, men hvis det er til SCSI diske så ja.

'Apple HD SC Installer' kan partitionere en SCSI disk, der bruges som
startdisk. Der er godt nok en knap til at skifte disk med, men det er en
'død' knap.

'Apple HD SC Installer 7.3.5US' kan med en patch virke på alle interne
SCSI harddiske.

Du kan finde begge dele på info-mac hyperarchives, - eller hvis du ikke
gider/har tid til at lede, kan du blot sende mig en mail off-list, så skal
jeg returnere mailen med HD SC i halen.

mvh. Erik Richard

Franz Berliner wrote:

> Jeg ved det har været oppe at vende flere gange, men jeg har glemt hvad
> løsningen var igen.
>
> Findes der et program til at partitionere diske/ændre partioner på Mac
> uden at man skal formatere igen?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 26-01-01 16:35

Hej Erik,

Der var den igen, den med at skrive nedenfor det du svarer på...

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> 'Apple HD SC Installer' kan partitionere en SCSI disk, der bruges som
> startdisk. Der er godt nok en knap til at skifte disk med, men det er en
> 'død' knap.

Franz efterspurgte et program der kunne rette på partitioner uden at
ødelægge filsystemet. Det kan ingen officielle Apple programmer mig
bekendt.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-01 16:50

Hej Thomas

"Thomas Bjørn Andersen" wrote:

> Der var den igen, den med at skrive nedenfor det du svarer på...

Jeg vil ikke til at ændre indstillinger i hele min IT opsætning, bare for
dk.edb.mac, når det er normalt i de andre grupper, jeg re med i at man
starter dels øverst, dels lige under de afsnit, man kommenterer. Normalt vil
du også se, at jeg starter under et afsnit, hvis indlægget er delt op.

Og så er det dræbende kedeligt at skulle læse/scrolle gennem en mange-trådet
indlæg, hvor man jo allerede har læst det samme indtil flere gange.

> Franz efterspurgte et program der kunne rette på partitioner uden at
> ødelægge filsystemet. Det kan ingen officielle Apple programmer mig
> bekendt.

Jo, HD SC Installer _kan_ gøre dette, og som sagt med patchen kan deer vælges
flere diske i SCSI-kæden. Den virker ikke på eksterne diske. Jeg har selv
brugt den på min gamle PM 7200, som jeg bruger til eksperimenter med
forskellige formatteringsværktøjer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-01 22:01

> Og så er det dræbende kedeligt at skulle læse/scrolle gennem en mange-trådet
> indlæg, hvor man jo allerede har læst det samme indtil flere gange.

Erik man sletter da bare de irrelevante ting der er citeret flere gange.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-01 04:24

Hej Morten

Ja, hvis man svarer på et indlæg, men hvordan vil du gøre det når du blot læser
dem? - og så i Communicator? - Ded ka'n man inte...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-01 01:11

> Ja, hvis man svarer på et indlæg, men hvordan vil du gøre det når du blot
> læser dem? - og så i Communicator? - Ded ka'n man inte...-)

Netop! Det er den, der svarer, der har ansvaret for, at det hele
ser pænt ud, når han sender det videre. Selvfølgelig kan man ikke slette
i et indlæg, man bare læser, men er der for meget fyld, skal man rette
anklagen mod den, der sendte fyldet videre ved blot at besvare et indlæg
uden at slette det, der ikke er relevant for svaret. Jeg har lige hørt i
tv-avisen, at jeg skal lære at sætte komma på den nye måde. Håber, I
tilgiver mig, at jeg indtil videre er så gammeldags, at jeg bruger
komma, som jeg lærte det i skolen.
Nu vi er ved at skælde dig ud Mangler der ikke et mellemrum
efter de to bindestreger i din signaturdelimiter? Mit program kan ikke
finde ud af at lade være med at quote din signatur.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-01 04:20

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> tv-avisen, at jeg skal lære at sætte komma på den nye måde. Håber, I
> tilgiver mig, at jeg indtil videre er så gammeldags, at jeg bruger

Jeg synes, det er temmelig irriterende at skulle scrolle gennem adskillige
sæt kvoteringer - helt til bunden af en side, for fx. kun at finde et enkelt
ord eller en enkelt sætning. Og jeg vil nok mene, at jeg som regel forsøger at
slette irrelevante dele i et indlæg, når/hvis jeg svarer på det, og som regel
svarer jeg også 'inline', hvis der er flere led i et indlæg, der kræver et
svar, - som fx. her...

Jeg vil også helst bruge den 'gammeldags' kommatering, - hvad jeg også
forsøger at holde, men desværre glipper det af og til, men det er nok fordi,
jeg skriver mest på engelsk, - og der er reglerne jo lige så slappe, som de
nye danske er...-)

> Nu vi er ved at skælde dig ud Mangler der ikke et mellemrum
> efter de to bindestreger i din signaturdelimiter? Mit program kan ikke
> finde ud af at lade være med at quote din signatur.

