Tagkonstruktion
Fra : HT

Dato : 26-02-02 17:43

Hej NG!

Her i huset har vi lige konstateret at det drypper ned i fra loftet i
køkkenet! Øv-øv...! Op på loftet at kigge på sagerne.

Her ser vi, at der ikke er nogen plastafdækning under tagstenene - skal der
ikke være det? Mig bekendt gør man det i dag, men hvad var almindelig
praksis i 1974, da huset blev bygget?

Alucraft'en har også et hul lige der hvor det drypper ned - skod! Desuden
kan man mærke på spærene i det hjørne af huset, at de næsten er som en svamp
at røre ved...

I det hele taget trænger taget til at blive renoveret, men den slags koster
jo, også i ejendomsskat, fordi det forøger husets værdi! I disse tider er
det ikke nemt at sælge et hus til en fair pris, så de gamle kommer nok til
at bo her en del år endnu...

Men hvad tror folk, det ca. vil koste at renovere et tag på en 128 kvm
vinkel-villa med hel-valme-tag. Snakker vi 30.000 kr. eller hvor befinder vi
os ca.? Jeg har overhovedet ingen anelse om det!

På forhånd tak.

HT

Fra : Per H

Dato : 26-02-02 18:09

On Tue, 26 Feb 2002 17:42:38 +0100, "HT" <hansthor@sol.dk> skrev:

>Her ser vi, at der ikke er nogen plastafdækning under tagstenene - skal der
>ikke være det? Mig bekendt gør man det i dag, men hvad var almindelig
>praksis i 1974, da huset blev bygget?

Ja idag, men ikke dengang. kommer også lidt an på hvilke sten der
bruges tror jeg.

>Alucraft'en har også et hul lige der hvor det drypper ned - skod! Desuden

ja, det skal du åbne så det kan få luft og tørre.l

>kan man mærke på spærene i det hjørne af huset, at de næsten er som en svamp
>at røre ved...

Billigt hus sælges se at få det ordnet inden helved bryder
løs, med svamp.

>Men hvad tror folk, det ca. vil koste at renovere et tag på en 128 kvm
>vinkel-villa med hel-valme-tag. Snakker vi 30.000 kr
måske. kommer helt an på hvilken sten der skal på.

jeg kender ikke lige de tagpriser.

..
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : HT

Dato : 26-02-02 19:25

<snip>

> ja, det skal du åbne så det kan få luft og tørre.l

Det bliver svært derude. Det er næsten helt ude ved tagskægget! Men
selvfølgelig bør det gøres.

<snip>

> Billigt hus sælges se at få det ordnet inden helved bryder
> løs, med svamp.

Jeg har lige vist min far tråden her. Han mente nu det var overdrevet, at
spærene er som svampe, men våde er de! Der har han så udtrykt sig lidt for
blomstret da han refererede sine oplevelser deroppe...

<snip>

> måske. kommer helt an på hvilken sten der skal på.
>
> jeg kender ikke lige de tagpriser.

Klart nok. Den største post i sidste ende er nok alligevel arbejdslønnen.

Men tak for svaret!

HT

Fra : Per H

Dato : 26-02-02 19:57

On Tue, 26 Feb 2002 19:25:00 +0100, "HT" <hansthor@sol.dk> skrev:

>Klart nok. Den største post i sidste ende er nok alligevel arbejdslønnen.

du skal have fat i et tagfirma, det er det billigeste tror jeg, i
stedet for en tømrer. Det går utroligt stærkt, når de lugter en god
akkord.

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : HT

Dato : 27-02-02 16:56

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> du skal have fat i et tagfirma, det er det billigeste tror jeg, i
> stedet for en tømrer. Det går utroligt stærkt, når de lugter en god
> akkord.

