Spørsmål fra en begynner - lage mapper
Fra : Ola Aas Seeberg

Dato : 25-02-02 20:18

Jeg har nettopp begynt med VB6, og prøver å lage et lite program som skal
gjøre følgende:

Ved start vi jeg ha opp to felt som spør etter nummer og plass.

Programmet skal da lage en mappe med undermapper.

Enkelt sagt skal det lages mapper med strukturen:

c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER\Mappe1
c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER\Mappe2
c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER\Mappe3
c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER\Mappe4
c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER\Mappe5

Eller:
c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER
|_Mappe1

Mappe2

Mappe3 osv...

Jeg har uthevet de mappenavn som settes i dialogboksen.
Jeg har dokumenter lagret i en fast filstruktur, og vil gjerne slippe å
måtte gå inn og lage alle mappene hver gang det kommer et nytt medlem. Det
skal være nok å oppgi medlemsnummer og hvilken avdeling.

Jeg har lest i VB6-bøkene mine, og finner ikke noen enkel måte å gjøre dette
på.

Noen gode tips?

Ola

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 26-02-02 18:22

"Ola Aas Seeberg" <oseeberg@start.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Programmet skal da lage en mappe med undermapper.
> Enkelt sagt skal det lages mapper med strukturen:
> c:\Avdeling\Medlemmer\PLASS\NUMMER\Mappe1
[SNIP]

Noget i denne retning:

Dim fso As New FileSystemObject
Dim iNumFolders As Integer
Dim sPlass As String
Dim sNummer As String
Dim x As Integer

iNumFolders = 5
sPlass = Text1.Text
sNummer = Text2.Text

For x = 1 To iNumFolders
fso.CreateFolder "c:\Medlemmer\" & sPlass & "\" & sNummer & "\Mappe" &
CStr(x)
Next

Det kan gøres mere elegant, men ovenstående forklarer det nok bedst.
Husk en reference til Microsoft Scripting Runtime i Project -->