Jeg har såmænd en bred jysk ryg, så den holder nok til det...-)) De to
bindestreger/skilletegn har jeg ikke sat i min signatur, det er noget Netscape
genererer selv, så det kan jeg faktisk ikke ændre på.

- Og for at foregribe evt. andre indlæg omkring linieafstand, så står den
stadig til 72 tegn, som den altid har gjort...-)

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-01-01 22:08

> Jeg synes, det er temmelig irriterende at skulle scrolle gennem
> adskillige sæt kvoteringer - helt til bunden af en side, for fx. kun at
> finde et enkelt ord eller en enkelt sætning.

Nu scroller jeg igennem alle indlæg alligevel, så jeg bliver
ikke hjulpet af, at svaret kun står øverst. Dels ved man jo ikke, om der
er flere kommentarer nederst i indlægget, og dels bladrer jeg gennem de
nye indlæg med mellemrumstasten, hvor MacSOUP først scroller igennem et
indlæg og derefter går videre til næste ulæste indlæg. Går du bare
videre til næste indlæg uden at have været nede i bunden? Hvis du ikke
gør det, så scroller du jo også hele vejen ned gennem indlægget ligesom
mig, og så er der jo ikke vundet noget ved, at svaret står øverst.

> [...]
> i et indlæg, når/hvis jeg svarer på det, og som regel svarer jeg også
> 'inline', hvis der er flere led i et indlæg, der kræver et svar, - som fx.

Så vidt jeg husker, er du nu ikke en af de hårdeste "slettere".
Bemærk hvorledes jeg her kun lader de relevante tilbage og sletter alt
andet. Er det ikke et smukt opsat indlæg?

> [...]
> jeg skriver mest på engelsk, - og der er reglerne jo lige så slappe, som de

Jeg vil se at få taget mig sammen til at lære om det nye komma.
Det skulle være let at lære, og det må jo være fremtiden.

> Jeg har såmænd en bred jysk ryg, så den holder nok til det...-)) De to
> bindestreger/skilletegn har jeg ikke sat i min signatur, det er noget
> Netscape genererer selv, så det kan jeg faktisk ikke ændre på.

Kan man ikke ændre det manuelt? Når signaturdelimiteren
(-afgrænseren?) er korrekt, så kommer signaturen ikke med i svar. Det
gør din, så jeg må slette den manuelt. Ikke at det er noget stort
problem.

> - Og for at foregribe evt. andre indlæg omkring linieafstand, så står den
> stadig til 72 tegn, som den altid har gjort...-)

Igen: Jeg føler ikke, det er noget stort problem. Jeg rewrapper
bare det, jeg citerer fra dit svar. Jeg kunne nu tælle 79 anslag i en af
dine linier, så det er ikke rigtigt, at de kun er på 72 anslag. Måske
snyder Netscape lidt.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-01 03:43

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> (-afgrænseren?) er korrekt, så kommer signaturen ikke med i svar. Det
> gør din, så jeg må slette den manuelt. Ikke at det er noget stort

Jeg har prøvet at kigge _alle_ indstillinger igennem, men jeg kan ikke finde
noget som helst, hvor man kan ændre '--' til fx. '-- '.

> [...]
> bare det, jeg citerer fra dit svar. Jeg kunne nu tælle 79 anslag i en af
> dine linier, så det er ikke rigtigt, at de kun er på 72 anslag. Måske

Ja, og det undrer mig faktisk, at det sker, og jeg har sagt det før. - Men måske
har det noget med skrifttyperne at gøre, jeg aner det simpelthen ikke. For at få
så stor overensstemmelse mellem den skærmbaserede tekst og de færdige mails
bruger jeg til skærm 'Arial' og til 'outgoing' 'Monotype.com', - fordi de ligner
hinanden i størrelse. Og samtidig er de for mig - pga. mit dårlige syn, - de mest
letlæselige skrifter.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-01-01 17:38

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Franz efterspurgte et program der kunne rette på partitioner uden at
> ødelægge filsystemet. Det kan ingen officielle Apple programmer mig
> bekendt.

Netop. Jeg skal have installeret OSX PB, men har i tidernes morgen delt
min (Ide) disk op i to partitioner. En stor med en masse data på, som
ligger først, og som jeg ikke gider til at slette, og en mindre som godt
kan slettes. OS X (og andre BSD systemer, såvidt jeg ved) kræver at
systemet ligger indenfor de første 8GB eller noget i den stil. Jeg skal
derfor have flyttet lidt rundt på partitionerne.

Jeg synes heller ikke lige jeg kan finde funktionen i beskrivelsen til
Alsoft programmerne - er der nogen der ved hvilket ét det skulle være?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb