hvordan tilføjer man classes til mrj.lib ?
Fra : Jakob H K

Dato : 26-02-02 18:32

Jeg sidder og roder med noget java og har derfor hentet mrj sdk 2.0 hos
sun. Jeg har lavet et program men når jeg compilerer det med javac får
jeg beskeden " Method parseDouble(java.lang.String) not found in class
java.lang.Double." Det virker fint på pc, men jeg har brug for at
arbejde hjemme. Så vidt jeg har forstået er Double en af standard
klasserne, så hvorfor metoden parseDouble ikke kan findes forstår jeg
ikke.

Kan man manuelt tilføje Classes så man er sikker på at de er en del af
biblioteket ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-02 22:34

ingen@mail.dk (Jakob H K) writes:

> [...]
> arbejde hjemme. Så vidt jeg har forstået er Double en af standard
> klasserne, så hvorfor metoden parseDouble ikke kan findes forstår jeg

Maa man se kildeteksten?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jakob H K

Dato : 26-02-02 22:19

> Maa man se kildeteksten?

Ja da

//*******************************************
// java program til at beregne middelvaerdi
// og maks vaerdi med. Data hentes fra fil.
// Programmet er en videreudvikling af mv2.
//*******************************************

import java.io.FileReader;
import java.io.BufferedReader;
import java.io.FileNotFoundException;
import java.io.IOException;

public class MV3
{
public static void main (String[] args)
{

/* Denne metode læser data fra en fil, udregner middelvaerdien,
finder maks
og skriver dette på skærmen. */

String data = "talserie.dat", linie = "";
FileReader fr;
BufferedReader inFile = null;
int antal = 0;
double middelvaerdi, nyt_tal, sum = 0, max_tal = -1000,
resultat;

try
{
try
{
fr = new FileReader (data);
inFile = new BufferedReader (fr);
linie = inFile.readLine();
}
catch (FileNotFoundException exception)
{
System.out.println ("Filen " + data + " blev
ikke fundet");
System.exit(1);
}

while (linie != null)
{
try
{
nyt_tal = Double.parseDouble(linie);
sum = sum + nyt_tal;
antal = antal +1;
if (nyt_tal > max_tal)
{
max_tal = nyt_tal;
}
}
catch (NumberFormatException exception)
{
System.out.print ("Fejl i filen" + data
+ "filen maa kun indeholde tal");
}
linie = inFile.readLine();
}

inFile.close();

}
catch (IOException exception)
{
System.out.println (exception);
}

if (antal > 0)
{
resultat = sum / antal;
System.out.print ("Der var " + antal + " tal. " );
System.out.println ("Middelvaerdi = " + resultat);
System.out.println ("Maxvaerdi = " + max_tal);
}
else
System.out.println ("Der var ingen tal.");
}
}

Hygge

Jkaob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 06:17

> [...]

> arbejde hjemme. Så vidt jeg har forstået er Double en af standard
> klasserne, så hvorfor metoden parseDouble ikke kan findes forstår jeg

Jeg går ud fra at du ikke køre OS X, men en tidligere version. Java
til disse, understøtter kun Java 1.1.x, og som du kan se på
http://java.sun.com/products/jdk/1.1/docs/api/java.lang.Double.html
findes parseDouble ikke endnu i denne Javaversion.

Din kildetekst viste at det ikke var et opsætningproblem.

Hvis du ønsker at arbejde hjemme, må du bruge en anden metode som
findes i Java 1.1.x.

Fra : Jakob H K

Dato : 27-02-02 07:54

> Hvis du ønsker at arbejde hjemme, må du bruge en anden metode som
> findes i Java 1.1.x.

Damm,men tak skal du have. Er der bedre java understøttelse i osX ?

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 12:11

> Damm,men tak skal du have. Er der bedre java understøttelse i osX ?

Der følger en 1.3.1 med som standard, som er god nok til det meste.