Det er gjort i dag. Der kom en fyr og gloede lidt på det kære tag og sagde
en masse kloge ord. Han kunne ikke finde en åbenlys utæthed, så det var
svært at sætte fingeren på noget konkret, men han ku' godt se at lægterne og
nogle af spærene var våde.
Han anbefalede at vi rev taget af og skiftede lægterne. Spærene skulle vist
bare have lov at tørre. Så ville han lægge nyt undertag på (2 plastlag) og
så anbefalede han et glat ståltag i stedet for sten. Prisen var den samme,
men ståltaget yder han 30 års garanti på!
Desuden er det vedligeholdelsesfrit - på det andet ville vi pga. nogle store
træer omkring huset få mos på taget igen i løbet af højst 2 år, så valget er
ikke så svært....
Han mailer et tilbud en af de næste dage, så må vi se hvor dyrt det bliver.

Men tak for svarene, allesammen!

HT

Fra : fam. Jensen

Dato : 27-02-02 17:40

tag ikke fejl byg i tegl

Fra : Per H

Dato : 27-02-02 18:50

On Wed, 27 Feb 2002 17:40:20 +0100, "fam. Jensen" <cnrj-jensen@c.dk>
skrev:

>tag ikke fejl byg i tegl

je

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : Holten

Dato : 27-02-02 19:23

> [...]
er
> ikke så svært....
> Han mailer et tilbud en af de næste dage, så må vi se hvor dyrt det

Der kommer lige så meget mos på et ståltag, som på alle andre tage.
Prøv at få ham til at give bare 2 års garanti mod mos.
Ståltag larmer i øvrigt i regnvejr.

MVH

Holten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-02-02 19:52

Tømreren sagde ca. 300 kr pr underliggende kvm - men vi skal også skiftet
alle spær. Hos dig lyder det som om det "kun" er et par spær, lægter og
selve taget, så mon ikke du er under 100.000?

Mvh Maria

Fra : petersen_michael

Dato : 26-02-02 19:16

HT skrev i meddelelsen
<3c7bbb06$0$46125$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
befinder vi
>os ca.? Jeg har overhovedet ingen anelse om det!

tjae, jeg ved at det koster 50K at renoverer 180m² flat tag..

hvis samme tag skulle udskifts til tegltag med rejsning
( det er et vinkel bygget hus ) lød prisen på ca 400K

priserne er baseret på tilbud fra lokale håndværkere, priserne
er ca 1 år gamle
--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Aksel

Dato : 26-02-02 22:32

> Her ser vi, at der ikke er nogen plastafdækning under tagstenene - skal
der
> ikke være det? Mig bekendt gør man det i dag, men hvad var almindelig
> praksis i 1974, da huset blev bygget?

Hvis teglstenene er med dobbeltfals i overlægget skal der ikke undertag.
Lysbro K21 tror jeg de hedder er den mest almindelige type de fleste
betontagsten kræver heller ikke undertag.
Prøvlige at få en lokal tømrer eller et tagfirma til at vurdere taget før du
dømmer det til udskiftning.
Hvad er der galt med det bortset fra en enkelt utæthed, hvor er hullet, hvis
der er i vinklen kan det være en utæthed i zinkpladen i skotrenden, den kan
blikkenslageren udskifte for et par tusinde

Hilsen Aksel

Fra : fam. Jensen

Dato : 27-02-02 16:45

Hvad med at ringe til en murer det pleger at værer dem der renover taget når
det er udtæt og spørsmålet med fugt på loftet prøv med en 10-12 tagtude
istedet det vil iverfald hjelpe.
Et tag fra 1974 hvis det teglsten så få en pris på overstrygning eller
understrugning det vil ligge omkring 35-45000Kr udskiftning af rygning evt.
tegl ca. 15-18000Kr

Fra : HT

Dato : 27-02-02 17:27

"fam. Jensen" <cnrj-jensen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Et tag fra 1974 hvis det teglsten så få en pris på overstrygning eller
> understrugning det vil ligge omkring 35-45000Kr udskiftning af rygning

Der er understrygning på allerede. Hvad mener du med din anden linie? Den
ser mig lidt kryptisk ud!

Jeg kan henvise til mit sidste svar mht. tilbud.

HT

Fra : Holten

Dato : 27-02-02 19:10

> [...]
> Lysbro K21 tror jeg de hedder er den mest almindelige type de fleste
> betontagsten kræver heller ikke undertag.

De eneste betontagsten jeg kender, som ikke kræver undertag, er B&C
Danflock.

Alle andre gør, hvad mener du med den udtalelse ?

MVH

Holten